Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastentarhanopettajista on hirvittävä pula

Vierailija
20.07.2015 |

Kaikkiin ryhmiin ei saada opettajaa ollenkaan. Onko lapsesi ryhmässä pätevä lto?

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:58"]

Älä anna väärää kuvaa. LTO-pätevyyden koulutuksessaan hankkinut sosionomi ON täysin pätevä lastentarhanopettajaksi. Olen sosionomi lastentarhanopettajan pätevyydellä. Toimin lastentarhanopettajana. Pätevänä sellaisena. N. 5-vuotiaiden ryhmässä. Ja lisäksi omaan hyvät pedagogiset taidot, jotka olen hankkinut koulumaailmassa (pätevänä) sosiaalialan korkeakoulutettuna. :) Lisäksi minulla on muodollinen pätevyys ja osaamista toimia monissa erilaisissa sosiaali- ja kasvatusalan tehtävissä. Myös päiväkodin johtajana. Voisitko selittää, mitä kummaa tarkoitat lauseellasi "sosionomi ei ole opettaja (ei ole opiskellut opettajankoulutuslaitoksella, kuten kasvatustieteen kandit). Voi toimia opettajana, mutta ei silti sitä koulutukseltaan"? Nykyisin valmistuvat sosionomi-LTO:t eivät toki lain mukaan voi toimia pätevinä esiopettajana, mutta lastentarhanopettajana kyllä. Useimmiten olen kuullut, että LTO-pätevyyden hankkineiden sosionomien 210 opintopisteen ammattikorkeakoulututkintoa arvostetaan enemmän kuin yliopiston 180 opintopisteen lastentarhanopettajan koulutusta. En siis pätisi sillä, että on valmistunut sieltä yliopiston LTO-koulutuksesta, jota työnantajani esimerkiksi kutsuu leikkikouluksi. Itse sosionomina osaan arvostaa ihan kaikenlaisia koulutuksia, oli sitten kyseessä psykologi, lähihoitaja, lastentarhanopettaja tai siivooja. Sitä paitsi enemmän kuin koulutus, merkitsee ihmisen perusluonne ja empatiakyky sekä sosiaaliset taidot. Niitä kun ei missään koulutuksessa saa.

[/quote]

Tuo lihavoimani lause on nyt "vähän" ristiriitainen...

T. Sosionomiopiskelija

Vierailija
102/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen koulujen sisäänottopolitiikan perusominaisuus: mitä kovempi pula kyseisen ammatin omaavista on, sitä vaikeampi kouluun on päästä sisään. Itse ole sitä mieltä, että lastenhoitajia pitäisi jatkokouluttaa lastentarhanopettajiksi. Kokeneen lastenhoitajan kohdalla siihen riittäisi aika lyhyt koulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:31"]

Ei suurta eroa lto ja lh palkoissa.

[/quote]

kuulemma 200-300e/kk. On se musta jo aika paljon. Tosin työmäärän eroon nähden ei suuri ero palkassa. Äitini on lastentarhanopettaja ja hän aina sanoo että lastehoitajat tekevät 40% siitä työmäärästä mitä he ja saavat 80% siitä palkasta mitä he.
[/quote]
Niin, eihän toiminnan suunnittelu, palaverit vanhempien ja esim. psykologien kanssa yms. lapsiryhmän ulkopuolinen työ ole oikeaa työtä?

Vierailija
104/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:51"]Jos voi valita työajaksi 6.30 - 14.30 tai 8.00 - 13.00, niin ottaisin tuon jälkimmäisen eli mieluummin luokanopettaja kuin LTO.
[/quote]
Olen lto ja työaikani alkaa 8 tienoilla. Meillä vain lastenhoitajat tekevät aamu/iltavuoroja. Ja onhan luokanopettajilla paljon töitä opetuksen lisäksi, suunnittelu yms.

Vierailija
105/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:46"]Ja silti on ollut puhetta että sosionomeilta viedään lastentarhanopettajan pätevyys... Kyllä taas jollain viiraa päässä ja pahasti. Meidän kunnassa ainakin puolet lastentarhanopettajista on sosionomeja (sosionomi koulutus tässä kunnassa, ei yliopistokaupunki). 
[/quote]
Mutta onko järkeä, että kahdessa paikassa koulutetaan? Ei pätevyyttä pois nykyisiltä viedä, vaan otetaan uudet koulutettavat vain yliopistoihin.

Vierailija
106/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:31"]Ei suurta eroa lto ja lh palkoissa.
[/quote]
No jaa, itse tienaan lto:na 2600e/kk, lastenhoitaja-siskoni saa noin 2100e/kk.

Vierailija
107/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:45"]Kannattaisiko tässä työttömän aineenopen opiskella vielä lto:ksi että saisi töitä...
[/quote]

Vuoden opinnoilla pääset luokanopeksi. Hae monialaisiin opintoihin. Mä aloitan ne syksyllä.

t. Toinen työtön aineenope

Vierailija
108/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:46"]Ja silti on ollut puhetta että sosionomeilta viedään lastentarhanopettajan pätevyys... Kyllä taas jollain viiraa päässä ja pahasti. Meidän kunnassa ainakin puolet lastentarhanopettajista on sosionomeja (sosionomi koulutus tässä kunnassa, ei yliopistokaupunki).  [/quote] Mutta onko järkeä, että kahdessa paikassa koulutetaan? Ei pätevyyttä pois nykyisiltä viedä, vaan otetaan uudet koulutettavat vain yliopistoihin.

[/quote]

Mutta onko siinä mitään järkeä, että kouluttaminen keskitetään sille linjalle, josta vain murto-osa valmistuneista päätyy työskentelemään alalle, jossa heitä tarvitaan? Eikö olisi parempi siirtää LTO-tutkinto takaisin ns. opistotasoiseksi (nyk. AMK), niin kuin se ennen oli?

Vierailija
109/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:46"]Ja silti on ollut puhetta että sosionomeilta viedään lastentarhanopettajan pätevyys... Kyllä taas jollain viiraa päässä ja pahasti. Meidän kunnassa ainakin puolet lastentarhanopettajista on sosionomeja (sosionomi koulutus tässä kunnassa, ei yliopistokaupunki).  [/quote] Mutta onko järkeä, että kahdessa paikassa koulutetaan? Ei pätevyyttä pois nykyisiltä viedä, vaan otetaan uudet koulutettavat vain yliopistoihin.

[/quote]

Mutta onko siinä mitään järkeä, että kouluttaminen keskitetään sille linjalle, josta vain murto-osa valmistuneista päätyy työskentelemään alalle, jossa heitä tarvitaan? Eikö olisi parempi siirtää LTO-tutkinto takaisin ns. opistotasoiseksi (nyk. AMK), niin kuin se ennen oli?

[/quote]

AMK ei ole opistoaste, vaan korkeakoulutus. Nykyistä opistoastetta ei ole, ja lähinnä sitä on ammattikoulu. Suomessa on tapahtunut vuosikymmenissä korkeakoulutuksen uusi suunnanmuutos, ei monessa maassa luokanopettajakaan ole arvostettu ammatti vaan ns. vähäpätöinen tutkinto. Englannissa mm. ihmetellään sitä, että Suomessa luokanopettajiksi on enemmän hakijoita kuin kouluun otetaan sisään. 

Vierailija
110/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveammattini on lapsesta asti ollut lastentarhanopettaja, miksikään muuksi en halua. En vaan pääse kouluun.

Vierailija
111/117 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksi hoitaja saa lain mukaan olla 21 lapsen kanssa vaan kahdeksan, jos lakimuutos astuu voimaan...

Vierailija
112/117 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:45"]Mun mielestä olisi parasta, jos päiväkotien tiimeissä olisi aina opettaja (yliopistolta), sosionomi sekä lastenhoitaja. Kaikilla on erilaista osaamista, joten niitä kaikkia kannattaisi minusta hyödyntää. Esim. pedagogiikka opettajien vastuulla, sosionomit vastaavat perheiden kohtaamisesta ja muusta sosiaalialaan liittyvästä, lastenhoitajien vastuulla on perushoito.
[/quote]

Meillä oli kerran näin ja se oli toimivin työtiimi mitä koskaan ollut.

Vierailija
113/117 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:45"]

Ei yksi hoitaja saa lain mukaan olla 21 lapsen kanssa vaan kahdeksan, jos lakimuutos astuu voimaan...

[/quote]

Saa olla tilapäisesti sekä pidempäänkin, jos talosta löytyy lisää hoitajia toisista huoneista jotta suhdeluvut toteutuvat.

Vierailija
114/117 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:45"]Kannattaisiko tässä työttömän aineenopen opiskella vielä lto:ksi että saisi töitä... [/quote] Vuoden opinnoilla pääset luokanopeksi. Hae monialaisiin opintoihin. Mä aloitan ne syksyllä. t. Toinen työtön aineenope

[/quote]

Ja luokanopena on sitten töitä? NOT! Olen itse käynyt ko. putken ja luulisi, että monipuolisempi koulutukseni olisi esim. uusiin yhtenäiskouluihin haluttu, mutta eipä ole. Olen rehtoreiden mielestä friikki. Luokanopen kuuluu tulla okl:stä ja olla KM. Vaikka minulla on aineenopettajan työstä kokemusta, hyvät paperit ja luokanopen pätevyys, niin oikealta ja vasemmalta heittää ohi nuoret KM:t suoraan koulusta. Sama kokemus on monella muullakin "ei perinteisesti luokanopeksi" valmistuneella.

Pk-seudulla kai työllistyminen olisi helpompaa, mutta muualla luokanopen pätkäsijaisuuksiinkin on laumoittain hakijoita. Kaikki sanoi keväällä, että kun tulee kesä, niin saa töitä, kun melkein kaikki pätevät on jo työllistyneet. No, vielä on edelleen jokaiseen pätkään 10-30 pätevää hakijaa. Luokanopejakin valmistuu ihan liikaa....

t: ex-aineenope, nyk. luokanope, ja edelleen työtön

Vierailija
115/117 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on niin säälittävä. Lastenhoitajat/sosionomit/lastenrarhanopettajat haukkuvat toisiaan. Ilmeisesti joku saa tästä kiksejä koska pitää ketjua väkisin yllä.
Hankkikaa se elämä
Lto ja lo

Vierailija
116/117 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:53"]

Ja luokanopena on sitten töitä? NOT! Olen itse käynyt ko. putken ja luulisi, että monipuolisempi koulutukseni olisi esim. uusiin yhtenäiskouluihin haluttu, mutta eipä ole. Olen rehtoreiden mielestä friikki. Luokanopen kuuluu tulla okl:stä ja olla KM. Vaikka minulla on aineenopettajan työstä kokemusta, hyvät paperit ja luokanopen pätevyys, niin oikealta ja vasemmalta heittää ohi nuoret KM:t suoraan koulusta. Sama kokemus on monella muullakin "ei perinteisesti luokanopeksi" valmistuneella.

Pk-seudulla kai työllistyminen olisi helpompaa, mutta muualla luokanopen pätkäsijaisuuksiinkin on laumoittain hakijoita. Kaikki sanoi keväällä, että kun tulee kesä, niin saa töitä, kun melkein kaikki pätevät on jo työllistyneet. No, vielä on edelleen jokaiseen pätkään 10-30 pätevää hakijaa. Luokanopejakin valmistuu ihan liikaa....

t: ex-aineenope, nyk. luokanope, ja edelleen työtön

[/quote]

Vai että 10-30. Esimerkiksi tradenomin pätevyyttä vaativiin lyhyisiinkin pätkiin on yleensä vähintään 100-300 hakijaa. Jos yhteen työpaikkaan on vain muutama kymmenen hakijaa niin kyseessä on Suomen oloissa liki työvoimapula.

Vierailija
117/117 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastentarhanopettaja ja nimenomaan haluan opettaa (ja kasvattaa ja hoitaa) alle kouluikäisiä lapsia.

En siedä jonne-ikäisiä pilalle kasvatettuja kakaroita, pienten lasten kohdalla on vielä toivoa! Siksi luokanopettajuus ei ole ollut minulle koskaan edes vaihtoehto.