Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastentarhanopettajista on hirvittävä pula

Vierailija
20.07.2015 |

Kaikkiin ryhmiin ei saada opettajaa ollenkaan. Onko lapsesi ryhmässä pätevä lto?

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suurta eroa lto ja lh palkoissa.

Vierailija
82/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 15 v lto:Na. Pääsin aikanaan sisälle suhdeluvulla 96 sis.otettua/960 ensisijaista hakijaa... Siihen aikana kävin vielä opistomuotoisen. Kukaan kurssiltani ei silloin jatkanut luokanopeksi. Se trendi tuli vasta myöhemmin. 

No,nykyään oon luokanope. Mut pitemmän kautta kulkimun työ. 

Hyviä ammatteja molemmat mutta enpä enää vaihtais takas..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:26"]Itse hain kevään yhteishaussa lastentarhanopettajaksi ja lähihoitajaksi tavoitteena päästä päiväkotiin töihin. Lto-koulutuksen haussa en päässyt edes varsinaiseen soveltuvuuskokeeseen, mutta lähihoitajaksi pääsin heittämällä noin 10 pisteen marginaalilla. Eli eipä siis edelleenkään tullut helpotusta lastentarhanopettajapulaan, vaan lähihoitajana on varmaan edessä vuosien sijaisuuksien teko ennen kuin edes pääsee haaveilemaan vakinaisesta lastenhoitajan paikasta. Sen sijaan epäilen, että niistä lto-koulutukseen päässeistä ei monikaan todellisuudessa päädy lto:ksi, vaan käyttää sitä vaan helpompana tienä päästä luokanopettajaksi. Koulutusjärjestelmämme on harvinaisen mätä.
[/quote]

Allekirjoitan tuon lto:sta lo:ksi jutun. Hain vuosi sitten luokanopeksi sekä lastentarhanopeksi, pääsin opiskelemaan vain lto:ksi. Tämän kevään haussa pääsin sitten vihdoin luokanoettajaksi. Vein siis paikan joltain sellaiselta, joka oikeasti olisi halunnut lastentarhanopeksi. Jos en olisi nyt luokanopeksi päässyt niin olisin hakeutunut tuon lto-koulutuksen jälkeen luokanopettajan maisterivaiheeseen. Näissä koulutusasioissa pitää vaan välillä olla itsekäs. Mulla ei ainakaan olisi ollut töitä tms vuosi sitten, eli oli vähän "pakko" ottaa se lto paikka vastaan.

Vierailija
84/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:26"]

Itse hain kevään yhteishaussa lastentarhanopettajaksi ja lähihoitajaksi tavoitteena päästä päiväkotiin töihin. Lto-koulutuksen haussa en päässyt edes varsinaiseen soveltuvuuskokeeseen, mutta lähihoitajaksi pääsin heittämällä noin 10 pisteen marginaalilla. Eli eipä siis edelleenkään tullut helpotusta lastentarhanopettajapulaan, vaan lähihoitajana on varmaan edessä vuosien sijaisuuksien teko ennen kuin edes pääsee haaveilemaan vakinaisesta lastenhoitajan paikasta. Sen sijaan epäilen, että niistä lto-koulutukseen päässeistä ei monikaan todellisuudessa päädy lto:ksi, vaan käyttää sitä vaan helpompana tienä päästä luokanopettajaksi. Koulutusjärjestelmämme on harvinaisen mätä.

[/quote]

Ja silti OAJ on vahvasti sitä mieltä, että sosionomeilta pitäisi evätä lto-kelpoisuus, vaikka yliopistosta valmistuvista kasvatustieteen kandeista yhä harvempi haluaa työskennellä lastentarhanopettajana.

Vierailija
85/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani on ollut sekä muodollisesti päteviä että epäpäteviä lastentarhanopettajia. Paras oli ammatiltaan insinööri. Eli koulutus ei todellakaan kerro ihmisen pätevyydestä alalle.

Vierailija
86/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko tässä työttömän aineenopen opiskella vielä lto:ksi että saisi töitä...

Vierailija
87/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti on ollut puhetta että sosionomeilta viedään lastentarhanopettajan pätevyys... Kyllä taas jollain viiraa päässä ja pahasti. Meidän kunnassa ainakin puolet lastentarhanopettajista on sosionomeja (sosionomi koulutus tässä kunnassa, ei yliopistokaupunki). 

Vierailija
88/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni päiväkodissa on vain yksi lto. Oli just vuoden lapseni ryhmässä, syksyllä siirtyy toiseen ryhmään.

Vierailija
89/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:31"]

Ei suurta eroa lto ja lh palkoissa.

[/quote]

kuulemma 200-300e/kk. On se musta jo aika paljon. Tosin työmäärän eroon nähden ei suuri ero palkassa. Äitini on lastentarhanopettaja ja hän aina sanoo että lastehoitajat tekevät 40% siitä työmäärästä mitä he ja saavat 80% siitä palkasta mitä he.

Vierailija
90/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voi valita työajaksi 6.30 - 14.30 tai 8.00 - 13.00, niin ottaisin tuon jälkimmäisen eli mieluummin luokanopettaja kuin LTO.

Vierailija
91/117 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:36"]Mä olin 15 v lto:Na. Pääsin aikanaan sisälle suhdeluvulla 96 sis.otettua/960 ensisijaista hakijaa... Siihen aikana kävin vielä opistomuotoisen. Kukaan kurssiltani ei silloin jatkanut luokanopeksi. Se trendi tuli vasta myöhemmin. 

No,nykyään oon luokanope. Mut pitemmän kautta kulkimun työ. 

Hyviä ammatteja molemmat mutta enpä enää vaihtais takas..
[/quote]
Vastaa luokanopettaja heinäkuussa, yeah, right!

Vierailija
92/117 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:38"]

Haaveammattini on lapsesta asti ollut lastentarhanopettaja, miksikään muuksi en halua. En vaan pääse kouluun.

[/quote]

Oletko hakenut myös sosionomiksi?

Tai sitten hae vaan vaikka lastenohjaajaksi tai lähihoitajaksi, se lastenhoitajan työ on useimmissa paikoissa todella lähellä lastentarhanopettajan työtä. Palkkakaan ei jää kauheasti jälkeen. Lisäksi ennenmmin tai myöhemmin saatat silti päätyä tekemään lastentarhanopettajan töitä vaikka vuoden tms. mittaisina sijaisuuksina kun niitä virallisesti päteviä ei kerta kaikkiaan ole.

Vierailija
93/117 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:44"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:38"]

Haaveammattini on lapsesta asti ollut lastentarhanopettaja, miksikään muuksi en halua. En vaan pääse kouluun.

[/quote]

Oletko hakenut myös sosionomiksi?

Tai sitten hae vaan vaikka lastenohjaajaksi tai lähihoitajaksi, se lastenhoitajan työ on useimmissa paikoissa todella lähellä lastentarhanopettajan työtä. Palkkakaan ei jää kauheasti jälkeen. Lisäksi ennenmmin tai myöhemmin saatat silti päätyä tekemään lastentarhanopettajan töitä vaikka vuoden tms. mittaisina sijaisuuksina kun niitä virallisesti päteviä ei kerta kaikkiaan ole.
[/quote]

Sosionomiksi oon juurikin hakenut, kun se löytyy omasta kaupungista, ei vaan riitä paperit pääsykokeisiin.

Vierailija
94/117 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan vaihtaa alaa ja opiskella lto-pätevyyden sosionomitutkinnon kautta. Opiskelemaan on vaan vaikea päästä pk-seudulla. Tässä vaiheessa moni varmasti luovuttaa ja opiskelee jotain muuta. Itse olen päättänyt päästä päiväkotiin ennemmin tai myöhemmin. :)

Vierailija
95/117 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:49"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:44"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:38"] Haaveammattini on lapsesta asti ollut lastentarhanopettaja, miksikään muuksi en halua. En vaan pääse kouluun. [/quote] Oletko hakenut myös sosionomiksi? Tai sitten hae vaan vaikka lastenohjaajaksi tai lähihoitajaksi, se lastenhoitajan työ on useimmissa paikoissa todella lähellä lastentarhanopettajan työtä. Palkkakaan ei jää kauheasti jälkeen. Lisäksi ennenmmin tai myöhemmin saatat silti päätyä tekemään lastentarhanopettajan töitä vaikka vuoden tms. mittaisina sijaisuuksina kun niitä virallisesti päteviä ei kerta kaikkiaan ole. [/quote] Sosionomiksi oon juurikin hakenut, kun se löytyy omasta kaupungista, ei vaan riitä paperit pääsykokeisiin.

[/quote]

Ammattikorkeakouluun pääsee sisään, kun on pulssi.

Vierailija
96/117 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen suorittamaan varhaiskasvatuksen opintoja avoimen yliopiston kautta ja hakemaan sitten yliopistoon. Sosionomit ei saa tällä hetkellä esiopettajan pätevyyttä. Itse olen "vanha" sosionomi, jolla eo-pätevyys. Työstäni sammuisi mielenkiinto, jos en saisi toimia esiopettajana. Toisaalta on myös LTO:ia, joita ei esiopetus kiinnosta vaan pienten hoito/kasvatus.

Vierailija
97/117 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:26"]Itse hain kevään yhteishaussa lastentarhanopettajaksi ja lähihoitajaksi tavoitteena päästä päiväkotiin töihin. Lto-koulutuksen haussa en päässyt edes varsinaiseen soveltuvuuskokeeseen, mutta lähihoitajaksi pääsin heittämällä noin 10 pisteen marginaalilla. Eli eipä siis edelleenkään tullut helpotusta lastentarhanopettajapulaan, vaan lähihoitajana on varmaan edessä vuosien sijaisuuksien teko ennen kuin edes pääsee haaveilemaan vakinaisesta lastenhoitajan paikasta. Sen sijaan epäilen, että niistä lto-koulutukseen päässeistä ei monikaan todellisuudessa päädy lto:ksi, vaan käyttää sitä vaan helpompana tienä päästä luokanopettajaksi. Koulutusjärjestelmämme on harvinaisen mätä.
[/quote]
Tai olisikohan sille syynsä, ettei lto-koulutukseen pääse heittämällä sisään?

Vierailija
98/117 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon lto-pulan huomaa myös sosionomin koulutuksessa. Jos suuntautuu muihin hommiin kuin lto:ksi, alkaa opettajien puolelta vänkääminen että oletkos nyt aivan varma ja jos nyt kuitenkin ottaisit sen lto:n pätevyyden.

Vierailija
99/117 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:42"]

Jos sosionomi on opettaja, sairaanhoitaja on sitten lääkäri :D

Vaikka nykyään säästösyistä matalammalla koulutuksella joutuukin tekemään itselleen liian vaativia hommia (esim. sairaanhoitajat tekevät hirveän paljon sellaista, mitä lääkärit tekivät ennen itse), ei se silti heistä tee opettajia/lääkäreitä...

[/quote]

Sosionomi (AMK) 210 op vs Kasvatustieteen kandi 180 op

Sairaanhoitaja (AMK) 210 op vs Lääketieteen lisensiaatti 360 op

En ihan ehkä menisi rinnastamaan...

[/quote]

Sosionomit opiskelevat kaikkea muuta hömppää, kasvatustieteitä vai joitain kymmeniä opintopisteitä. Kasvatustieteen kandeilla se määrä on 180 op. Että tuota...

T: Sosionomi, joka opiskelee nykyään yliopistossa lto:ksi.

[/quote]

Voihan ne muut asiat tuntua hömpältä, jos on keskitytty juoruamaan takarivissa kamujen kanssa opiskelun sijasta. Ja 60 pistettä koostuu valinnaisista, lisäksi voit liittää avoimen yliopiston kursseja tutkintoon. Että tuota jos olet itse valinnut jotain hömppää valinnaiseksi ja ollut kiinnostumaton opiskelemaan itsenäisesti lisää vaikkapa juuri avoimen kautta, niin ihan oma valinta sekin on ollut.

Vierailija
100/117 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:52"]

Totuus sattuu? Ja lastentarhanopettajiahan täällä pelkiksi pyllynpyyhkijöiksi on haukuttu.

Fakta on, että lähihoitajalla on HOITAJAN koulutus. Silloin hänen pääasiallinen työtehtävänsä on perushoito. Opiskelkaa opettajaksi, jos opettajan hommiin haluatte.

[/quote]

Lähihoitajilla, lastenohjaajilla, lastenhoitajilla ja päivähoitajilla on lasten kasvatuksen ja hoidon koulutus. Jos opettajan hommiin haluaa, niin ei kannata tulla päiväkotiin töihin ollenkaan.