Taitaa kohta mennä "ihmisarvoisen sosiaaliturvan" (köyhyysraja) määritelmä uusiksi Suomessa
Voi kohta tarkoittaa vain vaatetusta, lämmintä asuntoa ja joukkoruokailua.
Kaiken muun pitää ihmisen itse tienata ja hankkia.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa on vikana? Monessa muussa maassa ei saa edes tuota. Ja tietysti työssäkäyvä ansaitsee palkkion (=paremman elintason) kun antaa pois kolmasosan kaikesta ajastaan (40-50 tuntia viikossa) työn hyväksi.
Pakko sanoa myös alhaista keskitason palkkaa saavana että elintaso ei ole mitää punaisella matolla kultakengissä tanssimista. Nytkin kämpässä on kylmä koska haluan säästää lämmityskuluissa, päälläni on kirpparivaatteet ja aamupalaksi söin halpaa ruokaa. Istun neljä vuotta vanhassa rikkinäisessä nojatuolissa ja loput sisustuksesta on kirpparilta, ikeasta, tai kymmenen vuotta vanhaa. Läppäri kuusi vuotta vanha. Puhelin kahdeksan. Tämmöistä on elämä n. 35 000 euron vuosituloilla, ja teen töitä 40-50 tuntia viikossa. Miksi tuilla elävän pitäisi saada enemmän?
Ei varmaan kukaan ole sitä mieltä että tukia pitäisi saada yli 35000 euroa vuodessa. Jos perusturvan taso kaksinkertaistettaisiin eli nostettaisiin noin 15000 euroon vuodessa (+indeksikorotukset) niin tämä olisi ihan riittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan päivänselvää, että työikäisen ja -kykyisen (sekä -haluisen) väestön vähentyessä hyvinvointiyhteiskuntaa joudutaan määrittelemään uudelleen. Kaikille kaikkea ei ole mahdollista.
Itse ajattelen, että yhteiskunnan perusturvaan pitäisi kuulua huokea asumismuoto (ei asuminen esim. ison kaupungin keskustassa asumistuen turvin), ilmaiset lääkkeet ja ilmainen julkinen terveydenhuolto sekä sellainen määrä rahaa, että sillä pystyy kattamaan edulliset ruokakustannukset ja muut päivittäiseen elämiseen menevät kulut kuten pesuaineet, vaatteet ym - nämä kaikki edullisesti. Ei sen enempää eikä sen vähempää.
Mielestäni esim. lääkkeet ja terveydenhuolto kannattaisi lainsäädännöllä taata ilmaiseksi perusturvan varassa eläville ihan sen vuoksi, että sitä kautta turhia rahansiirtoja toimeentulotuen muodossa voitaisiin vähentää.
Tuo viimeinen, sehän toteutuu jo. Laskut julkiselta voi lähettää Kelaan, samoin lääkkeet korvataan. Jos tarkoitat turhan byrokratian vähentämistä eli laskuttamatta jättämistä kokonaan eri juttu. Sekin vaatisi oman koneiston ja harva kuitenkaan haluaisi välttämättä joka kassalla esittää "maksu- tai laskuvapautusta". Onhan se vähän henkilökohtainen juttu se oma taloudellinen tilanne, joka ei pitäisi kuulua selvitettäväksi vähän joka taholle.
Esim. se että lääkkeet saa ilmaiseksi ja apteekin henkilökunta näkee kenellä maksusitoumus ja kenellä ei. Periaatteessa ongelmallinen yksityisyyden suojan näkölulmasta. Moni varmaan mielummin maksaisi itse ja lähettäisi kuitit kasvottomalle Kelalle.
Kyllä mun pitää ihan itse pitää maksaa lääkärikäynnit ja lääkkeet.
T. Työtön jolla on paljon lääkkeitä ja lääkärikäyntejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä työssäkäyvän ja työttömän elintasot eivät juurikaan eroa toisistaan. Molempien lapset käyvät samaa päiväkotia, mutta vain toinen maksaa siitä. Kodit ovat suurin piirtein samankokoiset ja samoin sisustettu, vain toinen maksaa siitäkään. Ja kun tarvitaan vaikka lääkäriä, hoito on samaa. Ei tämä näin voi jatkua, että yhä pienempi osuus yhteiskunnasta käy töissä ja elättää makoilijat.
Totta lähinnä kun vertaa pienituloisia ja työttömiä. Kyllä keskituloiset ja siitä ylöspäin pystyvät kustantamaan esim. parempaa asumista ja paremman elintason. Se voi tarkoittaa esim. omistusasuntoa vuora-asunnon sijaan. Harvalla työttömällä on varaa autoon.
Samaa päiväkotia joo ja sama terveydenhuolto ehkä osittain. Kun puhutaan, että julkisella kaikki pitää hoitua, niin ei kuitenkaan hoidu ihan kaikki sutjakkasti. Henkeä uhkaavissa tilanteissa hoituu, muut vähän niin ja näin.Niin, usein sen keskituloisen omistusasunnosta on iso velka ja se on pienempi ja vanhempi kuin Hekan uuden karhea vuokrakämppä. Sisustus on vanhempaa, kun velka painaa jne.
Ei keskituloisen mielestäni. Jos nyt keskituloisena pidetään sellaset 7000€ yht. tienaavaa paria. Kyllä parempaan pystyy. Mutta alhaisilla tuloilla vaikeampaa. Mitä se velka haittaa sinänsä. Maksaa omaansa ja lyhennyskulut kannattaa säätää kohtuullisiksi, niin ei köyhyydessä tarvitse elellä.
Ja Hekan kämppä voi olla huono tai hyvä. Niin, eihän kaikki edes halua sitä omistusasuntoa, koska tulojen puolesta voi olla varaa vain sellaiseen mitä ei halua. Itseasiassa on monia, jotka maksavat vuokran itse ilman tukia, mutta silti eivät halua sitä omistusasuntoa, koska se vuokra parempitasoinen tai parempi sijainti, mitä voisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan päivänselvää, että työikäisen ja -kykyisen (sekä -haluisen) väestön vähentyessä hyvinvointiyhteiskuntaa joudutaan määrittelemään uudelleen. Kaikille kaikkea ei ole mahdollista.
Itse ajattelen, että yhteiskunnan perusturvaan pitäisi kuulua huokea asumismuoto (ei asuminen esim. ison kaupungin keskustassa asumistuen turvin), ilmaiset lääkkeet ja ilmainen julkinen terveydenhuolto sekä sellainen määrä rahaa, että sillä pystyy kattamaan edulliset ruokakustannukset ja muut päivittäiseen elämiseen menevät kulut kuten pesuaineet, vaatteet ym - nämä kaikki edullisesti. Ei sen enempää eikä sen vähempää.
Mielestäni esim. lääkkeet ja terveydenhuolto kannattaisi lainsäädännöllä taata ilmaiseksi perusturvan varassa eläville ihan sen vuoksi, että sitä kautta turhia rahansiirtoja toimeentulotuen muodossa voitaisiin vähentää.
Tuo viimeinen, sehän toteutuu jo. Laskut julkiselta voi lähettää Kelaan, samoin lääkkeet korvataan. Jos tarkoitat turhan byrokratian vähentämistä eli laskuttamatta jättämistä kokonaan eri juttu. Sekin vaatisi oman koneiston ja harva kuitenkaan haluaisi välttämättä joka kassalla esittää "maksu- tai laskuvapautusta". Onhan se vähän henkilökohtainen juttu se oma taloudellinen tilanne, joka ei pitäisi kuulua selvitettäväksi vähän joka taholle.
Esim. se että lääkkeet saa ilmaiseksi ja apteekin henkilökunta näkee kenellä maksusitoumus ja kenellä ei. Periaatteessa ongelmallinen yksityisyyden suojan näkölulmasta. Moni varmaan mielummin maksaisi itse ja lähettäisi kuitit kasvottomalle Kelalle.
No voisit avata tilannettasi lisää. Kyllä työtönkin voi maksaa vaikka mitä itse, jos vapaaehtoisesti maksaa tai jos on tuloja tai rahoja millä maksaa. Jos perustoimeentulotuen varassa, ei ole pakko maksaa mitään lääkkeitä tai lääkärikäyntejä jos julkisia vain käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei pitäisi keskittyä köyhiin vaan siihen, miten paljon rahaa menee rikollisiin ilman, että heiltä vaaditaan mitään.
esimerkiksi avovankilat? He saavat täyshoidon siellä, saavat käydä töissä, saavat pitää oman palkkansa eivätkä maksa mitään tästä täyshoidosta.
Tai vastaavasti narkkarit ja alkoholistit?
Heille annetaan rahaa, maksetaan kaikki velat pois, saavat asua kotona ja ryypätä päivät pitkät. Ei mitään vaatimuksia.
Olen ehkä hirveä ihminen, mutta mielestäni vankiloissa pitäisi olla jonkunlainen pakko tehdä töitä niin, että ne työstä saadut rahat menevät vankiloiden ylläpitoon ja niiden vankien ylläpitoon. Ei niin, että rikollinen vain hyötyy siitä, että menee sinne vankilaan.
Kuka maksaa alkkisten velat? Älä houri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti. Työkykyisten ihmisten makaaminen kotona on äärimmäisen haitallista paitsi sille yksilölle niin myös koko yhteiskunnalle. Nytkin on valtava työvoimapula, mutta makaajat eivät tee elettäkään hakeutuakseen töihin.
Kerro mihin menen. 2 lapsen yh Helsingistä, ei autoa tai ajokorttia.
Sehän riippuu koulutuksestasi, mistä minä tiedän vaikka olisit lääkäri.
Ei ole koulutusta lukion jälkeen,oli ulkomailla töissä 15 vuotta. Opiskelu ei ole mahdollista kun mihinkään ei pääse eikä työkkäri tue opiskelua, hoitoalalle en kuulemma sovellu. Edelleen odotan sitä työpaikkaa mihin menen sohvalla "makoilun" sijaan
Kyllä se opiskelupaikka löytyy, menet vaikka puhtaanapidon linjalle ammattikouluun ja siitä siivoojaksi. Tai lainaat rahat autokouluun ja taksikurssiin ja alat ajaa taksia.
Mistä saa pitkäaikaistyötön lainaa? Siivoustyötä ei kestä selkä ja iho, sitä on tehty nuoruudessa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voisit avata tilannettasi lisää. Kyllä työtönkin voi maksaa vaikka mitä itse, jos vapaaehtoisesti maksaa tai jos on tuloja tai rahoja millä maksaa. Jos perustoimeentulotuen varassa, ei ole pakko maksaa mitään lääkkeitä tai lääkärikäyntejä jos julkisia vain käyttää.
Yksinasuva työtön saattaakin olla paremmassa tilanteessa joskus kun parisuhteessa, nimittäin jos tienaava puoliso, saat työttömyysturvan, mutta et mitään muuta. Jos taas yksin perusturvan varassa niin työttömyyskorvauksen lisäksi joihinkin ylimääräisiin kuluihin saat tukea, kuten terveys- sairaskulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan ne on maksaa itse.
Saan vain peruspäivärahan 660e ja kyllä se kirpaisee kun usein siitä menee 100-150e lääkkeisiin ja käyntimaksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti. Työkykyisten ihmisten makaaminen kotona on äärimmäisen haitallista paitsi sille yksilölle niin myös koko yhteiskunnalle. Nytkin on valtava työvoimapula, mutta makaajat eivät tee elettäkään hakeutuakseen töihin.
Täällä huutelee taas kokoomuspelle joka tuntuu tietävän elämästä kaiken!
Sinne töihin EI niin vaan työtön mene, se on työnantaja joka päättää valitseeko se sinut! Työtttömällä on siihen mitätön vaikutus, vaikka haet.
Minä olen hakenut moneenkin paikkaan nyt kesätöihin. Odottelen vastauksia ja haastattelukutsuja.
Että älä sinä eltaantunu sarvikuonon läjä siellä huutele ja haistattele kaikkia työttömiä samaan kastiin!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula on ainoastaan hoitoalalla ja halpatyöaloilla. Ensiksi mainittuun kaikki eivät sovellu, toiseksi mainittuun palkataan vain ulkolaisia koska palkalla ei elä Suomessa.
Sillä palkalla ne ulkomaalaisetkin elää, miksei suiis suomalainenkin!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä hoidan kotona pieniä lapsiani. Tilastoissa olen työtön, tosielämässä herään viideltä seitsemänä päivänä viikossa. Vapaapäiviä ei ole.
Jonkun ne ihmiset on hankittava, muuten ei koko yhteiskuntaa ole.
Jaa. Tosielämässä on myös niitä, jotka heräävät lasten takia viideltä seitsemänä päivänä viikossa ja näistä viitenä menevät vielä töihin. Jotkut näistä vanhemmista vielä onnistuvat järjestämään arkensa niin, että pienet hoidetaan kotona.
Itse kun en ole mikään tehopakkaus ainakaan työelämän ulkopuolella, niin pidän tuollaista arjen sankaruutta aika uskomattomana ja ihailtavana. Jotenkin onnistuvat vielä olemaan mainitsematta tätä velvollisuutta tehdä yhteiskuntaan uusia jäseniä ja ehkä jopa veronmaksajia.
Mutta joo, upea uhraus sieltä suunnalta tai sitten se tyypillinen selitys työelämän ulkopuolella pysymiselle.
Tukien varassa oleville ihmisille ei pitäisi antaa rahaa mihinkään uusiin tavaroihin. Kierrätyskeskukset ja kirpputorit pullistelevat käyttökelpoista tavaraa pesukoneesta villasukkiin. Mielummin oikeus hakea kierrätyskeskuksista vaikka ilmaiseksi tietty määrä huonekaluja / vaatteita. Jos ei kelpaa, niin työ varmaan alkaa aika pian kelpaamaan. Samoin ruokaa varten kuponkeja, joilla kaupasta saa vain ne tietyt perusasiat, mutta ei mitään irtorahaa viinaksiin tai tupakkiin. Raitistuminen tekisi monelle työttömälle hyvää.
Mistään en löydä tietoa, mitä köyhyysrajan tuloihin lasketaan. Laskenko nämä, eli lapsilisä, elatustuki, vammaistuki? Asumistukea en nosta. Jotain työtuloja on ja jotain osinkotuloja. Mitä siis lasken tuloikseni yhteensä? Haluaisin tietää olenko köyhyysrajan yllä vai alla
Vierailija kirjoitti:
Missä se työvoimapula on ? Työnhakijan hakevat töitä mutta eivät tule hyväksytyksi töihin ? Miksi eivät ota töihin ? Paljon tiedän tapauksia .itse olen kylläkin vakituisessa työsuhteessa että minulle ei kannata sanoa että mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen köyhyysraja eli 60% mediaanitulosta on Euroopan komission käyttämä. Tuskin katoaa kokonaan käytöstä ellei Suomi eroa EU:sta.
Sen alle siis lasketaan pienituloiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistään en löydä tietoa, mitä köyhyysrajan tuloihin lasketaan. Laskenko nämä, eli lapsilisä, elatustuki, vammaistuki? Asumistukea en nosta. Jotain työtuloja on ja jotain osinkotuloja. Mitä siis lasken tuloikseni yhteensä? Haluaisin tietää olenko köyhyysrajan yllä vai alla
Kaikki lasketaan. Ilman tukia köyhyysrajan alapuolle jäisi yli 26% ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei pitäisi keskittyä köyhiin vaan siihen, miten paljon rahaa menee rikollisiin ilman, että heiltä vaaditaan mitään.
esimerkiksi avovankilat? He saavat täyshoidon siellä, saavat käydä töissä, saavat pitää oman palkkansa eivätkä maksa mitään tästä täyshoidosta.
Heille annetaan rahaa, maksetaan kaikki velat pois, saavat asua kotona ja ryypätä päivät pitkät. Ei mitään vaatimuksia.
Olen ehkä hirveä ihminen, mutta mielestäni vankiloissa pitäisi olla jonkunlainen pakko tehdä töitä niin, että ne työstä saadut rahat menevät vankiloiden ylläpitoon ja niiden vankien ylläpitoon. Ei niin, että rikollinen vain hyötyy siitä, että menee sinne vankilaan.
Rikollinen ei "vain hyöydy" vankilaan menosta. Häneltä riistetään vapaus liikkua ja toimia yhteiskunnan täysipainosena jäsenenä. Hänellä ei ole oikeutta nähdä perhettään ja ystäviään kuin rajallisen ajan ja useimmiten valvottuna. Vankilasta vapauduttuaan hän ei pääse eroon rikollisen leimata, vaan voi jäädä asunnotta ja vaille työtä. Usein myös vankilaan päättymisen taustalla on monenlaista osattomuutta ja neuropsykiatrisia sairauksia. Joten ei, vangeilla ei ole liian hyvät olot. On kaikkein etu, että vankilassa pyritään kuntouttamaan eikä alistamaan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa alkkisten velat? Älä houri.
Tuttu oli velkasopimuksessa tms. Hän ei tienannut mitään ja oli sossunnluukulla ja maksoi vekaa tyyliin 30€/kk. Sillä meni kolme vuotta. Sitten sai velat anteeksi ja velkojat jäi ilman loppuja. Nyt hän on taas töissä ja tienaa hyvin. Ei mennyt hänen rahat velkojille.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa on vikana? Monessa muussa maassa ei saa edes tuota. Ja tietysti työssäkäyvä ansaitsee palkkion (=paremman elintason) kun antaa pois kolmasosan kaikesta ajastaan (40-50 tuntia viikossa) työn hyväksi.
Pakko sanoa myös alhaista keskitason palkkaa saavana että elintaso ei ole mitää punaisella matolla kultakengissä tanssimista. Nytkin kämpässä on kylmä koska haluan säästää lämmityskuluissa, päälläni on kirpparivaatteet ja aamupalaksi söin halpaa ruokaa. Istun neljä vuotta vanhassa rikkinäisessä nojatuolissa ja loput sisustuksesta on kirpparilta, ikeasta, tai kymmenen vuotta vanhaa. Läppäri kuusi vuotta vanha. Puhelin kahdeksan. Tämmöistä on elämä n. 35 000 euron vuosituloilla, ja teen töitä 40-50 tuntia viikossa. Miksi tuilla elävän pitäisi saada enemmän?
Noilla tuloilla tuo elama on omaa valintaa.