Taitaa kohta mennä "ihmisarvoisen sosiaaliturvan" (köyhyysraja) määritelmä uusiksi Suomessa
Voi kohta tarkoittaa vain vaatetusta, lämmintä asuntoa ja joukkoruokailua.
Kaiken muun pitää ihmisen itse tienata ja hankkia.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti. Työkykyisten ihmisten makaaminen kotona on äärimmäisen haitallista paitsi sille yksilölle niin myös koko yhteiskunnalle. Nytkin on valtava työvoimapula, mutta makaajat eivät tee elettäkään hakeutuakseen töihin.
Kannatta muistaa, että työtön ei läheskään aina ole sama asia kuin työkykyinen.
Nykyinen köyhyysraja eli 60% mediaanitulosta on Euroopan komission käyttämä. Tuskin katoaa kokonaan käytöstä ellei Suomi eroa EU:sta.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti. Työkykyisten ihmisten makaaminen kotona on äärimmäisen haitallista paitsi sille yksilölle niin myös koko yhteiskunnalle. Nytkin on valtava työvoimapula, mutta makaajat eivät tee elettäkään hakeutuakseen töihin.
Työelämässä on paljon toimintoja (mm. puhelinmyynti ja muu suoramarkkinointi) jotka ovat paljon haitallisempia yhteiskunnalle kuin toimettomuus.
Tällä hetkellä työssäkäyvän ja työttömän elintasot eivät juurikaan eroa toisistaan. Molempien lapset käyvät samaa päiväkotia, mutta vain toinen maksaa siitä. Kodit ovat suurin piirtein samankokoiset ja samoin sisustettu, vain toinen maksaa siitäkään. Ja kun tarvitaan vaikka lääkäriä, hoito on samaa. Ei tämä näin voi jatkua, että yhä pienempi osuus yhteiskunnasta käy töissä ja elättää makoilijat.
Mielestäni ei pitäisi keskittyä köyhiin vaan siihen, miten paljon rahaa menee rikollisiin ilman, että heiltä vaaditaan mitään.
esimerkiksi avovankilat? He saavat täyshoidon siellä, saavat käydä töissä, saavat pitää oman palkkansa eivätkä maksa mitään tästä täyshoidosta.
Tai vastaavasti narkkarit ja alkoholistit?
Heille annetaan rahaa, maksetaan kaikki velat pois, saavat asua kotona ja ryypätä päivät pitkät. Ei mitään vaatimuksia.
Olen ehkä hirveä ihminen, mutta mielestäni vankiloissa pitäisi olla jonkunlainen pakko tehdä töitä niin, että ne työstä saadut rahat menevät vankiloiden ylläpitoon ja niiden vankien ylläpitoon. Ei niin, että rikollinen vain hyötyy siitä, että menee sinne vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula on ainoastaan hoitoalalla ja halpatyöaloilla. Ensiksi mainittuun kaikki eivät sovellu, toiseksi mainittuun palkataan vain ulkolaisia koska palkalla ei elä Suomessa.
Toivottavasti joutuvat myös palkkaamaan kotimaista työvoimaa kun ei ole halukkaita tulijoita enää. Suomi ei tule houkuttelevaksi milläään toimilla vaan sen vesittää olemalla Puten naapuri. Itsellä on sen verran vähän eläkeikään, että kun jään työttömäksi - uhka on - niin kirjoittelen julkisesti kaikki paikat mihin olen hakenut ja mistä ei tule mitään vastausta. Mulla ei ole pelättävää. Mulla on pieni sivutulon lähde eikä velkaa, joten pärjään eläkeikään asti, vaikka mitään en saisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä hoidan kotona pieniä lapsiani. Tilastoissa olen työtön, tosielämässä herään viideltä seitsemänä päivänä viikossa. Vapaapäiviä ei ole.
Jonkun ne ihmiset on hankittava, muuten ei koko yhteiskuntaa ole.
Mikä siis on ongelmasi? Sähkönkulutusko vai bensan hinta? Muuta vuokralle ja aja pyörällä, niin saat nauta-sikaa kiloittain lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei pitäisi keskittyä köyhiin vaan siihen, miten paljon rahaa menee rikollisiin ilman, että heiltä vaaditaan mitään.
esimerkiksi avovankilat? He saavat täyshoidon siellä, saavat käydä töissä, saavat pitää oman palkkansa eivätkä maksa mitään tästä täyshoidosta.
Heille annetaan rahaa, maksetaan kaikki velat pois, saavat asua kotona ja ryypätä päivät pitkät. Ei mitään vaatimuksia.
Olen ehkä hirveä ihminen, mutta mielestäni vankiloissa pitäisi olla jonkunlainen pakko tehdä töitä niin, että ne työstä saadut rahat menevät vankiloiden ylläpitoon ja niiden vankien ylläpitoon. Ei niin, että rikollinen vain hyötyy siitä, että menee sinne vankilaan.
"Jos vanki osallistuu laitoksen töihin, koulutukseen tai kuntoutukseen, maksetaan tälle toimintarahaa 0,70 tai 0,90 euroa tunnilta normaalin työpäivän pituuden mukaan. Hyvästä käytöksestä toimintaraha voi nousta 1,20 euroon tunnilta.
Tulot paranevat, jos avolaitosvanki tekee töitä. Palkka on tällöin keskimäärin 3,70 – 4,50 euroa tunnilta. Jos työt tehdään muun kuin Vankeinhoitolaitoksen lukuun, palkka on 6,00 – 7,30 euroa tunnilta. Palkastaan vanki maksaa laitokselle ruoka- ja ylläpitokorvausta. Lisäksi palkasta pidätetään mahdolliset ulosotto- tai elatusmaksut "
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-vankilassa-tienataan-kateinen-…
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä työssäkäyvän ja työttömän elintasot eivät juurikaan eroa toisistaan. Molempien lapset käyvät samaa päiväkotia, mutta vain toinen maksaa siitä. Kodit ovat suurin piirtein samankokoiset ja samoin sisustettu, vain toinen maksaa siitäkään. Ja kun tarvitaan vaikka lääkäriä, hoito on samaa. Ei tämä näin voi jatkua, että yhä pienempi osuus yhteiskunnasta käy töissä ja elättää makoilijat.
Minä olen työtön ja asuntolaina alkaa olla maksettu. Asumiseen en saa tukea.
Työttömyys ei tarkoita omaisuuden puuttumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä hoidan kotona pieniä lapsiani. Tilastoissa olen työtön, tosielämässä herään viideltä seitsemänä päivänä viikossa. Vapaapäiviä ei ole.
Meillä on olemassa kotihoidontuki tuota varten ja päivähoitojärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Voisimme peruuttaa automatisaation hyödyt ja palata feodaaliaikaan ja maaorjuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Siksi pitäisi muuttaa lainsäädäntöä siten, että ulkomaisen halpatyövoiman tuominen Suomeen ei enää kannata vaan palkattaisiin vain suomalaisia. Ja kunnollisella palkalla.
Joukkoruokailu on erittäin hyvä idea. Kiitos aloittajalle. Se on kohtaamispaikka, ja näin henkisesti uupunutkin ihminen pääsee ovesta ulos. Esim koulujen ruokailutilat voisivat toimia ruokailu paikkoina. Ensin syövät oppilaat, sitten työttömät. Myös työtä ruokalassa voisi hoitaa palkkaamalla työttömiä.
Myös eläkeläisille voisi tarjota tätä mahdollisuutta pientä korvausta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos vanki osallistuu laitoksen töihin, koulutukseen tai kuntoutukseen, maksetaan tälle toimintarahaa 0,70 tai 0,90 euroa tunnilta normaalin työpäivän pituuden mukaan. Hyvästä käytöksestä toimintaraha voi nousta 1,20 euroon tunnilta.
Tulot paranevat, jos avolaitosvanki tekee töitä. Palkka on tällöin keskimäärin 3,70 – 4,50 euroa tunnilta. Jos työt tehdään muun kuin Vankeinhoitolaitoksen lukuun, palkka on 6,00 – 7,30 euroa tunnilta. Palkastaan vanki maksaa laitokselle ruoka- ja ylläpitokorvausta. Lisäksi palkasta pidätetään mahdolliset ulosotto- tai elatusmaksut "
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-vankilassa-tienataan-kateinen-…
Tuo on vanhaa tietoa.
"Työtä tekevä ja koulutukseen tai kuntoutukseen osallistuva vanki saa verotonta toimintarahaa. Toimintaraha on 3,01 tai 4,26 euroa päivältä suljetussa vankilassa. Avovankilassa toimintaraha on 4,62 tai 7,35 euroa päivältä.
Toimintarahan lisäksi vangille maksetaan käyttörahaa 1,60 euroa jokaiselta rangaistukseksi luettavalta päivältä, myös viikonlopun päiviltä. Käyttörahaa maksetaan myös tutkintavangeille.
Avolaitospalkkaa vanki voi saada töissä, jotka tehdään muille kuin Rikosseuraamuslaitokselle, esimerkiksi kunnille, Metsähallitukselle tai Suomenlinnan hoitokunnalle. Avolaitospalkka on 4,70 euroa tai 5 euroa tunnilta. Avolaitospalkka on veronalaista tuloa. Työhön perehdyttävältä jaksolta voidaan maksaa toimintarahaa. Avolaitospalkan lisäksi vanki saa käyttörahaa 1,60 euroa päivältä."
https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/taytantoonpano/toiminnot/ansiotj…
Tuo "palkastaan vanki maksaa blahblah" tekstissäsi on sitä, että vanki maksaa veroja, mutta ei hän suoraan maksa omasta ylläpidostaan mitään.
Noin vakavalla asialla ei pitäisi provota tai leikkiä. Ihmiset todella tarvitsevat kunnollisen rahan ja kodin joka maassa, elämäntilanteet vaihtelevat ja ihmisiä ei saa jättää heitteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on olemassa kotihoidontuki tuota varten ja päivähoitojärjestelmä.
Kolmen lapsen päivähoito maksaisi kunnalle n. 4500€.
Kotihoidontuki on 300€ käteen, joten otan mieluummin työmarkkinatukea. Meillä Helsingissä on päivähoitopaikoista pula.