apua epäpuhtaaseen ihoon!!
olen 16 vuotias tyttö, ja ihoni on erittäin epäpuhdas. Tottakai ikä ja hormoonit ovat asialla, mutta monen vuoden jälkeen en enäää keksi mitään millä saisin nämä pois. En tiedä, onko tämä lievää aknea yms. Ei todellakaan ole mikään muutama finni siellä täällä, vaan kaikki on keräytynyt poskien ja leuan alueelle. Iho on herkkä (johtuen myös siitä että koko ajan väkisin kosken sitä). Iholla on mustapäitä ja muita epäpuhtauksia ei niinkään finnejä muutakuin muutama silloin tällöin. Iho on punertava (varmaan tulehtunutkin joistakin kohdista).
Pesen naaman päivittäin, ja meikkiä käytän yleensä vain peitepuikkoa ja puuteria. Meikin olen kesän aikana jättänyt kokonaan pois, mutta ei ole auttanut yhtään. Myös käytän nivean soft rasvaa, koska naamani on kuiva kuin aavikko. Monilla sivuilla lukee ettei rasvoja kannata käyttää, mutta esim meikatessani kaikki meikki kasaantuuu yhteen paikkaan naamassani ellen käytä rasvaa :/
Ostin apteekista La Roche Posayn effaclar puhdistusgeeliä pari kuukautta sitten mutta ei ole auttanut.
Kärsivällisyyteni alkaa jo olemaan lopussa, emkä jaksaisi millään enää lukea netistä eri sivuilta kun jokaisessa sanotaan eri asioita. Jos pystyt jotenkin auttamaan minua tai sulla olis vinkkejä niin kerro!
Huom! Kukkaroni huutaa tyhjyyttään , eli minulla ei ole varaa mennä ihotautilääkärille maksamaan montaa sataa euroa. Kiitos jo paljon etukäteen ja toivon että joku pystyisi vaikka samaistumaan ja kertomaan millä saisin ärsykkeet pois :-)
Kommentit (39)
Muistat kosteuttaa ihoa joka päivä! Virheellisesti ajatellaan ettei rasvaista/epäpuhdasta ihoa tarvitse kosteuttaa, mutta rasvaus pitää huokoset joustavina ja tali pääsee paremmin ulos ja ei synny finnejä. Myös kasvojen kuorintaa hellävaraisella kuorinnalla noin kerran viikkoon. Kosmetologeilta saa täsmätuotteita kasvoille, esim.huokosia supistavaa kasvovettä, antibakteerisia voiteita. Tyynyliinan väh.viikottainen vaihto ja ei ikinä likaisilla käsillä kosketa kasvoja. Suosittelen tosiaan kosmetologilla käyntiä, osaa kertoa toimivat tuotteet kun näkee ihptyypin ja kasvojen kokonaiskunnon.
T. Kosmetologi
Skippaat nämä kaikki voide-pesu-luontaistuote neuvot, varaat ajan tk:hon ja pyydät pillerireseptin akneen. Ei hormooniakne mitä teininä tulee lähde millään saippualla ja rasvalla. Usko mua, kärsin tuosta koko teini-iän. Kukaan ei kertonut että siihen on lääkkeetkin olemassa. Palkaksi noista kosmetiikkakokeiluista ja turhaan kärsityistä näpyistä sain loppuiäksi laajentuneet ihohuokoset. Hoida se yhdellä lääkärikäynnillä kuntoon.
Ot:nä totean sinulle ap, että olet kaunis sisältä ja varmasti myös ulkoa, olipa sinulla finnejä tai ei. Ihanasti ajattelet perheesi rahatilannetta etkä ole itsekkäästi vaatimassa itsellesi mitään. Ihana tyttö olet. Kaikkea hyvää sinulle!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:19"]Näyttääkö ihosi tältä: http://mustaakajalia.purkkimafia.fi/wp-content/uploads/sites/24/2014/12/15953139672_513ab6aee9_z.jpg
Vai ehkä tältä: http://www.dieschwangerschaft.com/wp-content/uploads/2013/02/Kelp-Akne.jpg
Jos ensimmäiseltä, voit kysyä apteekista apua akneen, osaavat auttaa. Jos jälkimmäiseltä, mene lääkäriin.
Itse söin ikäisenäsi Diane Nova -e-pillereitä akneen. Auttoivat. Toinen vaihtoehto on tetrasykliini -antibioottikuuri, yleensä määrätään useammaksi kuukaudeksi. Viimeinen vaihtoehto on roaccutan-kuuri joka on sitten aika paljon rankempi.
Suosittelen että koitat saada terveyskeskuksen kautta lääkäriajan. Sanon suoraan että ensin ne tarjoaa voiteita jotka ei auta, koska niillä vaan pelataan aikaa joka yleensä auttaa nuoruusiän akneen.
[/quote]
Enemmän ehkä jälkimmäiseltä, tosin ihossani on mustapäitä enemmmän. Ne tekevät jo ihostani epäpuhtaamman näköisen
Leuan ja poskien alueella olevat finnit on hormoni peräisiä, eli paras hoito on e-pillerit. Itse syön samaan ongelmaan diane nova nimisiä pillereitä ja kahdessa kuukaudessa iho 80% parempi!
Kasvojen pesuun suosittelen vichyn vihreetä sarjaa ja kosteusrasvana aqualan L. Kuivalle iholle tulee todella herkästi finnejä, eli RASVAA JA JUO VETTÄ.
Itselläni ikää jo 24 v ja olen saman asian kanssa taistellut 12v ja näillä ohjeilla iho on nyt hyvä.
Itse kävin myös ihotautilääkärillä tekemässä pari vuotta sitte kevyen kuorinnan, joka vähän paransi ihon sävyä ja tasoitti sitä :)
Tsemppiä paljon! Tiedän kuinka ikävä ja musertava akne on!
Ruokavaliosta vielä sen verran, että vähä hiilarinen (vähennät vaikka 50% viljan käyttöä) auttaa myös :)
Hei! Itse en kyllä suosittelisi, että alat syömään lääkkeitä. Itselläni on auttanut yllä mainittu Himalajan suolasaippua (huipputuote!). Jätän sen aina naamalle yöksi vaikuttamaan, se kosteuttaa ihoa vaikka sitä ei heti uskoisikaan! Lisäksi käytän päivisin perusvoidetta johon sekoitan pari tippaa dr.hauschkan kasvoöljyä. Pari kertaa viikossa teen pevonian savinaamion kasvoille. Tärkein kuitenkin ruokavalio: hyviä rasvoja (esim avokadoa syön paljon) ja marjoja. Tsemppiä :)!!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:30"]Hei! Itse en kyllä suosittelisi, että alat syömään lääkkeitä. Itselläni on auttanut yllä mainittu Himalajan suolasaippua (huipputuote!). Jätän sen aina naamalle yöksi vaikuttamaan, se kosteuttaa ihoa vaikka sitä ei heti uskoisikaan! Lisäksi käytän päivisin perusvoidetta johon sekoitan pari tippaa dr.hauschkan kasvoöljyä. Pari kertaa viikossa teen pevonian savinaamion kasvoille. Tärkein kuitenkin ruokavalio: hyviä rasvoja (esim avokadoa syön paljon) ja marjoja. Tsemppiä :)!!
[/quote]
Kiitos. Avokadoa syönkin normaalisti päivittäin, nyt kun olen asunut kesön muualla kuin kotona, niin se on jäänyt vähäiseksi. Ehkä sitä pitää sitten rueta katsomaan mitä suuhunsa laittaa. Onko mitään esimerkkiä hyvistä rasvoista? Kalaa en syö esim ollenkaan. Tästä tulikin mieleeni että ainoat vitamiinit mitä saan, niin saan hedelmistä ja kasviksista, ja koska kalaa en syö niin siitäkin kaikki hyvä jää saamatta. Josko sekin vaikuttaa?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:29"]Leuan ja poskien alueella olevat finnit on hormoni peräisiä, eli paras hoito on e-pillerit. Itse syön samaan ongelmaan diane nova nimisiä pillereitä ja kahdessa kuukaudessa iho 80% parempi!
Kasvojen pesuun suosittelen vichyn vihreetä sarjaa ja kosteusrasvana aqualan L. Kuivalle iholle tulee todella herkästi finnejä, eli RASVAA JA JUO VETTÄ.
Itselläni ikää jo 24 v ja olen saman asian kanssa taistellut 12v ja näillä ohjeilla iho on nyt hyvä.
Itse kävin myös ihotautilääkärillä tekemässä pari vuotta sitte kevyen kuorinnan, joka vähän paransi ihon sävyä ja tasoitti sitä :)
Tsemppiä paljon! Tiedän kuinka ikävä ja musertava akne on!
Ruokavaliosta vielä sen verran, että vähä hiilarinen (vähennät vaikka 50% viljan käyttöä) auttaa myös :)
[/quote]
Kiitos paljon, kiva kuulla että muillakin on ollut samoja ongelmia ja saanut ne hoidettua :)
Pähkinät sisältävät myös hyviä rasvoja. Kalasta saisit myös rasvoja. Ihonhoito vaatii todella paljon, itse en syö esim juuri ollenkaan karkkeja, pullia jne muuten naama räjähtää. :/
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:41"]Pähkinät sisältävät myös hyviä rasvoja. Kalasta saisit myös rasvoja. Ihonhoito vaatii todella paljon, itse en syö esim juuri ollenkaan karkkeja, pullia jne muuten naama räjähtää. :/
[/quote]
Itse olen taas niin perso herkuille että vähentäminen ei haittaisi yhtään. Kiitos kaikille neuvoista :)
Kalan rasvat on hyviä ja välttämättömiä, mutta et sinä kalan syömättömyydellä ole itsellesi aknea saanut. Toisilla toimii toiset keinot, toisilla toiset.
Itselläni on ollut akne vuodesta 1995 lukuunottamatta kahta raskausaikaa. Jokaisessa ihohuokosessani on talia niin että puristessa sieltä tursuaa. Ihan kaikissa ei näy mustapäätä. Kipeitä paukamia selässä ja kaulassa, naamassa valkopäisiä finnejä. Minulla se on puhtaasti hormonaalista. Pahimpina aikoina syön 3kk antibioottikuurin. Nyt neljäs kerta sitä menossa. Roaccutania en voi syödä maksa-arvojen takia. Luulen että joku tosi radikaali pelkkää kookosrasvaa ja vettä -kuuri voisi auttaa mutta nautin elämästä myös kulinaarisesti ja akne on opettanut minut vähemmän pinnalliseksi kuin monet muut tässä maailmassa.
En voi muuta apua suositella kuin vanulappuun neo-antiseptiä ja sillä aamuin illoin pyyhit ongelmakohdat. Mustapäät voi raaputella pois niin ne ei kehity finneiksi asti. Voi oisinpa nämä tiennyt teininä. T30v
Kosteusvoide lisätään kasvoille TIPPA kerrallaan!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:49"]En voi muuta apua suositella kuin vanulappuun neo-antiseptiä ja sillä aamuin illoin pyyhit ongelmakohdat. Mustapäät voi raaputella pois niin ne ei kehity finneiksi asti. Voi oisinpa nämä tiennyt teininä. T30v
[/quote]
Miten raaputella? Musta tuntuu että jokasen mustapään minkä saan pois jää hirveä reikä naamaaani ://
Kookosöljyllä olen itse saanut paremman ihon. Rasvainen naama tarvitsee myös kosteutusta, ettei pinta kuivu ja kerää sitten niitä mustapäitä. Voit kokeilla myös merisuolalla pesua iltaisin (pese naama, hiero hellästi suolaa ja jätä yöksi), se toimii.
Mustapääni sain kuriin kosmetologin suorittamalla hoitosarjalla hoitovapaalla(ultraääni). Käytä perusvoidetta kosteutukseen, itse käytän Aqualan L talvella ja Humektan kesällä. Lisäksi ruokavalio, liikunta ja sauna. Puhdistus aamuin illoin sopivilla tuotteilla.
Mitenkäs jos niitä näppyjä tulee leuan alueelle/huulten ympärille ja poskiin MUTTA ei niin paljoa? Kuitenkin niin usein, että aina on useampi punainen näppy naamassa puristelun seurauksesta. Tiedän, ei sais puristella, mutta en voi olla puristelematta kun niissä on sitä mätää ja ne punoittaa jo ennen kuin niitä edes puristaa. Kannattaako pyytää e-pillereitä, jos ei ole mikään älyttömän paha akne?
-Ei ap
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:14"]Minä tilasin itselleni juuri tällaisen naamasuihkeen: https://probioticaction.com Ilmeisesti aknepotilaiden iholta puuttuu sellaisia hyviä bakteereita, joita terveellä iholla on. Tuossa naamasuihkeessa on niitä hyviä bakteereja eli sen pitäisi normalisoida ihon bakteeritasapainoa. Periaate on kai sama kuin maitohappobakteereiden syömisessä. Voin tulla raportoimaan, oliko hyötyä. Netistä löysin ainakin hyviä kokemuksia. Suihke maksaa parikymppiä postikuluineen, eli ei ole mikään suunnaton investointi.
[/quote]
Halvemmalla pääsee kun pyyhkii kasvonsa molkosanilla. Ajaa saman asian.
Mulla on ollut akne 15 vuotta, ja on ollut mm. roaccutan ja ihotautilääkärin määräämät voiteet. Ei ole auttanut, vaan näppyä pukkaa. Tein nyt sellaisen havainnon, että sekä maha että iho oireilevat maitotuotteiden takia. Vaikkakin ihotautilääkäri on lähinnä nauranut kun olen ehdottanut että voisiko tämä johtua ruokavaliosta, niin kokeiltuani maidotonta ruokavaliota nyt jonkun aikaa, voin sanoa ihon puhdistuneen.
Kookosöljy on komedogeeninen, eli tukkiva, en missään nimessä suosittele akneiselle iholle. Meine Base suola on voimakkaasti emäksistä, sekin on tosi pahaa kasvoille. Puhdistustuotteet pitäisi olla happamia, jotta ne eivät tuhoaisi ihon suojavaippaa. Emäksiset ja kuivattavat saippuat ovat pahimpia. Lactoline puolestaan hapan, eli käy pesunesteeksi. Pesun jälkeen aina alkoholiton kasvovesi tasapainottamaan ihon ph. Hoitotuotteena BHA-neste (esim. Paula's Choice tai Cosrx). Lopuksi kosteuttava seerumi ja kosteusvoide, yksittäisille finneille korealainen pink powder -käsittely. Kaikki kuivattavat ja finni-iholle suunnatut tuotteet pois käytöstä.