apua epäpuhtaaseen ihoon!!
olen 16 vuotias tyttö, ja ihoni on erittäin epäpuhdas. Tottakai ikä ja hormoonit ovat asialla, mutta monen vuoden jälkeen en enäää keksi mitään millä saisin nämä pois. En tiedä, onko tämä lievää aknea yms. Ei todellakaan ole mikään muutama finni siellä täällä, vaan kaikki on keräytynyt poskien ja leuan alueelle. Iho on herkkä (johtuen myös siitä että koko ajan väkisin kosken sitä). Iholla on mustapäitä ja muita epäpuhtauksia ei niinkään finnejä muutakuin muutama silloin tällöin. Iho on punertava (varmaan tulehtunutkin joistakin kohdista).
Pesen naaman päivittäin, ja meikkiä käytän yleensä vain peitepuikkoa ja puuteria. Meikin olen kesän aikana jättänyt kokonaan pois, mutta ei ole auttanut yhtään. Myös käytän nivean soft rasvaa, koska naamani on kuiva kuin aavikko. Monilla sivuilla lukee ettei rasvoja kannata käyttää, mutta esim meikatessani kaikki meikki kasaantuuu yhteen paikkaan naamassani ellen käytä rasvaa :/
Ostin apteekista La Roche Posayn effaclar puhdistusgeeliä pari kuukautta sitten mutta ei ole auttanut.
Kärsivällisyyteni alkaa jo olemaan lopussa, emkä jaksaisi millään enää lukea netistä eri sivuilta kun jokaisessa sanotaan eri asioita. Jos pystyt jotenkin auttamaan minua tai sulla olis vinkkejä niin kerro!
Huom! Kukkaroni huutaa tyhjyyttään , eli minulla ei ole varaa mennä ihotautilääkärille maksamaan montaa sataa euroa. Kiitos jo paljon etukäteen ja toivon että joku pystyisi vaikka samaistumaan ja kertomaan millä saisin ärsykkeet pois :-)
Kommentit (39)
Hei! Erisanin puhdistusgeeli on mieto, joten sopii varmasti nuorelle iholle myös. Kookosöljy on ihana kasvorasva. Lisää ruokavalioon paljon kasviksia ja vettä. Kannattaa vähentää turhia sokereita ja viljoja. Tsemppiä! Itselläkin huono iho mutta näillä neuvoilla on rauhallisempi:)
Jos sun on pakko kosketella tai puristella niitä näppyjä , niin pyyhi iho aina antiseptisellä aineella niin ne ei tulehdu.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:48"]En tiedä yhtään paöjon kosmetologilla käynti maksaa. Vettä juon itse liian vähän, sitä pitäisi lisätä ja paljon!
[/quote]
Riippuu hoidosta. Suosittelen kyllä että valitsee sellaisen kenellä on pitkä kokemus ja paljon asiakkaita. Kannattaa tutustua lähitarjontaan. Ja muista ains se kallein ei ole paras (esim ketju-liikkeet). Kyselisin käyttäjä kokemuksia tutuilta/muilta vaikka fb:n kautta.
[/quote]
Kiitos, täytyy etsiä joku hyvä ja halvahko :)
Kokeile tilata netistä kasvoille tarkoitettu himalajan suolakivi. Maksaa ehkä 5e ja mulla pelasti ihon kokonaan! Kasvojen pesu kivellä aamusin, muuta ei tarvii tehä. Mullaki oli lievä akne, nyt ei oo yhtä ainutta finniä naamassa :)kokeile myös muuta meikkivoidetta. Mee vaikka kicksiin kertomaan millanen iho sulla on, ja pyydä neuvoja. Itellä meikkivoide maksaa 40€ mut se riittää puol vuotta, ja ei tuki ihohuokosii, vaikka peittää. Ei siis lisää finnejä, niinku aiemmat teki. Kannatta myös olla meikkiä aina kun mahollista. Auringon valo auttaa kans, talvella solarium (hillitysti ettei tuu syöpää). Tsemppii!
Kannattaa kokeilla sinkkivoidetta. Minulla on sama ongelma ollut mutta sain sen kuriin kun aina illalla sekoitin nokareen sinkkivoidetta norminaamarasvan sekaan tai välillä laitan vaan pelkkää sinkkivoidetta. Itselläni tämä auttoi punoitukseen ja arkuuteen ja sitä myöten myös finnit alkoivat vähentyä:) kannattaa kokeilla ja ei maksa kuin joku 3€ tuubi! Itse käytän pirkkaa:)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:54"]Hei! Erisanin puhdistusgeeli on mieto, joten sopii varmasti nuorelle iholle myös. Kookosöljy on ihana kasvorasva. Lisää ruokavalioon paljon kasviksia ja vettä. Kannattaa vähentää turhia sokereita ja viljoja. Tsemppiä! Itselläkin huono iho mutta näillä neuvoilla on rauhallisempi:)
[/quote]
Kiitos paljon, eli ns perusrasvan vaihtaisin kookosöljyyn??
Ensinnäkin ihmettelen että 16 vuotiaalla ei itse ole rahaa maksaa ihotautilääkärille? No ei pidäkään olla. Vanhempiesi asia on nyt varata sinulle ihotautilääkäri ja maksaa se. Varatkaa erikoistuvalle ihotautilääkärille, ovat halvempia.
Hintaa tulee n. 100 euroa ehkä jopa alle. Lääkkeet toki maksavat myös.
Jos kyseessä on akne niin et saa sitä pois ilman lääkärin apua.
Ja todellakin voit mennä myös terveyskeskukseen lääkäriin ja se on sinulle ilmaista. Mutta ole siellä tiukkana ja kerto suoraan että haluat ihotautilääkärille ja vanhempasi eivät anna sinulle rahaa yksityiselle.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:00"]Kokeile tilata netistä kasvoille tarkoitettu himalajan suolakivi. Maksaa ehkä 5e ja mulla pelasti ihon kokonaan! Kasvojen pesu kivellä aamusin, muuta ei tarvii tehä. Mullaki oli lievä akne, nyt ei oo yhtä ainutta finniä naamassa :)kokeile myös muuta meikkivoidetta. Mee vaikka kicksiin kertomaan millanen iho sulla on, ja pyydä neuvoja. Itellä meikkivoide maksaa 40€ mut se riittää puol vuotta, ja ei tuki ihohuokosii, vaikka peittää. Ei siis lisää finnejä, niinku aiemmat teki. Kannatta myös olla meikkiä aina kun mahollista. Auringon valo auttaa kans, talvella solarium (hillitysti ettei tuu syöpää). Tsemppii!
[/quote]
Kiitos paljon. En käytä itse meikkivoiteita, käytän peitepuikkoja. Tällähetkellä maybellinen ja kikon. Koko kesän olen olen ollut ilman meikkiä, tuntuu ettei meikittömyyskääm auta enää.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:04"]Ensinnäkin ihmettelen että 16 vuotiaalla ei itse ole rahaa maksaa ihotautilääkärille? No ei pidäkään olla. Vanhempiesi asia on nyt varata sinulle ihotautilääkäri ja maksaa se. Varatkaa erikoistuvalle ihotautilääkärille, ovat halvempia.
Hintaa tulee n. 100 euroa ehkä jopa alle. Lääkkeet toki maksavat myös.
Jos kyseessä on akne niin et saa sitä pois ilman lääkärin apua.
Ja todellakin voit mennä myös terveyskeskukseen lääkäriin ja se on sinulle ilmaista. Mutta ole siellä tiukkana ja kerto suoraan että haluat ihotautilääkärille ja vanhempasi eivät anna sinulle rahaa yksityiselle.
[/quote]
Sitä juuri, isäni opiskeleee tällä hetkellä ja äitiä ei ole, joten juurikin kun rahaa on niin en edes kehtaa pyytää isääni pulittamaan rahaa naamaani lääkärikäynnillä. soitan terveyskeskukseen, jos tähän asti saamani avut eivät vieläkään auta :)
Vaihda tyynyliinaa usein tai levitä sen päälle aina yöksi puhdas pyyhe. Tyynynpäällinen kerää uskomattoman paljon pöpöjä. Pese käsiä usein ja aina ennen kuin kosket kasvoihin. Laita hiukset yöksi kiinni ettei niistä siirry kasvoihin rasvaa ja bakteereita.
Minä tilasin itselleni juuri tällaisen naamasuihkeen: https://probioticaction.com Ilmeisesti aknepotilaiden iholta puuttuu sellaisia hyviä bakteereita, joita terveellä iholla on. Tuossa naamasuihkeessa on niitä hyviä bakteereja eli sen pitäisi normalisoida ihon bakteeritasapainoa. Periaate on kai sama kuin maitohappobakteereiden syömisessä. Voin tulla raportoimaan, oliko hyötyä. Netistä löysin ainakin hyviä kokemuksia. Suihke maksaa parikymppiä postikuluineen, eli ei ole mikään suunnaton investointi.
Näyttääkö ihosi tältä: http://mustaakajalia.purkkimafia.fi/wp-content/uploads/sites/24/2014/12/15953139672_513ab6aee9_z.jpg
Vai ehkä tältä: http://www.dieschwangerschaft.com/wp-content/uploads/2013/02/Kelp-Akne.jpg
Jos ensimmäiseltä, voit kysyä apteekista apua akneen, osaavat auttaa. Jos jälkimmäiseltä, mene lääkäriin.
Itse söin ikäisenäsi Diane Nova -e-pillereitä akneen. Auttoivat. Toinen vaihtoehto on tetrasykliini -antibioottikuuri, yleensä määrätään useammaksi kuukaudeksi. Viimeinen vaihtoehto on roaccutan-kuuri joka on sitten aika paljon rankempi.
Suosittelen että koitat saada terveyskeskuksen kautta lääkäriajan. Sanon suoraan että ensin ne tarjoaa voiteita jotka ei auta, koska niillä vaan pelataan aikaa joka yleensä auttaa nuoruusiän akneen.
Olisiko sinulla varaa käydä kunnollisella kosmetologilla edes kerran pari. Hän osaa kertoa oikeat tuottee sinun ihollesi. Joskus väärät tuotteet ja liika putsaus lisää talineritystä ( näin itselläni). Ja itse sain apua kalaöljykapseleista 1/vrk. E-epaa käytän. Itse käyn 3-4 kk:n välein kasvonpuhdistuksessa ja on kyllä kannattanut. Etenkin rasvojen kanssa tulee minun olla tarkkana.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:35"]Olisiko sinulla varaa käydä kunnollisella kosmetologilla edes kerran pari. Hän osaa kertoa oikeat tuottee sinun ihollesi. Joskus väärät tuotteet ja liika putsaus lisää talineritystä ( näin itselläni). Ja itse sain apua kalaöljykapseleista 1/vrk. E-epaa käytän. Itse käyn 3-4 kk:n välein kasvonpuhdistuksessa ja on kyllä kannattanut. Etenkin rasvojen kanssa tulee minun olla tarkkana.
[/quote]
Niin ja lisään vielä että itsellä kanssa kuivakka iho aina niin juo vettä tarpeeksi ja nuo puhdistusgeelit on liikaa minulle. Käytän puhdistusmaitoa. Dermoshopista hyviä ja edullisia tuotteita löytänyt itse.
Ihotautilääkärille pääsee terveyskeskuksen kautta ilmaiseksi, jos suostuvat laittamaan lähetteen. Käväisepä siellä. Tai kouluterkkarilla, jos olet koulussa.
Millainen ruokavalio sulla on? Usein auttaa maitotuotteiden ja viljojen jättäminen pois ainakin joksikin aikaa. Tai edes valkoisen vehnän ja sokerin jättäminen.
En tiedä yhtään paöjon kosmetologilla käynti maksaa. Vettä juon itse liian vähän, sitä pitäisi lisätä ja paljon!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:45"]Ihotautilääkärille pääsee terveyskeskuksen kautta ilmaiseksi, jos suostuvat laittamaan lähetteen. Käväisepä siellä. Tai kouluterkkarilla, jos olet koulussa.
Millainen ruokavalio sulla on? Usein auttaa maitotuotteiden ja viljojen jättäminen pois ainakin joksikin aikaa. Tai edes valkoisen vehnän ja sokerin jättäminen.
[/quote]
Syön suht normaalisti, kotiruokaa ja kasviksi ja vihanneksia. Tosin viljatuotteet turvottavat minua normaalia enemmän, olen harkinnut jättäväni pois mutta laiskuus vie voiton, kun joutuu suuren työn tekemään tarkastelemalla ruokavaliota koko ajan..
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:48"]En tiedä yhtään paöjon kosmetologilla käynti maksaa. Vettä juon itse liian vähän, sitä pitäisi lisätä ja paljon!
[/quote]
Riippuu hoidosta. Suosittelen kyllä että valitsee sellaisen kenellä on pitkä kokemus ja paljon asiakkaita. Kannattaa tutustua lähitarjontaan. Ja muista ains se kallein ei ole paras (esim ketju-liikkeet). Kyselisin käyttäjä kokemuksia tutuilta/muilta vaikka fb:n kautta.