Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki
Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.
Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.
Huokaus.
Kommentit (1214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki äidit pääsee muutamassa tunnissa synnytyksen jälkeen sängystä ylös. Silloin ei ole kohtuutonta odottaa omatoimisuutta. Resurssit voi keskittää niihin poikkeuksellisen huonokuntoisiin joilla ei ole puolisoa tai tukihenkilöä apuna.
Näinpä. Av-mammoilla on miehensä tukena ja apuna sairaalassa. Sitten heitä pitäisi vielä koko synnytysosaston henkilökunnan passata, kun on niin rankkaa.
Ei vaan heillä on oikeus samaan palveluun kuin muillakin.
Julkisessa terveydenhuollossa ei mitään subjektiivista oikeutta "palveluun", vaan kaikilla on oikeus oman terveydentilan vaatimaan välttämättömään hoitoon. Ja sairaat saa erilaista hoitoa kuin terveet synnyttäjät.
Ruoka, siivous, ystävällinen kohtelu.
On oikeus ruokaan ja siisteyteen, mutta kukaan ei lupaa ettei terveen aikuisen tarvitsisi evääkään liikauttaa näiden eteen. Ei se sairaala mikään hotelli ole. Ja ystävälliseen kohteluun voi vaikuttaa ihan itse. Jos kohtelet korkeasti koulutettuja terveydenhuollon ammattilaisia kuin palvelijoita ja alamaisia, niin voi olla että vastaanotto on tympeää. Hotellipalveluihin erikoistuneet ammattilaiset on töissä ihan muualla - tervemenoa varaamaan hotellihuonetta kun kotiudut sairaalasta.
Ai niin, paitsi että pitäähän hotellissakin hakea ruoka itse tai maksaa ekstraa huonepalvelusta. Voi ei, ei taida sekään idea toimia. Palkattu palvelija? Henkilökohtainen avustaja? Tossun alle piiskattu puoliso..?
Äiti ei ole mikään laitosapulaisen sijainen vaan ohan samanlainen asiakas kuin muutkin.
Muut ovat kylläkin potilaita siellä sairaalassa. Jos kerran äiti ei ole potilas (=sairas) vaam asiakas, jaksaa hän varmaan itse hakea ruokansa ja vaikka vaihtaa ne lakanatkin.
Asiakkaita ne kaikki on. Ja kaikille kuuluu sama palvelu.
Mene yksityissairaalaan synnyttämään. Siellä ole asiakas. Nimittäin maksava asiakas.
Asiakas maksaa myös julkisen terveydenhuollon, maksaa pakosta. Hänellä on oikeus vaatia siltä laatua.
Kaikkeahan voi aina vaatia. Eri asia toteutuuko. Julkisia rahoja ei jaeta sen mukaan mitä kukin yksilö keksii vaatia, vaan sen mukaan mikä katsotaan yleisesti mielekkääksi käytöksi verorahoille. Useimmat ihmiset eivät ole valmiita maksamaan enempää veroja siitä hyvästä, että terveet aikuiset saisivat maata persauksillaan passattavana, joten tällaista palvelua ei ole verovaroista järjestetty.
Naisviha. Ei tuolle muuta selitystä ole.
Vai naisvihaa. Eipä se vastasyntyneen lapsen isäkään saa palvelijoita yhteiskunnan piikkiin. Kuten ei muutkaan terveet miehet.
HTutkimusten mukaan miehet saa nimenomaan huomattavasti parempaa hoitoa ja kohtelua terveydenhuollossa.
Ja hänetkö sinä siis koet synnytysosaston asiakkaaksi mutta äiti on laitosapulaisen sijainen?
Itse sinä olet tuon laitosapulaisen sijaisen keksinyt.
En ole. Jos laitat asiakkaan tekemään laitosapulaisen töitä niin sinähän sen olet keksinyt, en minä.
Ai, onko sinut laitettu siivoamaan koko sairaala?
Jos asiakas laitetaan tekemään laitosapulaisen töitä, hän toimii laitosapulaisen sijaisena.
Eli sinulle on maksettu palkkaa?
Jos asiakas pakotetaan tekemään laitosapulaisen töitä, hän on laitosapulaisen sijainen.
Eli hän ei olekaan enää kaikkitietävä pyhä asiakas, vaan pelkkä laitosapulaisen sijainen. Siitä vaan suu tukkoon ja moppaamaan osaston käytävää.
Naisviha löyhkää entistä enemmän.
No jos aterian hakeminen kärrystä tekee sinusta laikkarin, niin hop hop töihin siitä, miksei lattia jo kiillä? Vai eikö se sitten kuitenkaan mene ihan niin?
Naisviha.
Höpöhöpö, Itsehän sinä tulkitset olevasi laitoshuoltajan apulainen jos ei sinua palvella kuin prinsessaa.
Jos pakotetaan tekemään laitosapulaiswn töitä, pakotetaan laitosapulaisen sijaiseksi.
NAISVIHA.
Jankuti jankuti.
Idiootille pitää toistaa.
Kun argumentit loppuu, alkaa nimittely.
Sinä valitit toistosta. Minä kerroin miksi toistan, idiootti.
Ei, vaan siksi että olet keskenkasvuinen ihminen jolta loppuu argumentit kesken. Tai trolli. Tai molempia. Olet räksyttänyt täällä jo 50 sivua solvaten ja nimitellen kanssakeskustelijoita, enemmän se kertoo sinusta kuin kenestäkään muusta.
Sinä valitit toistosta. Lakkaa valittamasta. Eihän naisetkaan saa valittaa. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tass joku etuoikeutettu valittaa huonosta kohtelusta. Häneltä voisi kysyä paljonko on itse maksanut veroja Suomeen joiden ansiosta on saanut olla lähes ilmaiseksi sairaalassa. Tuskin siellä Taiwanin luksus sairaalassa (yksityinen) saa oleilla ilmaiseksi. Ja tuskin Taiwanin normi pulliaiset pystyy makoilemaan sängyssä kuukauden vain siksi että on synnyttänyt lapsen maailmaan mikä on ihan luonnollinen asia ja ei ole mikään sairaus terveelle ihmiselle. Ihan typerä koko juttu, kertoo kyllä jotain Hesarin nykyisestä tasosta.
Rahalla saaja hevosella pääsee, myös Suomessa. Siitää vaan tilaamaan yksityinen hoitaja ja lääkäri, kyllä Suomessakin saa priva synnytyslääkärin mutta siitä pitää myös luonnollisesti maksaa.Suomessa ei ole yksityisiä synnytyssairaaloita. Gynellä voi jokainen käydä missä haluaa ja maksaa siitä. Kyse on siitä, että Suomessa umpisuolileikkauksen jälkeen saa parempaa palvelua kuin vastasynnyttänyt äiti, joka huolehtii vauvasta itsensä lisäksi. Miksi kaikkien muiden potilasryhmien kohdalla on itsestään selvää, että perusasioissa saa helposti tukea, mutta vastasynnyttäneet eivät saa mitään apua? Loppuvatko verorahat juuri synnäreiden kohdalla?
Voi helv.. pitääkö sulle ihan rautalangasta vääntää! Synnyttäminen ei ole sairaus ja synnyttäjä ei ole sairas. Aika suuri ero, ei voi verrata potilaita ja synnyttäjiä koska synnyttäjä ei ole sairaalassa sairauden takia.
Ei ole sairas ei, mutta asiakas on ja palveluun hänellä ja lapsellaan on oikeus.
Sinä saat ihan rauhassa ajatella noin, mutta ei se sitä tosiasiaa muuta, että terveenä synnyttäjänä sairaalassa ollessasi sinun odotetaan hoitavan itse ne asiat jotka pystyt. Jos et viitsi hakea ruokaasi itse, niin olet ilman. Se ruokaa tulee sänkyyn, jos sinulla on lääketieteellinen syy olla pääsemättä ylös. Sitä ei tuoda sillä perusteella, että minäminäminä vaadin palvelua.
Juurihan täällä kerrottiin että on päätetty että synnyttäjille ei tarjoilla säästösyistä tai asennesyistä sitä ruokaa tapauskohtaisesti. Kuten pitäisi.
Vaan joko hakee ruoan tai on nälässä.
Minä en tiedä niistä väitteistä mitään, kyllä ne ekat ateriat on tuotu sänkyyn minun tuntemilleni sektioäideille ja yhdelle yli litran vuotaneelle. Ne alatiesynnyttäjät jotka ei ole vuotaneet voi ihan hyvin kävellä.
Aiemmin täällä kirjoitinkin, että olin synnytyksen jälkeen n. 12 tuntia ilman ruokaa ja vettä, koska en pystynyt kävelemään. Kukaan ei missään vaiheessa tuonut mitään syömistä. Tiedän, että muunlaisiakin kokemuksia (onneksi) on, mutta tämä on ihan oikeaa todellisuutta suomalaisissa synnytyssairaaloissa.
999 jatkaa. Kyllä se oli järkytys esikoisen syntymän jälkeen (kaikki syntyneet sektiolla) kun piti kipeänä vaan jaksaa hoitaa vauvaa, en edes sängystä päässyt ylös, mutta vauvan vaippaa piti vaihtaa pari vuorokautta kestäneen synnytyksen jälkeen pitkin yötä jne. En saanut keneltäkään vauva-aikana mitään apuja,enkä osannut tai tajunnut sitä myöskään pyytää. Yllättäen sairastuin raskaudenjälkeiseen masennukseen ja meni aikaa ja tarvitsin lääkityksen jotta pystyin siitä toipumaan.
Toisen kohdalla olin niin heikossa kunnossa vielä vähän yli vuorokausi synnytyksen jälkeen, että pyysin päästä pyörätuoliin, kun menin katsomaan lasta lastenosastolle. Hoitaja oli ihan vihainen minulle ja tiuski, että no tämän kerran! Kun koitin kävellä itkin vaan, että en pysty. Seuraava hoitaja onneksi tajusi, etten ole ihan kunnossa, kun sumeni silmissä kun yritin nousta ja pyysi labroja ja selvisi että minulla on paha kohtutulehdus, tulehdusarvot lähes 400!! Toisen vauva-aikana minulla oli myös synkkiä ajatuksia, silloinkin olin hyvin yksin.
Kolmas syntyi suunnitellusti sektiolla, joten toipuminen oli huomattavasti helpompaa, enkä niin paljoa apuja kaipaillutkaan. Mitä nyt alussa hirvitti auton istuinta kantaa, kun piti isompia lapsia viedä harrastuksiin tms. Näihinkin reissuihin olisi hyvin voinut joku isovanhemmista osallistua, en tietty edes kysynyt. Toisaalta, miksi kukaan ei edes tarjoa apua? Itse ainakin tulen omille lapsilleni tarjoamaan, jos joskus lapsia saavat. Jos vain olen terve ja muuten pystyn auttamaan.
KPKS kirjoitti:
En ymmärrä, missä tällaiset kamalat synnärit on.
Minä olen usean synnytyksen samassa paikassa kokeneena aina saanut apua, on 'tyrkytettykin' jopa, että
'Ei tarvitse itse...'
'Pystytkö hakea ruuan vai toisinko minä?'
'Soita vain kelloa jos siltä tuntuu, otetaan vauva tuonne niin saat vähän nukuttua.. '
Jne jne.
Ikinä, ei ikinä, ole tarvinnut itse vaihtaa lakanoita! En ole edes TIENNYT, että jossakin näin tehdään.Oikein harmittaa äitien puolesta :( ettei synnäri olekaan kaikille rauhan ja onnen tyyssija, turvallinen alku pikkuisen kanssa... Vaikka kotiin on toki minullakin ollut aina kiire, parempaan sänkyyn, mutta oloja ei ole tarvinnut muuten kyllä moittia. Paitsi sitä hälykellon ääntä öisin ja ehkä jotkut hoitajat puhuvat yöllä liian kovaa...
Keski-Pohjanmaan keskussairaala (Soite) Kokkolassa ja olot aivan ihanat sekä äidillä että vauvalla! :)
Sama sairaala, mutta aivan toisenlaiset kokemukset kahdesta synnytyksestä. Töykeää henkilökuntaa, repeämisten ompelemista ilman puudutusta, ei mitään apua edes esikoisen kanssa (esim että joku olisi näyttänyt miten vauva kylvetetään tai vaihdetaan vaippaa jne), ei autettu lakanoiden vaihdossa tai imetyksessä. Jäi molemmista kerroista todella huonot kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tass joku etuoikeutettu valittaa huonosta kohtelusta. Häneltä voisi kysyä paljonko on itse maksanut veroja Suomeen joiden ansiosta on saanut olla lähes ilmaiseksi sairaalassa. Tuskin siellä Taiwanin luksus sairaalassa (yksityinen) saa oleilla ilmaiseksi. Ja tuskin Taiwanin normi pulliaiset pystyy makoilemaan sängyssä kuukauden vain siksi että on synnyttänyt lapsen maailmaan mikä on ihan luonnollinen asia ja ei ole mikään sairaus terveelle ihmiselle. Ihan typerä koko juttu, kertoo kyllä jotain Hesarin nykyisestä tasosta.
Rahalla saaja hevosella pääsee, myös Suomessa. Siitää vaan tilaamaan yksityinen hoitaja ja lääkäri, kyllä Suomessakin saa priva synnytyslääkärin mutta siitä pitää myös luonnollisesti maksaa.Suomessa ei ole yksityisiä synnytyssairaaloita. Gynellä voi jokainen käydä missä haluaa ja maksaa siitä. Kyse on siitä, että Suomessa umpisuolileikkauksen jälkeen saa parempaa palvelua kuin vastasynnyttänyt äiti, joka huolehtii vauvasta itsensä lisäksi. Miksi kaikkien muiden potilasryhmien kohdalla on itsestään selvää, että perusasioissa saa helposti tukea, mutta vastasynnyttäneet eivät saa mitään apua? Loppuvatko verorahat juuri synnäreiden kohdalla?
Voi helv.. pitääkö sulle ihan rautalangasta vääntää! Synnyttäminen ei ole sairaus ja synnyttäjä ei ole sairas. Aika suuri ero, ei voi verrata potilaita ja synnyttäjiä koska synnyttäjä ei ole sairaalassa sairauden takia.
Ei ole sairas ei, mutta asiakas on ja palveluun hänellä ja lapsellaan on oikeus.
Sinä saat ihan rauhassa ajatella noin, mutta ei se sitä tosiasiaa muuta, että terveenä synnyttäjänä sairaalassa ollessasi sinun odotetaan hoitavan itse ne asiat jotka pystyt. Jos et viitsi hakea ruokaasi itse, niin olet ilman. Se ruokaa tulee sänkyyn, jos sinulla on lääketieteellinen syy olla pääsemättä ylös. Sitä ei tuoda sillä perusteella, että minäminäminä vaadin palvelua.
Juurihan täällä kerrottiin että on päätetty että synnyttäjille ei tarjoilla säästösyistä tai asennesyistä sitä ruokaa tapauskohtaisesti. Kuten pitäisi.
Vaan joko hakee ruoan tai on nälässä.
Minä en tiedä niistä väitteistä mitään, kyllä ne ekat ateriat on tuotu sänkyyn minun tuntemilleni sektioäideille ja yhdelle yli litran vuotaneelle. Ne alatiesynnyttäjät jotka ei ole vuotaneet voi ihan hyvin kävellä.
Aiemmin täällä kirjoitinkin, että olin synnytyksen jälkeen n. 12 tuntia ilman ruokaa ja vettä, koska en pystynyt kävelemään. Kukaan ei missään vaiheessa tuonut mitään syömistä. Tiedän, että muunlaisiakin kokemuksia (onneksi) on, mutta tämä on ihan oikeaa todellisuutta suomalaisissa synnytyssairaaloissa.
Kuulostaa hirveän kurjalta. Minä sain sektioiden jälkeen jo heräämössä pillimehua ja osastolla leipää. Hoitajat auttoi aluksi ylös sängystä, yksin ei tarvinnut nousta rai oikeastaan jopa kiellettiin nousemasta omin päin. Todella tympeää jos muualla hoidetaan huonommin.
Vierailija kirjoitti:
KPKS kirjoitti:
En ymmärrä, missä tällaiset kamalat synnärit on.
Minä olen usean synnytyksen samassa paikassa kokeneena aina saanut apua, on 'tyrkytettykin' jopa, että
'Ei tarvitse itse...'
'Pystytkö hakea ruuan vai toisinko minä?'
'Soita vain kelloa jos siltä tuntuu, otetaan vauva tuonne niin saat vähän nukuttua.. '
Jne jne.
Ikinä, ei ikinä, ole tarvinnut itse vaihtaa lakanoita! En ole edes TIENNYT, että jossakin näin tehdään.Oikein harmittaa äitien puolesta :( ettei synnäri olekaan kaikille rauhan ja onnen tyyssija, turvallinen alku pikkuisen kanssa... Vaikka kotiin on toki minullakin ollut aina kiire, parempaan sänkyyn, mutta oloja ei ole tarvinnut muuten kyllä moittia. Paitsi sitä hälykellon ääntä öisin ja ehkä jotkut hoitajat puhuvat yöllä liian kovaa...
Keski-Pohjanmaan keskussairaala (Soite) Kokkolassa ja olot aivan ihanat sekä äidillä että vauvalla! :)
Sama sairaala, mutta aivan toisenlaiset kokemukset kahdesta synnytyksestä. Töykeää henkilökuntaa, repeämisten ompelemista ilman puudutusta, ei mitään apua edes esikoisen kanssa (esim että joku olisi näyttänyt miten vauva kylvetetään tai vaihdetaan vaippaa jne), ei autettu lakanoiden vaihdossa tai imetyksessä. Jäi molemmista kerroista todella huonot kokemukset.
Mistä lähtien vaipanvaihto on ollut jotain opetettavaa rakettitiedettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki äidit pääsee muutamassa tunnissa synnytyksen jälkeen sängystä ylös. Silloin ei ole kohtuutonta odottaa omatoimisuutta. Resurssit voi keskittää niihin poikkeuksellisen huonokuntoisiin joilla ei ole puolisoa tai tukihenkilöä apuna.
Näinpä. Av-mammoilla on miehensä tukena ja apuna sairaalassa. Sitten heitä pitäisi vielä koko synnytysosaston henkilökunnan passata, kun on niin rankkaa.
Julkisessa terveydenhuollossa ei mitään subjektiivista oikeutta "palveluun", vaan kaikilla on oikeus oman terveydentilan vaatimaan välttämättömään hoitoon. Ja sairaat saa erilaista hoitoa kuin terveet synnyttäjät.
On oikeus ruokaan ja siisteyteen, mutta kukaan ei lupaa ettei terveen aikuisen tarvitsisi evääkään liikauttaa näiden eteen. Ei se sairaala mikään hotelli ole. Ja ystävälliseen kohteluun voi vaikuttaa ihan itse. Jos kohtelet korkeasti koulutettuja terveydenhuollon ammattilaisia kuin palvelijoita ja alamaisia, niin voi olla että vastaanotto on tympeää. Hotellipalveluihin erikoistuneet ammattilaiset on töissä ihan muualla - tervemenoa varaamaan hotellihuonetta kun kotiudut sairaalasta.
Ai niin, paitsi että pitäähän hotellissakin hakea ruoka itse tai maksaa ekstraa huonepalvelusta. Voi ei, ei taida sekään idea toimia. Palkattu palvelija? Henkilökohtainen avustaja? Tossun alle piiskattu puoliso..?
Äiti ei ole mikään laitosapulaisen sijainen vaan ohan samanlainen asiakas kuin muutkin.
Muut ovat kylläkin potilaita siellä sairaalassa. Jos kerran äiti ei ole potilas (=sairas) vaam asiakas, jaksaa hän varmaan itse hakea ruokansa ja vaikka vaihtaa ne lakanatkin.
Mene yksityissairaalaan synnyttämään. Siellä ole asiakas. Nimittäin maksava asiakas.
Asiakas maksaa myös julkisen terveydenhuollon, maksaa pakosta. Hänellä on oikeus vaatia siltä laatua.
Kaikkeahan voi aina vaatia. Eri asia toteutuuko. Julkisia rahoja ei jaeta sen mukaan mitä kukin yksilö keksii vaatia, vaan sen mukaan mikä katsotaan yleisesti mielekkääksi käytöksi verorahoille. Useimmat ihmiset eivät ole valmiita maksamaan enempää veroja siitä hyvästä, että terveet aikuiset saisivat maata persauksillaan passattavana, joten tällaista palvelua ei ole verovaroista järjestetty.
Vai naisvihaa. Eipä se vastasyntyneen lapsen isäkään saa palvelijoita yhteiskunnan piikkiin. Kuten ei muutkaan terveet miehet.
HTutkimusten mukaan miehet saa nimenomaan huomattavasti parempaa hoitoa ja kohtelua terveydenhuollossa.
Ja hänetkö sinä siis koet synnytysosaston asiakkaaksi mutta äiti on laitosapulaisen sijainen?
En ole. Jos laitat asiakkaan tekemään laitosapulaisen töitä niin sinähän sen olet keksinyt, en minä.
Jos asiakas laitetaan tekemään laitosapulaisen töitä, hän toimii laitosapulaisen sijaisena.
Jos asiakas pakotetaan tekemään laitosapulaisen töitä, hän on laitosapulaisen sijainen.
Eli sinulle on siis tehty työsopimus ja maksettu palkkaa? Muutoin et voi olla laitosapulaisen sijainen.
Jos asiakas laitetaan tekemään laitosapulaisen töitä, hän on laitosapulaisen sijainen.
En muuten käsitä tuota länkyrystä että synnyttäjä on terve.
Mutta esim kun ihminen kaatuu ja loukkaa polvensa hän on sairas.
Miten se yksi kipeä polvi tekee ihmiswstä sairaan mutta mussaantunut alapää ei?
Synnytys ei ole sairaus tai vamma. Paha synnytysvaurio voi tätä olla, mutta käsittääkseni sinä olet vaatinut sitä palvelua ihan kaikille synnyttäjille, myös niille jotka pystyvät ihan hyvin liikkumaan.
-eri
Se tohjoinen alapää tai aukirevitty maha todellakin on.
Olen sanonut että päätös että synnyttäjiä ei palvella on törkeää naisvihaa.
Naisista säästetään ihan siitä riippumatta missä kunnossa ovat.
Ehkä jossain, jos näin on niin se on kurjaa. Täällä meillä saa kyllä apua jos oikeasti tarvitsee. Mutta ei saa palvelua vain sillä perusteella, että "mä nyt oon asiakas ja asiakas on aina oikeessa".
Jokainen tyossakayva kuitenkin joutuu maksamaan tallaisesta ylenkatsomisesta.
Kai se palveluhaluttomuus johtuu siita etta sairaanhoito on "ilmaista" eli muiden maksamaa.
USAssa tulee jokaisen laakarikaynnin jalkeen kysely miten meni, kuunteliko laakari sinua tarpeeksi ja miten voisimme parantaa tarjontaa. Voisi Suomessakin tulla vahan tulta hannan alle jos tyopaikka riippuisi tehdyn tyon tasosta.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä laatua saa mitä julkinen terveydenhuolto pystyy näillä resursseilla tarjoamaan. Et sinä sitä päätä.
Tylytys, öykkäröinti, huono käytös ja ilkeys ei millään tavoin johdu resurssien puutteesta, vaan ihan vaan kusipäisyydestä.
Saattaahan niitä kusipäitäkin henkilökunnassa olla, mutta en yhtään ihmettele että sellaiseksi vähitellen tulee, kun pitää vuodesta toiseen hoitaa näitä ”palvelua” vaativia minäminämammoja.
Sitten on yksinkertaisesti aivan väärällä alalla, jos ei tajua ollenkaan rooliaan siellä sairaalassa. Eikä hahmota esimerkiksi sitä että äitiä stressaamalla, uuvuttamalla ja kyykyttämällä pahoinpitelee vastasyntyneitä.
Jos se, että äiti joutuu itse hakemaan ruuan kärrystä ja vaihtamaan lakanan johtaa vauvan pahoinpitelyyn, niin oitis se vauva huostaan ja äiti hoitoon.
Ei kylla missaan muualla anneta sairaalassa potilaiden alkaa puuhailla liinavaatteiden ja ruokatarjottimien kanssa.
Sinut itsesi pitaisi saada johonkin hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei toimi Suomessa, koska tälläkin palstalla karkeasti joka toinen aloitus koskee anoppia/äitiä/sukulaista, joka tunkee vastasyntyneen vauvan perheen kotiin pyytämättä ja yllättäen, kun perhe haluaa olla ihan rauhassa. Ei vaan voi olla yhtä aikaa yksityisyyttä ja yhteisöllisyyttä.
Juuri näin. Se, mitä aasialaiseen yhteisöllisyyteen tottunut suorastaan kaipaa, ja on siitä siksi ainoastaan iloinen ja kiitollinen, ei Suomessa tulisi kuuloonkaan, koska kulttuurit yksinkertaisesti on niin erilaisia.
Vastaat itsellesi. Säälittävää.
Kyllä suomalainen äiti riemuiten ottaisi sitä yhteisöllisyyttä, jossa äidistä huolehditaan, häntä kunnioitetaan, arvostetaan, tuetaan ja autetaan.
Täällä vaan on tarjolla pelkkää päsmäröintiä, arvostelua ja tylytystä.
Sehän on ihan itssestä kiinni onko sitä yhteisöllisyyttä vai ei, ei se ole yhteiskunnan vika tai velvollisuus, niin se on tuolla Aasiassakin. Kyllä meidän suvussa esimerkiksi yhteisöllusyys toimii, autetaan ja tuetaan toisiamme. Mutta jos ei itse ole vastavuoroinen ja ei pidä yhteyttä, niin turha on odotraa s8tå myöskään muilta.
Ja tässäkin sinä niin ystävällisesti ja avuliaasti tarjoat sitä apuasi ja tukeasi... Etkä ilkeää arvostelevaa päsmäröintiä.
OSTA sitä apua, kun sulle ei kelpaa mikään. Saat päsmäröidä ihan mirlin määrin itse sitä joka sun luo tulee auttamaan. On se nyt he*vetti että rutkutetaan ihan kaikesta. Ilmaista apua itketään mutta mitään nekään ei osaa tehdä oikein. Totisesti siltä tuntuukin kun sinusta moinen valittaja tullut.
Minä olen OSTANUT sen jo maksamalla veroja, kuten olen OSTANUT myös sen asiallisen sairaalahoidon.
Ja se apu on määrätty LAISSA.
Olen eri, mutta laissa ei kyllä sanota aikuisten palvelemisesta ja passaamisesta mitään, vaan välttämättömän terveydenhuollon järjestämisestä.
Voi rakas lapsi, kyllä sanotaan. Käy lukemassa sosiaalihuoltolaki.
No linkkaa nyt ihmeessä itse se kohta, jossa sanotaan että yhteiskunnan täytyy hypätä uusavuttomimpien jokaisen oikun mukaan ja ruokakin pitäisi kantaa sänkyyn?
Jaaha, vanha tuttu lähdelinkkilähdelinkkilähdelinkki-solvaaja.
Itsehän sinä väität, että sosiaalihuoltolaki velvoittaa passaamaan verorahoilla. Todista nyt väitteesi. Odotan innolla.
En se minä ollut. Täällä on useita kirjoittajia.
Suomessa laki määrää kunnat tarjoamaan lapsiperheille kotipalvelua. Tätä lakia rikotaan monissa kunnissa.
Enhän minä ole muuta väittänyt. Minä sanoin vaan, ettei laissa sanota aikuisen palvelemisesta ja passaamisesta mitään, ja minulle väitettiin että olen väärässä. Kotiapua on kyllä tarjolla, mutta ei se ole eikä voi olla veronmaksajien piikkiin mittakaavaltaan samaa luokkaa kuin tuo aasialaiseen kulttuuriin kuuluva lähipiirin vapaaehtoinen tuki.
Se kotipalvelu palvelee koko perhettä. Yleensä perheessä on myös ainakin yksi aikuinen.
Eikä kukaan ole vaatinut mitään aasialaista palvelutasoa, vaan sanonut, että Suomessa on lakisääteinen oikeus kotipalveluun, mutta sitä ei silti saa.
Äidillä on oikeus kunnolliseen palveluun sairaalassa ja oikeus kotipalveluun kotona. Kumpikaan ei toimi Suomessa kunnolla.
Sairaala ei ole palvelua varten vaan sairaanhoitoa varten. Kotipalvelu on eri asia. Ja sitä saa kyllä kun täyttää kriteerit. Se, ettei huvita siivota ja laittaa ruokaa ei riitä kriteeriksi.
Äidillä on oikeus saada synnytyssairaalassa ja neuvolassa asiallista palvelua sekä ystävällistä ja kannustavaa hoitoa.
Voiskohan vikaa löytyä sieltä peilikuvasta kun kukaan ei tarjoa sinulle asiallista "palvelua", ei kunta, ei neuvola, ei sairaala, saati äiti tai anoppi?
Ei voi koska tämä ongelma on rakenteissa.
No, narsistin mielestähän aina on vika muissa.
Asiakkaan vika ei ole:
- se että kunta päättää säästää neuvolakuluissa ja vaihtaa pysyvän pätevän hoitajan vaihtuviin epäpäteviin
- kunta laistaa neuvoloissa lakisääteisistä tutkimuksista, kuten esim Helsinki jälkitarkastuksista
- terveydenhuollon henkilökunnan koulutuksessa ei ole lainkaan asiakaspalvelukoulutusta
- kunta säästää synnytyssairaaloista, jolloin ne on jättimäiisä laitoksia, joissa on säästetty myös mm näissä
avustavissa palveluissa, juurikin esim ateriapalveluissa, siivouksessa jne.
Terveydenhuollon rajallisten resurssien valitessa kaikki ylimääräinen on viime kädessä pois mm. keskosvauvojen tehohoidosta ja lasten syöpähoidoista. Minä en halua, että yksikään oikeasti sairas potilas jää hoitamatta siksi että ne rahat törsättiin terveiden passaamiseen. Eri juttu jos on huonossa kunnossa eikä oikeasti pysty. Mutta täällä on paljon perusteluita myös tyyliin "mutta kun pitää PALVELLA", ne on minusta ihan höpöhöpöä. Jos ei pysty niin pitää auttaa, mutta jos ei vaan huvita niin sitten pitää ihan itse palkata joku palvelemaan.
Se että äitiä kohdellaan hyvin ja häneen panostetaan halvoissa pienissä yksityiskohdissa kantaa hedelmää 20 vuotta. Ystävällisyys ei maksa myöskään yhtään mitään, eikä se että on rakentava, asiallinen ja kannustava.
Kusipäisyys tulee todella kalliiksi vaikka ilmaiselta sillä hetkellä vaikuttaisikin.
Ystävällinen tai ainakin asiallinen pitäisikin aina olla. Mutta jos se ruokatarjotin traumatisoi 20 vuodeksi, niin äidillä on sen tason psyykkisiä ongelmia että olisi syytä miettiä lastensuojelun tarvetta. Ei normaaliälyiselle ole mikään kohtuuton trauma ja takaisku, ettei synnyttäjien osasto olekaan hotelli.
Korona-aikana vierailuja on tietysti rajoitettu, mutta normaaliaikana sinne voi pyytää myös puolison tai tukihenkilön tarjottimia kantamaan ja lakanoita vaihtamaan.
mutta normaaliaikana sinne voi pyytää myös puolison tai tukihenkilön tarjottimia kantamaan ja lakanoita vaihtamaan.
Ei, vaan se on terveydenhuollon tehtävä tarjota asiallinen palvelutaso, ei teettää henkilökunnan töitä asiakkailla tai sälyttää asiakkaalle jotain ihmeellistä alihankintarekrytointeja.
Siinä sairaalassa missä minä synnytin oli tiukat vierailuajat. Käytännössä valitsin silloin syönkö ( miehen tuomia ruokia) vai käynkö suihkussa ja vaihdan lakanat. Vauva oli tissillä 24/7. Vaihtoehtoisesti itki.
Raskaus, saati synnytys ei ole sairaus. Eihän muissakaan ns. toimenpiteissä jäädä lojumaan sairaalahoitoon viikoiksi!! Ymmärrän, jos riskiraskaus tmv muuta raskauteen ja synnytykseen liittyvää komplikaatiota ilmenee, jolloin hoito ja seuranta sairaalassa ovat tarpeen, mutta muutoin mammat kotiin vaan vauvaa hoitamaan.
Ja eikös siellä kotona ole jo mieskin äitiyslomalla, joten kummallista ellei kahden aikuisen voimin pystytä vauvasta ghuolehtimaan. Ja ellei, on virhe tehdä lapsia. Vauva-aika on lasten kasvatuksessa ja hoidossa se helpoin osio.
Miksi tälläiset avuttomat perheet ollenkaan lisääntyvät?? Lapsi tehdään jo alunalken toisten huolletavaksi, itse maattaisiin vain passattavana sängynpohjalla, toisten kantaessa herkkuja vuoteeseeen ja palvellessa, terveitä, työkykysiiä lihavia naisia?? Eipä ihme että huostaanotot Suomessa lisäntyvät koko ajan, kun vanhemmuus on tuolla tasolla!!
Ja typerää verrata jotakin kiinalaista yksityissairalaa Suomen julkiseen sairaalaan. Eipä tainnut pariskunnalla riittää varallisuus Suomessa yksityishoitoon? Olisihan sitä voinut kokeilla, tai lentää vaikka Ruotsiin tai Sveitsiin hienoon yksityissairaalaan synnyttämään!! Ja sitten suorittaa vertailuja valitusvirsien sijaan!!
Vierailija kirjoitti:
Raskaus, saati synnytys ei ole sairaus. Eihän muissakaan ns. toimenpiteissä jäädä lojumaan sairaalahoitoon viikoiksi!! Ymmärrän, jos riskiraskaus tmv muuta raskauteen ja synnytykseen liittyvää komplikaatiota ilmenee, jolloin hoito ja seuranta sairaalassa ovat tarpeen, mutta muutoin mammat kotiin vaan vauvaa hoitamaan.
Ja eikös siellä kotona ole jo mieskin äitiyslomalla, joten kummallista ellei kahden aikuisen voimin pystytä vauvasta ghuolehtimaan. Ja ellei, on virhe tehdä lapsia. Vauva-aika on lasten kasvatuksessa ja hoidossa se helpoin osio.
Miksi tälläiset avuttomat perheet ollenkaan lisääntyvät?? Lapsi tehdään jo alunalken toisten huolletavaksi, itse maattaisiin vain passattavana sängynpohjalla, toisten kantaessa herkkuja vuoteeseeen ja palvellessa, terveitä, työkykysiiä lihavia naisia?? Eipä ihme että huostaanotot Suomessa lisäntyvät koko ajan, kun vanhemmuus on tuolla tasolla!!
Ja typerää verrata jotakin kiinalaista yksityissairalaa Suomen julkiseen sairaalaan. Eipä tainnut pariskunnalla riittää varallisuus Suomessa yksityishoitoon? Olisihan sitä voinut kokeilla, tai lentää vaikka Ruotsiin tai Sveitsiin hienoon yksityissairaalaan synnyttämään!! Ja sitten suorittaa vertailuja valitusvirsien sijaan!!
On ihan normaalia levätä hetki. Se on vain viisasta.
Paljon viisaampaa kuin hampaat irvessä raataminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli hän ei olekaan enää kaikkitietävä pyhä asiakas, vaan pelkkä laitosapulaisen sijainen. Siitä vaan suu tukkoon ja moppaamaan osaston käytävää.
Naisviha löyhkää entistä enemmän.
No jos aterian hakeminen kärrystä tekee sinusta laikkarin, niin hop hop töihin siitä, miksei lattia jo kiillä? Vai eikö se sitten kuitenkaan mene ihan niin?
Naisviha.
Höpöhöpö, Itsehän sinä tulkitset olevasi laitoshuoltajan apulainen jos ei sinua palvella kuin prinsessaa.
Jos pakotetaan tekemään laitosapulaiswn töitä, pakotetaan laitosapulaisen sijaiseksi.
NAISVIHA.
Jankuti jankuti.
Idiootille pitää toistaa.
Kun argumentit loppuu, alkaa nimittely.
Sinä valitit toistosta. Minä kerroin miksi toistan, idiootti.
Ei, vaan siksi että olet keskenkasvuinen ihminen jolta loppuu argumentit kesken. Tai trolli. Tai molempia. Olet räksyttänyt täällä jo 50 sivua solvaten ja nimitellen kanssakeskustelijoita, enemmän se kertoo sinusta kuin kenestäkään muusta.
Sinä valitit toistosta etkä kykenw keskustelemaan asiasta vaan solvaat henkilökohtaisesti koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Montako lasta olet synnyttanyt? Miksei maailman parhaan sairaanhoidon maassa pystyta edes Sveitsin yksityissaairaalaan tasoon?
Yhdysvalloissa tuollainen hoitotaso johtaisi heti miljoonien dollareiden oikeustoimiin. Pari sellaista ja sairaala joutuisi lopettamaan toimintansa.
Nyt suominaiset barrikaadeille!
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.
Äiti ei ole sairas, vaan synnyttänyt. Useimmat kuitenkin haluavat kotiin mahdollisimman pian ja hoitajien nimenomaan tulee varmistua siitä että äiti pärjää kotona. Miten voi varmistua jos omien lakanoiden vaihtaminen on ylivoimaista?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä riehut? Kauniisti ja kannustavasti kohdeltu hetken levähtänyt ihminen tulee olemaan hyvä vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.
Äiti ei ole sairas, vaan synnyttänyt. Useimmat kuitenkin haluavat kotiin mahdollisimman pian ja hoitajien nimenomaan tulee varmistua siitä että äiti pärjää kotona. Miten voi varmistua jos omien lakanoiden vaihtaminen on ylivoimaista?
Ai nytkö ne hoitajat onkin jotain lasun kätyreitä? Puolijumalia tarkkailemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako lasta olet synnyttanyt? Miksei maailman parhaan sairaanhoidon maassa pystyta edes Sveitsin yksityissaairaalaan tasoon?
Yhdysvalloissa tuollainen hoitotaso johtaisi heti miljoonien dollareiden oikeustoimiin. Pari sellaista ja sairaala joutuisi lopettamaan toimintansa.
Nyt suominaiset barrikaadeille!
Siellä rahalla saa mitä vain. Ei muuta kuin rahat kouraan ja menet yksityiselle synnyttämään. On se mahdollista täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sitähän siellä seurataan ja jos huoli nousee ei saa kotiuttaa. Sehän nyt on ihan selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sitähän siellä seurataan ja jos huoli nousee ei saa kotiuttaa. Sehän nyt on ihan selvä.
Ai että jos äiti ei tee sairaalassa verovaroillaan kustantamiaan _sairaalan henkilökunnan töitä_, hänestä tulee mielestäsi huono äiti? Et voi olla tosissasi! Lue nyt hitaasti mitä tuossa lukee.