Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet ihmisestä, joka on sosiaalisen median ulkopuolella?

Vierailija
20.07.2015 |

Minä käytän sähköpostia ja luen av-palstaa... mitään muuta en käytä. Olenko täysin kummajainen?

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:51"]

Ehkä. Olen myös digi-alalla töissä asiantuntijana joten totta kai puolustan "omaani". Ei teidän tarvitse olla samaa mieltä, se ei ole minulta pois. Oma työurani olisi ollut huomattavasti hitaampi/hidasnousuisempi, jos en olisi LinkedInissä. Nyt minuun on otettu suoraan yhteyttä liittyen avoimiin paikkoihin eli tultu "hakemaan kotoa". Samoin olisin menettänyt yhteyden moniin vanhoihin kavereihin ja jopa sukulaisiin ilman Facebookia. Twitter on kasvattanut erilaisten näkökulmien ymmärrystä enemmän kuin korruptoitunut valtamedia ikinä. Yammer on lähentänyt työkavereihin ja asiakkaisiin. Instagram piristää päivää ja on helpottanut harrastuksessa kehittymistä ja motivaatiota. Jne.

[/quote]

Kiitokset päivän nauruista ! Tätä oli hauska lukea.
[/quote]
Ai saatana vieläkin naurattaa

Vierailija
102/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä tulee mieleen että on jotakin salattavaa. Ehkä on ollut koulu- tai yliopistokiusattu, ehkä on sellaisessa työssä ettei elämäänsä kannata esitellä vieraille, ehkä on hullun exän tai uskissukunsa vainoama, ehkä on erittäin yksinäinen ja piilottelee sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:23"]

Se on vähän niin, että on kehityttävä tai jää jälkeen. Internet of Things tulee isosti 10 vuoden aikana. Vrt. ne jotka eivät edelleenkään käytä nettiä. Jopa virallisesta asioinnista on tullut heille hyvin hankalaa ja he ovat tippuneet kehityksestä, vaikka kuinka lukisivat paperilehtiä tai juttelisivat naapureille. He eivät edes tiedä mitä eivät tiedä. Sama niille jotka jättäytyvät somen ulkopuolelle.

[/quote]

Toisaalta somen myötähän tietsikoista on tullut todella helppokäyttöisiä. Ei ole enää sellaista kuin 90-luvulla jolloin arkinen käyttö oli toisinaan haastavaa harrastajillekin.

Vierailija
104/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:23"]

Se on vähän niin, että on kehityttävä tai jää jälkeen. Internet of Things tulee isosti 10 vuoden aikana. Vrt. ne jotka eivät edelleenkään käytä nettiä. Jopa virallisesta asioinnista on tullut heille hyvin hankalaa ja he ovat tippuneet kehityksestä, vaikka kuinka lukisivat paperilehtiä tai juttelisivat naapureille. He eivät edes tiedä mitä eivät tiedä. Sama niille jotka jättäytyvät somen ulkopuolelle.

[/quote]

Toisaalta somen myötähän tietsikoista on tullut todella helppokäyttöisiä. Ei ole enää sellaista kuin 90-luvulla jolloin arkinen käyttö oli toisinaan haastavaa harrastajillekin.
[/quote]
Ai huh lirahti jo kusipaskaa housuun.. "Internet of things" xD

Vierailija
105/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on outo väite, että somen ulkopuolelle jättäytyvä olisi introvertti tai että hänellä olisi jotain salattavaa. Mulla se on luonnollinen päätös. En halua käyttää kallisarvoista aikaani sellaiseen viestintään mikä mulle ei ole mieluista.

Vierailija
106/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"] Ajattelen, että jää jälkeen muista/maailmasta. Voi jopa vaikuttaa negatiivisesti urakehitykseen. Ainakin asiantuntija-alalla. Todennäköisesti ei ole eikä kehity koskaan diginatiiviksi. Ei ymmärrä, että SOME on muutakin kuin Facebook. [/quote] Esim. introvertti voi olla erinomainen asiantuntija, mutta ei halua jakaa omia tietojaan ympäri nettiä "sosiaalisissa medioissa". Siksikö siis kannattaa jättää introvertti palkkaamatta? [/quote]Miksi somessa pitäisi jakaa asioita itsestään? Ei tarvitse. Minä sovin lasten harrastuskyytejä, luen uutisia ympäri maailmaa, katson lapsenlapsen kuulumiset suljetusta ryhmästä jne. Facen ansiosta muistan ihmisten nimet ja missä olen heihin tutustunut, voin tarjota kyytejä ja lainata tarvitsijoille rinkan tai työkaluja ja myös onnitella kun elämässä tapahtuu kivoja asioita. Keikat ja tapahtumat näkyvät yhdellä klikkauksella ja suurin osa vapaaehtoistöitteni informaatiosta on somessa.

[/quote]Kaikki peukutukset ja klikkaukset yhdistetään ja susta ja muistakin on tehty profiili. Susta tiedetään siis kaikki. Ja FB tietää missä sivuilla käyt. Tälläkin palstalla on FB ja Twitter napit. Luultavasti he tietävät että sinä olet se ja se.

Vierailija
107/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:23"]

[/quote]

[/quote]

Miten sujuu some-sukupolven diginatiiveilta komentorivin käyttö?

Vierailija
108/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs, edelläkävijä, ei mene massan mukana.

Vierailija
109/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yllättynyt, miten moni tutuistani ei ole somessa. Tuttavapiirini koostuu pääosin vähän yli 30-vuotiaista, korkeakoulutetuista ihmisistä. Itse haluan vähän seurata mihin nettimaailma menee ennenkuin jaan siellä tietojani. Töitä varten on hyvin niukat profiilit tietyissä paikoissa.

Harva tulee ajatelleeksi, mitä kaikkea jakaa netissä, ja sitä että niitä voidaan joskus käyttää arveluttavilla tavoilla.

Vierailija
110/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että ihmisellä ei ehkä ole paljon ystäviä/kavereita eikä siksi "kehtaa" liittyä someen.

Vierailija
111/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"]

Ajattelen, että jää jälkeen muista/maailmasta. Voi jopa vaikuttaa negatiivisesti urakehitykseen. Ainakin asiantuntija-alalla. Todennäköisesti ei ole eikä kehity koskaan diginatiiviksi. Ei ymmärrä, että SOME on muutakin kuin Facebook.

[/quote]

Esim. introvertti voi olla erinomainen asiantuntija, mutta ei halua jakaa omia tietojaan ympäri nettiä "sosiaalisissa medioissa". Siksikö siis kannattaa jättää introvertti palkkaamatta?
[/quote]

Introvertit tutkitusti tykkää somesta, koska he yleensä tykkää kirjoittamisesta.

Vierailija
112/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin facebookista koska huomasin ettei siellä ole mitään aitoa, eikä omaa onneanikaan siellä pidetä aitona. Olisin halunnut pitää naamakirjan vanhoja luokkakavereita ja työkavereita ym. varten, että olisin voinut kysellä kuulumisia välillä ja seurailla heidänkin elämäänsä, mutta huomasinkin että alan inhoamaan jopa omia kavereitani, koska naamakirjassa he ovat rasittavampia ja postaavat hyvin siloiteltuja juttuja elämästään, ihan kun minä en tietäisi mikä on totta ja mikä ei. Twitteriä harkitsin koska tykkään postailla pieniä letkautuksia päivästäni tai jakaa uutislinkkejä jne, mutta koen etten minä siellä aidosti ketään haluaisi seurata ja tuskin kukaan haluaisi seurata minuakaan. Olen onnellinen ihan tässä whatsappallessa ja vauva-palstaa lueskellessa. :D

Vierailija
113/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:08"]

Ihminen jonka haluaisin kumppaniksi

[/quote]

Ihanaa! Itse olen torjunut kaikki naiset, jotka ovat olleet facebookissa, koska en todellakaan halua, että yksityiselämää levitellään jonnekin vieraalle taholle. Vaikeaa löytää nykyään ihmisiä, jotka ovat järjissään.

Vierailija
114/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävät ja tutut lähettää suurimman osan kutsuista somessa. Ilman sitä sosiaalinen (live)elämäni olisi pdljon vaatimattomampaa.

Vierailija
115/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"]

Ajattelen, että jää jälkeen muista/maailmasta. Voi jopa vaikuttaa negatiivisesti urakehitykseen. Ainakin asiantuntija-alalla. Todennäköisesti ei ole eikä kehity koskaan diginatiiviksi. Ei ymmärrä, että SOME on muutakin kuin Facebook.

[/quote]

Esim. introvertti voi olla erinomainen asiantuntija, mutta ei halua jakaa omia tietojaan ympäri nettiä "sosiaalisissa medioissa". Siksikö siis kannattaa jättää introvertti palkkaamatta?
[/quote]Miksi somessa pitäisi jakaa asioita itsestään? Ei tarvitse. Minä sovin lasten harrastuskyytejä, luen uutisia ympäri maailmaa, katson lapsenlapsen kuulumiset suljetusta ryhmästä jne. Facen ansiosta muistan ihmisten nimet ja missä olen heihin tutustunut, voin tarjota kyytejä ja lainata tarvitsijoille rinkan tai työkaluja ja myös onnitella kun elämässä tapahtuu kivoja asioita. Keikat ja tapahtumat näkyvät yhdellä klikkauksella ja suurin osa vapaaehtoistöitteni informaatiosta on somessa.
[/quote]
Minulla on kännykässä sovellus johon tulee kaikki maailman uutiset. Lopetin facebookin käytön kun huomasin että uutisten seuraamiseni oli supistunut vain niihin uutisiin mitä muut jakoivat, joukossa pari kissa-videota. Mainitsemasi asiat pystyy tekemään myös ilman somea.

Vierailija
116/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:40"]

Olen ollut yllättynyt, miten moni tutuistani ei ole somessa. Tuttavapiirini koostuu pääosin vähän yli 30-vuotiaista, korkeakoulutetuista ihmisistä. Itse haluan vähän seurata mihin nettimaailma menee ennenkuin jaan siellä tietojani. Töitä varten on hyvin niukat profiilit tietyissä paikoissa.

Harva tulee ajatelleeksi, mitä kaikkea jakaa netissä, ja sitä että niitä voidaan joskus käyttää arveluttavilla tavoilla.

[/quote]

Korkeasti koulutetut ihmiset tajuavat olla laittamatta paskallakäyntejään someen, saatikka edes käyttävät kyseisiä ajanhukkasivuja.

Vierailija
117/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:48"]

[/quote]

Ihanaa! Itse olen torjunut kaikki naiset, jotka ovat olleet facebookissa, koska en todellakaan halua, että yksityiselämää levitellään jonnekin vieraalle taholle. Vaikeaa löytää nykyään ihmisiä, jotka ovat järjissään.

[/quote]

Joo. Toisaalta olen saanut osakseni suoraa hyljintää ja vähintäänkin epäilyttäviä katseita, kun on selvinnyt että minusta ei löydy yhtään mitään tietoja netistä. Ihmetellään ja epäillään hyypiöksi johon ei ehkä ole viisasta pitää enää yhteyttä.

Vierailija
118/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:48"]

[/quote]

[/quote]

Joo. Toisaalta olen saanut osakseni suoraa hyljintää ja vähintäänkin epäilyttäviä katseita, kun on selvinnyt että minusta ei löydy yhtään mitään tietoja netistä. Ihmetellään ja epäillään hyypiöksi johon ei ehkä ole viisasta pitää enää yhteyttä.

[/quote]

Anna ihmetellä. Minä puolestani ihmettelen, miksi yksityisyys ei ihmisiä kiinnosta.

Vierailija
119/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:54"]

Ilmeisesti moni ei tiedä, että SOMEssakin voi aika pitkälti säädellä mitä siellä jakaa :))))) Ihan omasta nettikäyttäytymisestä kiinni, esim. facebookissa voi päättää keille sisältöään jakaa.

MUT TIETTY JOS PELKÄÄ ET MOPO KARKAA KÄSISTÄ NIIN PAREMPI OLLA AJAMATTA!

[/quote]

Mutta säkään et tajua sitä että somet tallentaa kaikki sun asiat.

Vierailija
120/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"]

[/quote]

Minä olin diginatiivi jo silloin kun sinä vielä paskoit vaippoihisi äitisi sylissä. Diginatiivina en ole vielä nähnyt mitään syytä liittyä sosiaalisen median maailmaan. Maailmanmenossakin olen täysin mukana, perillä ja osallisena.

[/quote]

Indeed. Olen lukenut nettiä aktiivisesti viimeiset 20 vuotta päivittäin. Somesta ei opi yhtikäs mitään. Internetin oppilas ja olen suorastaan kävelevä tietosanakirja.