Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet ihmisestä, joka on sosiaalisen median ulkopuolella?

Vierailija
20.07.2015 |

Minä käytän sähköpostia ja luen av-palstaa... mitään muuta en käytä. Olenko täysin kummajainen?

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 01:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:09"]

En ole kumminkaan liittynyt Facebookiin, twitteriin yms. koska yksityiselämässä tyykkään jutella kaverieni kanssa kasvokkain, minuun voi ottaa yhteyttä s-postilla, soittamalla tai tekstarilla.

[/quote]

Voi hyvänen aika näitä perusteluja taas. Minäkään en ole missään somessa mukana, mutten luule, että ne estäisivät kasvokkain juttelua. Jos fb olisi keksitty ennen sähköpostia, niin saattaisit hyvinkin olla siellä ja kirjoittaa nyt av:lle "en ole ottanut itselleni sähköpostia, sillä minuun voi ottaa yhteyttä fb:n kautta".

[/quote]

No voi hyvänen aika itsellesi vaan, etkö yhtään pysähdy ajattelemaan asioita, ennen kuin tuomitset toisen mielipiteet?

Facebook ja s-posti/puhelin ovat luonteeltaan aika erilaisia medioita ja ihmiset käyttävät niitä hyvin eri tavalla. Kuinka moni esim. laittaa 50 kaverilleen s-postin, jossa päivittää tekemisiään?

Jos mun kaveri laittaa mulle viestiä s-postissa tai soittaa, puhumme kahdenvälisistä asoista, joita sama henkilö ei postaisi Faceen.

Ja kyllä niitäkin ihmisiä on, jotka ovat vain yhteydessä Facessa oleviin kavereihinsa, ja muihin on "rasittavaa" olla suoraan yhteydessä. Eli eipä heitä kasvokkainkaan enää näe.

Mulla taas ei ole aikaa saati kiinnostusta leikkiä aikuisten Face-piirileikkiä, vaan arvostan niitä ystäviäni, jotka oikeasti viitsivät olla kanssani suorassa privaatissa kontaktissa. Heitä näen myös kasvokkain. Face tässä ikään kuin jakaa jyvät akanoista.

[/quote]

olen sama mieltä kanssasi, mutta olen silti naamakirjassa. Loistava ja helppo tapa pitää yhteyttä eri aikavyöhykkellä asuviin ystäviin ja sukulaisiin. Ja esim uuteen maahan muuttaneena ja kotona vauvan ja taaperon kanssa olevana kotiäitinä naamakirja oli loistava tapa saada tietoa uudesta asuinmaista ja kaupungista.

Naamakirjaa kun voi käyttää niin moneen eri tarkoitukseen.

Vierailija
42/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:43"]

Ajattelen, että ihmisellä ei ehkä ole paljon ystäviä/kavereita eikä siksi "kehtaa" liittyä someen.

[/quote]

Itsellä kyse ei ole kehtaamisesta vaan somettamisen turhuudesta. Onhan se vähän turhaa olla esim facebookissa jos kavereita on 0 ja saa itse tykkäillä omista postauksistaan. En näe syytä miksi menisin mukaan noihin some-palveluihin tai mitä ovatkaan. Joskus olin ja totesin että on aika ankeeta nähdä sosiaaliset suhteensa visuaalisina, eli niitten puuttumisen. Toivon että joskus saan kontakteja ihmisiin ihan kasvokkain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän kateellinen siitä, jos hänellä on aktiivinen sosiaalinen elämä ilmankin somea. Itse otan usein yhteyttä ja sovin asioita Facebookissa livenäkemisistä ja tapaamisista, mutta kyllä mä kaipaan sitä että ihmiset esim. soittaisivat mulle. Moniin ihmisiin on helpompi ottaa yhteyttä Facebookissa kuin lähetellä tekstiviestejä, jostain syystä.

Vierailija
44/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:46"]

Täällä sama ja tuntuu tosiaan että olis kummajainen.. Mutta olen onnellinen kummajainen!

[/quote]

Minäkin olen kummajainen ja tyytyväinen siihen. Joskus olin facessa mutta eipä se niin ihmeellistä ollut. Samoja juttuja ihmiset jauhoi siellä mitä muutenkin. Olen oikein tyytyväinen ilman mitään käyttäjätilejä missään palveluissa. Tulee vietettyä vähemmän ruutuaikaa ja tehtyä enemmän jotain muuta. itseäni ahdistaa se nopeasti tuotettu ja vaihtuva merkityksetön sisältö mihin some kannustaa. Mutta se on oma kokemukseni ja muut saavat elää oman elämänsä miten haluavat.

Vierailija
45/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun somen käyttö yhdistetään aina jokaisen paskallakäynnin päivittämiseen. Vaikka somessa olisitkin aktiivinen, niin kuka helvetti sut pakottaa sinne kaikkea kertomaan?
Esimerkiksi juuri tämä sähköposti-some-vänkäys. Someen kuuluu myös palveluja, joilla voit lähettää yksityisviestejä, esim. Whatsapp ja Kik. Paljon helpompaa ja nopeampaa kuin sähköposti. Lisäplussana vielä vaikka lasten lomakuvien lähettäminen anopille.
Sähköpostilla laitettuina kuvat kutistuvat ja menettävät laatunsa. Whatsappilla ei. Ei, Whatsapp ei päivitä paskallakäyntejäsi maailmalle ilman lupaasi.

Vierailija
46/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:52"]

Musta on surullista, että ihmiset ajattelee SOMEn aina negatiiviseksi. Että se on vaan Face ja Insta ja omaa statusta ja sen herutusta, vaikka siihen voi liittyä niin paljon muutakin. Se esimerkiksi kannustaa avoimempaan keskusteluun & käyttämään omaa nimeä allekirjoittamaan mielipiteen (ei enää nimimerkin takaa lusmuilua). Lisäksi esim. asiakaspalvelutilanteista leviää helposti infoa --> kehittää asiakaspalvelua

On myös sääli, kun joku päättää ettei halua oppia jotain. Ylipäänsä on sääli, kun nykyään porukka ei vieläkään osaa nettiä käyttää kunnolla ja sähköpostinkin käyttö on haastavaa. Unohtakaa jo ne käpylehmät, nyt on nyt ja joko hypätään kelkkaan tai ollaan vanha kalkkis.

[/quote]

Tämäkin teksti vaan osottaa sen, että jos oikeasti on vaikkapa kouluttautunut ihminen, niin ei tarvitse somea kouluttamaan itseään lisää. Sen tiedon mitä tarvii, osaa hankkia, ja osaa suhtautua kriittisesti lähteisiin sekä pohtia "tieteelliseltä" kannalta (ts. arvioiden lähteitä, tuloksia ja johtopäätöksiä) lukemaansa. Nämä someaktiivit, "diginatiivit" kohkaavat omista ja muiden tekemisestä ja levittävät huvituksekseen lehtiartikkeileita, uutisflasheja ja muuta skeidaa jolla sitten "sivistetään" itseä ja muita ja saadaan "tietoa".

Suurin tiedon puute josta somen ulkopuolella voi kärsiä on todennäköisesti erialiset tapahtumat ja nettimeemit, ja jos nekään ei kauheasti kiinnosta, niin ei jää paitsi mistään.

Se on vähän sellasta pelonsekasta propagandaa jota someuskovaiset levittää toisilleen... että jostain oleellisesta jäät paitsi jos et ole aktiivi. Vähän samalla tyylillä herätysliikkeet pelottelee piiristään irtaantuvia. Sitten kun siihen piiriin ei enää kuulu, niin huomaa että elämää on muuallakin. 

Mutta peace vaan teille, mulle on aivan sama kuinka tiuhaan ootte somessa/netissä/luurissa... olen omaan tilanteeseeni erittäin tyytyväinen näin. 

Vierailija
47/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee rassukka kuva. Ainakin, jos on alle 50-vuotias. Sori.

Vierailija
48/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:20"]Tulee rassukka kuva. Ainakin, jos on alle 50-vuotias. Sori.
[/quote]
Perustele.

Vierailija
49/124 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:51"]

Ehkä. Olen myös digi-alalla töissä asiantuntijana joten totta kai puolustan "omaani". Ei teidän tarvitse olla samaa mieltä, se ei ole minulta pois. Oma työurani olisi ollut huomattavasti hitaampi/hidasnousuisempi, jos en olisi LinkedInissä. Nyt minuun on otettu suoraan yhteyttä liittyen avoimiin paikkoihin eli tultu "hakemaan kotoa". Samoin olisin menettänyt yhteyden moniin vanhoihin kavereihin ja jopa sukulaisiin ilman Facebookia. Twitter on kasvattanut erilaisten näkökulmien ymmärrystä enemmän kuin korruptoitunut valtamedia ikinä. Yammer on lähentänyt työkavereihin ja asiakkaisiin. Instagram piristää päivää ja on helpottanut harrastuksessa kehittymistä ja motivaatiota. Jne.

[/quote]

Kiitokset päivän nauruista ! Tätä oli hauska lukea.

Vierailija
50/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:26"]Hauskinta tässä on se, että tosiaan työpaikkojen saaminen ja koko elämä voi onnistua ainoastaan somen kautta.

Meille kävi yks asiantuntija kouluttamassa päivän, että pystyisimme hyödyntämään some-palveluita työssämme ja myös mahdollisessa työnhaussamme. No, koko päivä esiteltiin näitä palveluita, joista en enää muista puoliakaan. Ja ymmärrän ne hyvin joillain aloilla, mutta ei ne kyllä yksikään meidän julkisen puolen työntekijöiden virkojen saamista auta yhtään. 

Tajusin, että tää kouluttaja oli niin pihalla mistään muusta kuin siitä somesta, ettei pieni tosikaan. Mä en silti ole yhtä pihalla hänen maailmastaan, vaikka en sitä aktiivisesti käytäkään.
[/quote]
Ota ens kerralla muistiinpanoja. Voit vielä joutua hakemaan töitä yksityiseltä.

Oman työnantajani vuositavoitteisiin jokaiselle työntekijälle on julkaista töihin liittyvä artikkeli Twitterissä ja LinkedInissä. Eli jos niitä ei vielä ole käytössä, ne on bonusten uhalla otettava käyttöön.

Vierailija
51/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:26"]Hauskinta tässä on se, että tosiaan työpaikkojen saaminen ja koko elämä voi onnistua ainoastaan somen kautta. Meille kävi yks asiantuntija kouluttamassa päivän, että pystyisimme hyödyntämään some-palveluita työssämme ja myös mahdollisessa työnhaussamme. No, koko päivä esiteltiin näitä palveluita, joista en enää muista puoliakaan. Ja ymmärrän ne hyvin joillain aloilla, mutta ei ne kyllä yksikään meidän julkisen puolen työntekijöiden virkojen saamista auta yhtään.  Tajusin, että tää kouluttaja oli niin pihalla mistään muusta kuin siitä somesta, ettei pieni tosikaan. Mä en silti ole yhtä pihalla hänen maailmastaan, vaikka en sitä aktiivisesti käytäkään. [/quote] Ota ens kerralla muistiinpanoja. Voit vielä joutua hakemaan töitä yksityiseltä. Oman työnantajani vuositavoitteisiin jokaiselle työntekijälle on julkaista töihin liittyvä artikkeli Twitterissä ja LinkedInissä. Eli jos niitä ei vielä ole käytössä, ne on bonusten uhalla otettava käyttöön.

[/quote]Ei kuulosta lailliselta. Vaihtoehtoinen väylä on tarjottava.

Vierailija
52/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksi listatuista tavoitteista. Tietenkin voi kieltäytyä, mutta bonusten lisäksi se vaikuttaa maineeseen. Työmäärä on kuitenkin aika pieni moneen muuhun tavoitteeseen verrattuna.

Vierailija
53/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin palsta on somea, eli olen jossain määrin somessa. En kuitenkaan kirjautuneena missään palveluissa. Sähköposti toki on, ja sitä käytän asioiden hoitamiseen, en kuulumisten vaihtamiseen.

Jostain syystä, vaikka inhoan tietokoneita, älypuhelimia ja kaikkia turhia sovelluksia, joudun aina ystäviäni somenatiiveja auttamaan niitä koskevissa teknisissä ongelmissa. Joillakin ihmisillä ei vain ole teknologian tajua ja minulla taas (valitettavasti) on.

Tuo että kannattaa olla kaikessa tässä hössötyksessä mukana ettei vaan tippuisi kehityksen matkasta, on epävarman ihmisen ajattelua. Eihän noissa sovelluksissa mitään vaikeaa ole. Jos yhdeksänkymppisenä koen tarvetta yhtä äkkiä alkaa jakaa asioitani omalla nimelläni ja kasvoillani somessa, voin tehdä sen silloin. Tällä hetkellä ei kiinnosta. En viihdy padien ja älypuhelinten kanssa. Pöytäkonetta käytän ja someen osallistun vain anonyymisti.

Vierailija
54/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko av:kin somea? :0

Vierailija
55/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno, mulle selvis just viime viikolla yksikin asia mitä siellä somessa tehdään. Mun kaverit ja kavereiden kaverit lähettää toisilleen whatsuppissa jotain kikkelivideoita ihan päivittäin.

Eli teinkö nyt suuren virheen kun en ole mukana noissa?

Vierailija
56/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:25"]

[/quote]On.

Vierailija
57/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:52"]

Joo. Toisaalta olen saanut osakseni suoraa hyljintää ja vähintäänkin epäilyttäviä katseita, kun on selvinnyt että minusta ei löydy yhtään mitään tietoja netistä. Ihmetellään ja epäillään hyypiöksi johon ei ehkä ole viisasta pitää enää yhteyttä.

[/quote]

No mutta eikös tuo ole helkkarin hyvä juttu. Karsiutuu tietynlaiset tyypit, ja jää aikaa tärkeimmille. 

Kuusi vuotta sitten luulin, että lasten tullessa teini-ikään liittyisin facebookiin heidän kavereikseen. Mutta ei heitä onneksi kiinnostanutkaan. Nykynuoriso pelaa ja käyttää muita, ja omat lapset haluavat jakaa itsestään niin vähän kuin mahdollista.

En ole koskaan välittänyt, mitä muut mahdollisesti ajattelisivat. Aloituksenkin avasin huomatessani, että sellaistakin voi murehtia.

Vierailija
58/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:51"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:52"]

Joo. Toisaalta olen saanut osakseni suoraa hyljintää ja vähintäänkin epäilyttäviä katseita, kun on selvinnyt että minusta ei löydy yhtään mitään tietoja netistä. Ihmetellään ja epäillään hyypiöksi johon ei ehkä ole viisasta pitää enää yhteyttä.

[/quote]

No mutta eikös tuo ole helkkarin hyvä juttu. Karsiutuu tietynlaiset tyypit, ja jää aikaa tärkeimmille. 

Kuusi vuotta sitten luulin, että lasten tullessa teini-ikään liittyisin facebookiin heidän kavereikseen. Mutta ei heitä onneksi kiinnostanutkaan. Nykynuoriso pelaa ja käyttää muita, ja omat lapset haluavat jakaa itsestään niin vähän kuin mahdollista.

En ole koskaan välittänyt, mitä muut mahdollisesti ajattelisivat. Aloituksenkin avasin huomatessani, että sellaistakin voi murehtia.

[/quote]

Kiinnostava pointti, itse olen ollut huolissani omien lasten some-tulevaisuudesta. Itse olen hyvin varovainen somen käytössä, ja jo valmiiksi stressaan miten lapset saa opetettua käyttämään terveellä tavalla internettiä. Lapseni siis ovat vielä taaperoiässä ja paljon tapahtuu vielä ennenkuin tämä on ajankohtaista. Koen silti kaipaavani vertaistukea: Milloin kertoa lapsille internetistä?

Vierailija
59/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:09"]

En ole kumminkaan liittynyt Facebookiin, twitteriin yms. koska yksityiselämässä tyykkään jutella kaverieni kanssa kasvokkain, minuun voi ottaa yhteyttä s-postilla, soittamalla tai tekstarilla.

[/quote]

Voi hyvänen aika näitä perusteluja taas. Minäkään en ole missään somessa mukana, mutten luule, että ne estäisivät kasvokkain juttelua. Jos fb olisi keksitty ennen sähköpostia, niin saattaisit hyvinkin olla siellä ja kirjoittaa nyt av:lle "en ole ottanut itselleni sähköpostia, sillä minuun voi ottaa yhteyttä fb:n kautta".

[/quote]

No voi hyvänen aika itsellesi vaan, etkö yhtään pysähdy ajattelemaan asioita, ennen kuin tuomitset toisen mielipiteet?

Facebook ja s-posti/puhelin ovat luonteeltaan aika erilaisia medioita ja ihmiset käyttävät niitä hyvin eri tavalla. Kuinka moni esim. laittaa 50 kaverilleen s-postin, jossa päivittää tekemisiään?

Jos mun kaveri laittaa mulle viestiä s-postissa tai soittaa, puhumme kahdenvälisistä asoista, joita sama henkilö ei postaisi Faceen.

Ja kyllä niitäkin ihmisiä on, jotka ovat vain yhteydessä Facessa oleviin kavereihinsa, ja muihin on "rasittavaa" olla suoraan yhteydessä. Eli eipä heitä kasvokkainkaan enää näe.

Mulla taas ei ole aikaa saati kiinnostusta leikkiä aikuisten Face-piirileikkiä, vaan arvostan niitä ystäviäni, jotka oikeasti viitsivät olla kanssani suorassa privaatissa kontaktissa. Heitä näen myös kasvokkain. Face tässä ikään kuin jakaa jyvät akanoista.

Vierailija
60/124 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:34"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:25"]

[/quote]On.

[/quote]

On mutta täällä on enemmän vapautta.