Mitä ajattelet ihmisestä, joka on sosiaalisen median ulkopuolella?
Minä käytän sähköpostia ja luen av-palstaa... mitään muuta en käytä. Olenko täysin kummajainen?
Kommentit (124)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:51"]Ehkä. Olen myös digi-alalla töissä asiantuntijana joten totta kai puolustan "omaani". Ei teidän tarvitse olla samaa mieltä, se ei ole minulta pois.
Oma työurani olisi ollut huomattavasti hitaampi/hidasnousuisempi, jos en olisi LinkedInissä. Nyt minuun on otettu suoraan yhteyttä liittyen avoimiin paikkoihin eli tultu "hakemaan kotoa". Samoin olisin menettänyt yhteyden moniin vanhoihin kavereihin ja jopa sukulaisiin ilman Facebookia. Twitter on kasvattanut erilaisten näkökulmien ymmärrystä enemmän kuin korruptoitunut valtamedia ikinä. Yammer on lähentänyt työkavereihin ja asiakkaisiin. Instagram piristää päivää ja on helpottanut harrastuksessa kehittymistä ja motivaatiota. Jne.
[/quote] Eikö kavereilla ja sukulaisille ole puhelinta. Hommaa ihmeessä niille.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:52"]
Joo. Toisaalta olen saanut osakseni suoraa hyljintää ja vähintäänkin epäilyttäviä katseita, kun on selvinnyt että minusta ei löydy yhtään mitään tietoja netistä. Ihmetellään ja epäillään hyypiöksi johon ei ehkä ole viisasta pitää enää yhteyttä.
[/quote]
No mutta eikös tuo ole helkkarin hyvä juttu. Karsiutuu tietynlaiset tyypit, ja jää aikaa tärkeimmille.
Kuusi vuotta sitten luulin, että lasten tullessa teini-ikään liittyisin facebookiin heidän kavereikseen. Mutta ei heitä onneksi kiinnostanutkaan. Nykynuoriso pelaa ja käyttää muita, ja omat lapset haluavat jakaa itsestään niin vähän kuin mahdollista.
En ole koskaan välittänyt, mitä muut mahdollisesti ajattelisivat. Aloituksenkin avasin huomatessani, että sellaistakin voi murehtia.
[/quote]
Toisaalta joo, toisaalta ei.
Ongelma on että tämä mun valinta karsii pois paljon sellaisiakin tyyppejä joita itse pidän hyvinkin kiinnostavina. Eivät hyväksy tai ymmärrä valintaani ja vaikka eivät sitä suoraan päin naamaa kerrokaan, niin ennemmin tai myöhemmin asenne kyllä käy ilmi. Valitettavasti ko. suhtautuminen on vain lisääntymään päin ja tästä välittämättömien ihmisten joukko pienenee hetki hetkeltä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:51"]Ehkä. Olen myös digi-alalla töissä asiantuntijana joten totta kai puolustan "omaani". Ei teidän tarvitse olla samaa mieltä, se ei ole minulta pois.
Oma työurani olisi ollut huomattavasti hitaampi/hidasnousuisempi, jos en olisi LinkedInissä. Nyt minuun on otettu suoraan yhteyttä liittyen avoimiin paikkoihin eli tultu "hakemaan kotoa". Samoin olisin menettänyt yhteyden moniin vanhoihin kavereihin ja jopa sukulaisiin ilman Facebookia. Twitter on kasvattanut erilaisten näkökulmien ymmärrystä enemmän kuin korruptoitunut valtamedia ikinä. Yammer on lähentänyt työkavereihin ja asiakkaisiin. Instagram piristää päivää ja on helpottanut harrastuksessa kehittymistä ja motivaatiota. Jne.
[/quote]
Tuon perusteella täällä ei olisi kukaan koskaan selviytynyt ilman fb, twitteriä...
Anna mä kerron että jokainen on ennen selviytynyt ilman, ja selviytyy ihan varmasti jatkossakin.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:26"]Nämä mielipidekyselyt palstalla ovat aina yhtä tyhmiä. MItä ajattelet/ mitä olet mieltä? Ja kun siihen vastaa mitä on mieltä, niin on kimpussa kohta lauma ihmisiä ap mukaan lukien kertomssa, että et saa olla tuota mieltä, olet naurettava. Miksi edes kysellä mitään? [/quote] Varmaan keskustelun herättämiseksi? Vai pitäisikö asian mennä niin, että kun jotain kysytään ja sinä arvon herra/rouva siellä vastaat oman mielipiteesi, keskustelu päättyy siihen? Etkö kestä että joku haastaa myös sun mielipiteesi?
[/quote]
Minä, arvon rouva, en pidä hedelmällisenä keskustelun pohjana länkyttämistä ja pään aukomista, enkä tuollista alentuvaa tyyliä jolla nyt itse vastasit. Eli ei se ainakaan minulle toimi. Jatkakaa te, joiden mielstä hyvät argumentit lähtevät keskustelukumppanin halveksumisesta ja alentamisesta.
[/quote]
Kuinka tuon nyt tulkitsee. Minä en tulkinnut noin. Eli kertoisitko tulkintasi enemmän sinusta kuin kurjoituksesta.
Ohis
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"]Ajattelen, että jää jälkeen muista/maailmasta. Voi jopa vaikuttaa negatiivisesti urakehitykseen. Ainakin asiantuntija-alalla. Todennäköisesti ei ole eikä kehity koskaan diginatiiviksi. Ei ymmärrä, että SOME on muutakin kuin Facebook.
[/quote]
Jokainen haluaa olla ja kehittyä "diginatiiviksi"? :D kyllä tässä maailmassa pysyy kiinni ihan uutisia lukemalla ja keskustelemalla ihmisten kanssa livenä.
[/quote]
Hyvin sanottu, samaa mieltä kanssasi! Suomen kielihän se köyhtyy järjetöntä vauhtia, kun osataan vaan näprätä kännykkää ja "somettaa" (vittu että vihaan koko sanaa!). Se näkyy jo isojenkin sanomalehtien toimittajissa, älyvapaita kirjoitusvirheitä.
Yhtään missään sosiaalisessa mediassa en ole enkä mene. Jos tämä on mittari sille, olenko hyvä vai huono työntekijä, niin pitäköön tunkkinsa.
Tunnen monta digifossiilia (käyttäneet tietokoneita viitisenkymmentä vuotta), jotka eivät someta. Mitäs diginatiivit (syntyneet 80-90-luvulla?) sanovat tähän?
Itselleni riittää myöskin perinteiset tekstiviestit, puhelut, sähköpostit ja facebook. En ole kokenut minkäänlaista hinkua twitteriin, instagrammiin jne. "someen". Oma ystäväpiirini on sen verran lähellä, että jo mainitsemani tavat yhteydenpitoon riittävät. Lisäksi en ole kehittänyt itselleni mitään riippuvuutta tuntemattomien tai tunnettujen kommenteille ja tykkäyksille. Siispä ajattelen some riippumattomasta henkilöstä, että aaaah! Kerrankin joku samanlainen!
Täällä sama ja tuntuu tosiaan että olis kummajainen.. Mutta olen onnellinen kummajainen!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:08"]
täällä yks. En kuulu facebookkiin, tinderiin, twitteriin.
perinteinen tekstiviesti kulkee.
[/quote]
Samoin mulla ei oo mitään facebookkia yms. whatsapp on ainoo mitä käytän. =D ja oon 20v nainen
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"]
Ajattelen, että jää jälkeen muista/maailmasta. Voi jopa vaikuttaa negatiivisesti urakehitykseen. Ainakin asiantuntija-alalla. Todennäköisesti ei ole eikä kehity koskaan diginatiiviksi. Ei ymmärrä, että SOME on muutakin kuin Facebook.
[/quote]
Minä olin diginatiivi jo silloin kun sinä vielä paskoit vaippoihisi äitisi sylissä. Diginatiivina en ole vielä nähnyt mitään syytä liittyä sosiaalisen median maailmaan. Maailmanmenossakin olen täysin mukana, perillä ja osallisena.
[/quote]
Indeed. Olen lukenut nettiä aktiivisesti viimeiset 20 vuotta päivittäin. Somesta ei opi yhtikäs mitään. Internetin oppilas ja olen suorastaan kävelevä tietosanakirja.
[/quote]
Kiva, että osaat käyttää nettiä. Mutta diginatiivi ei tarkoita samaa asiaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:54"]
Ilmeisesti moni ei tiedä, että SOMEssakin voi aika pitkälti säädellä mitä siellä jakaa :))))) Ihan omasta nettikäyttäytymisestä kiinni, esim. facebookissa voi päättää keille sisältöään jakaa.
MUT TIETTY JOS PELKÄÄ ET MOPO KARKAA KÄSISTÄ NIIN PAREMPI OLLA AJAMATTA!
[/quote]
Mutta säkään et tajua sitä että somet tallentaa kaikki sun asiat.
[/quote]
Entä sitten? En lataa someen mitään arveluttavaa tai väärinkäsityksiä aiheuttavaa. Ne jotka niin tekevät, voivat syyttää omaa tyhmyyttään eivätkä somea. Todennäköisesti mokailevat samoin livenäkin.
En halua ihmisten tietävän mitä harrastan, missä menen, elämäntilanteestani jne. Ei todellakaan ole syytä olla esim fb. Puhelin on keksitty yhteydenpitoon. Siinäkin on salainen numero:)
Someen voi liittyä, vaikka ei itse päivittäisi mitään. Facebookissa se tuo varmaan haasteita, mutta Instassa, Pinterestissä ja Twitterissä se on aika yleistäkin. Suosittelen kokeilemaan, jos ette ole käyneet. Inspiraation ja tiedon määrä saattaa yllättää.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:25"]Onko av:kin somea? :0
[/quote]
Sosiaalinen =ihmisten kanssa keskustelua/ asioiden jakamista toisten kanssa, media= media
En tykkää Facesta, mutta HeiaaHeiaa on loistava somesovellus.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:08"]
täällä yks. En kuulu facebookkiin, tinderiin, twitteriin.
perinteinen tekstiviesti kulkee.
[/quote]
Samoin mulla ei oo mitään facebookkia yms. whatsapp on ainoo mitä käytän. =D ja oon 20v nainen
[/quote]
Kuten myös.
Ei mun tarvitse itseäni sivullisille ja koko maailmalle esitellä ja hakea kehuja tai muuta hyväksyntää postaamalla typeryyksiä jonnekin vitun fasepuukkiin.
[/quote]
Ei sinun tarvitse tehdä edellämainituja, vaikka olisit somessa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:30"]
En halua ihmisten tietävän mitä harrastan, missä menen, elämäntilanteestani jne. Ei todellakaan ole syytä olla esim fb. Puhelin on keksitty yhteydenpitoon. Siinäkin on salainen numero:)
[/quote]
Etkö kerro näitä mainitsemiasi asioita myöskään puhelimitse? Tiesitkö, että naamakirjassa voi tehdä tiukat rajaukset sen suhteen, mitä muut näkevät seinälläsi? :)
[/quote]
No en kerro.... Miksi pitäisi kertoa jollekkin vaikkapa tulevan viikonlopun mökkireissusta? Yleensä kukaan ei tiedä missä ollaan jne.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:30"]
[/quote]
Etkö kerro näitä mainitsemiasi asioita myöskään puhelimitse? Tiesitkö, että naamakirjassa voi tehdä tiukat rajaukset sen suhteen, mitä muut näkevät seinälläsi? :)
[/quote]
No en kerro.... Miksi pitäisi kertoa jollekkin vaikkapa tulevan viikonlopun mökkireissusta? Yleensä kukaan ei tiedä missä ollaan jne.
[/quote]
Tämä asenne on juuri se mikä minulle tulee mieleen somen ulkopuolelle jäävistä keski-ikäisistä ja nuoremmista. Erakko tai introvertti on vääriä sanoja. Mutta onko sinulla läheisiä ystäviä? Olisi hassua, etten jakaisi tulevia ja menneitä suunnitelmia omieni kanssa ja vice versa. Somessa tai sen ulkopuolella. Sitähän ystävyys on.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:05"]Että häntä on vaikeata tavoittaa esim. harrastuskuulumisten suhteen. En muuta.
[/quote]
Eikö sulla ole puhelinta että voisit soittaa tai laittaa viestiä? Tai vaikka sähköpostia?
Ja se mailikin liikkuu puhelimesta puhelimeen tänä päivänä yhtä nopeasti kuin puh/txt.