Ystävä jätti 15v yksin kotiin.
Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok?
Kommentit (255)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:30"]
Voi vittu... Nää jotkut mammat kyllä kasvattaa niin paskoja penskoja jos ei 15v:tä pysty jättään yksin kotiin...
[/quote] Kyllä minä ainakin olen jättänyt teinin kotiin muutamaksi päiväksi, kun ei halunnut lähteä hiihtolomalle mukaan. Viikko olisi jo aika arveluttava aika, mutta että viisi viikkoa? Vastuutonta. Ei voi muuta kun ihmetellä, kuinka moni vanhempi täällä olisi valmis jättämään 15-vuotiaan, täysin keskenkasvuisen ja jollain tasolla vielä avuttomankin lapsensa yksin kotiin yli kuukaudeksi.
Jos ei osaa laittaa kunnolla ruokaa, syökö roska-pikaruokaa monta viikkoa? Jos osaa laittaa ruokaa, saattaa sählätä ruoanlaiton kanssa ja sitten onkin talo yks kaks tulessa.
Jos ei ole mitään järkevää tekemistä, on koneella tai tuijottaa muuta ruutua viikkokausia. Kuinka naiiveja vanhempia täällä on, ettei tule mieleenkään, että se oma kullannuppu saattaakin heilua kaupungilla bileissä yläosattomissa tai saattaa tapahtua jotain?
Taloon, etenkin omakotitaloon voidaan murtautua. Varkaat luulee että koko perhe lähti lomalle mutta siellä onkin avuton 15-vuotias teini, jolle voi tehdä ihan mitä vaan murron yhteydessä.
Jos järjestää kotonaan bileet, saattaa tavaroita mennä rikki, tavaroita varastetaan ja tyttö pahimmassa tapauksessa raiskata, tilanne riistäytyisi kädestä muutenkin, avoin kutsu Facebookiin ja avot on omakotitalo täynnä kännääviä teinejä rikkomassa vanhempien arvotavaroita ja hajottamassa ikkunoita.
Ei 15-vuotiasta vaan voi jättää viideksi viikoksi yksin. Viikko olisi vielä ok, mutta jos teinillä ei ole tarkkoja suunnitelmia lähes jokaiselle päivälle, ei hän aterioi säännöllisesti ja ruoka saattaa olla joka päivä tyyliä pitsaa ja hampurilaista, nukkuu liian myöhään ja koko päivä menee pyjamassa vetelehtiessä ja telkkaria katsellessa.
Todella arveluttavaa tekstiä monelta aikuiselta täällä. 15-vuotias ei kykene huolehtimaan itsestään ja pitämään päivärytmiä yllä terveesti viittä viikkoa yksin. Ei vaan voi, vaikka moni täällä niin väittääkin, että "saa nauttia rauhasta" Rauhasta voi nauttia vaikka muutaman päivän, ei viittä viikkoa. Älkää olko noin naiiveja teinienne suhteen.
Siis oletteko te ihan sekaisin? Jos isovanhemmat on ihan vieressä, niin mitä ihmeen ongelmaa tuossa nyt on? Ja jos sulakkeet palaa tai tulee jotain muuta ongelmaa niin eiköhän se lapsi voi myös soittaa vanhemmilleen ja kysyä neuvoa. Ei sitä nyt mihinkään autiolle saarelle olla hylkäämässä.
Minä muutin omilleni 16-vuotiaana, ja oikein hyvin pärjäsin. Ihme touhua nykyään, ja sitten ihmetellään miksi jotkut on vielä melkein kolmekymppisinä ihan kakaroita. Mamman mussukoille passataan kaikki nenän eteen eikä anneta mitään vastuuta tai vapautta. Tässä tapauksessahan lapsen ei edes tarvitse huolehtia raha-asioita tai mitään muitakaan "oikeita" asioita -riittää kun pitää kämpän asuttavassa kunnossa ja itsestään huolen. Herätkää nyt jo. Parin vuoden päästä sen pitäisi osata jo elättääkin itsensä, voi olla vähän vaikeaa jos ei osaa edes paria viikkoa pärjäillä täydellä ylläpidolla!
Olenkin aina ihmetellyt aikuisia naisia, jotka itkevät kun mies on työmatkalla. Mutta ilmeisesti sellainen tulee ihmisestä joka on pakotettu jäämään lapsen rooliin. Vanhemmat eivät ole halunneet tukea aikuiseksi kasvamista ja itsenäistymistä. Rohkaistaan epäilemään omia kykyjään, ei pärjäämään.
Itse jäin viikoiksi yksin 15-vuotiaana. Mummot asuivat satojen kilometrien päässä. Siitä en tiedä, tiesivätkö naapurit että olen yksin. Katselin telkkaria, soittelin pianolla, lenkkeilin, leivoin, hoidin puutarhaa, nukuin pitkään... Voivoi kuinka hirveätä ja pelottavaa ja kamalan vaikeata.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:27"]Ihan asiallisesti toimittu, varsinkin kun isovanhemmat ovat noin lähellä. Lähteväthän monet omilleen täysin kauaksi kotoa opiskelujen perässä 16-vuotiaina. Kunnon nuori, niin mitään ongelmaa en näe. On meilläkin 15-vuotiaat olleet yksin kotona joitain aikoja. En nyt noin pitkään, mutta 1-2 viikkoa. [/quote] minä muutin kotoa lukion takia 15 vuotiaana yksin asumasn. Hui kauheaa javkyllä äitini oli ihan äiti, kun salli tämän, eikä jättänyt kotiin äidin helmoihin ilman opiskelupaikkaa muutamaksi vuodeksi
[/quote] Kuka menee 15-vuotiaana lukioon? Lukioon lähdetään 16-17-vuotiaina, ja kyllä, se on jo kypsempi ja itsestään huolehtivampi kuin 15-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:54"]
Tottakai 15 vuotiaan voi jättää,jos se hänelle sopii! Ei ole mikään lapsi enää! Itse olisin nauttinut tuon ikäisenä 5 viikon yksinolosta
[/quote] Kyllä 15-vuotias on vielä liian lapsi olemaan 5 viikkoa yksin kotona. Ja tottakai se teinille sopii, mikäs sen kivempaa kuin kätybileet 24/7 viiden viikon ajan. Oletpa niin tyhmän naiivi ettei mitään rajaa.
Siis tässä puhutaan nyt VIIDESTÄ viikosta eikä mistään viikosta. Ei ole musta ok jättää 15v noin pitkäksi aikaa yksin vaikka olis isovanhemmat lähellä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:05"]5vkoa on mun mielestä kyllä liian pitkä aika olla yksin...15 vuotiaana vielä! Pari päivää ymmärrän ja ehkä se viikko just ja just menisi...Muistan itse lapsuudessa meillä oli iso kaveripiiri ja oi yks tyttö jonka vanhemmat käytännössä jätti tytön moneksi viikoksi yksin ja lähtivät mökille...yksin asumaan isoon taloon, niin siitä tytöstä huomas kyllä sen, että oli viettänyt tosiaan nuoruudessa paljon aikaa yksin ja oli jopa liian itsenäinen, itsenäistyä voi turvallisessa ympäristössä, ehkä pientä heitteillejätön makua tuossa silti on, nimittäin hyvin moni vanhempi ei noin toimisi. Tuossa ajassa voi ehtiä tekemään aika paljon ja pahimmillaan sotkeutua mihin vaan ikävään..ja mummia ja pappaa on helppo viilata linssiin...oli syy mikä tahansa tai tilanne niin välinpitämätöntä tuo on, ihan sama vaikka sille nuorelle asia ois ok! 5viikkoa huh huh!
[/quote]
Voiko kukaan olla koskaan liian itsenäinen?
[/quote] Ainakin sillä oli vaikeuksia olla meidän muiden kanssa koko ajan, eikä sillä ollut mitään rutiineja niinku meillä muilla, ja sen luona kun kävi niin yleensä se määräili ja dominoi muita, ja koki aina että se on jotenkin ulkopuolinen...
ja se myös itse asiassa myöhemmin kerto kärsineensä siitä ja sano olleensa meille muille kade että kotona meillä odotti vanhemmat, eikä sen vanhemmat pitäneet siihen yhteyttä....meidän muiden mielestä se oli juuri sen vuoksi käytökseltään jotenkin etäinen aina meille muille..plus se ei osannut purkaa tavallisia tuntoja samalla tavalla kuin me muut...sulkeutunut..noh, itsellä oli kotona sisaruksia aina juttelemassa ja vanhemmat myös....voi olla hyvä juttu mutta voi olla joillekin huonokin juttu tuo yksin olo pitkiä aikoja yksin..
Palsta naurettavin keskustelu kautta aikain. Kellokosken sairaala aiotaan lopettaa. Täältä löytyisi 100 ensimmäistä potilaaksi.
En kyllä ymmärrä, mikä tässä on ongelma, jos kyseessä on tavallinen kunnollinen nuori. 15-vuotiashan
- osaa itsenäisesti herätä herätyskelloon, nousta ylös ja lähteä kouluun tai jos on saanut kesätyöpäaina, töihin (lomalla voi nukkua niin pitkään kuin huvittaa)
- osaa itsenäisesti huolehtia siitä, että kännykän akku on ladattu, avaimet, rahat ja bussilippu tulee kotoa lähtiessä mukaan ja valot, kahvinkeittimet yms sähkölaitteet on sammutettu ennen lähtöä
- osaa itsenäisesti laittaa ruokaa tai jos laiskuus iskee, hakea eineksiä kaupasta ja lämmittää ne mikrossa
- osaa itsenäisesti pestä omat vaatteensa ja liinavaatteensa
- osaa itsenäisesti tiskata tai tyhjentää, täyttää ja käynnistää tiskikoneen
- osaa itsenäisesti imuroida, siivota sotkut ja viedä roskat
- osaa itsenäisesti toimia oikein tulipalotilanteessa (tätähän on lapsen kanssa harjoiteltu jo hyvissä ajoin ennenkuin ekan/tokan luokan jälkeen iltapäivähoito loppuu ja lapsi viettää iltapäivät yksin kotona vanhempien ollessa töissä). Sitä paitsi tulipalo ei katso aikaa eikä paikkaa vaan se voi syttyä jo 15 minuuttia sen jälkeen, kun vanhemmat ovat lähteneet töihin. Ei silloinkaan soiteta ensimmäiseksi äidille tai isälle.
- osaa itsenäisesti toimia oikein, jos kotona tapahtuu esim vesivahinko. Jos vanhemmat haluavat, niin huoltoyhtiön ja muiden mahdollisesti tarvittavien tahojen puhelinnumeron voi laittaa vaikka jääkaapin oveen
Mitä ovat ne välttämättömät asiat, joissa 15-vuotias tarvitsee vanhempiensa päivittäistä ohjausta?
Musta ei ole ok. Olen tosin itse ollut pitkiä aikoja teininä yksin kotona, omasta tahdostani. Se vaan että harvassa on ne 15-vuotiaat jotka oikeasti tietävät mitä tahtovat.
Ihmiset kokevat asiat eri tavalla riippuen heidän aiemmista kokemuksista. Itse kokisin asian niin ettei muu perhe edes halua minua mukaan, jos jään kotiin niin ei tarvi viedä lemmikkejä hoitoon jne. Liikaa vastuuta.
Siis oikeasti, 5vk?! Ei todellakaan ole ok! Mä olin jo ihan vastaan kun luulin että kyse viikosta, jos oikeasti kyseessä 5vk niin tekisin lasun!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:54"]
Tottakai 15 vuotiaan voi jättää,jos se hänelle sopii! Ei ole mikään lapsi enää! Itse olisin nauttinut tuon ikäisenä 5 viikon yksinolosta
[/quote] Kyllä 15-vuotias on vielä liian lapsi olemaan 5 viikkoa yksin kotona. Ja tottakai se teinille sopii, mikäs sen kivempaa kuin kätybileet 24/7 viiden viikon ajan. Oletpa niin tyhmän naiivi ettei mitään rajaa.
[/quote]
Minä olin 12-vuotiaasta asti viikonloppuja yksin kotona, ja kotoa muutin pois 16-vuotiaana. Pidin elämäni ensimmäiset kotibileet viime vuonna kun täytin 35. Nämä bilettäjät ja örveltäjät on just niitä lapsia, joille ei ole annettu vastuuta ja vapautta silloin kun ne on olleet sen tarpeessa.
Huono provo, tuon ikäisellä koulu on jo alkanut viiden viikon päästä. Peruskoulu JA toisen asteen koulu alkavat alle kuukauden päästä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:02"]Voi hyvänen aika......Jospa vanhemmat tuntevat kersansa ja isovanhemmat. Jotka ihan hollilla. Minut olisi voinut huoletta jättää tuon ikäisenä yksin,en olisi ryykinyt kännäämään,isoveljestä samanikäisenä ei olisi ollut takeita.
[/quote] Niin sinäkö tiedät, että miten on tämän kyseisen nuoren laita? Tietäsitpä mitä kaikkea oon ite tehny oman systerin kanssa salaa, on hillitty ulos: oven avaustekniikka hallussa, siten ettei mamma herää yöllä, aina ku tuli tilaisuus pari tuntia ilman vanhempien läsnäoloa, olin ehtiny siinä ajassa jo kaupunkiin ja ajanu sieltä jo viis kilsaa takas kohti kotia :D jos porukat lähti kotoa edes päiväksi...nuo kaikki oli suunniteltu jo mielessä valmiiksi mitä tapahtuu..:D Jos sattu olemaan että ne on illan poissa ja oli sovittu, että yhdeltätoista loppuu bileet, noi alko oli eka juttu mikä oli mielessä, eiköhän ne jeesus tekijät tällä palstalla oo niitä jotka haluaa vaan tyrmätä sen mielipiteen, että kyllä kissa tai kolli aina keinot keksii! Meidän Matti se ei ikinä mitää pahaa tekis...Aikuista ihmistä => vanhempaa on niin helppo huijata! :D
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:24"]On jos lapsi on esimerkiksi kesätöissä tai kotona tarvitaan eläintenhoitajaa. Omani eivät ole suostuneet tulemaan mökille kuukaudeksi enää tuossa iässä joten olen antanut heidän ensin olla viikon kotona yksin ja siitä sitten pidennetään aikaa.
[/quote]
Periaatteessa tuokin on heitteillejättö, koska kyseessä on alaikäinen.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:27"]Ihan asiallisesti toimittu, varsinkin kun isovanhemmat ovat noin lähellä. Lähteväthän monet omilleen täysin kauaksi kotoa opiskelujen perässä 16-vuotiaina. Kunnon nuori, niin mitään ongelmaa en näe. On meilläkin 15-vuotiaat olleet yksin kotona joitain aikoja. En nyt noin pitkään, mutta 1-2 viikkoa. [/quote] minä muutin kotoa lukion takia 15 vuotiaana yksin asumasn. Hui kauheaa javkyllä äitini oli ihan äiti, kun salli tämän, eikä jättänyt kotiin äidin helmoihin ilman opiskelupaikkaa muutamaksi vuodeksi
[/quote] Kuka menee 15-vuotiaana lukioon? Lukioon lähdetään 16-17-vuotiaina, ja kyllä, se on jo kypsempi ja itsestään huolehtivampi kuin 15-vuotias.
[/quote]
No jos täytti 16 vaikka joulukuussa..? Silloin ku aloittaa lukion on koko syksyn viä 15
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:36"]Palsta naurettavin keskustelu kautta aikain. Kellokosken sairaala aiotaan lopettaa. Täältä löytyisi 100 ensimmäistä potilaaksi.
[/quote] :D
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:25"]
Lasu voi olla eri mieltä. Entä jos teini päättää lähteä juomaan keskustaan , sammuu ja poliisit ottaa kyytiin. Sitten soitellaan vanhemmille eivätkä olekaan kotona. Heitteille jättö..
[/quote]
Kaikki teinit eivät ole tollaisia. Itse 15-vuotiaana nautin yksinolosta. Luin kirjoja omassa huoneessani, ulkona kävin lenkillä, en oikein muuten. Tottakai voi jättää 15-vuotiaaan kotiin. Monet ystäväni muuttivat omilleen 16-vuotiaana kun menivät eri paikkakunnan lukioon.
voi nyt jumalauta taas. Minä muutin omaan asuntoon 15-vuotiaana, kun lähdin lukioon toiselle paikkakunnalle. Menee hermot, kun ihmiset on nykyään niin sekaisin! Ihan kuin 15-vuotias ei pärjäisi yksin, kunhan on vaan jätetty ruokarahaa ym. Kootkaa nyt jo kukkahatut itsenne!!!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:56"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:51"]Mulla oli 15 v teini pari viikkoa kotona yksin koiran kanssa, kun olin USAssa työmatkalla. Eläkkeellä olevat isovanhemmat asuvat 50 metrin päässä. Ja nopeamminhan isovanhemmat muutenkin pääsisivät apuun kuin minä työpaikaltani 20 km päästä, jos jotain sattuisi. [/quote] Ai muistan itse taas nuoruudesta kuinka eräs tyttökaverini, jonka vanhemmat olivat lääkäreitä molemmat, niin aloitteli kukan polton tuohon aikaan ja heillä oli aina isoja pippaloita kotona, kävin omien sisarusten kanssa niissä pippaloissa, mutta itsellä oli kotiintuloajat ja tiesin kyllä mitä ympärillä tapahtui.Kun koulu alkoi niin se sama tyttö sekoili jo siinä vaiheessa ja oli pudonnut täysin kärryiltä kaikesta ja oli löytänyt kunnon kukanpolttoringin ja siihen saman harrastuksen omaavat ystävätkin...Me muut jatkettiin opiskeluja, ja itsellä kävi lähinnä sääliksi sitä tyttöä, ja sen vanhemmat ei oikein voineet asiaan puuttua enää siinä vaiheessa,hommat oli jo riistäytyneet niin käsistä, kun sen käyttö tuli ilmi! [/quote] Meillä ei isot pippalot olisi edes onnistuneet, koska isokokoinen koira ei päästänyt ketään tuntematonta sisään, jos minä en ollut kotona. Ei edes tuttua huoltomiestä. Ja se inhosi yli kaiken kaikkia, jotka olivat vähänkään humalassa. Mitä tulee kannabiksen poltteluun, niin nuori varmaan kokeilee sitä sitten jossain muualla, jos vanhemmat ovat aina kotona. Siis jos ylipäätään haluaa kokeilla. Omilla lapsillani on ollut aina hyvin kielteinen suhtautuminen jo tupakkaan, muusta pössyttelystä nyt puhumattakaan. [/quote] No tuon tytön vanhemmat oli aina jossain reissussa,iloinen tyttö...mutta ihan sekaisin yhden kesän jälkeen...Jos nuoren menojen perään ei yhtään katso, ei oo rutiineja, ei kellonaikaa tulla kotiin ei mitään..eikä sitä "kuumottavaa" vanhempaa" näkemässä sitä nuorta, niin monet asiat mahdollistuu, koska ei oo kukaan asettamassa rajoja...
[/quote]
No minä en ollut aina reissussa vaan ainoastaan kerran vuodessa oli tuollainen pidempi työmatka.