Ystävä jätti 15v yksin kotiin.
Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok?
Kommentit (255)
Minun lapsi olisi pärjännyt ja osannut. Mutta hänen kaverinsa olivat sellaisia, eivät kunnioita toisten asuntoa ja naapureiden rauhaa. Ovat sellaisia minä itte ihmisiä, etten sen takia jättänyt. Niitä valituksia olisi tullut, kun rivitalossa olisi ollut älämölöä.
On vanhemmuuden laiminlyöntiä jättää 15 vuotias noin pitkäksi aikaa yksin kotiin. Kyseessä on heitteillejättö, olipa yleinen mielipide täällä mikä tahansa.Jos tuo tulee lastensuojelussa ilmi, niin lapsi otettaisiin huostaan.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:57"]No en ymmärrä tällaista. 5 viikkoa on kyllä liikaa tuon ikäiselle!
Itsekin äitinä ikävöisin lastani... Ymmärrän kielikurssit ja aupairit, mutta tämmöinen yksin jättäminen on sydämetöntä!
Joku kehtasi jo kailottaa muuttaneensa omilleen jo tuossa iässä, minä pidän sitä erittäin wt touhuna. Oikeasti lapsemme/nuoremme tarvitsevat huolenpitoa vielä pitkään!
En ymmärrä tätä maailmanmenoa.
[/quote]
Niin, itsehän päästän lapseni ulos ilman äitiä vasta kun täyttää 30. Minuutiksi per ikävuosi. En minäkään ymmärrä tätä maailmanmenoa. :(
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:57"]On vanhemmuuden laiminlyöntiä jättää 15 vuotias noin pitkäksi aikaa yksin kotiin. Kyseessä on heitteillejättö, olipa yleinen mielipide täällä mikä tahansa.Jos tuo tulee lastensuojelussa ilmi, niin lapsi otettaisiin huostaan.
[/quote] Kyse on viidestä viikosta huomioikaa se..Yksi yö on aivan eri asia kuin 5 viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:57"]
No en ymmärrä tällaista. 5 viikkoa on kyllä liikaa tuon ikäiselle! Itsekin äitinä ikävöisin lastani... Ymmärrän kielikurssit ja aupairit, mutta tämmöinen yksin jättäminen on sydämetöntä! Joku kehtasi jo kailottaa muuttaneensa omilleen jo tuossa iässä, minä pidän sitä erittäin wt touhuna. Oikeasti lapsemme/nuoremme tarvitsevat huolenpitoa vielä pitkään! En ymmärrä tätä maailmanmenoa.
[/quote]
Just tämmöset viestit antaa kuvan, ettei ne mammat aina aattele lapsensa parasta, vaan sitä ettei vaan itse joudu hyväksymään lasten kasvua tms. Riippuu toki itse nuoresta, mutta 15v. ei todellakaan ole mikään pikkulapsi, joka tarvii hyysäystä.
(Ainakin omat tutut ovat olleet suht täyspäisiä 15-vuotiaina, ovat saaneet olla kotivahteina)
[/quote] Ei ole kyse hyysäämisestä, vaan kasvatuksellisesta vastuusta ja äidin rakkauskaan ei ole vielä hyysäystä tai päätoimista.
Voi hyvää päivää teitä ylisuojelevia vanhempia! Ketjussa puhutaan heitteillejätöstä ym. älyttömästä. Isovanhemmat ovat vieressä ja lapsi on jo 15 v.! Ja kuten joku jo totesikin, niin pieneltä paikkakunnalta on lähdettävä opiskelemaan muualle juurikin 15-16 - vuotiaana, koska kotikylässä ei ole jatko-opiskelumahdollisuuksia.
Voi hyvänen aika......Jospa vanhemmat tuntevat kersansa ja isovanhemmat. Jotka ihan hollilla. Minut olisi voinut huoletta jättää tuon ikäisenä yksin,en olisi ryykinyt kännäämään,isoveljestä samanikäisenä ei olisi ollut takeita.
Jos isovanhemmat asuvat kivenheiton päässä ja naapureita on infottu, jos vaikka sana leviää kavereitten kavereita alkaa kertyä taloon niin tietävät soittaa teille ja poliisille, niin kyllä voi jättää yksin.
Itse olin itsestäni vastuussa paljon nuorempana kun äiti sairasti, ja oli vielä nuorempia sisaruksiakin. Lähimmälle aikuiselle sukulaisele 10 kilometrin matka.
Silloinkin muuten biletettiin ja laitettiin kämppiä remonttiin, mutta itse olin kiltti tyttö.
Itse tunnette lapsenne. Minusta tuntuu, että isovanhemmat saavat seuraa neidistä varsinkin ruoka-aikoina.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:50"]On aivan eri asia muuttaa 16v omilleen johonkin pikku yksiöön, kuin 15v asuttaa isoa omakotitaloa 5 viikkoa. Moni aikuinen nainen ei uskaltaisi olla yksin yöllä ok-talossa, mutta ollaan valmiita jättämään teini yksin.
[/quote]
Jos sinä et uskalla olla yksin yöllä omakotitalossa, niin neuvoisin hankkimaan apua pelkotiloihisi. Ei ole ihan normaalia pelätä omassa kodissaan. :/
Jos vahingossa juttu yksin olevasta teinistä leviää somessa, niin seuraukset voivat olla katastrofaaliset. Siinä ei toisessa talossa olevat isovanhemmatkaan paljon lohduta, kun esim. joku murtoporukka iskee yöllä. Tai jotain vielä pahempaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:55"]No jos isovanhemmat asuvat naapurissa (ja ovat täysjärkisiä), niin en näe ongelmaa. Itse olin 16-v viikon pari yksin kotona, kun muu perhe oli mökillä, ja minä kesätöissä. Ja ei ollut isovanhempia tai muita apuna ja vahtimassa. Ja juu, minä kyllä biletinkin :-D en nyt ihan ymmärrä tätä nykyajan lasu-intoilua, jos asiat ovat kunnossa. Itse en jäänyt koskaan mistään kiinni teininä, mutta kavereilta poliisit taisivat kaadella juomia maahan. Ei silloin 1980-90 -luvun vaihteessa kyllä mitään lasuja asiasta tehty. Normaaleja keski-ikäisiä nyt ollaan perheellisinä ja työssäkäyvinä koulutettuina kansalaisina. Näitä juttuja lukiessani olen niin onnellinen, että olin nuori silloin kun olin!
[/quote] En olisi mitenkään erityisen ylpeä siitä, että olin känniääliö teininä. Itse asiassa aika säälittävää, eikä ole mikään nuoruuden elämisen mittari
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:21"]
Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok?
[/quote] On ok.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:50"]On aivan eri asia muuttaa 16v omilleen johonkin pikku yksiöön, kuin 15v asuttaa isoa omakotitaloa 5 viikkoa. Moni aikuinen nainen ei uskaltaisi olla yksin yöllä ok-talossa, mutta ollaan valmiita jättämään teini yksin. [/quote] Jos sinä et uskalla olla yksin yöllä omakotitalossa, niin neuvoisin hankkimaan apua pelkotiloihisi. Ei ole ihan normaalia pelätä omassa kodissaan. :/
[/quote]
Minä olen tottunut olemaan yksin, koska mies on ollut vuosikaudet reissuhommissa. Monet ovat sanoneet, etteivät uskaltaisi olla täällä metän puskissa pimeydessä. Ei ole ollut vaihtoehtoja. Kovat ukonilmat ovat olleet ikäviä, muuten en ole pelännyt. T. se jota kehotit hoitoon674
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:57"]
On vanhemmuuden laiminlyöntiä jättää 15 vuotias noin pitkäksi aikaa yksin kotiin. Kyseessä on heitteillejättö, olipa yleinen mielipide täällä mikä tahansa.Jos tuo tulee lastensuojelussa ilmi, niin lapsi otettaisiin huostaan.
[/quote] Ei oteta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:50"]On aivan eri asia muuttaa 16v omilleen johonkin pikku yksiöön, kuin 15v asuttaa isoa omakotitaloa 5 viikkoa. Moni aikuinen nainen ei uskaltaisi olla yksin yöllä ok-talossa, mutta ollaan valmiita jättämään teini yksin.
[/quote]
Siis mitvit??? Jos ei aikuisena uskalleta yksin olla okt:ssä niin sitten on jo muita henkisiä ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:51"]Mulla oli 15 v teini pari viikkoa kotona yksin koiran kanssa, kun olin USAssa työmatkalla. Eläkkeellä olevat isovanhemmat asuvat 50 metrin päässä. Ja nopeamminhan isovanhemmat muutenkin pääsisivät apuun kuin minä työpaikaltani 20 km päästä, jos jotain sattuisi. [/quote] Ai muistan itse taas nuoruudesta kuinka eräs tyttökaverini, jonka vanhemmat olivat lääkäreitä molemmat, niin aloitteli kukan polton tuohon aikaan ja heillä oli aina isoja pippaloita kotona, kävin omien sisarusten kanssa niissä pippaloissa, mutta itsellä oli kotiintuloajat ja tiesin kyllä mitä ympärillä tapahtui.Kun koulu alkoi niin se sama tyttö sekoili jo siinä vaiheessa ja oli pudonnut täysin kärryiltä kaikesta ja oli löytänyt kunnon kukanpolttoringin ja siihen saman harrastuksen omaavat ystävätkin...Me muut jatkettiin opiskeluja, ja itsellä kävi lähinnä sääliksi sitä tyttöä, ja sen vanhemmat ei oikein voineet asiaan puuttua enää siinä vaiheessa,hommat oli jo riistäytyneet niin käsistä, kun sen käyttö tuli ilmi!
[/quote]
Meillä ei isot pippalot olisi edes onnistuneet, koska isokokoinen koira ei päästänyt ketään tuntematonta sisään, jos minä en ollut kotona. Ei edes tuttua huoltomiestä. Ja se inhosi yli kaiken kaikkia, jotka olivat vähänkään humalassa. Mitä tulee kannabiksen poltteluun, niin nuori varmaan kokeilee sitä sitten jossain muualla, jos vanhemmat ovat aina kotona. Siis jos ylipäätään haluaa kokeilla. Omilla lapsillani on ollut aina hyvin kielteinen suhtautuminen jo tupakkaan, muusta pössyttelystä nyt puhumattakaan.
[/quote] No tuon tytön vanhemmat oli aina jossain reissussa,iloinen tyttö...mutta ihan sekaisin yhden kesän jälkeen...Jos nuoren menojen perään ei yhtään katso, ei oo rutiineja, ei kellonaikaa tulla kotiin ei mitään..eikä sitä "kuumottavaa" vanhempaa" näkemässä sitä nuorta, niin monet asiat mahdollistuu, koska ei oo kukaan asettamassa rajoja...
Yksinjättämistä puolustaa tietyntyyppiset muijat, ovat varmaan niitä jotka eivät lapsen ollessa täysi-ikäisiä voi mitenkään koskaan avustaa, lapsenlapsia tuskin otetaan hoitoon kun pitää pärjätä ITSE. Jotain on jäänyt vissiin saamatta niin ei voi sitten suoda lapsilleenkaan. Varmasti tuo 15 v voi pärjätä yksin = selvitä hengissä mutta ulkopuolisuuden ja hylkäämisen kokemusta tuntee silti, jos ei nyt niin myöhemmin. Joutuu kasvattamaan pärjääjän kuoren, kukaan ei yksin selviä koko elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:11"]Tietysti on ok, onhan siinä isovanhemmat käytännnössä ihan vieressä. Aika moni nuori muuttaa jo peruskoulun jälkeen omilleen asumaan, tuossahan on paras mahdollinen tapa harjoitella, miten yksin oleminen ja itsestään huolehtiminen sujuu, kun ei kuitenkaan käytännössä ole isoa vastuuta vielä mistään asumiseen jne liittyvästä.
Edellä kirjoitettu pätee täysjärkiseen ja normaaliin yksilöön, kaikille nuorille yksinolo ei sovi vielä tuossa iässä, mutta eiköhän vanhemmat oman lapsensa parhaiten tunne. Turha huudella, että teini on heitteillä, jos lähisuku on vieressä.
[/quote] No miten perustelet tämän, tuttu nuori mies on täyspäinen narkomaani ollut jo 3 vuotta, mutta vanhemmat ei sitä tiedä ja arvaa miksi, poika osaa skarpata vanhempien edessä niin hyvin ja esittää sitä samaa poikaa mikä äidille on tuttu. Osa vanhemmista kyllä tuntee lapsensa, mutta aina se todellisuus ei ole tuo sama.
Tyttö juoksee mummolaan kolmessa minuutissa, jos tulee ikävä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:57"]No en ymmärrä tällaista. 5 viikkoa on kyllä liikaa tuon ikäiselle!
Itsekin äitinä ikävöisin lastani... Ymmärrän kielikurssit ja aupairit, mutta tämmöinen yksin jättäminen on sydämetöntä!
Joku kehtasi jo kailottaa muuttaneensa omilleen jo tuossa iässä, minä pidän sitä erittäin wt touhuna. Oikeasti lapsemme/nuoremme tarvitsevat huolenpitoa vielä pitkään!
En ymmärrä tätä maailmanmenoa.
[/quote]
Minäkin muutin omilleni 16 ikäisenä ja olen oikeasti hyvin ylpeä itsestäni. Hoidin laskut sun muut mallikkaasti. 14 ikäisenä sain olla viikkoja yksin kotona. Myös vanhempani ovat jo nuorena olleet jo hyvin itsenäisiä. Meille se on kunnia-asia, vain mammanpojat ja tytöt itkeskelee 16v äidin helmoissa ja äiti pitää lähes aikuisista lapsistaan huolta apinan raivoilla. Voitelee leivätkin aamulla nenän eteen ja soittelee kesätyöpaikat valmiiksi.
En ole koskaan ymmärtänyt saati arvostanut paapomista, puhumattakaan siitä että itsenäisyyttä pidettäisiin wt-ominaisuutena.
Ainoa mitä ehkä olisin nuorena kaivannut enemmän olisi ollut opastaminen asioihin. Nyt jouduin kaiken selvittämään itse (mistä sähköt, pankkitilit, verotus ym...)
Ihmettelin syvästi kaveriani joka asui 23seksi äidin helmoissa ja shoppaili äipän hommaamalla kortilla -mamma maksoi laskut. Ei herätä kunnioitusta ja kyvykkyyden tunnetta moinen elämäntapa...