Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä jätti 15v yksin kotiin.

Vierailija
20.07.2015 |

Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok?

Kommentit (255)

Vierailija
161/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:54"] Tottakai 15 vuotiaan voi jättää,jos se hänelle sopii! Ei ole mikään lapsi enää! Itse olisin nauttinut tuon ikäisenä 5 viikon yksinolosta [/quote] Kyllä 15-vuotias on vielä liian lapsi olemaan 5 viikkoa yksin kotona. Ja tottakai se teinille sopii, mikäs sen kivempaa kuin kätybileet 24/7 viiden viikon ajan. Oletpa niin tyhmän naiivi ettei mitään rajaa. [/quote]   Minä olin 12-vuotiaasta asti viikonloppuja yksin kotona, ja kotoa muutin pois 16-vuotiaana. Pidin elämäni ensimmäiset kotibileet viime vuonna kun täytin 35. Nämä bilettäjät ja örveltäjät on just niitä lapsia, joille ei ole annettu vastuuta ja vapautta silloin kun ne on olleet sen tarpeessa. [/quote] Et oo tosissas? 35 vasta? Ok, jokainen ajallaan.

[/quote]

Mä olen jo yli 50 v enkä ole vieläkään pitänyt kotibileitä. Mahdollisuus olisi ollut jo teininä, mutta ei kiinnostanut. 

Vierailija
162/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:26"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:30"] Voi vittu... Nää jotkut mammat kyllä kasvattaa niin paskoja penskoja jos ei 15v:tä pysty jättään yksin kotiin... [/quote] Kyllä minä ainakin olen jättänyt teinin kotiin muutamaksi päiväksi, kun ei halunnut lähteä hiihtolomalle mukaan. Viikko olisi jo aika arveluttava aika, mutta että viisi viikkoa? Vastuutonta. Ei voi muuta kun ihmetellä, kuinka moni vanhempi täällä olisi valmis jättämään 15-vuotiaan, täysin keskenkasvuisen ja jollain tasolla vielä avuttomankin lapsensa yksin kotiin yli kuukaudeksi. Jos ei osaa laittaa kunnolla ruokaa, syökö roska-pikaruokaa monta viikkoa? Jos osaa laittaa ruokaa, saattaa sählätä ruoanlaiton kanssa ja sitten onkin talo yks kaks tulessa. Jos ei ole mitään järkevää tekemistä, on koneella tai tuijottaa muuta ruutua viikkokausia. Kuinka naiiveja vanhempia täällä on, ettei tule mieleenkään, että se oma kullannuppu saattaakin heilua kaupungilla bileissä yläosattomissa tai saattaa tapahtua jotain? Taloon, etenkin omakotitaloon voidaan murtautua. Varkaat luulee että koko perhe lähti lomalle mutta siellä onkin avuton 15-vuotias teini, jolle voi tehdä ihan mitä vaan murron yhteydessä. Jos järjestää kotonaan bileet, saattaa tavaroita mennä rikki, tavaroita varastetaan ja tyttö pahimmassa tapauksessa raiskata, tilanne riistäytyisi kädestä muutenkin, avoin kutsu Facebookiin ja avot on omakotitalo täynnä kännääviä teinejä rikkomassa vanhempien arvotavaroita ja hajottamassa ikkunoita. Ei 15-vuotiasta vaan voi jättää viideksi viikoksi yksin. Viikko olisi vielä ok, mutta jos teinillä ei ole tarkkoja suunnitelmia lähes jokaiselle päivälle, ei hän aterioi säännöllisesti ja ruoka saattaa olla joka päivä tyyliä pitsaa ja hampurilaista, nukkuu liian myöhään ja koko päivä menee pyjamassa vetelehtiessä ja telkkaria katsellessa. Todella arveluttavaa tekstiä monelta aikuiselta täällä. 15-vuotias ei kykene huolehtimaan itsestään ja pitämään päivärytmiä yllä terveesti viittä viikkoa yksin. Ei vaan voi, vaikka moni täällä niin väittääkin, että "saa nauttia rauhasta" Rauhasta voi nauttia vaikka muutaman päivän, ei viittä viikkoa. Älkää olko noin naiiveja teinienne suhteen. [/quote] onneksi et ole mun äiti. [/quote] Musta tämä oli enempi se realistisempi versio siitä todellisuudesta, kuin nuo yltiöonnelliset versiot missä ei tuoda esille mitään ikävää.

[/quote]

Realistisempi? Tämän kyseisen nuoren isovanhemmat asuvat suunnilleen näköetäisyyden päässä. Luuletko, että he eivät käy tarkistamassa tilannetta ajoittain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotias on alaikäinen ja selvästi lapsi. Eli olisiko lasu-ilmon paikka, olisiko!?

Vierailija
164/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:54"] Tottakai 15 vuotiaan voi jättää,jos se hänelle sopii! Ei ole mikään lapsi enää! Itse olisin nauttinut tuon ikäisenä 5 viikon yksinolosta [/quote] Kyllä 15-vuotias on vielä liian lapsi olemaan 5 viikkoa yksin kotona. Ja tottakai se teinille sopii, mikäs sen kivempaa kuin kätybileet 24/7 viiden viikon ajan. Oletpa niin tyhmän naiivi ettei mitään rajaa. [/quote]   Minä olin 12-vuotiaasta asti viikonloppuja yksin kotona, ja kotoa muutin pois 16-vuotiaana. Pidin elämäni ensimmäiset kotibileet viime vuonna kun täytin 35. Nämä bilettäjät ja örveltäjät on just niitä lapsia, joille ei ole annettu vastuuta ja vapautta silloin kun ne on olleet sen tarpeessa. [/quote] Et oo tosissas? 35 vasta? Ok, jokainen ajallaan. [/quote] Et hoksannu aikasemmin pitää?

[/quote]

Ei kiinnostanut. Silloin lapsena saatoin kutsua yhden kaverin kylään, katsottiin leffoja ja syötiin sipsejä. Muuten nautin omasta rauhastani ja yksinolosta, kun muu porukka oli poissa. Laittelin hyviä ruokia, luin kaiket päivät ja sen sellaista. Kun asuin yksin, en halunnut pitää bileitä koska paljon hauskempaa oli olla kavereiden kanssa muualla kuin siellä pienessä yksiössäni. Ja osasin myös aina ajatella naapureita....

Kerroin tuon ihan vain siksi, että ihmiset tajuaisivat että kaikki nuoret ei ole ensimmäiseksi pitämässä hirveitä bileitä ja laittamassa kämppää remonttiin jos jäävät vahtimatta. Ja minä en edes ollut mikään ns. kiltti tyttö. Silti tiedostin aina vastuuni -koska minulle oli sitä annettu aina sen verran kuin halusin ja koin pystyväni kantamaan.
[/quote] No ei kukaan tässä nyt Yleistä ikään, ite en ainakaan, että kaikki nuoret, mutta tuntuu silti siltä, että monet ei halua edes tunnustaa sitä, että jotakin voi tapahtua, monesti vanhemmille saattaa tulla ihan yllätin, ja se tuleekin ihan puun takas, että nuorella on se paha olo. Omasta puolesta on kyse vaan siitä, että täytyy nähdä se nuori nuorena, myös luottamuksen osalta ja joo antaa tilaa itsenäistymiselle, mutta liika vastuu ja liian pitkät ajat yksin, ei semmonen voi olla hyväksi nuorelle, yhteys omaan perheeseen pitää olla.Jokainen voi olla mitä mieltä tahansa.

Vierailija
165/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:38"]

15-vuotias on alaikäinen ja selvästi lapsi. Eli olisiko lasu-ilmon paikka, olisiko!?

[/quote]

Niin on 16-vuotiaskin alaikäinen, mutta niinpä vain satoja 16-vuotiaita on tänäkin syksynä muuttamassa omilleen koulupaikan perässä, eikä lasu laita tikkuakaan ristiin näiden takia.

Vierailija
166/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:39"]

No ei kukaan tässä nyt Yleistä ikään, ite en ainakaan, että kaikki nuoret, mutta tuntuu silti siltä, että monet ei halua edes tunnustaa sitä, että jotakin voi tapahtua, monesti vanhemmille saattaa tulla ihan yllätin, ja se tuleekin ihan puun takas, että nuorella on se paha olo. Omasta puolesta on kyse vaan siitä, että täytyy nähdä se nuori nuorena, myös luottamuksen osalta ja joo antaa tilaa itsenäistymiselle, mutta liika vastuu ja liian pitkät ajat yksin, ei semmonen voi olla hyväksi nuorelle, yhteys omaan perheeseen pitää olla.Jokainen voi olla mitä mieltä tahansa.

[/quote]

Eihän tässä ole sellaista tilannetta, että ei olisi yhteyttä omaan perheeseen. Puhelimet varmasti toimii, ja ne isovanhemmat on hei ihan vieressä saatavilla!

Vierailija
167/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle on opetettu perustaidot arjesta selviytymiseen niin miksi ei voisi jättää. Jos osaa hoitaa ruoka-asiat, pyykit, siivoukset yms. niin ok. Saattaahan olla että kun mummola on noinkin lähellä osa ruokahuollosta voi olla sinne sovittu.

Nuoret ovat erilaisia, jotkut ei selviäisi eikä voisi jättää. Luota ihmeessä ystävääsi hän tuntenee lapsensa parhaiten. Jos olette ystäviä niin ihmettelen jos et tunne myös perhettä ja kyseistä lasta.

En näe tuossa mitään väärää tapahtuneen. Jos olet ystävä niin et täällä kyselisi.

Vierailija
168/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:38"]

[/quote]

Niin on 16-vuotiaskin alaikäinen, mutta niinpä vain satoja 16-vuotiaita on tänäkin syksynä muuttamassa omilleen koulupaikan perässä, eikä lasu laita tikkuakaan ristiin näiden takia.

[/quote]

Lainsäädännössä on jotain vialla jos holhouksenalainen alaikäinen muuttaa yksin asumaan. Mielestäni olisi ihan välittömästi lasuilmon paikka! Vanhemmat ovat vastuussa jälkikasvustaan aina 18 ikävuoteen asti, tästä ei ole mitään poikkeusta!

Vierailija
169/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitteillejättö-hokijat voisi tutustua siihen heitteillejätön määritelmään..

Vierailija
170/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:26"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:30"] Voi vittu... Nää jotkut mammat kyllä kasvattaa niin paskoja penskoja jos ei 15v:tä pysty jättään yksin kotiin... [/quote] Kyllä minä ainakin olen jättänyt teinin kotiin muutamaksi päiväksi, kun ei halunnut lähteä hiihtolomalle mukaan. Viikko olisi jo aika arveluttava aika, mutta että viisi viikkoa? Vastuutonta. Ei voi muuta kun ihmetellä, kuinka moni vanhempi täällä olisi valmis jättämään 15-vuotiaan, täysin keskenkasvuisen ja jollain tasolla vielä avuttomankin lapsensa yksin kotiin yli kuukaudeksi. Jos ei osaa laittaa kunnolla ruokaa, syökö roska-pikaruokaa monta viikkoa? Jos osaa laittaa ruokaa, saattaa sählätä ruoanlaiton kanssa ja sitten onkin talo yks kaks tulessa. Jos ei ole mitään järkevää tekemistä, on koneella tai tuijottaa muuta ruutua viikkokausia. Kuinka naiiveja vanhempia täällä on, ettei tule mieleenkään, että se oma kullannuppu saattaakin heilua kaupungilla bileissä yläosattomissa tai saattaa tapahtua jotain? Taloon, etenkin omakotitaloon voidaan murtautua. Varkaat luulee että koko perhe lähti lomalle mutta siellä onkin avuton 15-vuotias teini, jolle voi tehdä ihan mitä vaan murron yhteydessä. Jos järjestää kotonaan bileet, saattaa tavaroita mennä rikki, tavaroita varastetaan ja tyttö pahimmassa tapauksessa raiskata, tilanne riistäytyisi kädestä muutenkin, avoin kutsu Facebookiin ja avot on omakotitalo täynnä kännääviä teinejä rikkomassa vanhempien arvotavaroita ja hajottamassa ikkunoita. Ei 15-vuotiasta vaan voi jättää viideksi viikoksi yksin. Viikko olisi vielä ok, mutta jos teinillä ei ole tarkkoja suunnitelmia lähes jokaiselle päivälle, ei hän aterioi säännöllisesti ja ruoka saattaa olla joka päivä tyyliä pitsaa ja hampurilaista, nukkuu liian myöhään ja koko päivä menee pyjamassa vetelehtiessä ja telkkaria katsellessa. Todella arveluttavaa tekstiä monelta aikuiselta täällä. 15-vuotias ei kykene huolehtimaan itsestään ja pitämään päivärytmiä yllä terveesti viittä viikkoa yksin. Ei vaan voi, vaikka moni täällä niin väittääkin, että "saa nauttia rauhasta" Rauhasta voi nauttia vaikka muutaman päivän, ei viittä viikkoa. Älkää olko noin naiiveja teinienne suhteen. [/quote] onneksi et ole mun äiti. [/quote] Musta tämä oli enempi se realistisempi versio siitä todellisuudesta, kuin nuo yltiöonnelliset versiot missä ei tuoda esille mitään ikävää.

[/quote]

Realistisempi? Tämän kyseisen nuoren isovanhemmat asuvat suunnilleen näköetäisyyden päässä. Luuletko, että he eivät käy tarkistamassa tilannetta ajoittain?
[/quote] Realistisempi versio siihen nähden miten itse asian näen.Totuuden mukaisesti minun näkemykselleni :) En väitä, etteikö oli rauhallista nuorta joka ei pärjäisi.Onko sulla varma tieto isovanhemmista käytätkö he ylipäätään nuoren luona? Entä tästä nuoresta? Juuri tämä on oma pointti, et voi tietää jos et ole nuoren seurassa, että mitä nuoren elämässä todella tapahtuu.Sen vuoksi on olemassa vanhemmat.

Vierailija
171/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:14"]Mä olin 15v:nä viikon kotona yksn, ja menin kavereitten kanssa ulos. Jäin kiinni poliisille kahesta siideristä. Kysy missä vanhemmat on,  kerroin että ovat mökillä, ja poliisisetä soitti niille ja kerto mitä tapahtu. Sitte päästi kotiin. Automaattisesti meni ilmotus lastensuojeluun, sieltä tuli kirje jossa luki toi sama, että tyttäreltänne on löytynyt alkoholia, ja siinä se. Eli ei tuu mitään huostaanottoja jos 15v on yksin, varsinkin jos isovanhemmat asuu vieressä. T [/quote] Eli kannattaa joka tapauksessa käydä läpi se poliisi ja LS rumba, koska ei kuitenkaan huostaanoteta, joten eihän siinä mitään. Ihan normaalia. Ja tämän takia kannattaakin jättää lapsi kuukausiksi yksin kotiin, koska ei sitä kummiskaan huostaanoteta vaikka haittaa siitä tuliskin. Vähäse.

[/quote]

Ei kaikki 15v. ryyppää ja rellestä heti kun vanhempien silmä välttää. Itseasiassa nuorten alkoholinkäyttö on koko ajan vähenemässä. Jos sä ryyppästi alaikäisenä niin se ei tarkoita että kaikki muutkin tekee niin. Esim. minä en todellakaan olis ryypännyt 15v. vaikka olisin jäänyt kotiin 5 viikoksi. Eikä olis kaveritkaan tulleet meille ryyppäämään. Huoletta olis voinut jättää talon mun haltuun.

[/quote]

pointti olikin se, ettei lapsia oteta huostaan, jos ne jää yksin kotiin, ei ees sillon jos jää juomisesta kiinni.

Vierailija
172/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:09"]

Nää alapeukuttajat on niitä joiden 15v ei osaa vielä edes perunaansa kuoria ja voileivätkin tehdään valmiiksi. Ainoat kotityöt oman huoneen siivous, roskien vienti ja silloin tällöin äidin valmiiksi tekemän ruoan lämmittäminen mikrossa.

[/quote]ööö siis mitkä ihme kotityöt? ei mun tollee tartte raataa. t yx 15vee

Vierailija
173/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:09"]Nää alapeukuttajat on niitä joiden 15v ei osaa vielä edes perunaansa kuoria ja voileivätkin tehdään valmiiksi. Ainoat kotityöt oman huoneen siivous, roskien vienti ja silloin tällöin äidin valmiiksi tekemän ruoan lämmittäminen mikrossa.
[/quote]

Ja sitten kun nää lapsukaiset muuttavat "omilleen" äiti käy siivoamassa ja pyykkäämässä, vie valmiit ruuat parhaassa tapauksessa valmiina annoksina pakastimeen. Kahden viikon valmiit lämminruoka-annokset (ja en provoa, nähty on). Valitetaan kun opiskelijalla ei jää ruokaa yhtään edes ruokaan.

Ei varmaankaan kun ne vähätkin rahat menee viikossa mäkkeihin ja pizzerioihin kun ei kotona ole opetettu ruokaa laittamaan ja enää ei kiinnosta. Ja miksi kiinnostaisi kun kaikki tulee edelleen valmiina kun vähän ruikuttaa.

Vierailija
174/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"] Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä! [/quote] Niin, mitä itse tekisit? olen tämän nuoren kummitäti ja pohdin pitääkö tehdä ls-ilmoitus? [/quote] Minä tekisin

[/quote]Tekisit ja varmaan ap tekee myös tosin nimettömänä kun on tekopyhä jeesustelija!

Vierailija
175/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tekopyhiä jeesustelijoita ovat ne joiden mielestä ap:n olisi pitänyt tarjoutua ottamaan nuori luoksensa viideksi viikoksi asumaan. Sitähän se nuori ihan varmasti olisi halunnut. Ja jos teistä on ok antaa 15-vuotiaan olla viisi viikkoa omllaan niin miksi ihmeessä ap:n pitäisi hänet majoittaa?

Mustavalkoajattelu naurattaa: on vain supernuoria jotka ovat riemuissaan toista kuukautta yksin ja pärjäävät tulevaisuudessa ihan kaikessa tai ylipassattuja luusereita joita äiti hyysää vielä aikuisiällä.

Vierailija
176/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:44"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:36"] Epäilen vahvasti että tuntisi olonsa yksinäiseksi. Tietämäni älypuhelimen ja/tai tabletin omistavat teinit ovat jatkuvasti selaamassa facebookia, instagramia jne. somekanavia ja viestittelevät whatsapissa. Ajat nääs muuttuvat eskoseni. [/quote]Kuules nummisuutari, some ei korvaa todellista läsnäoloa. Yksinäisyys voi kohdistua johonkin tiettyyn henkilöön, ei ylipäätään jonkun ihmisen seurankaipuuseen. Ajat muuttuvat mutta ihminen psyykkisesti ei muutu samaan tahtiin kuin teknologonen maailma. [/quote] Puhu kuule vaan omasta puolestasi, nykyajan teinit ovat syntyneet ja kasvaneet täysin erilaiseen maailmaan kuin sinä. Heillä on ihan eri meiningit kuin aikuisilla. [/quote]En ole tuo mutta aivan samaa mieltä. Otapa asioista selvää. Nuoret syntyvät erilaiseen maiilmaan kuin vanhempansa mutta ovat silti sisäisesti samojen lainalaisuuksien alla kuin (esi)vanhempansa. Meinigit voivat olla erejä mutta se ei ole mikään argumentti tietynlaisten tarpeiden mukapoistumiselle. Ah, nyt ymmärrän, taidatkin itse olla ihminen joka hoitaa vanhemmuuttaan facebookin tms kautta ja haluaa säilyttää hyvän omantuntonsa uskomalla markkinavoimia.. [/quote] Ei 15-vuotias ole enää 24/7 riippuvainen sisaruksista ja vanhemmista, hei haloo. Itse olin tuossa iässä vilkkaan sosiaalisen elämän omistava reipas nuori, harrastin paljon ja vietin jopa osan kesälomasta ulkomailla kielikurssilla. Teikäläisen logiikalla sekin olisi ollut lasun paikka, eiks jeh? ;D

[/quote]Kielikurssi ulkomailla on melkoisen eri asia kuin yksin kotona viisi viikkoa. Ei olekaan (tai ainakaan ei pitäisi olla) 15-vuotiaan väärällä tavalla riippuainen vanhemmistaan mutta ei pidä liioitella.

Minä en ole kertaakaan ehdottanut tai puoltanut lastensuojeluilmoitusta tässä ketjussa. Koska joudun työssäni niitä tekemään ja tiedän mikä on sen "arvoista". Tiedän myös aikalailla mitä yksinolo tuon ikäiselle saattaa -huom SAATTAA- merkitä ja aiheuttaa.

Vierailija
177/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on liuta todellisia besserwisser mallivanhempia.

Vierailija
178/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 15-vuotiaana olla pitkin hampain kotona edes yhtä yötä, koska äitini pelkäsi jonkun tekevän lastensuojeluilmoituksen :D Olin siis erittäin rauhallinen nörttiteini, ettei mistään epäluottamuksesta ollut kysymys. Mutta kyllä olisin pärjännyt tuon ikäisenä pidempäänkin, eli eiköhän tuokin teini selviä hyvin + ne isovanhemmat melkein naapurissa.

Vierailija
179/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:44"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:36"] Epäilen vahvasti että tuntisi olonsa yksinäiseksi. Tietämäni älypuhelimen ja/tai tabletin omistavat teinit ovat jatkuvasti selaamassa facebookia, instagramia jne. somekanavia ja viestittelevät whatsapissa. Ajat nääs muuttuvat eskoseni. [/quote]Kuules nummisuutari, some ei korvaa todellista läsnäoloa. Yksinäisyys voi kohdistua johonkin tiettyyn henkilöön, ei ylipäätään jonkun ihmisen seurankaipuuseen. Ajat muuttuvat mutta ihminen psyykkisesti ei muutu samaan tahtiin kuin teknologonen maailma. [/quote] Puhu kuule vaan omasta puolestasi, nykyajan teinit ovat syntyneet ja kasvaneet täysin erilaiseen maailmaan kuin sinä. Heillä on ihan eri meiningit kuin aikuisilla. [/quote]En ole tuo mutta aivan samaa mieltä. Otapa asioista selvää. Nuoret syntyvät erilaiseen maiilmaan kuin vanhempansa mutta ovat silti sisäisesti samojen lainalaisuuksien alla kuin (esi)vanhempansa. Meinigit voivat olla erejä mutta se ei ole mikään argumentti tietynlaisten tarpeiden mukapoistumiselle. Ah, nyt ymmärrän, taidatkin itse olla ihminen joka hoitaa vanhemmuuttaan facebookin tms kautta ja haluaa säilyttää hyvän omantuntonsa uskomalla markkinavoimia.. [/quote] Ei 15-vuotias ole enää 24/7 riippuvainen sisaruksista ja vanhemmista, hei haloo. Itse olin tuossa iässä vilkkaan sosiaalisen elämän omistava reipas nuori, harrastin paljon ja vietin jopa osan kesälomasta ulkomailla kielikurssilla. Teikäläisen logiikalla sekin olisi ollut lasun paikka, eiks jeh? ;D

[/quote]Kielikurssi ulkomailla on melkoisen eri asia kuin yksin kotona viisi viikkoa. Ei olekaan (tai ainakaan ei pitäisi olla) 15-vuotiaan väärällä tavalla riippuainen vanhemmistaan mutta ei pidä liioitella.

Minä en ole kertaakaan ehdottanut tai puoltanut lastensuojeluilmoitusta tässä ketjussa. Koska joudun työssäni niitä tekemään ja tiedän mikä on sen "arvoista". Tiedän myös aikalailla mitä yksinolo tuon ikäiselle saattaa -huom SAATTAA- merkitä ja aiheuttaa.

[/quote]

Nuori ei ole yksin, kun isovanhemmat asuu parinsadan metrin päässä.

Eli isovanhemmat ovat näkömatkan päässä nuoren kodista. Jotenkin hassua, jos nuori viettäisi sen viisi viikkoa isovanhempien ruokapöydässä ja nukkuisi isovanhempien seinien sisällä, ei olisi ongelmaa. Mutta kun nuori haluaa nukkua parinsadan metrin päässä olevassa talossa ja syödä siellä, kun se on hänen kotinsa, mammat huutaa hylkäämisestä ja nuoren yksinäisyydesta ja lastensuojeluilmoituksesta.

Sitä se 200 metriä teettää. Ai hups, se olikin 250 metriä. Olisiko tilanne toinen, jos nuoren kodin ja isovanhempien kodin seinien välissä olisi 175metriä.

Vierailija
180/255 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeytän vielä tuota 250 metriä, missä isovanhemmat asuu. Eli asumme lyhyen kadun alkupäässä. Meiltä 250 metriä oleva talo on kadun toisella puolella oleva naapuri, mistä meillä on näköetäisyydet hyvin toisten pihoihin.

Todennäköisesti tässä on vielä nuoren koti ja isovanhempien koti tonttinaapurit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä