Ystävä jätti 15v yksin kotiin.
Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok?
Kommentit (255)
Exäni muutti 15-vuotiaana opiskelemaan 400km päähän lapsuudenkodistaan ihan yksin. Ei ollut edes isovanhempia lähellä. Ihan fiksu ja asiallinen DI hänestä tuli. :D
Tietysti on ok, onhan siinä isovanhemmat käytännnössä ihan vieressä. Aika moni nuori muuttaa jo peruskoulun jälkeen omilleen asumaan, tuossahan on paras mahdollinen tapa harjoitella, miten yksin oleminen ja itsestään huolehtiminen sujuu, kun ei kuitenkaan käytännössä ole isoa vastuuta vielä mistään asumiseen jne liittyvästä.
Edellä kirjoitettu pätee täysjärkiseen ja normaaliin yksilöön, kaikille nuorille yksinolo ei sovi vielä tuossa iässä, mutta eiköhän vanhemmat oman lapsensa parhaiten tunne. Turha huudella, että teini on heitteillä, jos lähisuku on vieressä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:21"]Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok?
[/quote]
Seitkyt luvulla olisi ollut normaalia jättää 15 vuotias tytär hoitamaan niitä neljää nuorempaa kotiin, vaikka isovanhemmat olisivat eläneet 250 kilometrin päässä, ei tosin viideksi viikoksi, kun sellaiset lomat oli vain opettajilla ja muilla virkamiehillä.
Olen oikeasti tämän nuoren kummitäti. Ja tietenkin olen sanonut mielipiteeni ettei ole oikein jättää nuorta yksin mutta kuten sanoin he elävät pienempien lasten ehdoilla. En ole millään lailla heille kateellinen vaan oikeasti huolissani tästä nuoresta.
Jännä että täällä tällaisessa ketjussa valitetaan että 15v on vielä ihan lapsi ja toisissa ketjuissa halutaan harrastaa seksiä sen ikäisten kanssa ja sanotaan että 15v on jo nuori aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:19"]Olen oikeasti tämän nuoren kummitäti. Ja tietenkin olen sanonut mielipiteeni ettei ole oikein jättää nuorta yksin mutta kuten sanoin he elävät pienempien lasten ehdoilla. En ole millään lailla heille kateellinen vaan oikeasti huolissani tästä nuoresta.
[/quote]
Tarjouduitko ottamaan kummilapsesi teille asumaan tai käymään häntä katsomassa?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:11"]Tietysti on ok, onhan siinä isovanhemmat käytännnössä ihan vieressä. Aika moni nuori muuttaa jo peruskoulun jälkeen omilleen asumaan, tuossahan on paras mahdollinen tapa harjoitella, miten yksin oleminen ja itsestään huolehtiminen sujuu, kun ei kuitenkaan käytännössä ole isoa vastuuta vielä mistään asumiseen jne liittyvästä.
Edellä kirjoitettu pätee täysjärkiseen ja normaaliin yksilöön, kaikille nuorille yksinolo ei sovi vielä tuossa iässä, mutta eiköhän vanhemmat oman lapsensa parhaiten tunne. Turha huudella, että teini on heitteillä, jos lähisuku on vieressä.
[/quote]
Just tätä meinasin kirjoittaa.
Minä nussin jo 16-vuotiaana naapurin rouvaa. Lukion jälkeen suhde katkesi kun muutin Helsinkiin.
Aleksi
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:26"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:22"]Ihan ok..15v saa nauttia rauhasta
[/quote]
Toivon syvästi, ettet ole äiti.
[/quote]
Mitenhän ne lapset oppivat itsenäisyyttä jos pitää olla jatkuvasti mammassaan kiinni? Itsekin pärjäsin jo loistavasti yksin 15-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:54"]Tottakai 15 vuotiaan voi jättää,jos se hänelle sopii! Ei ole mikään lapsi enää! Itse olisin nauttinut tuon ikäisenä 5 viikon yksinolosta [/quote] 15 v on lapsi. Mitä lastensuojelu mahtaa sanoa viiden viikon heitteillejätöstä?
[/quote]
Mä olin 14 v kaksi kuukautta yksin. Okt 200 neliöö, oli mihin majoittaa kaverit :)
Vielä 30 vuotta myöhemminkin muistellaan tuota kesää, ei olis mitä muistella jos olisin vanhempien matkassa ollut ;)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"]Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä! [/quote] Nuo asiat se teini tekee joka tapauksessa jos haluaa, oli vanhemmat kotona tai eivät! Itse sain rippikoulun jälkeen itse päättää lähdenkö vanhempien mukaan mökille yms. vai jäänkö yksin kotiin. Nautin siitä suunnattomasti ja tunsin että minuun luotetaan niin noina aikoina en edes juonut tai muuten hölmöillyt, koska halusin säilyttää luottamuksen ja saavutetun etuni :). 90- luvulla ei edes ollut kännyköitä millä olisi tilanteen voinut tarkistaa...niin kyllä jättäisin oman 15 vuotiaan kotiin, jos minulla sellainen olisi ja hän itse sitä haluaisi. [/quote] Aikuisen kuuluu ohjata nuorta, tapahtuuko se jos se nuori on 5vkoa itsekseen, ei eikä se ole oikein isovanhemmillakaan se vastuu, vielä vähemmän kummitädillä.
[/quote]
Millaisissa asioissa olet ohjannut omaa 15-vuotiastasi viimeisen 5 viikon aikana? Konkreettisia esimerkkejä?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:19"]Olen oikeasti tämän nuoren kummitäti. Ja tietenkin olen sanonut mielipiteeni ettei ole oikein jättää nuorta yksin mutta kuten sanoin he elävät pienempien lasten ehdoilla. En ole millään lailla heille kateellinen vaan oikeasti huolissani tästä nuoresta. [/quote] Tarjouduitko ottamaan kummilapsesi teille asumaan tai käymään häntä katsomassa?
[/quote] Käyn häntä katsomassa, tilaa meillä ei ole että voisimme hänet meille majoittaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:05"]5vkoa on mun mielestä kyllä liian pitkä aika olla yksin...15 vuotiaana vielä! Pari päivää ymmärrän ja ehkä se viikko just ja just menisi...Muistan itse lapsuudessa meillä oli iso kaveripiiri ja oi yks tyttö jonka vanhemmat käytännössä jätti tytön moneksi viikoksi yksin ja lähtivät mökille...yksin asumaan isoon taloon, niin siitä tytöstä huomas kyllä sen, että oli viettänyt tosiaan nuoruudessa paljon aikaa yksin ja oli jopa liian itsenäinen, itsenäistyä voi turvallisessa ympäristössä, ehkä pientä heitteillejätön makua tuossa silti on, nimittäin hyvin moni vanhempi ei noin toimisi. Tuossa ajassa voi ehtiä tekemään aika paljon ja pahimmillaan sotkeutua mihin vaan ikävään..ja mummia ja pappaa on helppo viilata linssiin...oli syy mikä tahansa tai tilanne niin välinpitämätöntä tuo on, ihan sama vaikka sille nuorelle asia ois ok! 5viikkoa huh huh!
[/quote]
Voiko kukaan olla koskaan liian itsenäinen?
On aivan eri asia muuttaa 16v omilleen johonkin pikku yksiöön, kuin 15v asuttaa isoa omakotitaloa 5 viikkoa. Moni aikuinen nainen ei uskaltaisi olla yksin yöllä ok-talossa, mutta ollaan valmiita jättämään teini yksin.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:57"]
No en ymmärrä tällaista. 5 viikkoa on kyllä liikaa tuon ikäiselle! Itsekin äitinä ikävöisin lastani... Ymmärrän kielikurssit ja aupairit, mutta tämmöinen yksin jättäminen on sydämetöntä! Joku kehtasi jo kailottaa muuttaneensa omilleen jo tuossa iässä, minä pidän sitä erittäin wt touhuna. Oikeasti lapsemme/nuoremme tarvitsevat huolenpitoa vielä pitkään! En ymmärrä tätä maailmanmenoa.
[/quote]
Minä tunnen useammankin nuoren, joka on peruskoulun jälkeen muuttanut pieneltä maaseutupaikkakunnalta isommalle paikkakunnalle opiskelemaan. Enkä pidä sitä wt-touhuna.
[/quote]
juurikin näin. Ei esim.3000 asukkaan kunnassa niitä opiskelupaikkoja. Joku pikkukylän lukio ei ehkä riitä kympin oppilaalle.
15 vuotias on vielä lapsi, ei tulisi kuuloonkaan! Ehtii sitä itsenäidtymään myöhemminkin. Vaikka trini temppuilisi ja vaikuttaisi itsenäiseltä/omaa rauhaa haluavalta nuorelta, se ei snna oikeutta jättää lasta heitteille.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:50"]
On aivan eri asia muuttaa 16v omilleen johonkin pikku yksiöön, kuin 15v asuttaa isoa omakotitaloa 5 viikkoa. Moni aikuinen nainen ei uskaltaisi olla yksin yöllä ok-talossa, mutta ollaan valmiita jättämään teini yksin.
[/quote]
Silloin on kyllä naisen päänupissa jotain vikaa. Hyvänen aika, mieshän voi olla työmatkalla, sairaalassa, kuolla tai tulla vaikka avioero.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:19"]Olen oikeasti tämän nuoren kummitäti. Ja tietenkin olen sanonut mielipiteeni ettei ole oikein jättää nuorta yksin mutta kuten sanoin he elävät pienempien lasten ehdoilla. En ole millään lailla heille kateellinen vaan oikeasti huolissani tästä nuoresta. [/quote] Tarjouduitko ottamaan kummilapsesi teille asumaan tai käymään häntä katsomassa?
[/quote] Käyn häntä katsomassa, tilaa meillä ei ole että voisimme hänet meille majoittaa.
[/quote]
No mikä ongelma? Varmasti voit auttaa jos tarvitsee apua jossain. Lastensuojelu ei olisi niin kuormittunut jos läheiset auttaisivat konkreettisesti. Ja jos sinä autat, ei lastensuojelulle ole tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:56"]Ystävänä varmaankin olet ensin keskustellut vanhempien kanssa ja mahdollisesti tytön ja isovanhempien kanssa, että ei välttämättä ole hyvä idea, että nuori itsekseen noin pitkän aikaa. Isovanhemmat kuitenkin asuvat naapurissa, luulisi tytön voivan asua sielläkin. Miksi pitäisi toimia selän takana? Tuollainen voi aiheuttaa perheelle paljon suurempia ongelmia. Vaikuttaa vähän siltä, että toivotkin niitä hyväosaisemmalle ystäväperheelle. Jatkuvasi lastaan laiminlyövän ystävän lapsesta voisin ilmoituksen tehdä, mutta tullollaisesta en.
[/quote] Ei välttämättä kaikilla ihmisillä ole ikäviä taka-ajatuksia mielessä, ehkä jotku ovat vain aidosti huolissaan.