Ystävä jätti 15v yksin kotiin.
Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok?
Kommentit (255)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"]
Entä jos sattuu jotain? Tulee hätä, esim kaatuu...siis ihan vaan esimerkkinä jos ois perhe kotona niin on helppo auttaa, jos tulee joku äkillinen hätä...15 vuotias on ihan teini vielä ja lapsi, se on mun mielipide.
[/quote]
No voi jestas, kai sitä parikymmpinenkin voi kaatua tai ihan minkäikäinen vain. Tuolla perusteella kukaan ei voisi asua yksin.
[/quote]
Parikymppinen on aikuinen. 15 v vanhempien vastuulla oleva lapsi
LUKEKAA VANHEMPAIN NETTI SIVUSTOLTA: Minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin...Koska osa täällä olettaa, että se on hyvä juttu, lapsi voi kaivata omia vanhempia tuona aikana..Ja siitä, että 15v ei tarvitse vielä itsenäistyä, ei liian aikaisin! Ja miten lapsen itsetuntoa vahvistetaan oikein!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"]
Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä!
[/quote] Niin, mitä itse tekisit? olen tämän nuoren kummitäti ja pohdin pitääkö tehdä ls-ilmoitus?
[/quote]
Minä tekisin
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:34"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"]
Entä jos sattuu jotain? Tulee hätä, esim kaatuu...siis ihan vaan esimerkkinä jos ois perhe kotona niin on helppo auttaa, jos tulee joku äkillinen hätä...15 vuotias on ihan teini vielä ja lapsi, se on mun mielipide.
[/quote]
No voi jestas, kai sitä parikymmpinenkin voi kaatua tai ihan minkäikäinen vain. Tuolla perusteella kukaan ei voisi asua yksin.
[/quote]
[/quote] Ja parikymppisetkin käyttäytyy hyvin monet vielä kuin teinit..
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"]
Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä!
[/quote] Niin, mitä itse tekisit? olen tämän nuoren kummitäti ja pohdin pitääkö tehdä ls-ilmoitus?
[/quote]
No huh huh. Jos on tuollaisia "ystäviä", ei todellakaa vihamiehiä kaipaa. Jos kerran olet oikeasti ystävä ja vielä kummitäti, otat tietysti tytön luoksesi asumaan siksi aikaa. Kammottavia nämä nykyajan ystävät! Jeesustelua löytyy, mutta todellista auttamista ja vastuuta ei. Oletko kateellinen vai jotain muita ongelmia????
[/quote]
Mitä ongelmaa on tehdä ilmoitus? Jos he vaan toteaa, että ihan ok kasvuolosuhteet nuorella...
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:21"]Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok? [/quote] Koulut kyllä alkavat 3 vk päästä enkä luulisi että he ottaisivat 2 vk lomaa jotta voisivat olla mökillä.
[/quote] Ovat koko heinäkuun ja viikon elokuun alusta eli 5 viikkoa siinä tulee.
[/quote]
Onko niin,ettei 15 v mahtunut autoon?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:34"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Ja parikymppisetkin käyttäytyy hyvin monet vielä kuin teinit..
[/quote]
Mutta vanhemmat ei ole vastuussa
Eivät kaikki teinit ole uusavuttomia. Kun mun 15 v poika oli sen 2 viikkoa kotimiehenä, niin yhtenä päivänä pesukone oli pysähtynyt kesken pesun ja koneen näyttöön tullut virhekoodi. Poika otti koneen merkin ja virhekoodin ylös, googletti laitteen ohjeet ja sai selville, että nukkasihti oli täynnä. Tyhjensi nukkasihdin ja pesukone toimi taas. Ei tarvinnut jättää pyykkejä odottamaan mun paluutani eikä edes soittaa mummille.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:21"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:21"]Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok? [/quote] Koulut kyllä alkavat 3 vk päästä enkä luulisi että he ottaisivat 2 vk lomaa jotta voisivat olla mökillä. [/quote] Ovat koko heinäkuun ja viikon elokuun alusta eli 5 viikkoa siinä tulee. [/quote] Onko niin,ettei 15 v mahtunut autoon?
[/quote] Heillä on tila-auto johon mahtuu kaikki lapset.
Itse olin usein yläasteikäisenä yksin kotona. Olin muutenkin usein yksin kotona ala-asteelta asti, kun vanhemmat teki paljon töitä ja/tai opiskeli vielä syssyyn. Mutta meilläkin mummola oli just ton about 300 m. päässä, ja aina ne oli kotona. Ei hätää. Meillä oli myös koira, niin ikinä en tuntenut oloa turvattomaksi, johan sitä ala-asteella oppi laittamaan ovet lukkoon ja ties miten puhelinta käytetään.
Hämmästyttävää kyllä, että monien mielestä 15v. ei saisi olla yksin kotona. Johan siinä iässä pitäisi vastuuta oppia, käyhän sen ikäiset jo kesätöissäkin jne. Jos ei asteittain anna itsenäisyyttä ja luottamusasemia, niin ei se kyllä hyvääkään tee. Lapsia kuitenkin kasvatetaan aikuisuutta ja elämää varten, ei mamman pikkumussukoiksi.
Ystävänä varmaankin olet ensin keskustellut vanhempien kanssa ja mahdollisesti tytön ja isovanhempien kanssa, että ei välttämättä ole hyvä idea, että nuori itsekseen noin pitkän aikaa. Isovanhemmat kuitenkin asuvat naapurissa, luulisi tytön voivan asua sielläkin. Miksi pitäisi toimia selän takana? Tuollainen voi aiheuttaa perheelle paljon suurempia ongelmia. Vaikuttaa vähän siltä, että toivotkin niitä hyväosaisemmalle ystäväperheelle. Jatkuvasi lastaan laiminlyövän ystävän lapsesta voisin ilmoituksen tehdä, mutta tullollaisesta en.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:51"]Mulla oli 15 v teini pari viikkoa kotona yksin koiran kanssa, kun olin USAssa työmatkalla. Eläkkeellä olevat isovanhemmat asuvat 50 metrin päässä. Ja nopeamminhan isovanhemmat muutenkin pääsisivät apuun kuin minä työpaikaltani 20 km päästä, jos jotain sattuisi.
[/quote] Ai muistan itse taas nuoruudesta kuinka eräs tyttökaverini, jonka vanhemmat olivat lääkäreitä molemmat, niin aloitteli kukan polton tuohon aikaan ja heillä oli aina isoja pippaloita kotona, kävin omien sisarusten kanssa niissä pippaloissa, mutta itsellä oli kotiintuloajat ja tiesin kyllä mitä ympärillä tapahtui.Kun koulu alkoi niin se sama tyttö sekoili jo siinä vaiheessa ja oli pudonnut täysin kärryiltä kaikesta ja oli löytänyt kunnon kukanpolttoringin ja siihen saman harrastuksen omaavat ystävätkin...Me muut jatkettiin opiskeluja, ja itsellä kävi lähinnä sääliksi sitä tyttöä, ja sen vanhemmat ei oikein voineet asiaan puuttua enää siinä vaiheessa,hommat oli jo riistäytyneet niin käsistä, kun sen käyttö tuli ilmi!
No en ymmärrä tällaista. 5 viikkoa on kyllä liikaa tuon ikäiselle!
Itsekin äitinä ikävöisin lastani... Ymmärrän kielikurssit ja aupairit, mutta tämmöinen yksin jättäminen on sydämetöntä!
Joku kehtasi jo kailottaa muuttaneensa omilleen jo tuossa iässä, minä pidän sitä erittäin wt touhuna. Oikeasti lapsemme/nuoremme tarvitsevat huolenpitoa vielä pitkään!
En ymmärrä tätä maailmanmenoa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:57"]
No en ymmärrä tällaista. 5 viikkoa on kyllä liikaa tuon ikäiselle! Itsekin äitinä ikävöisin lastani... Ymmärrän kielikurssit ja aupairit, mutta tämmöinen yksin jättäminen on sydämetöntä! Joku kehtasi jo kailottaa muuttaneensa omilleen jo tuossa iässä, minä pidän sitä erittäin wt touhuna. Oikeasti lapsemme/nuoremme tarvitsevat huolenpitoa vielä pitkään! En ymmärrä tätä maailmanmenoa.
[/quote]
Just tämmöset viestit antaa kuvan, ettei ne mammat aina aattele lapsensa parasta, vaan sitä ettei vaan itse joudu hyväksymään lasten kasvua tms. Riippuu toki itse nuoresta, mutta 15v. ei todellakaan ole mikään pikkulapsi, joka tarvii hyysäystä.
(Ainakin omat tutut ovat olleet suht täyspäisiä 15-vuotiaina, ovat saaneet olla kotivahteina)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:51"]Mulla oli 15 v teini pari viikkoa kotona yksin koiran kanssa, kun olin USAssa työmatkalla. Eläkkeellä olevat isovanhemmat asuvat 50 metrin päässä. Ja nopeamminhan isovanhemmat muutenkin pääsisivät apuun kuin minä työpaikaltani 20 km päästä, jos jotain sattuisi. [/quote] Ai muistan itse taas nuoruudesta kuinka eräs tyttökaverini, jonka vanhemmat olivat lääkäreitä molemmat, niin aloitteli kukan polton tuohon aikaan ja heillä oli aina isoja pippaloita kotona, kävin omien sisarusten kanssa niissä pippaloissa, mutta itsellä oli kotiintuloajat ja tiesin kyllä mitä ympärillä tapahtui.Kun koulu alkoi niin se sama tyttö sekoili jo siinä vaiheessa ja oli pudonnut täysin kärryiltä kaikesta ja oli löytänyt kunnon kukanpolttoringin ja siihen saman harrastuksen omaavat ystävätkin...Me muut jatkettiin opiskeluja, ja itsellä kävi lähinnä sääliksi sitä tyttöä, ja sen vanhemmat ei oikein voineet asiaan puuttua enää siinä vaiheessa,hommat oli jo riistäytyneet niin käsistä, kun sen käyttö tuli ilmi!
[/quote]
Meillä ei isot pippalot olisi edes onnistuneet, koska isokokoinen koira ei päästänyt ketään tuntematonta sisään, jos minä en ollut kotona. Ei edes tuttua huoltomiestä. Ja se inhosi yli kaiken kaikkia, jotka olivat vähänkään humalassa. Mitä tulee kannabiksen poltteluun, niin nuori varmaan kokeilee sitä sitten jossain muualla, jos vanhemmat ovat aina kotona. Siis jos ylipäätään haluaa kokeilla. Omilla lapsillani on ollut aina hyvin kielteinen suhtautuminen jo tupakkaan, muusta pössyttelystä nyt puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:34"] Entä jos se "luotettava" 15 vene vetää kännit no vaikka yksin ja lähtee uimaan? Jos vanhempi olisi kotona, niin ainakin ois tiedossa, että nuori ei ole saapunut kotiin..Väittää ko joku, että 15v ilmoittaa reippaasti omalle isovanhemmille tekstiviestillä, että hei siksari juotu, pojat jätti mut tänne lammelle ja aattelin lähteä just uimaan...Niitä alkaa löytyä niitä huolestuttavia tilanteita, kun niitä alkaa miettimään. Kuinka moni nuori viettäisi 5vkoa yksin kotona? Jos siis on normaali aktiivinen nuori! En ainakaan minä! [/quote] Niin, mitä itse tekisit? olen tämän nuoren kummitäti ja pohdin pitääkö tehdä ls-ilmoitus? [/quote] No huh huh. Jos on tuollaisia "ystäviä", ei todellakaa vihamiehiä kaipaa. Jos kerran olet oikeasti ystävä ja vielä kummitäti, otat tietysti tytön luoksesi asumaan siksi aikaa. Kammottavia nämä nykyajan ystävät! Jeesustelua löytyy, mutta todellista auttamista ja vastuuta ei. Oletko kateellinen vai jotain muita ongelmia????
[/quote]
ei taida ola kummitäti tämä kyselijä. Kuka haluaa paljastua av-palstalla tällaisen asian esiin tuomiseksi....Ei ainakaan kummitäti. Joku naapurin rouva todennäköisesti.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:57"]
No en ymmärrä tällaista. 5 viikkoa on kyllä liikaa tuon ikäiselle! Itsekin äitinä ikävöisin lastani... Ymmärrän kielikurssit ja aupairit, mutta tämmöinen yksin jättäminen on sydämetöntä! Joku kehtasi jo kailottaa muuttaneensa omilleen jo tuossa iässä, minä pidän sitä erittäin wt touhuna. Oikeasti lapsemme/nuoremme tarvitsevat huolenpitoa vielä pitkään! En ymmärrä tätä maailmanmenoa.
[/quote]
Minä tunnen useammankin nuoren, joka on peruskoulun jälkeen muuttanut pieneltä maaseutupaikkakunnalta isommalle paikkakunnalle opiskelemaan. Enkä pidä sitä wt-touhuna.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:21"]Lähti muiden 4 lapsensa ja miehensä kanssa kesämökilleen lappiin. Satojen kilometrien päähän. Jätti 15v tyttären yksin viikoiksi n 5 viikoksi heidän isoon omakotitaloonsa. Mummo ja pappa asuvat n 250 metrin päässä. Onko teistä tämä ok? [/quote] Koulut kyllä alkavat 3 vk päästä enkä luulisi että he ottaisivat 2 vk lomaa jotta voisivat olla mökillä.
[/quote] Ovat koko heinäkuun ja viikon elokuun alusta eli 5 viikkoa siinä tulee.