Mitä parturi-kampaajan työ OIKEASTI on?
Harkitsen alaa, mutta minulle on maalailtu kauhukuvia mitä työskentely tulisi olemaan. Pitkiä päiviä ilman taukoja, valittavia asiakkaita, vinkuvia vikkeliä naperoja, pienet tulot, allergisoitumiset, naisvaltaisen alan kyräilyt ja asiakkaista tappelut... Nämä kuvailut on saanut minut mrlkein toisiin ajatuksiin.
Ajatuksia, pitääkö nämä väittämät paikkansa?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:10"]yrittäjänä määräät itse työtahtisi, mutta paljon saa varmaankin tehdä jos on kova vuokra ja muut kulut.
[/quote]
Totta, mutta tulee niitä yrittämisen haittapuolia sitten roppakaupalla. Vuokratuoli yrittäjyys tuntuu vähemmän pelottavalta, mutta yrittäjyyttä sekin on. Oletettavasti riskit on samat? -ap
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:10"]voi voi. Joka työssä on ne ikävät puolet. Et ap löydä työtä missä ei olisi. Esim. lääkäri joutuu työntämään sormensa asiakkaan peräsuoleen ja katsomaan sinne semmosella laitteella ja etsimään pukamia ym. Samoin puhdistamaan mädät paiseet puristamalla mätää ulos, yms. Entäpä hoitajat? Jatkuaa kävelyä nostelua, vihaisia potilaita, valitusta jne. mites ois kassamyyjä? Jonottavat kiukkuiset asiakkaat vaativat nopeutta jne.
[/quote]
On varmasti, mutta mitä olen kuullut, niin nämä haittapuolet tuntuu jatkuvasti olevan läsnä. Tai jotenkin minulle on kerrottu että työ ottaa enemmän kuin antaa. Näin entinen parturi on kuvaillut. -ap
Siinä todentotta on sekä hyvät että huonot puolensa. Mainitsemasi asiat pitävät paikkaansa, kampaajana sun täytyisi myös olla sosiaalinen ja tulla toimeen vaikeidenkin ihmistyyppien kanssa. Asiakkailta voi saada huutoa turhasta, itse vielä opiskellessani sain huudot, kun kerroin asiakkaalle puhelimessa työharjoittelupaikkani pomon olevan viikon lomalla... asiakas siis huusi ja haukkui mut pystyyn kun ei ollut juuri pomolta tarjota sillä viikolla aikaa. Kerran mut haukuttiin tyhmäksi, kun jouduin pyytämään asiakasta odottamaan puhelimessa hetken, kun selvitin tekevätkö vuotta ylemmällä luokalla olevat oppilaat blondauksia ja mihin hintaan. Selkä on myös koetuksella jatkuvasta seisomisesta, ja hyvät tuökengät maksavat maltaita. Kuluja on paljon ja totta on, ettei kampaajan hommilla niin vaan rikastuta. Yrittäjänä saat toki määrätä itse työaikasi, mutta lomiin ei hirveästi ole varaa. Kaikki lomat ovat "palkattomia". Ei ole mitään lakisääteustä ruokatuntia, vaan syöminen tapahtuu jossain välissä kun kerkeää, esim. värin vaikutusajalla. Kampoja ja kippoja ja kuppeja saa olla jatkuvasti pesemässä ja joka päivän jälkeen suoritettava vielä tilan loppusiivous. Onhan työssä toki hyviäkin puolia, tapaat joka päivä erilaisia ihmisiä ja näet työsi lopputuloksen samantien. Enemmän on mukavia asiakkaita, kuin k-päitä.
Rankkaa. Ei huonoselkäisille tai epäsosiaalisille sopivaa hommaa.
Me kampaajat ollaan köyhän miehen/naisen psykiatreja. Asiakkaat uskoutuvat vaikeistakin asioista, joskus ne jäävät mietityttämään.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:59"]
Me kampaajat ollaan köyhän miehen/naisen psykiatreja. Asiakkaat uskoutuvat vaikeistakin asioista, joskus ne jäävät mietityttämään.
[/quote]
Ja te sitten viserrätte ne eteenpäin. Nähty ainakin pienellä paikkakunnalla. Itse en juoruämmälle koskaan asioitani kertonut, vaikka kovasti koitti kysellä. Tyytyi sitten juoruamaan muiden asioita.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:59"]
[/quote]
Ja te sitten viserrätte ne eteenpäin. Nähty ainakin pienellä paikkakunnalla. Itse en juoruämmälle koskaan asioitani kertonut, vaikka kovasti koitti kysellä. Tyytyi sitten juoruamaan muiden asioita.
[/quote]
Minä en. Äläkä yleistä, et edes tunne minua. Mulla on ihan henkilökohtainen vaitiolovelvollisuussopimus itseni kanssa.
Voi apua! Nuo kuvailut sopivat aika moneen ammattiin, jos niin haluaa. :D
Juuri kävin tänään kampaajallani. Hänellä oli kolme pitkää työtä (väri+leikkaus) ja yksi miesten hiustenleikkaus normimittaisena työpäivänä. Hinnasto on aika edullinen, joten tuloja hänelle työpäivästä "vain" noin 500 euroa. Toki niistä bruttosummista maksetaan verot ja eläkkeet ja vielä yli 400 euroa kuussa liiketilan vuokraakin, mutta tosi hyvinhän tämä kampaaja tienaa ammattikoulupohjalta. Toki sitten pitää olla niitä asiakkaita - siinä auttaa se, että on hyvä, mutta paikkakunnan tilanne vaikuttaa myös asiaan. Jos joka korttelissa on viisi kampaajaa, niin eihän heille mitenkään riitä töitä ja samoin jos paikkakunnalla on karmiva työttömyys, niin ihmiset säästävät kampaajalla käynneistä.
Kampaajalla on pitkässä työssä 20 min aikaa pitää ruokkista sillä välin kun väri vaikuttaa. Kampaajallani oli siis tänään noin tunti taukoa, aika harvassa työpaikassa niin hyvin on...
Kaikissa asiakaspalveluammateissa joutuu joskus kohtaamaan ikäviä tilanteita, kampaajana varmasti vähemmän kuin vaikkapa marketin infotiskillä saati puhelinmyyjänä. Itse asiassa on aika vaikea löytää ammattia, jossa ihmisten kanssa ei joutuisi tekemisiin... Toki jos on joku sosiaalisten tilanteiden pelko tai sellainen, niin sitten ei sovellu kampaajaksi. Mutta siis ihan normaalit ihmissuhdetaidot riittävät kyllä.
Kampaajia koulutetaan ehkä kaikista ammateista eniten liikaa. Iso osa alaa opiskelevista keskeyttää, ja jossain tutkimuksessa viiden vuoden seurannassa yli puolet valmistuneista ei ollut työskennellyt alalla päivääkään! Kovin ihmeitä siellä koulussa ei opeteta eikä voida opettaa, motivaatio ei monellakaan opiskelijalla ole tapissaan. Niitä alaa haukkuvia kyllä varmasti siis löytyy, mutta ei heistä tässäkään ketjussa ole kertonut, mitä parempaa ja hehkeämpänä he nykyään työkseen tekevät - vaiko mitään... Nämä paloittelusta eivät suinkaan tarkoita sitä, etteikö osaavalle, innostuneelle ja lisäoppia haluavalle kampaajanalulle voisi olla mainio työura edessään!
Vielä haluaisin mainita, että moni kampaaja on saanut lisäleipää esim. meikkaajan koulutuksesta. Varsinkin isojen kaupunkien ulkopuolella työllistymistä auttaa, jos pystyy tarjoamaan monenlaisia kauneusalan palveluja.
No se samainen talipää laski että jos on vaikka kolme värjäystä niin jokaisesta "saa" 20 min tauon sillä aikaa kun väri vaikuttaa. Ja noista kaikista kolmesta tulee yhteensä se tunti "luppoaikaa". Näinhän se juu meneekin...
Itseäni ei koskaan rasittanut kampaajan työssä seisominen, järjestely, värikuppien pesu tms. kun alusta lähtien olin asennoitunut että nämä ovat osa työtä. Rasittavaa oli siivota muiden jälkiä!
Naisvaltaisella ja "muotialalla" joukkoon mahtui monenlaista hiihtäjää, osa sellaisia joilla ei ole mitään resursseja tehdä asiakaspalvelutyötä, ja osalla ei ymmärrystä esim. tuotteiden eroista, jolloin moni toisteli vain kouluttajien opettamia litanioita (tai pahimmassa tapauksessa suosittelivat vain omia suosikkituotteitaan..). Monella työkaverilla ei ollut kiinnostusta pysyä alan trendeissä mukana jolloin osa tiedosta saattoi olla vanhentunutta/väärää.
Alalle yli koulutetaan ihmisiä, mutta hyvistä ja motivoituneista kampaajista on jopa pulaa. Yrittäjyyden haasteet ovat oma lukunsa, näissä suosittelen kääntymään asiantuntijoiden puoleen ennen yrityksen perustamista ja opettelemaan hyvää taloudenpitoa ihan itsenäisesti.
Vakiasiakkaat ovat koko homman suola minkä takia jaksoin useamman vuoden kampaajan hommia.:) Pinnallisuus, naisten välinen draamailu ja toooodella huono palkkaus (olin työntekijänä) sai minut kouluttautumaan toiselle alalle, mutta ihanien asiakkaiden pariin voisin palata vielä jonakin päivänä :D
Jos haluat alalle, niin valmistaudu tekemään paljon töitä ja ole varma, että olet innostunut alasta, tällöin jaksaa varmasti ohi niiden huonojen puolien. Itse tajusin olevani enemmän kirjoja lukeva ja vähemmän ihmiskontakteja kaipaava, mutta paljon sain itsevarmuutta mihin tahansa hommaan kampaajana työuran aloitettuani.
6000e/kk :D:D:D olkoon vaikka mikä väriallergia, mä lähden nyt kampaajakouluun että pääsen tienaamaan!
Mistä johtuu että saan asiakkaana olla kampaajan psykiatri. Kuuntelen juttuja eroista, poikaystävistä, laihiksista ja ties mistä. En kerro huoliani kampaajille mutta en halua myöskään kuullakuulla kampaajan yksityisasioita.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:53"]Mistä johtuu että saan asiakkaana olla kampaajan psykiatri. Kuuntelen juttuja eroista, poikaystävistä, laihiksista ja ties mistä. En kerro huoliani kampaajille mutta en halua myöskään kuullakuulla kampaajan yksityisasioita.
[/quote]
Oho, tuo on jo epäammattimaista! Asiakas maksaa siitä, että saa rentoutua ja tuntea itsensä kauniiksi, ehkä jopa itse purkaa sydäntään, ei siitä että työntekijä avautuu kurjasta elämästään. Harmi, että sun kokemus kampaajalla on tuo, suosittelen vaihtamaan liikettä! :/
Terv. Myöskin kampaaja
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:53"]Mikä ihmeen ruikutus tauoista. Pistä pidempi väli kerran päivässä asiakkaiden väliin niin saat tauon
[/quote]
Olisikin noin helppoa. Kaikkien asiakkaiden (varsinkin uusien) kohdalla sitä työaikaa kun ei osaa arvioida niin tarkasti, joskus säkällä väliin saattaa jäädä 30 min, joskus seuraava asiakas kerkeää odottelemaan tuolissa pari min että edellinen on valmis. Eikä täällä noista tauoista olisi ruikutettu, jos tuo yks ei ois ruvennu inttämään, että kampaajille jää vähintään tunti luppoaikaa päivässä. Täällä ollaan nyt sata kertaa koitettu perustella, miksei se asia ole niin.
[/quote]
Näinpä. Ja yksikin virhearvio, ja koko päivä on pelkkää juoksemista ilman taukoja. Itselleni kävi kerran vasta valmistuttuani (nykyään en kampaajan töitä enää tee, eli en tiedä kuinka yleistä on) moka juuri ajan arvioimisessa. Pitkähiuksinen nainen oli varannut puhelimessa ajan väriin ja leikkaukseen, ja kun hän saapui paikalle, huomasin hiusten olevan myös todella paksut. Ajattelin kuitenkin selviytyväni ajallaan, mutta koko työ vei niin paljon aikaa, että seuraava asiakas joutui odottamaan 20 min vuoroaan. Samoin kuin hänen jälkeisensä asiakas... siinä meni useampi tunti ilman minkäännäköistä taukoa, onneksi loppupäivästä aikaero tasoittui. Ja onneksi asiakkaat olivat ihanan ymmärtäväisiä! Ei me kampaajat kumminkaan mitään ennustajia olla... :-)
Mun täti on kampaaja, asiakkaita joka päivä vähintään 8 tuntia (5 päivää viikosta), ja käteen jää alle 2000 e / kk. :D mäkin mielelläni nään sen kampaajan joka saa 6000 e / kk, tekeekö se ympärivuorokautisia työpäiviä vai miten..? ;)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:46"]
6000e/kk :D:D:D olkoon vaikka mikä väriallergia, mä lähden nyt kampaajakouluun että pääsen tienaamaan!
[/quote]
Muista sitten palkata assari kuppeja pesemään, niin moninkertaistat tulosi!
Yksi iso miinuspuoli on tosiaan se, että yrittäjän lomat ovat palkattomia. Ei kannata sairastua, sillä sairauslomallakin kulut kulkee ja tulot pysähtyy. Tämän takia itsekin pidän kesällä vaan 2 viikkoa kesälomaa, viikon heinäkuussa ja viikon elokuussa. Talvella maksimissaan viikon loma. Muuten tykkään työstäni.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:24"]Voi apua! Nuo kuvailut sopivat aika moneen ammattiin, jos niin haluaa. :D
Juuri kävin tänään kampaajallani. Hänellä oli kolme pitkää työtä (väri+leikkaus) ja yksi miesten hiustenleikkaus normimittaisena työpäivänä. Hinnasto on aika edullinen, joten tuloja hänelle työpäivästä "vain" noin 500 euroa. Toki niistä bruttosummista maksetaan verot ja eläkkeet ja vielä yli 400 euroa kuussa liiketilan vuokraakin, mutta tosi hyvinhän tämä kampaaja tienaa ammattikoulupohjalta. Toki sitten pitää olla niitä asiakkaita - siinä auttaa se, että on hyvä, mutta paikkakunnan tilanne vaikuttaa myös asiaan. Jos joka korttelissa on viisi kampaajaa, niin eihän heille mitenkään riitä töitä ja samoin jos paikkakunnalla on karmiva työttömyys, niin ihmiset säästävät kampaajalla käynneistä.
Kampaajalla on pitkässä työssä 20 min aikaa pitää ruokkista sillä välin kun väri vaikuttaa. Kampaajallani oli siis tänään noin tunti taukoa, aika harvassa työpaikassa niin hyvin on...
Kaikissa asiakaspalveluammateissa joutuu joskus kohtaamaan ikäviä tilanteita, kampaajana varmasti vähemmän kuin vaikkapa marketin infotiskillä saati puhelinmyyjänä. Itse asiassa on aika vaikea löytää ammattia, jossa ihmisten kanssa ei joutuisi tekemisiin... Toki jos on joku sosiaalisten tilanteiden pelko tai sellainen, niin sitten ei sovellu kampaajaksi. Mutta siis ihan normaalit ihmissuhdetaidot riittävät kyllä.
Kampaajia koulutetaan ehkä kaikista ammateista eniten liikaa. Iso osa alaa opiskelevista keskeyttää, ja jossain tutkimuksessa viiden vuoden seurannassa yli puolet valmistuneista ei ollut työskennellyt alalla päivääkään! Kovin ihmeitä siellä koulussa ei opeteta eikä voida opettaa, motivaatio ei monellakaan opiskelijalla ole tapissaan. Niitä alaa haukkuvia kyllä varmasti siis löytyy, mutta ei heistä tässäkään ketjussa ole kertonut, mitä parempaa ja hehkeämpänä he nykyään työkseen tekevät - vaiko mitään... Nämä paloittelusta eivät suinkaan tarkoita sitä, etteikö osaavalle, innostuneelle ja lisäoppia haluavalle kampaajanalulle voisi olla mainio työura edessään!
Vielä haluaisin mainita, että moni kampaaja on saanut lisäleipää esim. meikkaajan koulutuksesta. Varsinkin isojen kaupunkien ulkopuolella työllistymistä auttaa, jos pystyy tarjoamaan monenlaisia kauneusalan palveluja.
[/quote]
Voi jestas. Kukaan tänne kirjottaneista tuskin tarkoitti, että kampaajan työ olisi se rankin duuni maailmassa. Tottakai on olemassa VIELÄ rankempia ja paskempia töitä, joista kusipääasiakkaat antavat haukkuja ilmansyytä joka päivä. Ei se silti poista sitä faktaa, että noita puolia on MYÖS kampaajan ammatissa, ja sitähän aloittaja kysyi.
Up