Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä parturi-kampaajan työ OIKEASTI on?

Vierailija
19.07.2015 |

Harkitsen alaa, mutta minulle on maalailtu kauhukuvia mitä työskentely tulisi olemaan. Pitkiä päiviä ilman taukoja, valittavia asiakkaita, vinkuvia vikkeliä naperoja, pienet tulot, allergisoitumiset, naisvaltaisen alan kyräilyt ja asiakkaista tappelut... Nämä kuvailut on saanut minut mrlkein toisiin ajatuksiin.
Ajatuksia, pitääkö nämä väittämät paikkansa?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toki niistä bruttosummista maksetaan verot ja eläkkeet ja vielä yli 400 euroa kuussa liiketilan vuokraakin, mutta tosi hyvinhän tämä kampaaja tienaa ammattikoulupohjalta."

Noiden lisäksi myös kestoväritvärit, kevytvärit, suoravärit, hapetteet, shampoot, hoitsikat, tehohoidot, maskit, permisaineet, kiinnitysaineet, niskapaperit, suojapaperit, kulmavärit, ripsivärit, niiden hapetteet, kertakäyttöhanskat, jne., joihin uppoaa rahaa. Ja siihen päälle myös saksia, kappoja, kampoja yms. tarvikkeita joutuu uusimaan välillä. Että kuukausittaisia kuluja ei ole vaan vuokrat,verot ja eläkkeet. Näitä harva asiakas ajattelee, eikä tosiaan tiedä kustannuksia. Kampaajan töillä nyt harvemmin rikastuu, se on vaan karu fakta.

Vierailija
42/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:24"]

Kampaajalla on pitkässä työssä 20 min aikaa pitää ruokkista sillä välin kun väri vaikuttaa. Kampaajallani oli siis tänään noin tunti taukoa, aika harvassa työpaikassa niin hyvin on...

[/quote]

niin, 20 minuuttia miinus värikippojen peseminen, kun ei niitä viitsi päivän loppuunkaan jättää. Ja puhelin saattaa soida tai mitälie. Ehkä on edellisestä asiakkaasta jäänyt vielä harjat ja sakset pesemättä yms.

on siinä aina kaikenlaista tekemistä, että ei tosiaankaan ole tunnin taukoa. Eikä se kovin rentouttavaa ole vetää ruokaa naamaan ja pälyillä kellosta että millon pitää mennä takaisin.

en ole itse kampaaja, mulla on töissä tunnin tauko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä hommiin noihin miesleikkuisiin keskittyneisiin paikkoihin. Asiakkaat rentoja ja pientä flirttiä ja nopee homma aina ja joskus tippiä:) kaupungeissa vaan alkaa nää turkkilaiset parturit ottaan markkinoita halvoilla hinnoilla....

Vierailija
44/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kampaaja tekee kaikki työt kampaamossa, jopa siivoukset ja kuppien ja kippojen pesut, kun ne olisi niin selkeästi jonkun harjoittelijan/aloittelevan kampaajan hommaa. Joku assistentti voisi tehdä ne.

Jos itse ryhtyisin kampaajaksi niin tekisin konseptin niin että töissä on yksi pienempipalkkainen joka on vastuussa ajanvarauksesta, asiakkaiden vastaanottamisesta ja valmistelusta (Esim. hiusten pesut ja muut valmistavat toimet) ja sitten asiakas vasta istuu tämän itse stylistin penkkiin. Assistentti hoitaa sitten esim. värien vaikutuksen odottelun, värien pesun jne. muita vähemmän osaamista vaativaa työtä. Tällä välillä itse stylisti voi pitää sen ruokatauon tai vaihtoehtoisesti suorittaa jonkun nopean yksinkertaisen työn sillä välillä kun assari viimeistelee sen toisen asiakkaan, esim. kuivaa ja föönaa.

Näin saataisiin rahaa enemmän ja kaikkien osaaminen hyödynnettäisiin parhaimmin kun stylistillä on kampaajan ammattitaito ja assari voisi olla myyntipainotteisempi.

Miksi tätä ei ole jo Suomessa? (onko?)

Vierailija
45/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:33"]En ymmärrä miksi kampaaja tekee kaikki työt kampaamossa, jopa siivoukset ja kuppien ja kippojen pesut, kun ne olisi niin selkeästi jonkun harjoittelijan/aloittelevan kampaajan hommaa. Joku assistentti voisi tehdä ne.

Jos itse ryhtyisin kampaajaksi niin tekisin konseptin niin että töissä on yksi pienempipalkkainen joka on vastuussa ajanvarauksesta, asiakkaiden vastaanottamisesta ja valmistelusta (Esim. hiusten pesut ja muut valmistavat toimet) ja sitten asiakas vasta istuu tämän itse stylistin penkkiin. Assistentti hoitaa sitten esim. värien vaikutuksen odottelun, värien pesun jne. muita vähemmän osaamista vaativaa työtä. Tällä välillä itse stylisti voi pitää sen ruokatauon tai vaihtoehtoisesti suorittaa jonkun nopean yksinkertaisen työn sillä välillä kun assari viimeistelee sen toisen asiakkaan, esim. kuivaa ja föönaa.

Näin saataisiin rahaa enemmän ja kaikkien osaaminen hyödynnettäisiin parhaimmin kun stylistillä on kampaajan ammattitaito ja assari voisi olla myyntipainotteisempi.

[/quote]

Ja siihen menisi taas vähän lisää ylimääräistä rahaa... ennemmin nuo siivoaa itse ilmaiseksi.

Vierailija
46/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:22"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:24"]

Kampaajalla on pitkässä työssä 20 min aikaa pitää ruokkista sillä välin kun väri vaikuttaa. Kampaajallani oli siis tänään noin tunti taukoa, aika harvassa työpaikassa niin hyvin on...

[/quote]

niin, 20 minuuttia miinus värikippojen peseminen, kun ei niitä viitsi päivän loppuunkaan jättää. Ja puhelin saattaa soida tai mitälie. Ehkä on edellisestä asiakkaasta jäänyt vielä harjat ja sakset pesemättä yms.

on siinä aina kaikenlaista tekemistä, että ei tosiaankaan ole tunnin taukoa. Eikä se kovin rentouttavaa ole vetää ruokaa naamaan ja pälyillä kellosta että millon pitää mennä takaisin.

en ole itse kampaaja, mulla on töissä tunnin tauko. 
[/quote]

Ja jokaisen asiakkaan jälkeen myös työpiste on siistittävä: hiukset lattialta lakaistava, kahvikupit pois, mahdollisten kahviläikkien pyyhkiminen pöydiltä/lattioilta, myös kapat saattavat suojapapereista huolimatta sotkeutua ja niitä joutuu pyyhkimään...lisäksi tottakai takahuone sotkeentuu kun työntekijät syövät ja juovat päivän mittaan, sielläkin täytyy tiskata. Myös kahvitilannetta on tsekkailtava. Jos on kurakeli lattiaa saattaa joutua moppaamaan päivän aikana parikin kertaa... jotkut täällä kirjoittavat kuin kampaajat vain tekisivät työnsä ja menisivät tunneiksi istuskelemaan takahuoneeseen...

Vierailija
47/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:33"]En ymmärrä miksi kampaaja tekee kaikki työt kampaamossa, jopa siivoukset ja kuppien ja kippojen pesut, kun ne olisi niin selkeästi jonkun harjoittelijan/aloittelevan kampaajan hommaa. Joku assistentti voisi tehdä ne.

[/quote]

Mistä ne opiskelijat sitä kokemusta saa, jos koko harjoitteluaika pyhitetään siivoukselle? Tottakai ensisijaisesti myös heille etsitään asiakkaita, ja jos niitä ei satu kuin 1-2 päivälle se opiskelija siivoaa muiden jälkiä.

Vierailija
48/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla ei ole töitä. Sinun on lähes pakko perustaa oma yritys ja mistäs hommaat asiakkaat, kun joka kadulla on ennestään väh. yksi liike.
Miten ihmiset osaavat tulla juuri sinun luokse niiden 500 muun joukosta, johon kuuluu myös ne, jotka tiedetään ja ovat olleet pitkään alalla.
Harkitse elämäsi kannalta tarkkaan mihin ryhdyt.

Vierailija
49/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestiin nro 25 listaan voisi lisätä vielä erivahvuiset lakat, vaahdot, geelit, vahat, lämpösuihkeet, silkkitipat, jätettävät hoitsikat, pinnit, hengettömät, kumilenksut, tilojen puhdistusaineet, lista on loputon... ja noita menee hyvin, hyvin paljon. Sillointällöin myös lämpökoneita/föönejä/hiustenleikkuukoneita/ynnä muita monen sadan euron laitteita täytyy uusia. Kuluja on oikeasti paljon.

Vierailija
50/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei ole asiakkaan kannalta miellyttävää tuollainen.

Vierailija
51/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meille ainakin koulussa opetettiin, että asiakkaille miellyttävämpää on, kun kaikki vaiheet hoitaa sama henkilö. Tämän takia asiakkailta yleensä kysytään käykö, että opiskelija pesee värin pois. Yleensä kaikki ovat vastanneet myöntävästi, mutta kyllä on tullut vastaan pari kieltäytyjääkin. Ja siitä työstä tullut palkkako sitten pitäisi jakaa kahteen pekkaan sen toisen kanssa, joka on tehnyt puolet hommista? Eihän se olisi mitenkään kannattavaa, kun liksat on muutenkin pienet.

Vierailija
52/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:23"]Voit saada lisätienestejä ottamalla suihin ja vemputtamalla kullia. Kerran parturi-kampaaja jopa ratsasti kullillani parturituolissa. Ihan hyvät lisätienestit saavat siinä. Vanha sanonta, kaikki huorat eivät ole parturi-kampaajia, mutta kaikki parturi-kampaajat ovat huoria pitää hyvin paikkansa omien kokemuksieni perusteella.
[/quote]
Joo hei, oliko susta hyväkin provo??

Vierailija
53/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:33"]En ymmärrä miksi kampaaja tekee kaikki työt kampaamossa, jopa siivoukset ja kuppien ja kippojen pesut, kun ne olisi niin selkeästi jonkun harjoittelijan/aloittelevan kampaajan hommaa. Joku assistentti voisi tehdä ne.

[/quote]

Meille ainakin koulussa opetettiin, että asiakkaille miellyttävämpää on, kun kaikki vaiheet hoitaa sama henkilö. Tämän takia asiakkailta yleensä kysytään käykö, että opiskelija pesee värin pois. Yleensä kaikki ovat vastanneet myöntävästi, mutta kyllä on tullut vastaan pari kieltäytyjääkin. Ja siitä työstä tullut palkkako sitten pitäisi jakaa kahteen pekkaan sen toisen kanssa, joka on tehnyt puolet hommista? Eihän se olisi mitenkään kannattavaa, kun liksat on muutenkin pienet.
[/quote]
Yrittäjä palkkaisi assarin n. kympin tuntiliksalla. Assarin käyttö olisi ko. liikkeen käytäntö, ei mikään poikkeustoimi mikä tehdään asiakkaan luvalla. Koska työt ovat helpommasta päästä niin assarikin suoriutuu niistä kiitettävästi. Asiakkaalle vain pitää esitellä se konsepti oikein. Kampaajat liian usein yrittävät menestyä vain sillä tekemisellä ja se ei riitä kun kilpailu on kovaa. Pitää markkinoida, olla somessa, huolehtia toimivista nettisivuista, asiakashankinnasta, ajanvarausjärjestelmästä jne. kuka nämä tekee kun kampaaja leikkaa ja värjää? No se assari. Kampaaja ei saa tietää sitä rahallista menetystä mikä seuraa esim. heikoista nettisivuista, puuttuvasta nettiajanvarauksesta, eli näillä menetetyistä asiakkaista. Aivan liian monessa kampaamossa nämä asiat on ihan retuperällä.

Vierailija
54/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavalmistuneen kampaajan tuntipalkka TESsin mukaan on n. 7 euroa/h, joten halvemmaksi tulisi hommata ihan oikea kampaaja noihin hommiin...

Vierailija
55/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:24"]

Voi apua! Nuo kuvailut sopivat aika moneen ammattiin, jos niin haluaa. :D

Juuri kävin tänään kampaajallani. Hänellä oli kolme pitkää työtä (väri+leikkaus)  ja yksi miesten hiustenleikkaus normimittaisena työpäivänä. Hinnasto on aika edullinen, joten tuloja hänelle työpäivästä "vain" noin 500 euroa. Toki niistä bruttosummista maksetaan verot ja eläkkeet ja vielä yli 400 euroa kuussa liiketilan vuokraakin, mutta tosi hyvinhän tämä kampaaja tienaa ammattikoulupohjalta. Toki sitten pitää olla niitä asiakkaita - siinä auttaa se, että on hyvä, mutta paikkakunnan tilanne vaikuttaa myös asiaan. Jos joka korttelissa on viisi kampaajaa, niin eihän heille mitenkään riitä töitä ja samoin jos paikkakunnalla on karmiva työttömyys, niin ihmiset säästävät kampaajalla käynneistä.

Kaikissa asiakaspalveluammateissa joutuu joskus kohtaamaan ikäviä tilanteita, kampaajana varmasti vähemmän kuin vaikkapa marketin infotiskillä saati puhelinmyyjänä. Itse asiassa on aika vaikea löytää ammattia, jossa ihmisten kanssa ei joutuisi tekemisiin... Toki jos on joku sosiaalisten tilanteiden pelko tai sellainen, niin sitten ei sovellu kampaajaksi. Mutta siis ihan normaalit ihmissuhdetaidot riittävät kyllä.

Kampaajia koulutetaan ehkä kaikista ammateista eniten liikaa. Iso osa alaa opiskelevista keskeyttää, ja jossain tutkimuksessa viiden vuoden seurannassa yli puolet valmistuneista ei ollut työskennellyt alalla päivääkään! Kovin ihmeitä siellä koulussa ei opeteta eikä voida opettaa, motivaatio ei monellakaan opiskelijalla ole tapissaan. Niitä alaa haukkuvia kyllä varmasti siis löytyy, mutta ei heistä tässäkään ketjussa ole kertonut, mitä parempaa ja hehkeämpänä he nykyään työkseen tekevät - vaiko mitään... Nämä paloittelusta eivät suinkaan tarkoita sitä, etteikö osaavalle, innostuneelle ja lisäoppia haluavalle kampaajanalulle voisi olla mainio työura edessään!

Vielä haluaisin mainita, että moni kampaaja on saanut lisäleipää esim. meikkaajan koulutuksesta. Varsinkin isojen kaupunkien ulkopuolella työllistymistä auttaa, jos pystyy tarjoamaan monenlaisia kauneusalan palveluja.

[/quote]

Mitä v***n paskaa sä selität. Ei todellakaan jää 500€ käteen. hyvä jos puolet tuosta summasta. Jos jonakin päivänä on 1h ruokataukoa, ei se tarkoita, että kaikkina päivinä olisi. Toisinaan emme edes kerkeä syömään. Ja mitä, kampaajat saavat vähemmät paskaa niskaansa kuin kaupan kassalla? Et ilmeisesti ikinä ole nähnyt kuinka henkilökohtaisuuksiin asiakkaat saattavat mennä kun hiukset eivät olekkaan juuri sellaiset kuin haluat tai juostaan ilmaisen värin perässä ja raivotaan, että tukka on pilalla ja tästä en kyllä maksa. Hei nyt valoja päälle, kyllähän se työ niin helpolta ja kivalta teidän asiakkaiden silmiin varmasti näyttää.

Vierailija
56/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah haa, näitä on hauska lukea. Itse olen menestyvän suuren liikkeen yrittäjä, palkkaa maksetaan aika monelle kampaajalle. (Tuntipalkkalaisia)
Huvitti tuo juttu että palkata joku halvalla siivoamaan ja tekemään oheishommia. :D Tervemenoa vaan kokeilemaan varsinkin jos olet aloitteleva yrittäjä, voi olla että on vähän suuremmat kuvitelmat kun todellisuus. ;D

Vierailija
57/82 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutaman vuoden jo alalla yrittäjänä olleena sanon, että oman kokemuksen mukaan plussia on PAAAAAALJON enemmän kuin miinuksia... Nämä huonot puolet, joita aloituksessa mainitsit pitävät paikkansa, mutta ei tietenkään jokaisen päivän ja jokaisen asiakkaan kohdalla, ja suurin osa asiakkaista on aivan ihania. Oma asenne, käytöstavat ja ihmissuhdetaidot ratkaisee paljon. Rahan eteen saa tehdä paljon duunia, mutta koen itse työnkin palkitsevana monesta syystä:

Saa käyttää luovuutta ja ongelmanratkaisutaitoja.
Saa olla ihanien ihmisten kanssa.
Saa oppia joka päivä jotain uutta hiuksista ja ihmisistä.
Asiakkaista saa uusia ystäviä/tuttavia.
Pysyy ajankohtaisten asioiden tasalla kun juttelee päivittäin monien ihmisten kanssa.
Näkee oman kädenjäljen. --> havaitsee onnistuvansa ja kehittyvän taitavammaksi omassa ammatissaan.
Hiukset materiaalina ovat rajattoman monipuoliset.

Älä anna toisten huonojen kokemusten varjostaa omaa unelmaasi. Totuus on, että et tiedä millaista kampaajan työ TODELLA on, ellet itse kokeile. Kaikille se ei sovi, minulle sopii vallan mainiosti. :)

Vierailija
58/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa, että ihmiset arvostavat omaa ammattiaan ja kunnioittavat sitä. Mutta onhan se surullista, että kampaajan työn raskaiksi kohdiksi ei kukaan mainitse itse työtä: että on vaativaa suunnitella edustavaa lookkia ja sopivia sävyjä, ylläpitää tietojaan trendeistä, oppia käden taitoja, sommittelusilmää, ymmärtää värioppia ja aineiden reagointia aiemmin käytettyjen kemikaalien kanssa jne. Sillä hyvän kampaajan työ on vaativaa ja paljon osaamista vaativaa.

Ammatin raskaina puolina täällä on lueteltu seisomista, käsien käyttämistä, käyttämiensä kippojen pesemistä, puhelimeen vastaamista, sotkujen siivoamista, kun asiakkailta tulee paskaa niskaan. Kyllähän nuo valitukset kuulostavat juuri siltä, että tuollaisella laiskuudella ja velttoudella ihan kaikki työelämä on raskasta. Ammattikoulutuksista yleensä valmistutaan nimenomaan ammatteihin, joissa joutuu käyttämään käsiään ja seisomaan - kampaajan työ on niistä leppoisimpia ja vähiten kroppaa rasittavia. Töitä kyllä nykymaailmassa pisteytetään vaativuuden mukaan, joten kyllä ammattien rasittavuuden vertailu on paitsi mahdollista myös tosi helppoa.

Mulla ei todellakaan ole mitään kampaajia vastaan, ja pidän omaa kampaajaani paitsi tosi hyvänä tyyppinä myös ystävänäni. :) Hän on myös hyvätuloinen ja elättää koko nelihenkisen perheensä omalla työllään, palkkaosuutta (ennen eläkemaksuja) saa kuutisen tonnia kuussa. Pikemminkin haluaisin kannustaa niitä "hyviä työihmisiä" hakeutumaan alalle. Hyvä ja työtä pelkäämätön kampaaja voi saada alalta mainion ammatin, mutta sitten ei tosiaan sovi pelätä sitä värikupin pesua!

t. Ihme vajakki 23

Vierailija
59/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, näytä mulle kampaaja joka tienaa 6000 e kuussa :D

Vierailija
60/82 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni toimii kampaajayrittäjänä ja kertoi että yrittäjä saa käteen ehkä 25-30 % siitä mitä asiakas hänelle maksaa. Eli jos vaikka liikevaihto kuussa 6000 e, tästä yrittäjä saa hyvässä lykyssä pari tonnia. Pitää maksaa kuitenkin tilavuokra/tuolivuokra, alv ja lisäksi ihan normaalit verot. Muitakin kuluja on, en niistä sen tarkemmin tiedä kun en kysynyt.

Toinen ystäväni toimii myös toiminimellä vähän eri alalla. Hän kertoi että vuoden liikevaihto oli 42 000 ja tästä jäi käteen noin 8000 e. Eipä siis käy pienyrittäjiä kateeksi. Ottakaa myös huomioon että yrittäjälle lomat on aina palkattomia. Normityöntekijä saa niistäkin palkan ja lisäksi myös lomarahat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme