Mitä parturi-kampaajan työ OIKEASTI on?
Harkitsen alaa, mutta minulle on maalailtu kauhukuvia mitä työskentely tulisi olemaan. Pitkiä päiviä ilman taukoja, valittavia asiakkaita, vinkuvia vikkeliä naperoja, pienet tulot, allergisoitumiset, naisvaltaisen alan kyräilyt ja asiakkaista tappelut... Nämä kuvailut on saanut minut mrlkein toisiin ajatuksiin.
Ajatuksia, pitääkö nämä väittämät paikkansa?
Kommentit (82)
Mäkin haluan töihin sinne mistä tuon kuustonnia tienaa.
Ton vastaaninttäjän on pakko olla provo.
Kuule 50, se on ihan normaalia työelämässä -joskin harmi- että kehuja ei tuu, ainoastaan haukkuja jos jotain on vähänkin pielessä että en ymmärrä miksi koko alan hylkäsit tuosta syystä.
Mikä ihmeen ruikutus tauoista. Pistä pidempi väli kerran päivässä asiakkaiden väliin niin saat tauon
Ja kukaan ei varmaan edelleenkään ole väittänyt, että se kuppien ja kippojen pesu olisi rankkaa, vaan kertonut sen olevan pois muutenkin minimaalisista tauoista. Kampaajan työssä rankkaa on se (kuten kaikissa asiakaspalvelutöissä, ei tarvitse tulla erikseen pätemään), että omat huolet ja murheet on jätettävä taka-alalle, ja vaikka kuinka v-tuttaisi on asiakkaille näytettävä iloista naamaa. Joinain päivinä se saattaa tuntua vaikealta, mutta silti on vaan pakko. Joku asiakas saattaa töksäyttää jotain ilkeää, mutta suuttumusta ei itse saa näyttää. Jotkut asiakkaat avautuvat oikeasti vaikeista asioista (esim. eräs vakioasiakkaani avautui itkien miehensä sairastumisesta ja kuolemasta), ja itsellekin saattaa tulla kauhea ja surullinen fiilis loppupäiväksi. Ja asiakkaiden asioista ei missään nimessä saa juoruilla ulkopuolisille, joten näitä asioita joutuu sitten miettimään itsekseen kotona. Vaikeita asiakkaitakin toki löytyy, vaativat jotain leikkausta/väriä, jota ei voi heidän hiuksiinsa toteuttaa, ja kun yrität asiallisesti kertoa esim. että mustista hiuksista et saa vitivalkoisia kertavärjäyksellä ja ilman, että niistä leikataan senttitolkulla mittaa pois tai latvat jäävät pesupaikalle, saat huudot ja haukut kaikkien kuullen, että olet paska kampaaja ja kuinka olisi pitänyt mennä naapuriliikkeeseen. Sitten se toimenpide vaaditaan tehtäväksi kuitenkin, ja lopulta kinutaan seuraava värjäyskerta puoli-ilmaiseksi, koska väri ei ollut vielä lähelläkään valkoista. Huoh... Onneksi näitä asiakkaita on vaan vähän, mutta kuitenkin. Kampaajana ei saa olla liian herkkä.
Hyviäkin puolia toki löytyy, suurinosa asiakkaista on ihan mahtavia, ja kuten joku jo kirjoitti, heistä saattaa tulla jopa ystäviä. Jokainen päivä on erilainen, ja se fiilis, kun asiakas tuntee itsensä kauniiksi uudessa tukassaan, on ihan parasta koko työssä!
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:53"]Mikä ihmeen ruikutus tauoista. Pistä pidempi väli kerran päivässä asiakkaiden väliin niin saat tauon
[/quote]
Olisikin noin helppoa. Kaikkien asiakkaiden (varsinkin uusien) kohdalla sitä työaikaa kun ei osaa arvioida niin tarkasti, joskus säkällä väliin saattaa jäädä 30 min, joskus seuraava asiakas kerkeää odottelemaan tuolissa pari min että edellinen on valmis. Eikä täällä noista tauoista olisi ruikutettu, jos tuo yks ei ois ruvennu inttämään, että kampaajille jää vähintään tunti luppoaikaa päivässä. Täällä ollaan nyt sata kertaa koitettu perustella, miksei se asia ole niin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:33"]
En ymmärrä miksi kampaaja tekee kaikki työt kampaamossa, jopa siivoukset ja kuppien ja kippojen pesut, kun ne olisi niin selkeästi jonkun harjoittelijan/aloittelevan kampaajan hommaa. Joku assistentti voisi tehdä ne.
Jos itse ryhtyisin kampaajaksi niin tekisin konseptin niin että töissä on yksi pienempipalkkainen joka on vastuussa ajanvarauksesta, asiakkaiden vastaanottamisesta ja valmistelusta (Esim. hiusten pesut ja muut valmistavat toimet) ja sitten asiakas vasta istuu tämän itse stylistin penkkiin. Assistentti hoitaa sitten esim. värien vaikutuksen odottelun, värien pesun jne. muita vähemmän osaamista vaativaa työtä. Tällä välillä itse stylisti voi pitää sen ruokatauon tai vaihtoehtoisesti suorittaa jonkun nopean yksinkertaisen työn sillä välillä kun assari viimeistelee sen toisen asiakkaan, esim. kuivaa ja föönaa.
Näin saataisiin rahaa enemmän ja kaikkien osaaminen hyödynnettäisiin parhaimmin kun stylistillä on kampaajan ammattitaito ja assari voisi olla myyntipainotteisempi.
Miksi tätä ei ole jo Suomessa? (onko?)
[/quote]
Kokemus yhdestä turkulaisesta pitkän linjan kampaamosta muutaman vuoden takaa: omistaja otti minut vastaan, kuunteli toiveeni kun istuin tuoliin ja kampasi hiukset. Sitten tuli nuori tyttö, joka vei minut pesupaikalle ja pesi hiukseni. Siitä takaisin tuoliin ja sitten tuli kolmas henkilö, joka teki varsinaisen työn eli leikkasi hiukset ja föönäsi muotoon.
Lopputulos oli oikein hyvä, ei siinä mitään. Mutta kieltämättä asiakkaana pidän enemmän siitä, että sama henkilö hoitaa hiukseni alusta loppuun.
Pitävät paikkansa. Onneksi on myös kivojakin asiakkaita
Mä olen jo vuosia sitten vaihtanut alaa; on se noitakin asioita mutta on se myös antoisaa; ihania asiakkaita, uusien asioiden oppimista/opettelua, luovuutta, mahdollisuuksia tehdä monenlaisia töitä, vaihtelevia päiviä, jne. Paljon enemmän positiivista kuin negatiivista.
Pitävät paikkansa. Hyvä jos tulet toisiin aatoksiin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:48"]Pitävät paikkansa. Onneksi on myös kivojakin asiakkaita
[/quote]
Haluan kuulla sekä hyvät että huonot puolet. Osaisitko kertoa? -ap
Jalat väsyneinä, kädet paskana, keuhkot täynnä kemikaalihuuruja. Karua tienata elantonsa rapsuttamalla hilsettä jonkun päästä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:51"]Mä olen jo vuosia sitten vaihtanut alaa; on se noitakin asioita mutta on se myös antoisaa; ihania asiakkaita, uusien asioiden oppimista/opettelua, luovuutta, mahdollisuuksia tehdä monenlaisia töitä, vaihtelevia päiviä, jne. Paljon enemmän positiivista kuin negatiivista.
[/quote]
Pystytkö sen tarkemmin kertomaan? Olen ihan hukassa ajatusteni kanssa. Toisaalta se olisi ihanaa päästä tekemään sellaista työtä, mutta nuo huonot puolet vaivaa.
Joka alalla tietenkin on huonoja puolia, mutta miten pahasti nuo tulee ilmi? -ap
Mietin itsekin joskus uravaihtoehtona.
Oman kampaajani suusta kuultuna on ala jossa on vaikea saada kunnon palkkaa, yrittäjän maksut on kalliit, kilpailu on kovaa.
Toisaalta taas itse näen alalla valtavasti kehitettävää ja mahdollisuuksia, ainakin pienemmissä kaupungeissa. Suurissa kaupungeissa kilpailu on jo tehnyt tehtävänsä ja laatu noussut, mutta pienemmissä paikoissa on vielä paljon varaa tehdä asiat paremmin ja näin saada hyvin tuottava yritys.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:56"]Pitävät paikkansa. Hyvä jos tulet toisiin aatoksiin.
[/quote]
Voi että. Olen katsellut että partureilla on usein työpaikkoja auki, mutta tästäkö se sitten johtuu? Ilmeisesti työ on rankempaa mitä asiakas osaa kuvitella? ): -ap
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"]Jalat väsyneinä, kädet paskana, keuhkot täynnä kemikaalihuuruja. Karua tienata elantonsa rapsuttamalla hilsettä jonkun päästä.
[/quote]
): ei kuulosta kovinkaan houkuttelevalta noin sanottuna. -ap
Minä lisään nyt sen verran että itse olin erikoistunut kampauksiin, tein siis paljon morsiamia, meikkejä, kuvaus- ja näytösjuttuja tuon liiketyön lisäksi. Kävin myös kilpailemassa paljon. Kampaajan työssä on mahdollisuus suuntautua monenlaisiin asioihin jos vaan kiinnostusta ja motivaatiota riittää. Tai sitten työn voi kokea myös pelkkänä kärsimyksenä niin halutessaan. Silloin suosittelen vaihtamaan alaa. Tarkoitus on kuitenkin antaa asiakkaalle positiivinen hemmotteluhetki.
-3
yrittäjänä määräät itse työtahtisi, mutta paljon saa varmaankin tehdä jos on kova vuokra ja muut kulut.
Jep, voisko joku monta tonnia tienaava kampaaja nostaa käytensä pystyyn NYT? Koska toi väite on lähinnä naurettava.