Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suurimmat kulttuurishokit/mokat?

Vierailija
19.07.2015 |

Tuli tuosta tippiketjusta mieleen, mitkä on suurimmat kulttuurishokit tai kulttuurimokat mitkä ovat tapahtuneet sinulle tai jollekin tutulle?

Kommentit (209)

Vierailija
81/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:35"]Iso-Britanniassa "You all right?" on tervehdys, ei kysymys. Melkein 10 vuotta olen täällä asunut enkä vieläkään osaa sanoa "You all right!" luontevasti takaisin. Samoin "How are you" ei tarkoita mitään erityistä.
[/quote]

Mitä siihen vastataan? Jeah?

Vierailija
82/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Yorkin metro heti lentoasemalta tullessa hirveässä väsymystilassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo voisko joku vähän avata enemmän sitä napolia??

Vierailija
84/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:48"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:35"]Iso-Britanniassa "You all right?" on tervehdys, ei kysymys. Melkein 10 vuotta olen täällä asunut enkä vieläkään osaa sanoa "You all right!" luontevasti takaisin. Samoin "How are you" ei tarkoita mitään erityistä. [/quote] Mitä siihen vastataan? Jeah?

[/quote]

Siihen vastataan samalla tapaa, eli "You all right!"

Vierailija
85/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:29"]Toisella reissulla Ugandassa paikallinen tuttavani huudahti ihastuneena: "oh, you've gotten fat!" Olin tosiaan lihonut reissujen välissä muutaman kilon, kun aiemmin olin hyvin hoikka. Heistä lihavuus on arvostettavaa ja rehevyys on kauneusihanne.

[/quote]

No eipä ole. Se on vain merkki rahasta ja hyvästä elintavast. Ja sitä arvostetaan.. ei niitä läskejä. varsinki valkoinen iso nainen on heille vaan merkki rikkaudesta. ja jos miehet tykkää pelkästään koosta niin he huutavat naisille " my size..!"
[/quote]

Läski vanha valkonen nainen on niille kävelevä rahapussi.

Vierailija
86/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

148: Siis ihan aikuistenoikeestiko jossainpäin Suomea pitää vieraan itse tiskata astiansa!? Sparta!

Vierailija
87/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:35"]Iso-Britanniassa "You all right?" on tervehdys, ei kysymys. Melkein 10 vuotta olen täällä asunut enkä vieläkään osaa sanoa "You all right!" luontevasti takaisin. Samoin "How are you" ei tarkoita mitään erityistä.
[/quote]

10 vuotta asunut siellä, etkä vieläkään tiedä, että se sanotaan "Isossa-Britanniassa"? Vai onko suomen kielioppi päässyt unohtumaan?
[/quote]
Painu sinä vaikka Papuaan Uuteen-Guineaan

Vierailija
88/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa on täysin hyväksyttävää kommentoida toisen painoa. Eli jos vyötäröllesi ilmestyy senttikin lisää niin valmistaudu siihen että tuttavasi huomauttaa melko suoraan käännettynä 'Tuliko sinusta läski?'. Mutta älä pillastu, sillä sen ei ole tarkoitus loukata.

Vierailija
89/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla Napoliin matkaavilla taitaa olla epärealistisen romanttiset käsityksen kaupungista.
Olen asunut pitkään (pohjois-) Italiassa ja ensi kerran Napolin nähtyäni tuntui tosiaan kun olisi ulkomailla. Nopealla silmäyksellä kaupunki on kaoottinen, suttuinen ja jopa pelottavan ja vaarallisen tuntuinen.
Kaupunki kuitenkin myös pursuaa historiaa ja kulttuuria, ruoka on taivaallisen hyvää ja suurin osa napolilaisista on ihanaa ja sydämellistä porukkaa - sain aivan ventovierailta loistavia ravintolavinkkejä ja muita ohjeita.
Tykkään oikeastan juuri niistä napolin kontrasteista: meri ja suuri kaupunki, uusi ja vanha, kiinnostava ja pelottva..

Tutustukaa matkalaiset aina paikallishistoriaan ja tapakulttuuriin ennen matkaa, niin suuremmalla todennäköisyydellä saatte paikasta enemmän irti, eikä vuosien päästä tarvitse olla järkyttynyt jostain assan vessasta.

Vierailija
90/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intia: Roskia ja kirjaimellista paskaa joka paikassa. Myös keskellä katuja. Ihmisiä jotka ulostivat julkisesti. Säälittäviä kulkukoira sekä -lehmiä joka paikassa. Myös niiden ruumiita tai kitumassa olevia. Joku koditon joka teki kuolemaa tien sivussa ja kukaan ei pysähtynyt auttamaan. Ihmisten ruumiit joita oli koko Ganges täynnä. Ihmiset jotka uivat siellä joessa ja joivat sitä vettä.

Intia oli minulle ehkä vähän liian suuri kulttuurishokki vaikka olenkin paljon matkustellut. Olin kyllä etukäteen varautunut noihin asioihin, mutta silti alkoi itkettää kun näki niin suurta kurjuutta niin läheltä, eikä voinut tehdä sille mitään :( En ole varma haluanko mennä sinne toistamiseen. Jos vielä uskallan, niin ensikerralla etelään. Siellä on kuulemma pohjoista puhtaampaa ja kauniimpaa.

Vierailija
91/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:22"]

Olisiko voinut olla..? Ei jotenkin yhtään ollut mitenkään muslimimainen :D Ja aika vähän niitä taitaa edes Kyproksella olla.

[/quote]

Voi tätä yleissivistyksen määrää. Toinen lähtee Kyprokselle eikä edes tiedä, että Turkki on miehittänyt puolet saaresta. Ja sanotaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että turkkilaiset ovat muslimeja.

Vierailija
92/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 01:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:22"]

Olisiko voinut olla..? Ei jotenkin yhtään ollut mitenkään muslimimainen :D Ja aika vähän niitä taitaa edes Kyproksella olla.

[/quote]

Voi tätä yleissivistyksen määrää. Toinen lähtee Kyprokselle eikä edes tiedä, että Turkki on miehittänyt puolet saaresta. Ja sanotaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että turkkilaiset ovat muslimeja.

[/quote]

Ja tuskin edes erottaisit kyproslaista ja turkkilaista toisistaan vain ulkonäön perusteella.

Vierailija
93/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:42"]

Minusta Pohjanmaalla on aina vaikea kyläillä. Siellä ei välttämättä tarjota edes pitkämatkalaiselle kahvia! Ja sitten odotetaan, että tiskaa omat astiat, jos on jotain tarjottu! En myöskään osaa mennä siellä oikeaan aikaan pöytään, ilmeisesti pitäisi mennä heti ensikutsusta?

[/quote]

Siis mitä tarkoitat Pohjanmaalla? Pohjanmaahan kuuluu lähinnä rannikon ruotsinkielisiä kaupunkeja, enkä mitenkään usko, että siellä on tuollaista. Vai tarkoitatko Etelä-Pohjanmaata? Olen itse kasvanut siellä, eikä todellakaan ainakaan mun laajassa suvussa tai tuttavapiireissä ole koskaan laitettu vieraita tiskaamaan tai siivoamaan. Myös tarjottavia on aina todella runsaasti, kahvipöydässä on sen seitsemää sorttia, ja jos ruokaa laitetaan, sitäkin on vaikka millä mitalla. Kyllä vieraiden kestitseminen on todella tärkeää Etelä-Pohjanmaalla.

Pohjois- ja Keski-Pohjanmaan tavoista mulla ei ole tietoa.

Vierailija
94/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 01:41"]

Intia: Roskia ja kirjaimellista paskaa joka paikassa. Myös keskellä katuja. Ihmisiä jotka ulostivat julkisesti. Säälittäviä kulkukoira sekä -lehmiä joka paikassa. Myös niiden ruumiita tai kitumassa olevia. Joku koditon joka teki kuolemaa tien sivussa ja kukaan ei pysähtynyt auttamaan. Ihmisten ruumiit joita oli koko Ganges täynnä. Ihmiset jotka uivat siellä joessa ja joivat sitä vettä. Intia oli minulle ehkä vähän liian suuri kulttuurishokki vaikka olenkin paljon matkustellut. Olin kyllä etukäteen varautunut noihin asioihin, mutta silti alkoi itkettää kun näki niin suurta kurjuutta niin läheltä, eikä voinut tehdä sille mitään :( En ole varma haluanko mennä sinne toistamiseen. Jos vielä uskallan, niin ensikerralla etelään. Siellä on kuulemma pohjoista puhtaampaa ja kauniimpaa.

[/quote]

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:

http://4.bp.blogspot.com/-EkwhkShiYx8/UTcYNNOMkBI/AAAAAAAAAvE/05FnoOHgudo/s1600/india-photos-24-560x420.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-Zw_2IcdUEf0/UTcYNjZypSI/AAAAAAAAAvU/-Z40XhJsoOQ/s1600/india-photos-26-560x373.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-yGq5y5AlMYg/UTcYQzG5WJI/AAAAAAAAAw8/DT_soUvr_cw/s1600/india-photos-48.jpg

Juu ei minulle.

Vierailija
95/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 01:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:42"]

Minusta Pohjanmaalla on aina vaikea kyläillä. Siellä ei välttämättä tarjota edes pitkämatkalaiselle kahvia! Ja sitten odotetaan, että tiskaa omat astiat, jos on jotain tarjottu! En myöskään osaa mennä siellä oikeaan aikaan pöytään, ilmeisesti pitäisi mennä heti ensikutsusta?

[/quote]

Siis mitä tarkoitat Pohjanmaalla? Pohjanmaahan kuuluu lähinnä rannikon ruotsinkielisiä kaupunkeja, enkä mitenkään usko, että siellä on tuollaista. Vai tarkoitatko Etelä-Pohjanmaata? Olen itse kasvanut siellä, eikä todellakaan ainakaan mun laajassa suvussa tai tuttavapiireissä ole koskaan laitettu vieraita tiskaamaan tai siivoamaan. Myös tarjottavia on aina todella runsaasti, kahvipöydässä on sen seitsemää sorttia, ja jos ruokaa laitetaan, sitäkin on vaikka millä mitalla. Kyllä vieraiden kestitseminen on todella tärkeää Etelä-Pohjanmaalla.

[/quote]

Keski-Pohjanmaalla on kyllä tapana kahvit tarjota kaikille ja pitkänmatkalaisilla jotain purtavaa. Riippuen tietenkin ihmisestä, jotkut tarjoo enemmän toiset vähemmän. Pohjois-Pohjanmaalla maaseudulla vieraillessani pöydät notkuvat. On vaikka ja mitä. Yhteistä näille paikoille on se että vieraita ei laiteta tiskaamaan!

Vierailija
96/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisia maailman matkaajia täällä - voi pyhä yksinkertaisuus.

Vierailija
97/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yllätyskyykky: Tappeluksi ja slangista kinaamiseksi meni tämäkin, aina löytyy nillittäjiä.

Vierailija
98/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:48"]Käynti ihan Suomen Helsingissä :D

Kyllä meitä katsottiin vihaisesti kun liukuportaisiin astuttiin lasten kanssa ja ihmeteltiin isoa kauppakeskusta, sama juttu kun käytiin metrossa, ihmeteltiin super pitkiä liukuportaita. Moni kyttäsi vihaisesti.

Myöhemmin sain kuulla, että siellä pitäisi olla toisessa reunassa niissä portaissa, jotta kiireisimmät pääsee ohi. En minä sellaista voinut tajuta, kun ei täällä kukaan koskaan halua mennä ohi eikä kiirettäkään kellään tunnu olevan. Me kyllä veimme lasten kanssa koko portaan :D
[/quote]
Olin just Keski-Euroopassa käymässä ja Heseläiset on tuossa asiassa ihan maalaisia, jos et osaa olla liukuportaissa niin muualla ei kysytä tai edes sanota junteille mitään, vaan ne yksinkertaisesti tallottaan kasaam ainakin Pariisissa, Berliinissäkin olisi tehty niin mutta siellä portaat on niin lyhyitä.

Vierailija
99/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:42"]

[/quote]

[/quote]
Jos Karjala kuuluisi vielä Suomeen olisi edes paikka jossa voisit vieraanvaraisuutta oppia

Vierailija
100/209 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulos pyhä vala, kallis suomen maa