Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurimmat kulttuurishokit/mokat?

Vierailija
19.07.2015 |

Tuli tuosta tippiketjusta mieleen, mitkä on suurimmat kulttuurishokit tai kulttuurimokat mitkä ovat tapahtuneet sinulle tai jollekin tutulle?

Kommentit (209)

Vierailija
201/209 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:48"]

Käynti ihan Suomen Helsingissä :D

Kyllä meitä katsottiin vihaisesti kun liukuportaisiin astuttiin lasten kanssa ja ihmeteltiin isoa kauppakeskusta, sama juttu kun käytiin metrossa, ihmeteltiin super pitkiä liukuportaita. Moni kyttäsi vihaisesti.

Myöhemmin sain kuulla, että siellä pitäisi olla toisessa reunassa niissä portaissa, jotta kiireisimmät pääsee ohi. En minä sellaista voinut tajuta, kun ei täällä kukaan koskaan halua mennä ohi eikä kiirettäkään kellään tunnu olevan. Me kyllä veimme lasten kanssa koko portaan :D

[/quote]

Tuollainen koko portaan vieminen ärsyttää itseäni paljon. Mutta minä kyllä tulen jos on oikeasti kiire siihen taakse ja sanon "anteeksi", yleensä siinä vaiheessa ymmärtävät päästää ohi.

Vierailija
202/209 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:48"]Käynti ihan Suomen Helsingissä :D

Kyllä meitä katsottiin vihaisesti kun liukuportaisiin astuttiin lasten kanssa ja ihmeteltiin isoa kauppakeskusta, sama juttu kun käytiin metrossa, ihmeteltiin super pitkiä liukuportaita. Moni kyttäsi vihaisesti.

Myöhemmin sain kuulla, että siellä pitäisi olla toisessa reunassa niissä portaissa, jotta kiireisimmät pääsee ohi. En minä sellaista voinut tajuta, kun ei täällä kukaan koskaan halua mennä ohi eikä kiirettäkään kellään tunnu olevan. Me kyllä veimme lasten kanssa koko portaan :D
[/quote]

toi on sit sama varmaan jokaisessa maailman kaupungissa jossa on metro/lentokenttä tms. Eli hyvä kokemus niin tietää ensi kerralla olla reunassa:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/209 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:48"]Käynti ihan Suomen Helsingissä :D

[/quote]

Sama liikennesääntö pätee koko maailman liukuportaissa. Perhe menee peräkkäin toisen laitaan eri askelmille, että vierestä voivat kiireiset ohittaa. Näin kun teette niin Lontoon, Pariisin, New Yorkin kuin Helsingin metroisssa, niin hyvin menee. Ottakaa paikallisista mallia.

Vierailija
204/209 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:54"]

Ranskalainen anoppi, jonka mielestä olin laiska, kun en kokopäiväisen työn ja pitkien työmatkojen päälle pyhittänyt vapaa-aikaani mieheni palvelemiselle (ruoanlaitto, vaatehuolto, 100 % kodinhoito). Itse olin järkyttynyt siitä, miten törkeästi appi häntä kohteli, kuin kotiorjaa.

[/quote]

Oiskohan sulle vaan sattunut jotenkin kusipäinen anoppi? Mun ranskalainen anoppi on opettanut mieheni tasa-arvoiseksi. Tekee samalla lailla kotiaskareita vaikka minä olen päivät kotona muksujen kanssa. Mua ei ainakaan ole ikinä laiskaksi haukuttu, vaikka otan joka ilta aikaa itselleni. Ja mitä muita perheitä tunnen täällä, niin aika paljon miehet näyttävät osallistuvan arjen askareisiin. Toki olen kuullut että etelä-Ranskassa kulttuuri on paljon machompi, me asutaan ihan pohjoisessa.

[/quote]

Luonnollisesti kaikki ranskalaiset naiset eivät ole tällaisia, sitä en kai missään väittänytkään? Kyse ei ole pohjois-etelä -vastakkainasettelusta (anoppi pariisilainen), vaan vanhasta ja kouluttamattomasta sukupolvesta. Anoppi on kohta 80-vuotias amistason koulutuksen saanut. Hänellä oli itsellään yritys, mutta katsoi velvollisuudekseen hoitaa sen päälle lapset, miehen ja kodin. Ja hänestä se on siksi myös naisena minun velvollisuuteni. Mieheni on korkeasti kouluttautunut ja asunut eri puolilla maailmaa, joten hänellä on avara maailmankatsomus ja hän kannattaa tasa-arvoa. Muuten emme todellakaan olisi avioituneetkaan.

Olen kyllä törmännyt vastaavaan ajatteluun nuoremmissakin, mm. kolmekymppinen tohtoriksi asti kouluttautunut ystävättäreni kertoi, että hänelle on henkilökohtainen häpeä, jos hänen aviomiehensä kulkee ryppyisessä paidassa, sillä hänen tehtävänsä on vaimona silittää ne.

[/quote]

No, mä ainakin käsitän että kun keskustellaan kulttuurishokeista, niin keskustellaan yleisellä tasolla jostain tietylle kansalle tyypillisestä piirteestä eikä jostain yksittäisestä ihmisestä. Sain tuosta kirjoituksestasi sellaisen käsityksen, että väität kaikkien ranskalaisten olevan samanlaisia kuin appivanhempasi.

[/quote]

No kyllä vähän jännä lukutekniikka, jos luet tuosta, että väitän kaikkien ranskalaisnaisten olevan samanlaisia kuin anoppini. Kaikki ranskalaiset eivät tietenkään ole, mutta kyllä hän nimenomaan edustaa ikäluokkansa ranskalaisnaista, ei siis ole mikään harvinaisuus tai poikkeus ranskalaisnaisten joukossa. Kyllä ranskalainen kulttuuri on todellakin yhä machompi kuin suomalainen kulttuuri ja sukupuoliroolit selvästi konservatiivisempia. Maan ja kulttuurin tuntemuksesi on todella pinnallista, jos muuta väität. 

Vierailija
205/209 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:20"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:37"] Kulttuurishokki minulle: helsinkiläiset eivät osaa käyttää oikeita verbimuotoja. Pitäisi sanoa "haluan pelata", helsinkiläinen sanoo "haluan pelaa". Kuulostaa ihan hirveältä. [/quote] Ei se ole "haluan pelaa", vaan "mä haluun pelaa" tai "m'haluun pelaa". T. Helsinkiläinen [/quote] Todistit juuri, että olet moukka. Häpeän! Terveisin viidennen polven helsinkiläinen [/quote] Oon Helsingistä ja sanoisin varmaa mä haluun pelaa. Onks tää nyt outoa tai väärin?

[/quote]

On väärin ja outoa, jos ei erota verbin perusmuotoa ja yksikön kolmannen persoonan muotoa. Pääverbin jälkeen verbi tulee aina perusmuodossa. Ihan ala-asteella opittua tämä. Pitäisi helsinkiläisenkin osata.
[/quote]

Ku tos ei oo kyse mistää "osaamisest". Kyl varmaa kaikki osaa kirjottaa kirjakieltä halutessaa, toi "haluun pelaa" on puhekieltä. Sama ku menisit vaik Turkuu ja siel rupeisit korjaa ihmisten murretta kirjakielelle. Ihme urpo.

Vierailija
206/209 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:54"]

Ranskalainen anoppi, jonka mielestä olin laiska, kun en kokopäiväisen työn ja pitkien työmatkojen päälle pyhittänyt vapaa-aikaani mieheni palvelemiselle (ruoanlaitto, vaatehuolto, 100 % kodinhoito). Itse olin järkyttynyt siitä, miten törkeästi appi häntä kohteli, kuin kotiorjaa.

[/quote]

Oiskohan sulle vaan sattunut jotenkin kusipäinen anoppi? Mun ranskalainen anoppi on opettanut mieheni tasa-arvoiseksi. Tekee samalla lailla kotiaskareita vaikka minä olen päivät kotona muksujen kanssa. Mua ei ainakaan ole ikinä laiskaksi haukuttu, vaikka otan joka ilta aikaa itselleni. Ja mitä muita perheitä tunnen täällä, niin aika paljon miehet näyttävät osallistuvan arjen askareisiin. Toki olen kuullut että etelä-Ranskassa kulttuuri on paljon machompi, me asutaan ihan pohjoisessa.

[/quote]

Luonnollisesti kaikki ranskalaiset naiset eivät ole tällaisia, sitä en kai missään väittänytkään? Kyse ei ole pohjois-etelä -vastakkainasettelusta (anoppi pariisilainen), vaan vanhasta ja kouluttamattomasta sukupolvesta. Anoppi on kohta 80-vuotias amistason koulutuksen saanut. Hänellä oli itsellään yritys, mutta katsoi velvollisuudekseen hoitaa sen päälle lapset, miehen ja kodin. Ja hänestä se on siksi myös naisena minun velvollisuuteni. Mieheni on korkeasti kouluttautunut ja asunut eri puolilla maailmaa, joten hänellä on avara maailmankatsomus ja hän kannattaa tasa-arvoa. Muuten emme todellakaan olisi avioituneetkaan.

Olen kyllä törmännyt vastaavaan ajatteluun nuoremmissakin, mm. kolmekymppinen tohtoriksi asti kouluttautunut ystävättäreni kertoi, että hänelle on henkilökohtainen häpeä, jos hänen aviomiehensä kulkee ryppyisessä paidassa, sillä hänen tehtävänsä on vaimona silittää ne.

[/quote]

No, mä ainakin käsitän että kun keskustellaan kulttuurishokeista, niin keskustellaan yleisellä tasolla jostain tietylle kansalle tyypillisestä piirteestä eikä jostain yksittäisestä ihmisestä. Sain tuosta kirjoituksestasi sellaisen käsityksen, että väität kaikkien ranskalaisten olevan samanlaisia kuin appivanhempasi.

[/quote]

Ööö, eli sun mielestä yhdessä maassa on aina vain tasan yhdenlaista kulttuuria? Et ole ilmeisesti kauheasti matkustanut edes Suomen sisällä? 

Vierailija
207/209 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:25"]Menin teininä U.S.A:an vaihtoon ja oli hämmentävää kun ihmiset ihasteli tätä maantienväristä tukkaa ja hailakoita harmaansinisiä silmiä. "Are you really a blonde?" :D [/quote] Sama! Se julkinen kehuminen on kyllä outoa ujon ja tuppisuun suomalaisen näkökulmasta.

[/quote]

Ulkokultaista paskaa. Kuten kaikki jenkkien sanomisiset.

[/quote]

Vietnamin sotako harmittaa vai mikä?

Et ole vissiin Jnekeissä matkustellut, sen huomaa.

Vierailija
208/209 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaiselle voi olla paha shokki suomessa se, kuinka suomalaiset jaksavat kinastella oikeinkirjoituksesta ja siitä sanotaanko jossakin murteessa jotenkin vai eikö.

Vierailija
209/209 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:27"]

Ei nyt tullut mitenkään yllärinä kun tiesin että etelä-koreasta löytyy näitä reikä lattiassa - vessoja myös, lähinnä enemmän metrojen ja ravintoloiden yhteydessä eikä paperista tietoakaan. No ei siinä mitään, mutta puolet matkasta meni hukkaan kun samalle viikolle iski menkat ja runsaat sellaiset. Siinä sitten etsin tunnin välein kunnollista vessaa jossa olisi edes jokin pesumahdollisuus.

[/quote]

Soulissa oli hyvin mielenkiintoista just tuo, toisaalta oli niitä supermoderneja robottivessoja pytynlämmittimineen ja peppusuihkuineen, ja sitten toisaalta oli vain reikä maassa. Riippui aika paljon alueestakin, business-keskustasta löytyi siistejä ja moderneja yleisiä vessoja, keskustan ulkopuolella taas oli lähes poikkeuksetta vain reikä. 

Koreassa kulttuurishokkina oli myös se, kuinka halpoina länsimaisia naisia pidetään. En ole mikään kaunotar enkä järin hoikkakaan, mutta silti korealaismiehet tulivat iholle ja yrittivät yökerhoissa tulla väkisin suutelemaan ja kourimaan. En todellakaan ole tottunut niin suoriin ehdotteluihin Suomessa. Kerrankin tanssilattialla jokin törkyläinen nappasi minua takaapäin lantiosta kiinni ja tunsin selvän stondiksen selkääni vasten. Siinä kyllä sai äijä käsilaukusta! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme