Suurimmat kulttuurishokit/mokat?
Tuli tuosta tippiketjusta mieleen, mitkä on suurimmat kulttuurishokit tai kulttuurimokat mitkä ovat tapahtuneet sinulle tai jollekin tutulle?
Kommentit (209)
Tämä nyt ei mikään suuren suuri moka ole, mutta vaivasi sillon pahasti. Kyproksella mentiin miehen kanssa ravintolaan, jossa miestarjoilija tuli kättelemään miestä ja sitten toki tottuneena tarjosin omaakin kättäni, mutta tarjoilija vaan mulkas kummallisesti. Ja englanniksi selitti, että ei hän koskaan kättele naisia! Kaikki oltiin vähän hämmästyneinä siinä ja kyllä se tarjoilija lopulta minuakin kätteli, mutta jäi kyllä koko tapahtuma mieltä ikävästi vaivaamaan silloin. :/
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:11"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:32"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:20"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:37"] Kulttuurishokki minulle: helsinkiläiset eivät osaa käyttää oikeita verbimuotoja. Pitäisi sanoa "haluan pelata", helsinkiläinen sanoo "haluan pelaa". Kuulostaa ihan hirveältä. [/quote] Ei se ole "haluan pelaa", vaan "mä haluun pelaa" tai "m'haluun pelaa". T. Helsinkiläinen [/quote] Todistit juuri, että olet moukka. Häpeän! Terveisin viidennen polven helsinkiläinen [/quote] Oon Helsingistä ja sanoisin varmaa mä haluun pelaa. Onks tää nyt outoa tai väärin? [/quote] On väärin ja outoa, jos ei erota verbin perusmuotoa ja yksikön kolmannen persoonan muotoa. Pääverbin jälkeen verbi tulee aina perusmuodossa. Ihan ala-asteella opittua tämä. Pitäisi helsinkiläisenkin osata. [/quote] Anna olla, älä edes jaksa provosoida. Samalla logiikalla raumalaiset eivät osaa suomea yhtään. Murre ku murre.
[/quote]
Lue tuosta:
http://moninet.rovala.fi/loader.aspx?id=431b285d-bd91-4638-89e6-2e31af9c94b4
[/quote]
Miksi ihmeessä juuri helsinkiläiset eivät saisi puhua murrettaan?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:52"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="20.07.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:32"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:20"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:37"] Kulttuurishokki minulle: helsinkiläiset eivät osaa käyttää oikeita verbimuotoja. Pitäisi sanoa "haluan pelata", helsinkiläinen sanoo "haluan pelaa". Kuulostaa ihan hirveältä. [/quote] Ei se ole "haluan pelaa", vaan "mä haluun pelaa" tai "m'haluun pelaa". T. Helsinkiläinen [/quote] Todistit juuri, että olet moukka. Häpeän! Terveisin viidennen polven helsinkiläinen [/quote] Oon Helsingistä ja sanoisin varmaa mä haluun pelaa. Onks tää nyt outoa tai väärin? [/quote] On väärin ja outoa, jos ei erota verbin perusmuotoa ja yksikön kolmannen persoonan muotoa. Pääverbin jälkeen verbi tulee aina perusmuodossa. Ihan ala-asteella opittua tämä. Pitäisi helsinkiläisenkin osata. [/quote] Se on m-u-r-r-e-t-t-a, kuten myös loppuvinkaisu, esimerkiksi "se ei ha-LUU". Jos joku sanoo mie tai mää, onko sekin väärin ja outoa, pitäisihän tietää että se on minä?
[/quote]
On kuitenkin ihan eri asia käyttää murremuotoa, joka on kuitenkin oikeassa muodossa, kuin käyttää täysin väärää persoonamuotoa. Ei väärän muodon käyttäminen ole mitään murretta, vaan tyhmyyttä.
[/quote]
Ahaa. No sitten löytynee tyhmiä joka murrealueelta. Esim. ketä-pronominin käyttö jne.
Minusta on hupaisaa seurata koulussa meidän vaihto-opiskelijoiden toilailuja. Ihan hyväntahtoisesti tietenkin.
Hauskin juttu oli varmaan kerran, kun koulut olivat juuri alkaneet ja myös uudet vaihtikset osallistuivat ekoihin bileisiin. Se oli eräänlainen tehtävärata ympäri kaupunkia ja joukkueet oli köytetty toisiinsa koko kierroksen ajaksi kiinni. Noissa bileissä viina virtaa ja meno on välillä ihan sekopäistä. Kuulin sitten, että kaverini joukkueeseen oli päätynyt pari muslimia tai sellaista, jotka eivät alkoholia käytä. Mahtoi tulla traumat..
Mielenkiintoista lukea kommentteja Italiasta, nimittäin siellä paljon aikaa viettäneenä olen aina saanut olla suht rauhassa. Olen todella vaaleaihoinen enkä rusketu, hiukset ovat pitkät ja vaaleat ja silmät siniset, eikä kertaakaan ole lipevä gigolo seurannut kadulla tai ahdistellut.
Miehet ovat tulleet juttelemaan, totta kai, mutta uskoneet kerrasta jos olen kertonut etten ole etsimässä seuraa. Minua on kohdeltu erittäin kunnioittavasti eikä minulla ole mitään pahaa sanottavaa italialaisista näin yleisellä tasolla. Totta kai jokainen on yksilö, ja niitä inhottavia tapauksia mahtuu joka kansaan, eli ehkä olen ollut onnekas.
(Eräs toisen etnisen ryhmän jäsenet ovat kyllä Italiassa ahdistelleet, mutta sen onkin sitten toinen tarina...)
Kertokaa lisää! Ja jätetään tuo helsingin puhetapakeskustelu nyt tähän, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 02:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:43"]
Joskus on ihanaa miten suoraan suomalaiset asiansa sanoo. Japanilainen anoppini suuttui kun olin ensikertaa vieraana enkä auttanut häntä keittiössä, vaikkei hän kyllä pyytänytkään. Seuraavalla kerralla muistin kysyä tarvitseeko apua, mutta hän vastasi kielteisesti. Hän suuttui taas kun en auttanut! Olen sittemmin oppinut marssimaan keittiöön omine lupineni. Tämä on suomalaisessa kulttuurissa melko vierasta sillä keittiö on talon omistajan personal space, eikä sinne kutsuta vieraita paiskimaan töitä, tutkimaan kaappeja ja sotkemaan järjestystä.
[/quote]
Tässäkin on Suomen sisälläkin eroa. Olen törmännyt meinaan suomessakin sellaiseen, erään satakuntalaisen sukulaisen kanssa, että siellä ei suoraan voi pyytää apua tai sanoa edes kysyttäessä että sitä haluaisi, mutta silti avun tarjoamista odotetaan.
Muutenkin sielläpäin tuntui näin suoraviivaiselle helsinkiläiselle vaikea kursailu olevan tapana. Esim. kun emäntä pyysi syömään tai kahville, kukaan ei lähtenyt mihinkään. Emännän täytyi monta kertaa pyydellä ennen kuin jähmeästi porukka lähti. Kerran lähdin itse heti, kuten meilläpäin on tapana, ja sain kuulla että se on loukkaus että en odottanut että vanhemmat lähtee ensin. Samalla sukulaisella vielä tapa että kun sinne vie tuliaisia, niin kauhea teatraalinen show että ei voi ottaa vastaan ja kuinka sinä minulle olet tuonut mitään, ei olisi tarvinnut, vaikka selvästi oikeasti haluaa että tuliaisia tuodaan ja luultavasti loukkaantuisi jos ei toisi mitään.
[/quote]
:D Kuulostaa niin tutulta! Olen itse Porista kotoisin ja nämä kuviot tosiaan tanssitaan vierailuilla enemmän tai vähemmän selkeinä läpi. Myöskään viimeistä pullan- tai kakunpalaa ei voi ottaa, vaikka emäntä kuinka tyrkyttäisi ja itsekin tekisi mieli. En ole tajunnutkaan, että me Satakuntalaiset olemme näin "japanilaisia".
[/quote]
Semmoista se täällä on. Kahvia keitetään automaattisesti, kun joku tulee kylään (toki kysytään, josko vieras on enemmän teen perään). Pöytä laitetaan notkumaan (osoitus vieraan arvostamisesta ja omasta vakavaraisuudesta), mutta on hirveää ahneutta, jos vieras putsaa kaikki vadit. Astiat kuuluu viedä tiskipöydälle, mutta ei missään nimessä aleta tiskaamaan tai availemaan tiskikonetta. Ja luonnollisesti ensimmäisestä kutsusta ei voi mennä pöytään, koska sekin ilmaisee ahneutta, mutta toisaalta ei sovi liikaa vetkutellakaan, ettei kahvi jäähdy.
Ilman muuta vanhin vieras aloittaa ottamisen. Nyrkkisääntöhän on, että jos on erikoisjuhla, juhlakalu aloittaa, mutta jos on vaikkapa nuoren rippijuhla ja kylään on tullut vanha raihnainen mummo, hän on sellainen arvovieras, että hänen asemansa ajaa päivänsankarinkin ohitse. Ei näitä tällaisia asioita tiedä, ellei ole syntynyt täkäläiseen kulttuuriin.
Minusta Pohjanmaalla on aina vaikea kyläillä. Siellä ei välttämättä tarjota edes pitkämatkalaiselle kahvia! Ja sitten odotetaan, että tiskaa omat astiat, jos on jotain tarjottu! En myöskään osaa mennä siellä oikeaan aikaan pöytään, ilmeisesti pitäisi mennä heti ensikutsusta?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:29"]
Olen porilainen. Muutin Savoon. Se oli jotain käsittämätöntä, aivan hirveää. Ne ihmiset siellä eivät siis osanneet ollenkaan puhua. Yhden pienen vastauksen sanominen kesti viisi minuuttia eikä loppujen lopuksi ollut mitään käsitystä, mikä se vastaus oli. En todellakaan jaksanut vuotta kauempaa sitä möngerrystä. Palasin länsirannikolle, jossa ihmiset sanovat sanottavansa ja piste.
[/quote]
Että näinkös?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:25"]Menin teininä U.S.A:an vaihtoon ja oli hämmentävää kun ihmiset ihasteli tätä maantienväristä tukkaa ja hailakoita harmaansinisiä silmiä. "Are you really a blonde?" :D
[/quote]
Sama! Se julkinen kehuminen on kyllä outoa ujon ja tuppisuun suomalaisen näkökulmasta.
[/quote]
Musta oli ihanaa jenkeissä ku vaa joku ohikulkeva ihminen saatto sanoo vaikka että ompas sulla kauniit silmät, sanoin kiitos ja molemmat jatko matkaansa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:55"]yksi sana: Napoli !
matka Napoliin laittoi kyllä meikäläisen miettimään... Ja kyllä, olen matkustanut Italiaan aikasemminkin, nyt kohteena sattui olemaan sellainen kaupunki, jota en suosittele ainakaan omalle lähi-/kaveripiirille...
[/quote]
"Nähdä Napoli ja kuolla!'' oli tulla todeksi, kun siellä kävin. Luotin liikennevaloihin.
Moka... muslimin hautajaisis olkapäät paljaana. Olin myös ainoa valkoinen niin joka ikinen varmasti kiinnitti huomiota....
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:29"]Toisella reissulla Ugandassa paikallinen tuttavani huudahti ihastuneena: "oh, you've gotten fat!" Olin tosiaan lihonut reissujen välissä muutaman kilon, kun aiemmin olin hyvin hoikka. Heistä lihavuus on arvostettavaa ja rehevyys on kauneusihanne.
[/quote]
No eipä ole. Se on vain merkki rahasta ja hyvästä elintavast. Ja sitä arvostetaan.. ei niitä läskejä. varsinki valkoinen iso nainen on heille vaan merkki rikkaudesta. ja jos miehet tykkää pelkästään koosta niin he huutavat naisille " my size..!"
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:53"]Tämä nyt ei mikään suuren suuri moka ole, mutta vaivasi sillon pahasti. Kyproksella mentiin miehen kanssa ravintolaan, jossa miestarjoilija tuli kättelemään miestä ja sitten toki tottuneena tarjosin omaakin kättäni, mutta tarjoilija vaan mulkas kummallisesti. Ja englanniksi selitti, että ei hän koskaan kättele naisia! Kaikki oltiin vähän hämmästyneinä siinä ja kyllä se tarjoilija lopulta minuakin kätteli, mutta jäi kyllä koko tapahtuma mieltä ikävästi vaivaamaan silloin. :/
[/quote]
Luultavasti oli muslimi. Eivät kättele naisia.
[/quote]
Olisiko voinut olla..? Ei jotenkin yhtään ollut mitenkään muslimimainen :D Ja aika vähän niitä taitaa edes Kyproksella olla.
Itse olen marssinut kahden dobermannin kanssa puolittain sisälle kebabbaariin kysymään, miksi he eivät ota tilausta vastaan ulkona olevasta luukusta. (juu tiedän, ettei koiria saa tuoda raflaan, ja juuri siksi jäinkin ovelle)
Meinas delata koko henkilökunta :-)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:04"]Moka... muslimin hautajaisis olkapäät paljaana. Olin myös ainoa valkoinen niin joka ikinen varmasti kiinnitti huomiota....
[/quote]
öö... Etiketin mukaan myös kristillisissä hautajaisissa ei tulisi olla olkapäät paljaana.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:53"]Tämä nyt ei mikään suuren suuri moka ole, mutta vaivasi sillon pahasti. Kyproksella mentiin miehen kanssa ravintolaan, jossa miestarjoilija tuli kättelemään miestä ja sitten toki tottuneena tarjosin omaakin kättäni, mutta tarjoilija vaan mulkas kummallisesti. Ja englanniksi selitti, että ei hän koskaan kättele naisia! Kaikki oltiin vähän hämmästyneinä siinä ja kyllä se tarjoilija lopulta minuakin kätteli, mutta jäi kyllä koko tapahtuma mieltä ikävästi vaivaamaan silloin. :/ [/quote] Luultavasti oli muslimi. Eivät kättele naisia. [/quote] Olisiko voinut olla..? Ei jotenkin yhtään ollut mitenkään muslimimainen :D Ja aika vähän niitä taitaa edes Kyproksella olla.
[/quote] Mita on 'muslimimainen'? Mita ajattelisit kalystani joka on muslimi, laakari ja kayttaa shortseja?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:53"]Tämä nyt ei mikään suuren suuri moka ole, mutta vaivasi sillon pahasti. Kyproksella mentiin miehen kanssa ravintolaan, jossa miestarjoilija tuli kättelemään miestä ja sitten toki tottuneena tarjosin omaakin kättäni, mutta tarjoilija vaan mulkas kummallisesti. Ja englanniksi selitti, että ei hän koskaan kättele naisia! Kaikki oltiin vähän hämmästyneinä siinä ja kyllä se tarjoilija lopulta minuakin kätteli, mutta jäi kyllä koko tapahtuma mieltä ikävästi vaivaamaan silloin. :/
[/quote]
Luultavasti oli muslimi. Eivät kättele naisia.
[/quote]
Olisiko voinut olla..? Ei jotenkin yhtään ollut mitenkään muslimimainen :D Ja aika vähän niitä taitaa edes Kyproksella olla.
[/quote]
Kyproksen kriisi. Tuttu?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"]
Mullekin nuo tervehdykseksi muotoillut kysymykset on aina yhtä vaikeita, tuntuu niin törpöltä vastata samalla kysymyksellä.
Omalla kohdallani järkytyin julkisista vessoista Latviassa, Liettuassa, Romaniassa ja entisissä Jugoslavian maissa kun siellä ensimmäisetä kertaa matkustin joskus kymmenen vuotta sitten (eli tilanne on varmasti muuttunut sen jälkeen). Läntisissä hyvin vauraissa maissa matkustelleena mulle tuli totaalisena yllätyksenä ne reiät lattiassa. Selvisin kuitenkin siitäkin shokista :)
[/quote]
Reikiä lattiassa on myös mm. Ranskassa, jopa Pariisissa.
[/quote]
Tämä olikin järkytys... barbaarit.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:53"]Tämä nyt ei mikään suuren suuri moka ole, mutta vaivasi sillon pahasti. Kyproksella mentiin miehen kanssa ravintolaan, jossa miestarjoilija tuli kättelemään miestä ja sitten toki tottuneena tarjosin omaakin kättäni, mutta tarjoilija vaan mulkas kummallisesti. Ja englanniksi selitti, että ei hän koskaan kättele naisia! Kaikki oltiin vähän hämmästyneinä siinä ja kyllä se tarjoilija lopulta minuakin kätteli, mutta jäi kyllä koko tapahtuma mieltä ikävästi vaivaamaan silloin. :/ [/quote] Luultavasti oli muslimi. Eivät kättele naisia. [/quote] Olisiko voinut olla..? Ei jotenkin yhtään ollut mitenkään muslimimainen :D Ja aika vähän niitä taitaa edes Kyproksella olla.
[/quote] Mita on 'muslimimainen'? Mita ajattelisit kalystani joka on muslimi, laakari ja kayttaa shortseja?
[/quote]
No en osaa selittää ja vähän vitsillähän sen laitoinkin. Siksi tuo ":D". Kälystäsi en ajattele yhtään mitään kun en häntä ole tavannut.
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="20.07.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:32"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:20"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:37"] Kulttuurishokki minulle: helsinkiläiset eivät osaa käyttää oikeita verbimuotoja. Pitäisi sanoa "haluan pelata", helsinkiläinen sanoo "haluan pelaa". Kuulostaa ihan hirveältä. [/quote] Ei se ole "haluan pelaa", vaan "mä haluun pelaa" tai "m'haluun pelaa". T. Helsinkiläinen [/quote] Todistit juuri, että olet moukka. Häpeän! Terveisin viidennen polven helsinkiläinen [/quote] Oon Helsingistä ja sanoisin varmaa mä haluun pelaa. Onks tää nyt outoa tai väärin? [/quote] On väärin ja outoa, jos ei erota verbin perusmuotoa ja yksikön kolmannen persoonan muotoa. Pääverbin jälkeen verbi tulee aina perusmuodossa. Ihan ala-asteella opittua tämä. Pitäisi helsinkiläisenkin osata. [/quote] Se on m-u-r-r-e-t-t-a, kuten myös loppuvinkaisu, esimerkiksi "se ei ha-LUU". Jos joku sanoo mie tai mää, onko sekin väärin ja outoa, pitäisihän tietää että se on minä?
[/quote]
On kuitenkin ihan eri asia käyttää murremuotoa, joka on kuitenkin oikeassa muodossa, kuin käyttää täysin väärää persoonamuotoa. Ei väärän muodon käyttäminen ole mitään murretta, vaan tyhmyyttä.