Suurimmat kulttuurishokit/mokat?
Tuli tuosta tippiketjusta mieleen, mitkä on suurimmat kulttuurishokit tai kulttuurimokat mitkä ovat tapahtuneet sinulle tai jollekin tutulle?
Kommentit (209)
Miten olit pukeutunut? Sillä miten pukeutuu eri paikoissa saa sitä mitä haluaa. Jos olet pukeutunut jätesäkkiin niin miehet kiertävät kaukaa mutta jos sulla on paljastavat tai tiukat vaatteet niin useille miehille se on avoin kutsu harrastaa seksiä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 02:31"]Lapsena eka matka Espanjaan. Yllätyin kuinka mukavia ihmisiä maailmalla on. Isä kertoi aina vain varkaista, murhaajista ja raiskaajista.
[/quote] Kyllä siellä ihan niitäkin on mutta SINÄ onnistuit välttämään sellaisia.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:20"]No juuri se tippaus, vanhemmat kävi USAssa keväällä ja ihmettelivät jälkeenpäin minulle että olipas röyhkeitä ihmisiä siellä amerikassa kun kinusivat rahaa joka paikassa... koitin sitten selittää että niin, se on pakollista siellä mutta ei ne parat tajunneet.
[/quote]
Vielä nolompaa on kun sitten Suomessa yritetään olla niin kansainvälisiä, että jätetään aspalle tippiä. Ei muuten, mutta se tippi on 5-10centtiä, miksi edes vaivautua? Täällä palkat eivät ok tipeistä kiinni, joten tuollaiset viiden sentin tipit ovat todella tökeröitä, tippikulttuurisessa maassa olisi todennäköisesti suoraa haistattelua.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:20"]No juuri se tippaus, vanhemmat kävi USAssa keväällä ja ihmettelivät jälkeenpäin minulle että olipas röyhkeitä ihmisiä siellä amerikassa kun kinusivat rahaa joka paikassa... koitin sitten selittää että niin, se on pakollista siellä mutta ei ne parat tajunneet.
[/quote]
Vielä nolompaa on kun sitten Suomessa yritetään olla niin kansainvälisiä, että jätetään aspalle tippiä. Ei muuten, mutta se tippi on 5-10centtiä, miksi edes vaivautua? Täällä palkat *eivät ok tipeistä kiinni, joten tuollaiset viiden sentin tipit ovat todella tökeröitä, tippikulttuurisessa maassa olisi todennäköisesti suoraa haistattelua.
[/quote]
*eivät ole
Ei nyt tullut mitenkään yllärinä kun tiesin että etelä-koreasta löytyy näitä reikä lattiassa - vessoja myös, lähinnä enemmän metrojen ja ravintoloiden yhteydessä eikä paperista tietoakaan. No ei siinä mitään, mutta puolet matkasta meni hukkaan kun samalle viikolle iski menkat ja runsaat sellaiset. Siinä sitten etsin tunnin välein kunnollista vessaa jossa olisi edes jokin pesumahdollisuus.
Lattiassa olevat reiät wc-istuimen sijaan. Oksennus oli tulla kurkkuun kun näin ekan kerran sellaisen. En suostunut kyykkimään.
Wcstä alas ei voinut huuhtoa vessapaperia. Kaikki kakka ja pissapaperit laitettiin roskikseen joka pursuile yli äyräiden. Kuvotti ajatella mitä kaikkea hepatiittia sieltä löytyikään.
Miehet suuttuivat, elleivät saaneet kantaa rinkkaa puolestasi. Myös fyysisyys oli vaivaannuttavaa.
Asiakaspalvelun hitaus sekä myös se, että tarjoilija tekee kaiken.
OT
Lause "minä haluan pelata" olisi kyllä stadiksi jotain sen suuntaista kuin: "mä haluu skulaa". Kuitenkin, kun tuo muualtamuutto on pitänyt pk-seudun porukan vaihtuvana, ei tulijalle eksoottiset sanat ole ikävä kyllä jääneet käyttöön. Siksi nykyhelsinkiläinen sanonee "mä haluu pelaa". Sillä ei ole mitään tekemistä oikeaoppisen kirjakielen kanssa, jonka puhumista ja käyttämistä vaikkapa tällaisessa kirjoittelussa useimmat ihmiset välttelevät tietoisestikin. Syynä ovat tietenkin ne näppylöitä vatsalaukkunsa sisäpinnalla potevat ihmiset, jotka aina jostakin kolosta ilmestyvät puimaan muiden ihmisten ulosannin laatua ja erityisesti sen puuttumista. Heidän kaltaisensa harva haluaa olla. Anteeksi, siis tarkoitin: Harva haluaa olla heidän kaltaisensa.
M 41
/OT
Vuosia Hollannissa asuneena vieläkin joskus ihmetyttää hollantilaisten suorasukaisuus ja piheys. Esim. puolituttu voi sanoa ihan pokkana minut nähdessään "Olet tainut lihoa pari kiloa sitten viime näkemän." , tai kampaajalta tullessani "Eipä kyllä ole oikein onnistunut leikkaus". Ja tuo piheys tulee esille esim. kun käy kavereiden luona kahvilla, otetaan peltinen "keksilaatikko" esille, mistä tarjotaan jokaiselle YKSI keksi, minkä jälkeen laatikko viedään visusti takaisin kaappiiin. Ei todellakaan samaa menoa, kuin Suomessa missä kahvipöytään laitetaan erilaisia herkkuja, jotka pysyvät pöydässä koko kahvittelun ajan.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:37"]
Kulttuurishokki minulle: helsinkiläiset eivät osaa käyttää oikeita verbimuotoja. Pitäisi sanoa "haluan pelata", helsinkiläinen sanoo "haluan pelaa". Kuulostaa ihan hirveältä.
[/quote]
Ei se ole "haluan pelaa", vaan "mä haluun pelaa" tai "m'haluun pelaa". T. Helsinkiläinen
[/quote]
Todistit juuri, että olet moukka. Häpeän! Terveisin viidennen polven helsinkiläinen
[/quote]
Kuis? Osaan tarvittaessa kirjoittaa kirjakieltäkin oikein mainiosti, mutta kyse oli puhekielestä. Lisäksi olemme keskustelupalstalla, jossa ei edes ole tapana kirjoittaa täysin muodollista kirjakieltä. En myöskään ole moukka. Murr! T. Helsinkiläinen
Muistan itsekin järkyttyneeni jossain Varsovan bussiasemalla näitä reikä lattiassa -vessoja (luulin ekalla kerralla sellaisen nähtyäni että kyseessä on suihku), mutta nykyään ne tuntuvat yleisinä vessoina oikeastaan hygieenisemmiltä kuin normivessat.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:20"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:37"] Kulttuurishokki minulle: helsinkiläiset eivät osaa käyttää oikeita verbimuotoja. Pitäisi sanoa "haluan pelata", helsinkiläinen sanoo "haluan pelaa". Kuulostaa ihan hirveältä. [/quote] Ei se ole "haluan pelaa", vaan "mä haluun pelaa" tai "m'haluun pelaa". T. Helsinkiläinen [/quote] Todistit juuri, että olet moukka. Häpeän! Terveisin viidennen polven helsinkiläinen [/quote] Oon Helsingistä ja sanoisin varmaa mä haluun pelaa. Onks tää nyt outoa tai väärin?
[/quote]
On väärin ja outoa, jos ei erota verbin perusmuotoa ja yksikön kolmannen persoonan muotoa. Pääverbin jälkeen verbi tulee aina perusmuodossa. Ihan ala-asteella opittua tämä. Pitäisi helsinkiläisenkin osata.
[/quote]
En tarkoittanut siis kirjakieltä, vaan puhekieltä (tai jopa slangia) kommentillani. :O T. Helsinkiläinen
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:25"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:25"]Menin teininä U.S.A:an vaihtoon ja oli hämmentävää kun ihmiset ihasteli tätä maantienväristä tukkaa ja hailakoita harmaansinisiä silmiä. "Are you really a blonde?" :D [/quote] Sama! Se julkinen kehuminen on kyllä outoa ujon ja tuppisuun suomalaisen näkökulmasta.
[/quote]
Ulkokultaista paskaa. Kuten kaikki jenkkien sanomisiset.
[/quote]
Mieluummin kuuntelen sellaista ulkokultaista lirkuttelua kuin iänikuista valitusta ja synkistelyä sekä v*tun ja muiden kirosanojen hokemista naama norsunveellä.
[/quote]
Mulla on jenkkimies joka ei osaa edes valehdella. Tutustu niihin äläkä tee tyhmiä steretypioita.
[/quote]
Kyllähän kaikissa kansallisuuksissa on porukkaa joka junaan. Exäni oli amerikkalainen ja hän oli keskivertoamerikkalaista huomattavasti suorapuheisempi eikä valehdellut myöskään. Eihän kaikki suomalaisetkaan synkistele tai töksäytä kaikkea suoraan päin naamaa. Mutta puhun siis keskivertokäyttäytymisestä. T. Tuo aiempi kommentoija, joka tykkää mieluummin mukavasta käytöksestä
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 06:42"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"] Mullekin nuo tervehdykseksi muotoillut kysymykset on aina yhtä vaikeita, tuntuu niin törpöltä vastata samalla kysymyksellä. Omalla kohdallani järkytyin julkisista vessoista Latviassa, Liettuassa, Romaniassa ja entisissä Jugoslavian maissa kun siellä ensimmäisetä kertaa matkustin joskus kymmenen vuotta sitten (eli tilanne on varmasti muuttunut sen jälkeen). Läntisissä hyvin vauraissa maissa matkustelleena mulle tuli totaalisena yllätyksenä ne reiät lattiassa. Selvisin kuitenkin siitäkin shokista :) [/quote] Reikiä lattiassa on myös mm. Ranskassa, jopa Pariisissa. [/quote] Ja Italiassa. [/quote] ja Portugalissa
[/quote]
ja Japanissa. Sielä oli huvittavaa kun kaikki, joissa kävin oli joko huipputeknisiä tai sitten noita reikiä. Kyllä kai jossain on ihan samanlaisia kuin meidän omat.
[/quote]
Japanissa ne perinteisen mallin vessat eivät sentään ole ihan reikiä vaan ihme kanootteja.
Jotkut perustelevat niitä hygieenisyydellä. Eintarvitse ottaa kontaktia "pönttöön".
Eikä japanissakaan läheskään kaikki niitä käytä. Julkisissa vessoissakin usein voi valita kummalla pöntöllä varustettuun koppiin menee.
Vaimoni on japanilainen, eikä hän ole koskaan käynyt kajakkivessassa. Ikää hänelläkin sentään jo yli 40, eli ei siellä ole ollut aikoihin pakko kyykkiä.
Tuossa vielä kuva perinteisestä vessasta https://teachyourselfjapanese.files.wordpress.com/2014/07/japanesetoilet.jpg
Ei siis ole sellainen tarkkuusammuntaa vaativa pelkkä pikkureikä kuten keski- ja eteläeuroopassa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:54"]
Ranskalainen anoppi, jonka mielestä olin laiska, kun en kokopäiväisen työn ja pitkien työmatkojen päälle pyhittänyt vapaa-aikaani mieheni palvelemiselle (ruoanlaitto, vaatehuolto, 100 % kodinhoito). Itse olin järkyttynyt siitä, miten törkeästi appi häntä kohteli, kuin kotiorjaa.
[/quote]
Oiskohan sulle vaan sattunut jotenkin kusipäinen anoppi? Mun ranskalainen anoppi on opettanut mieheni tasa-arvoiseksi. Tekee samalla lailla kotiaskareita vaikka minä olen päivät kotona muksujen kanssa. Mua ei ainakaan ole ikinä laiskaksi haukuttu, vaikka otan joka ilta aikaa itselleni. Ja mitä muita perheitä tunnen täällä, niin aika paljon miehet näyttävät osallistuvan arjen askareisiin. Toki olen kuullut että etelä-Ranskassa kulttuuri on paljon machompi, me asutaan ihan pohjoisessa.
[/quote]
Luonnollisesti kaikki ranskalaiset naiset eivät ole tällaisia, sitä en kai missään väittänytkään? Kyse ei ole pohjois-etelä -vastakkainasettelusta (anoppi pariisilainen), vaan vanhasta ja kouluttamattomasta sukupolvesta. Anoppi on kohta 80-vuotias amistason koulutuksen saanut. Hänellä oli itsellään yritys, mutta katsoi velvollisuudekseen hoitaa sen päälle lapset, miehen ja kodin. Ja hänestä se on siksi myös naisena minun velvollisuuteni. Mieheni on korkeasti kouluttautunut ja asunut eri puolilla maailmaa, joten hänellä on avara maailmankatsomus ja hän kannattaa tasa-arvoa. Muuten emme todellakaan olisi avioituneetkaan.
Olen kyllä törmännyt vastaavaan ajatteluun nuoremmissakin, mm. kolmekymppinen tohtoriksi asti kouluttautunut ystävättäreni kertoi, että hänelle on henkilökohtainen häpeä, jos hänen aviomiehensä kulkee ryppyisessä paidassa, sillä hänen tehtävänsä on vaimona silittää ne.
[/quote]
No, mä ainakin käsitän että kun keskustellaan kulttuurishokeista, niin keskustellaan yleisellä tasolla jostain tietylle kansalle tyypillisestä piirteestä eikä jostain yksittäisestä ihmisestä. Sain tuosta kirjoituksestasi sellaisen käsityksen, että väität kaikkien ranskalaisten olevan samanlaisia kuin appivanhempasi.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 04:43"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 02:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 02:24"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:54"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:43"] Joskus on ihanaa miten suoraan suomalaiset asiansa sanoo. Japanilainen anoppini suuttui kun olin ensikertaa vieraana enkä auttanut häntä keittiössä, vaikkei hän kyllä pyytänytkään. Seuraavalla kerralla muistin kysyä tarvitseeko apua, mutta hän vastasi kielteisesti. Hän suuttui taas kun en auttanut! Olen sittemmin oppinut marssimaan keittiöön omine lupineni. Tämä on suomalaisessa kulttuurissa melko vierasta sillä keittiö on talon omistajan personal space, eikä sinne kutsuta vieraita paiskimaan töitä, tutkimaan kaappeja ja sotkemaan järjestystä. [/quote] Tässäkin on Suomen sisälläkin eroa. Olen törmännyt meinaan suomessakin sellaiseen, erään satakuntalaisen sukulaisen kanssa, että siellä ei suoraan voi pyytää apua tai sanoa edes kysyttäessä että sitä haluaisi, mutta silti avun tarjoamista odotetaan. Muutenkin sielläpäin tuntui näin suoraviivaiselle helsinkiläiselle vaikea kursailu olevan tapana. Esim. kun emäntä pyysi syömään tai kahville, kukaan ei lähtenyt mihinkään. Emännän täytyi monta kertaa pyydellä ennen kuin jähmeästi porukka lähti. Kerran lähdin itse heti, kuten meilläpäin on tapana, ja sain kuulla että se on loukkaus että en odottanut että vanhemmat lähtee ensin. Samalla sukulaisella vielä tapa että kun sinne vie tuliaisia, niin kauhea teatraalinen show että ei voi ottaa vastaan ja kuinka sinä minulle olet tuonut mitään, ei olisi tarvinnut, vaikka selvästi oikeasti haluaa että tuliaisia tuodaan ja luultavasti loukkaantuisi jos ei toisi mitään. [/quote] :D Kuulostaa niin tutulta! Olen itse Porista kotoisin ja nämä kuviot tosiaan tanssitaan vierailuilla enemmän tai vähemmän selkeinä läpi. Myöskään viimeistä pullan- tai kakunpalaa ei voi ottaa, vaikka emäntä kuinka tyrkyttäisi ja itsekin tekisi mieli. En ole tajunnutkaan, että me Satakuntalaiset olemme näin "japanilaisia". [/quote] Nyt menee metsään. Ekassa viestissä puhutaan oletuksesta että vieras osallistuu keittiöhommiin, ei siitä ettei suomalainen kehtaa ottaa ensimmäistä tai viimeistä kakkupalaa. Siinä ei ole mitään japanilaista.
[/quote]
Vaan, kun kursailu tuntuu olevan yhteistä. Ei voida pyytää auttamaan tai sanoa asioita suoraan, vaan vieraan pitäisi ymmärtää jopa kielloista huolimatta tehdä niin.
[/quote]
Nimenomaan ei ole yhteistä. On kulttuureja joissa toisille viestitään sanattomasti, mutta suorasanaiset suomalaiset ovat tavallisesti liian möllejä huomatakseen ja reagoidakseen niihin. Toimikaamme sitten maassa maan tavalla.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 08:59"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 02:31"]Lapsena eka matka Espanjaan. Yllätyin kuinka mukavia ihmisiä maailmalla on. Isä kertoi aina vain varkaista, murhaajista ja raiskaajista.
[/quote] Kyllä siellä ihan niitäkin on mutta SINÄ onnistuit välttämään sellaisia.
[/quote]
Pointti oli varmaan se että junttien mielestä vain suomalaiset ovat hyviä ja kaikki ulkomaalaiset pahoja. Jos lapsi kasvatetaan luulemaan niin, voi totuus hämmästyttää.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 06:42"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:51"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"] Mullekin nuo tervehdykseksi muotoillut kysymykset on aina yhtä vaikeita, tuntuu niin törpöltä vastata samalla kysymyksellä. Omalla kohdallani järkytyin julkisista vessoista Latviassa, Liettuassa, Romaniassa ja entisissä Jugoslavian maissa kun siellä ensimmäisetä kertaa matkustin joskus kymmenen vuotta sitten (eli tilanne on varmasti muuttunut sen jälkeen). Läntisissä hyvin vauraissa maissa matkustelleena mulle tuli totaalisena yllätyksenä ne reiät lattiassa. Selvisin kuitenkin siitäkin shokista :) [/quote] Reikiä lattiassa on myös mm. Ranskassa, jopa Pariisissa. [/quote] Ja Italiassa. [/quote] ja Portugalissa [/quote] ja Japanissa. Sielä oli huvittavaa kun kaikki, joissa kävin oli joko huipputeknisiä tai sitten noita reikiä. Kyllä kai jossain on ihan samanlaisia kuin meidän omat. [/quote] Japanissa ne perinteisen mallin vessat eivät sentään ole ihan reikiä vaan ihme kanootteja. Jotkut perustelevat niitä hygieenisyydellä. Eintarvitse ottaa kontaktia "pönttöön". Eikä japanissakaan läheskään kaikki niitä käytä. Julkisissa vessoissakin usein voi valita kummalla pöntöllä varustettuun koppiin menee. Vaimoni on japanilainen, eikä hän ole koskaan käynyt kajakkivessassa. Ikää hänelläkin sentään jo yli 40, eli ei siellä ole ollut aikoihin pakko kyykkiä. Tuossa vielä kuva perinteisestä vessasta https://teachyourselfjapanese.files.wordpress.com/2014/07/japanesetoilet.jpg Ei siis ole sellainen tarkkuusammuntaa vaativa pelkkä pikkureikä kuten keski- ja eteläeuroopassa.
[/quote]
Itse olin juuri matkalla Kroatiassa, jossa kaikki vessat olivat "normaaleja" vessoja, paitsi kun lähdimme kauas luonnonpuistoon, siellä oli vähän samantyyliset vessat kun tuossa ylläolevassa kuvassa. Tuo "laari" mihin pitää tähdätä oli vaan pirusti leveämpi ja kengille oli omat paikat. Voin sanoa, että hetken aikaa hirvitti, koska 1. vessaa ei saanut lukkoon joten jouduin kädellä pitämään ovea kiinni 2. Asento oli minulle niin hassu että pelkäsin tipahtavani p*rseelleni. 3. Ilmeisesti hirveän moni muukaan turisti ei osannut oikein käyttää tuota, koska lattialla oli pissaa ja se myös haisi tosi vahvasti.
Lopputulos = pissasin kengälleni :D
Costa del Solilla ihmetytti, että kilometrien pituisella hienolla hiekkarannalla oli ehkä yksi ainoa vessa, joka sitten oli pahemmassa kunnossa kuin meikäläiset bajamajat koskaan. Mihin sikäläiset pissaa rannalla ollessaan? Mereen? Yöks. No joo, kuulemma on tapana mennä lounastamaan chiringuitoon eli rantabaariin, mutta entä jos on eväät tai muuten vaan ei ole rahaa? Kehtaako mennä kyselemään vessaa, kun tarjoilija katsoo kieroon?
Niin ja järkytyksenä tuli myös juuri Kroatiassa kuinka sikoja ihmiset ovat! Edellisenä vuonna olimme Splitissä festareilla, jotka järjestettiin Poljud-stadionilla. Tuli hätä ja lähdin vessaan. Vessoissa lattiat lainehti pissaa, vessanpöntöt oli osittain revitty irti seinistä, jolloin ne eivät tietenkään enää vetäneet. Mutta ei hätä ole tämännäköinen, sinne vaan tarpeet ja paperia päälle. Siis valehtelematta pöntössä oli pissasta märkää paperia niin paljon että se tuli yli, koristeena "kakun" päällä jonkun vääntämä jööti. Viereisessä kopissa tilanne vähän parempi, paitsi että päälimmäisenä oli jonkun hyytynyt menkkaveriklöntti. Se oli järkyttävin kokemukseni vessoista. Lähdin bajamajoille, joissa tilanne ei ollut parempi, pääsin koppiin missä istuinrenkaan vieressä oli kakkakikkare. Vieläkin puistattaa ajatella.
Tämä oli vähän ot, koska ei varsinaisesti liity kulttuuriin, mutta tietynlaisena shokkina tuli kyllä.
Splitissä järkytystä aiheutti myös satamassa merestä tuleva mädän kananmunan haju, ja kun lähemmäs meni, niin näki että mereen lasketaan jotain harmaata jätevettä. Hyi hele, haisee muuten tosi kauas ja pahalle.. Ja siinä on kuitenkin isot ravintolat, hotellit yms ihan vieressä, en tajua miten joku voi syödä siinä hajussa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:35"]Iso-Britanniassa "You all right?" on tervehdys, ei kysymys. Melkein 10 vuotta olen täällä asunut enkä vieläkään osaa sanoa "You all right!" luontevasti takaisin. Samoin "How are you" ei tarkoita mitään erityistä.
[/quote]
10 vuotta asunut siellä, etkä vieläkään tiedä, että se sanotaan "Isossa-Britanniassa"? Vai onko suomen kielioppi päässyt unohtumaan?