Suurimmat kulttuurishokit/mokat?
Tuli tuosta tippiketjusta mieleen, mitkä on suurimmat kulttuurishokit tai kulttuurimokat mitkä ovat tapahtuneet sinulle tai jollekin tutulle?
Kommentit (209)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 02:24"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:54"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:43"] Kuulostaa tutulta meillä savossakin. Eräät sukulaiset vievät tämän äärimmilleen: tiukasti seisotaan takki päällä eteisessä ja istumaan tullaan vasta monennen kehoituksen jälkeen. Sittenkin istutaan takki päällä kiireisen näköisenä olohuoneessa. Mitään ei oteta vastaan (tai ainakin kieltäydytään hyvin tiukasti), mutta itse tyrkytetään toiselle esim. korvausta tehdystä työstä. Oli rasittavaa lapsensa, kun serkut oli opetettu siihen, että mitään ei saa meillä käydessä ottaa, vaikka kuinka tarjottaisi. Itse taas serkkujen luona syötiin usein ruokaa, kun ei osattu tarpeeksi topakasti kieltäytyä. Huomasin itsekin olevani ärsyttävä kursailija, kun eräs toinen sukulainen tarjosi minulle korvausta tehdystä työstä. Kieltäydyin, koska ajattelin sen "kuuluvan asiaan". Yllätyin aivan, kun sukulainen pistikin viisikymppisen takaisin omaan taskuunsa enempiä vastaan väittämättä. Olisi se raha todellisuudessa kelvannut köyhälle opiskelijalle. :) [/quote] Inhoan muuten yli kaiken sitä tapaa, ettei heti ensimmäisestä kehotuksesta saa mennä pöytään. Voin hyvin elävästi kuulla mielessäni äitini ensimmäiseen kehotukseen vastaukseksi lausuman vaimean "kiitos". Tällöin ollaan jo vähän lähtövalmiudessa, mutta vielä ei nousta. Vasta toisesta tai kolmannesta kutsusta voi jo hyvin hitaasti lähteä valumaan pöytää kohti. Voisi tietyille sukulaisille tehdä joskus niin, että jos ekasta kutsusta ei pöytään tulla, niin en pyydä toista kertaa, vaan alan keräillä tarjottavia pois.
[/quote]
Kursailijoille kannattaa sanoa heti ensimmäisellä kutsulla, että on kaadettu jo että tulkaas heti ettei jäähdy. Siltikin vetkutellaan vielä hetki mutta yleensä nopeuttaa toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:53"]
Tämä nyt ei mikään suuren suuri moka ole, mutta vaivasi sillon pahasti. Kyproksella mentiin miehen kanssa ravintolaan, jossa miestarjoilija tuli kättelemään miestä ja sitten toki tottuneena tarjosin omaakin kättäni, mutta tarjoilija vaan mulkas kummallisesti. Ja englanniksi selitti, että ei hän koskaan kättele naisia! Kaikki oltiin vähän hämmästyneinä siinä ja kyllä se tarjoilija lopulta minuakin kätteli, mutta jäi kyllä koko tapahtuma mieltä ikävästi vaivaamaan silloin. :/
[/quote]
Mä oon kerran vahingossa kätellyt muslimimiestä kun en tiennyt tuosta rajoitteesta. Miesparka oli kovin hämmentynyt eikä ehtinyt kieltäytymään kun reippaasti esittelin itseni ja ojensin käteni. Kaveri sitten valisti mua jälkeenpäin ja mua lähinnä huvitti kun mietin että mitähän kiellettyä siinä sitten oikein mahtoi tapahtua kun julkisella paikalla todistajien läsnäollessa kätemme koskettivat n. 0,75 sekuntia. Toisaalta myös loukkasi, eikö muka kelpaa ja missäs mun ihmisarvo on. Olisi luullut sitäpaitsi jo tottuneen kun oli ilmeisesti jo jokusen vuoden asunut länsimaassa.
[/quote]
Miksei asiaa voi miettiä toisinpäin? Miksi hänen kulttuurinsa pitää kävellä sinun kulttuurisi yli? Sinun kulttuurissa naisia kätellään ja se ajatus on ihan yhtä arvokas kuin tuo naisten kättelemättömyys -kulttuuri. Jomman kumman on joustettava ja ehkä muslimikin saa kerrankin joustaa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 09:35"]
Tämä nyt ei mikään suuren suuri moka ole, mutta vaivasi sillon pahasti. Kyproksella mentiin miehen kanssa ravintolaan, jossa miestarjoilija tuli kättelemään miestä ja sitten toki tottuneena tarjosin omaakin kättäni, mutta tarjoilija vaan mulkas kummallisesti. Ja englanniksi selitti, että ei hän koskaan kättele naisia! Kaikki oltiin vähän hämmästyneinä siinä ja kyllä se tarjoilija lopulta minuakin kätteli, mutta jäi kyllä koko tapahtuma mieltä ikävästi vaivaamaan silloin. :/
[/quote]
Mä oon kerran vahingossa kätellyt muslimimiestä kun en tiennyt tuosta rajoitteesta. Miesparka oli kovin hämmentynyt eikä ehtinyt kieltäytymään kun reippaasti esittelin itseni ja ojensin käteni. Kaveri sitten valisti mua jälkeenpäin ja mua lähinnä huvitti kun mietin että mitähän kiellettyä siinä sitten oikein mahtoi tapahtua kun julkisella paikalla todistajien läsnäollessa kätemme koskettivat n. 0,75 sekuntia. Toisaalta myös loukkasi, eikö muka kelpaa ja missäs mun ihmisarvo on. Olisi luullut sitäpaitsi jo tottuneen kun oli ilmeisesti jo jokusen vuoden asunut länsimaassa.
[/quote]
Miksei asiaa voi miettiä toisinpäin? Miksi hänen kulttuurinsa pitää kävellä sinun kulttuurisi yli? Sinun kulttuurissa naisia kätellään ja se ajatus on ihan yhtä arvokas kuin tuo naisten kättelemättömyys -kulttuuri. Jomman kumman on joustettava ja ehkä muslimikin saa kerrankin joustaa.
[/quote]
Itse yllättäen päädyin Suomessa muslimiperheen lähettyville, olivat anoppini tuttuja. Halusin tottakai kohteliaisuudesta esitellä itseni, mutta koska olen nainen ja vielä olkapäät paljaana, niin koko perhe (niin naiset kuin miehet) esittivät etten ollut edes paikalla. Ymmärrän toki, että kuuluu heidän kulttuuriinsa, mutta ei se silti mukavalta tuntunut
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 09:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itse yllättäen päädyin Suomessa muslimiperheen lähettyville, olivat anoppini tuttuja. Halusin tottakai kohteliaisuudesta esitellä itseni, mutta koska olen nainen ja vielä olkapäät paljaana, niin koko perhe (niin naiset kuin miehet) esittivät etten ollut edes paikalla. Ymmärrän toki, että kuuluu heidän kulttuuriinsa, mutta ei se silti mukavalta tuntunut
[/quote] Muslimit halveksuvat "vääräuskoisia" ja varsinkin naisia. Kuuluu todellakin heidän kulttuuriinsa, jo Koraanissa näin sanotaan, ja Koraanihan kuulemma on aitoa Jumalan sanaa ja sitä on noudatettava kirjaimellisesti. Kannattaa jatkossa vältellä heidän seuraansa. M33
Shokki oli että ihmiset olivat lämpimiä ja kohteliaita käytökseltään. Keskustelut olivat mielenkiintoisia ja niissä kuunneltiin kumpaakin osapuolta. Kiireettömyys ja iloisuus sai minut ekana viikkona itkemään. Oli vaan niin erillaista kuin Suomessa. Mietin kovasti etten enää palaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:54"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 01:43"]
Joskus on ihanaa miten suoraan suomalaiset asiansa sanoo. Japanilainen anoppini suuttui kun olin ensikertaa vieraana enkä auttanut häntä keittiössä, vaikkei hän kyllä pyytänytkään. Seuraavalla kerralla muistin kysyä tarvitseeko apua, mutta hän vastasi kielteisesti. Hän suuttui taas kun en auttanut! Olen sittemmin oppinut marssimaan keittiöön omine lupineni. Tämä on suomalaisessa kulttuurissa melko vierasta sillä keittiö on talon omistajan personal space, eikä sinne kutsuta vieraita paiskimaan töitä, tutkimaan kaappeja ja sotkemaan järjestystä.
[/quote]
Tässäkin on Suomen sisälläkin eroa. Olen törmännyt meinaan suomessakin sellaiseen, erään satakuntalaisen sukulaisen kanssa, että siellä ei suoraan voi pyytää apua tai sanoa edes kysyttäessä että sitä haluaisi, mutta silti avun tarjoamista odotetaan.
Muutenkin sielläpäin tuntui näin suoraviivaiselle helsinkiläiselle vaikea kursailu olevan tapana. Esim. kun emäntä pyysi syömään tai kahville, kukaan ei lähtenyt mihinkään. Emännän täytyi monta kertaa pyydellä ennen kuin jähmeästi porukka lähti. Kerran lähdin itse heti, kuten meilläpäin on tapana, ja sain kuulla että se on loukkaus että en odottanut että vanhemmat lähtee ensin. Samalla sukulaisella vielä tapa että kun sinne vie tuliaisia, niin kauhea teatraalinen show että ei voi ottaa vastaan ja kuinka sinä minulle olet tuonut mitään, ei olisi tarvinnut, vaikka selvästi oikeasti haluaa että tuliaisia tuodaan ja luultavasti loukkaantuisi jos ei toisi mitään.
[/quote]jos mulla olis samanlaisia sukulaisia niin tekis niin mieli tossa tilanteessa vetästä se tuliainen pois.
Olen entinen vanhoillislestadiolainen. Jätin yhteisön noin 25-vuotiaana. Seurasi monenlaisia isompia ja pienempi shokkeja ja mokia.
En ollut koskaan meikannut, tanssinut, käynyt baareissa, elokuvissa, teatterissa, oopperassa, harrastanut seksiä, seurustellut, käyttänyt alkoholia jne. Lista on pitkä. Kaikenlaista sattui, kun otin nämä ja monet muut asiat haltuun.
Kerron nyt seksishokkiosuuden. Joitakin vuosia yhteisöstä lähdön jälkeen aloin kaivata elämänkumppania. En käynyt vielä silloin ulkona juhlimassa, joten ainoaksi keinoksi näin vastata nettitreffi-ilmoituksiin. Miehiä tietysti löytyi. Olin todella varovainen niin muutamien kanssa, joiden kanssa petiin asti päädyin. Mutta mitä siitä huolimatta oli seurauksena: klamydia-tartunta. Sen siitä sai, kun kiltti vl-tyttö lähti suureen maailmaan ;
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"] Italialaiset miehet. Tunkivat iholle ja huutelivat "beautiful beautiful" vaikka olin avovaimon ja lasten kanssa matkassa. Puistattaa vieläkin. [/quote] Siis huutelivat sinulle beautiful beautiful (miehelle) ? [/quote] Ihan olen nainen.
[/quote]
Lesbopari siis?
[/quote]
Tarvitsetko pitkänkin pätkän ratakiskoa ennen kuin menee jakeluun?
Täytyy sanoa näin paljon reissanneena että kyllä järkytti tänä kesänä Kreikan Lefkaksella Euroopan upeimpiin rantoihin kuuluvan Porto Katsikin "vessat". Hyi helvetti. Upea ranta, mutta tuli aika lyhyt reissu, kun piti lähteä autolla ettimään siistimpää vessaa kauempaa, eikä haluttu uudestaan enää maksaa rannan parkkimaksua. En ole koskaan nähnyt niin oksettavan epäsiistejä vessoja kun mitä tuolla oli. Yäk :s paskaa seinillä yms..
Kun Lontoon reissulla kaikki (myyjät, hotellivirkailijat jne.) puhuttelivat minua nimellä "dear". Ei sillä että olisi haitannut, minusta tuo on niin herttaista vaikka se heille on tietysti selviö :D
Samoin small talk ensimmäisellä reissullani Jenkkilässä. Minusta tuo tapa on tosi kiva, mutta aluksi vaati suomalaiselle teinille kyllä totuttelua.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 01:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:42"]
Minusta Pohjanmaalla on aina vaikea kyläillä. Siellä ei välttämättä tarjota edes pitkämatkalaiselle kahvia! Ja sitten odotetaan, että tiskaa omat astiat, jos on jotain tarjottu! En myöskään osaa mennä siellä oikeaan aikaan pöytään, ilmeisesti pitäisi mennä heti ensikutsusta?
[/quote]
Siis mitä tarkoitat Pohjanmaalla? Pohjanmaahan kuuluu lähinnä rannikon ruotsinkielisiä kaupunkeja, enkä mitenkään usko, että siellä on tuollaista. Vai tarkoitatko Etelä-Pohjanmaata? Olen itse kasvanut siellä, eikä todellakaan ainakaan mun laajassa suvussa tai tuttavapiireissä ole koskaan laitettu vieraita tiskaamaan tai siivoamaan. Myös tarjottavia on aina todella runsaasti, kahvipöydässä on sen seitsemää sorttia, ja jos ruokaa laitetaan, sitäkin on vaikka millä mitalla. Kyllä vieraiden kestitseminen on todella tärkeää Etelä-Pohjanmaalla.
Pohjois- ja Keski-Pohjanmaan tavoista mulla ei ole tietoa.
[/quote]
Sori, että joudun kertomaan sulle tämän, mutta tuo mitä kuvasit ei kuulu kulttuuriin. Noin kohdellaan ei-toivottuja vieraita ihan missä vaan..
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:10"]"How are you" ei tarkoita mitään erityistä."
USAssa siihen vastataan:"Fine and you?" Aina esitetaan vastakysymys. Paljon on muitakin vastauksia mutta minusta niita on turistin turha yrittaa kun ihan normaali tervehdys ei tahdo onnistua.
I'm good, and you? Can't complain, and you? Peachy keen, and you? Just dandy, and you?
[/quote]
Älä nyt viitti. Jenkit ottaa sen loukkauksena jos vastaat "fine". Se on heidän mielestään törkeää. Joten mitä tahansa muuta kannattaa sanoa paitsi fine.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:13"]Olen entinen vanhoillislestadiolainen. Jätin yhteisön noin 25-vuotiaana. Seurasi monenlaisia isompia ja pienempi shokkeja ja mokia.
En ollut koskaan meikannut, tanssinut, käynyt baareissa, elokuvissa, teatterissa, oopperassa, harrastanut seksiä, seurustellut, käyttänyt alkoholia jne. Lista on pitkä. Kaikenlaista sattui, kun otin nämä ja monet muut asiat haltuun.
Kerron nyt seksishokkiosuuden. Joitakin vuosia yhteisöstä lähdön jälkeen aloin kaivata elämänkumppania. En käynyt vielä silloin ulkona juhlimassa, joten ainoaksi keinoksi näin vastata nettitreffi-ilmoituksiin. Miehiä tietysti löytyi. Olin todella varovainen niin muutamien kanssa, joiden kanssa petiin asti päädyin. Mutta mitä siitä huolimatta oli seurauksena: klamydia-tartunta. Sen siitä sai, kun kiltti vl-tyttö lähti suureen maailmaan ;
[/quote]
Kilttejä vl-tyttöjä ei oo kuin saduissa, opiskelemaan kun lähtevät ovat riettaampia, kuin katolisen äidin kasvatit.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 09:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mut eiks tää ole hieman ristiriitaista, ei voi kätellä mutta turistikohteissa ainakin voi huudella härskejä ja iskeä länsimaalaisia tyttöjä. Hämmentävää käytöstä.
Kyse ei ole siitä ettei muslimimies kättele sinua, vaan kyse on siitä etteivät vastakkaiset sukupuolet kättele/kosketa toisiaan elleivät ole aviossa tai sukua. Yhtä lailla, jos mies menee tarjoamaan kättään niin musliminainen ei välttämättä halua kätellä.
Mutta tässä on suuria eroja riippuen islamin suuntauksesta/koulukunnasta. Oon ollut tekemisissä paljon myös muslimien kanssa, jotka kättelee, jopa halailee vastakkaista sukupuolta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:48"]
Muistan itsekin järkyttyneeni jossain Varsovan bussiasemalla näitä reikä lattiassa -vessoja (luulin ekalla kerralla sellaisen nähtyäni että kyseessä on suihku), mutta nykyään ne tuntuvat yleisinä vessoina oikeastaan hygieenisemmiltä kuin normivessat.
[/quote]
Olen samaa mieltä hygieenisyydestä. Kreetalla rantavessat oli reikä-versioita ja se oli ihan ok, mutta se hieman ärsytti että ovissa ei ollut lukkoja. Pakotin miehen oven eteen vahtiin :-) muissakin vessoissa lukot oli jostain syystä rikottu tai niitä ei ollut ollenkaan.
Thaimaassa lomaillessa taas olin henkisesti valmistautunut reikiin, mutta joka paikassa olikin pönttöjä. Ja voi stana missä kunnossa ne pöntöt oli... On hemmetin hankala kekottaa puolikyykyssä ja varoa ihokontaktia vessanpönttöön, silloin oikeesti toivoin että olisi ollut vain reikä lattiassa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:20"]No juuri se tippaus, vanhemmat kävi USAssa keväällä ja ihmettelivät jälkeenpäin minulle että olipas röyhkeitä ihmisiä siellä amerikassa kun kinusivat rahaa joka paikassa... koitin sitten selittää että niin, se on pakollista siellä mutta ei ne parat tajunneet. [/quote] Vielä nolompaa on kun sitten Suomessa yritetään olla niin kansainvälisiä, että jätetään aspalle tippiä. Ei muuten, mutta se tippi on 5-10centtiä, miksi edes vaivautua? Täällä palkat eivät ok tipeistä kiinni, joten tuollaiset viiden sentin tipit ovat todella tökeröitä, tippikulttuurisessa maassa olisi todennäköisesti suoraa haistattelua.
[/quote]
Kaupassa kaikki "tipit" mitä olen saanut on juurikin se 5-10 centtiä ja menee lyhentämättömänä henkilökunnan virkistysrahastoon. Ostetaan/tehdään niillä rahoilla jotain kivaa kesäisin. Vuoden aikana tulee ihan mukava määrä. Ei ole tarkoitettu kenenkään palkanlisäksi ja asiakkaat kyllä tietää sen. Sama käytäntö on aika monessa pienemmässä kaupassa ja baarissa.
Ja miksi hyvästä palvelusta ei saisi antaa sitä viittä senttiä jos haluaa, vaikka muualla maailmassa sille suututtaisiin?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 00:20"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:37"] Kulttuurishokki minulle: helsinkiläiset eivät osaa käyttää oikeita verbimuotoja. Pitäisi sanoa "haluan pelata", helsinkiläinen sanoo "haluan pelaa". Kuulostaa ihan hirveältä. [/quote] Ei se ole "haluan pelaa", vaan "mä haluun pelaa" tai "m'haluun pelaa". T. Helsinkiläinen [/quote] Todistit juuri, että olet moukka. Häpeän! Terveisin viidennen polven helsinkiläinen [/quote] Oon Helsingistä ja sanoisin varmaa mä haluun pelaa. Onks tää nyt outoa tai väärin?
[/quote]
On väärin ja outoa, jos ei erota verbin perusmuotoa ja yksikön kolmannen persoonan muotoa. Pääverbin jälkeen verbi tulee aina perusmuodossa. Ihan ala-asteella opittua tämä. Pitäisi helsinkiläisenkin osata.
[/quote]
Se on m-u-r-r-e-t-t-a, kuten myös loppuvinkaisu, esimerkiksi "se ei ha-LUU". Jos joku sanoo mie tai mää, onko sekin väärin ja outoa, pitäisihän tietää että se on minä?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:53"]Tämä nyt ei mikään suuren suuri moka ole, mutta vaivasi sillon pahasti. Kyproksella mentiin miehen kanssa ravintolaan, jossa miestarjoilija tuli kättelemään miestä ja sitten toki tottuneena tarjosin omaakin kättäni, mutta tarjoilija vaan mulkas kummallisesti. Ja englanniksi selitti, että ei hän koskaan kättele naisia! Kaikki oltiin vähän hämmästyneinä siinä ja kyllä se tarjoilija lopulta minuakin kätteli, mutta jäi kyllä koko tapahtuma mieltä ikävästi vaivaamaan silloin. :/
[/quote]
Ei tarvitse noin kauas lähteä, Venäjälläkään naiset eivät kättele miehiä. Oikeastaan taitaa olla harvassa maat joissa naiset ja miehet kättelevät, joko pitää poskipusu tehdä myös tai jättää kättelemättä