Te, jotka olette olleet muuallakin töissä, kuin Suomessa
kertokaahan kokemuksianne, ihan kaikki kiinnostaa.
Kommentit (33)
Oxfordissa opiskeluaikana kirjakaupassa viikonlopputöissä. Oli tosi kivaa. Aika samanlaista kuin suomessakin, erona vain se, että liike meni kiinni paljon aiemmin kuin Suomessa ja siitä sit lähdettiin monesti kavereiden kanssa pubiin syömään, kun sopivasti oltiin keskustassa töissä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:56"]USAssa kavelin firmaan, "myin" taitoni pomolle. Sain paikan vaikka ei mitaan koulutusta alalle. Muutaman vuoden kuluttua ylennettiin johtoportaaseen. [/quote] Ja työlupa irtosi tuosta vaan?
[/quote] Oli Green Card jo maahan saapuessa. Ei taida onnistua enaa.
Olin puoli elämää sitten ysärillä Briteissä hotellissa kesätöissä ja meininki oli rento, vaikka työ oli sinänsä raskasta. Palkka oli melko pieni, mutta englannin kielen taidot kohentuivat huimasti entisestään ja ainakin hotellin omistajaperhe olivat todella mukavia ihmisiä. Ko. kaupungissa oli runsaasti muita eurooppalaisia töissä ja kielikursseilla ja bileitä yms. riitti iltaisin enemmän kuin olisi edes jaksanut.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:56"]USAssa kavelin firmaan, "myin" taitoni pomolle. Sain paikan vaikka ei mitaan koulutusta alalle. Muutaman vuoden kuluttua ylennettiin johtoportaaseen. [/quote] Ja työlupa irtosi tuosta vaan?
[/quote] Oli Green Card jo maahan saapuessa. Ei taida onnistua enaa.
[/quote]
Onhan edelleen Green Card lottery.
Haetko ihmisten kokemuksia ihan oikeista töistä vai kelpaako kokemukset au pairina olosta? Olin vuoden aupparina toisen (belgialaisen) tytön kanssa Iso-Britanniassa kunnon luksuslukaalissa. Iso kartanomainen talo, lapset pilalle hemmoteltuja, jotka saivat vanhemmiltaan kaiken mitä halusivat paitsi aikaa... Itse asiassa näimme lasten vanhempia vain n. 10krt ja olin kokonaisuudessaan hieman vajaa 14kk siellä. Säälitti lasten puolesta, onneksi edes heidän isoäitinsä kävi lähes päivittäin moikkaamassa, lapset selvästi kärsivät vanhempien ainaisesta poissaolosta.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:44"]
Olin vapaaehtoistyössä länsi-Afrikassa joskus vuonna takatukka. Se oli se elämämkoulu, ihan kirjaimellisesti.
[/quote]
Avaa nyt vähän enemmän.
[/quote]
Menneet ovat menneitä ;) ja joskus niitä on turha ruveta muistelemaan
Euromaat ovat helppoja; ei ole valuuttakurssi riskiä, työlainsäädäntö on jollain tavalla asiallinen, ja työlupabyrokratia on helppo. Ovat lähellä joten kotiin on helppo palata.
Mitä kauemmaksi EUsta lähtee, niin sitä hankalampaa kaikki on ja kannattaa olla joku paikallinen auttamassa byrokratian kanssa.
Mä olen ollut töissä Ranskassa, USA:ssa ja Englannissa rahoitusalalla.
Ranskassa ainakin mun alalla oli tosi jähmeä hierarkia, vanhempia ja korkeampiarvoisia kollegoita teititeltiin asiakkaista puhumattakaan. Päätöksen tekoon vaaditiin niin monta porrasta että mikään ei tapahtunut kovinkaan ketterästi. Paljon lomaa ja ihan hyvät etuudet muutenkin.
USA:ssa päivät oli pitkiä ja niistä suuri osa käytettiin verkostoitumiseen ja oman tiimin saavutuksista metelöintiin. Paljon kaikenlaisia kissanristiäisiä työn puolesta joihin oli melkeinpä pakko osallistua jos halusi luoda uraa. Sopiva elämäntyyli sinkulle joka oli uusi maassa. Tosi vähän lomaa tai vapaata ylipäätään.
Nyt asun Englannissa ja palasin äskettäin töihin äitiyslomalta, täälläkin paahdetaan tosi pitkää päivää, työmatkoineen helposti 12 tuntia. Mutta muuten työelämä on suht rentoa, ei hirveää pönötystä tai hierarkiaa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:59"]Miten 13 sinne päädyit, vai asuitko Saksassa jo valmiiksi? Mielenkiintoista...
[/quote]
Sain ammattikoulussa mahdollisuuden suorittaa työssäoppimisjaksoni saksalaisessa vanhainkodissa. Top-jakson aikana ihastuin saksalaiseen kulttuuriin ja tapoihin, joten valmistuttuani hain aktiivisesti töitä eri kaupungeista ympäri Saksaa ja pääsin sairaalaan hoitoapulaiseksi. :)
Noin 1,5v päästä pestin saamisesta näin Zalandon työpaikkailmoituksen, jonne hain mielenkiinnosta (ja paremman palkan perässä) ja sain työpaikan sieltä. Jos palstalla joku lähi-/sairaanhoitaja tai kuka tahansa muu on kiinnostunut kuulemaan lisää Saksassa työskentelystä, kerron mielelläni lisää. -13
Toimistorottana Unkarissa vuoden ajan. Pukuvaatimuksena asiallinen jakkupuku ja korkkarit. Hymyily kielletty, sääntöjä ei kierretty minkään inhimillisen syyn takia, leimaa leiman päälle paukuteltiin päivät pitkät. Sisällä tupakoitiin taukoamatta. Työpaikkaruokailu järjestettiin, mutta itse en kyennyt sitä muonaa syömään vaan kävin ulkona syömässä, minkä takia minua vähän katsottiin pitkin nokkaa. Kaikkia teititeltiin, paitsi ihan lähimpiä työkavereita. Pomoille suurin piirtein kumarrettiin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:44"]
Olin vapaaehtoistyössä länsi-Afrikassa joskus vuonna takatukka. Se oli se elämämkoulu, ihan kirjaimellisesti.
[/quote]
Avaa nyt vähän enemmän.