Asiakaspalvelutyössä meikkauspakko??
Voidaanko minut todella pakottaa meikkaamaan vain koska olen nainen? En ole koskaan tykännyt meikata, nyt ikää 28-v., hiuksia laitan myös ilman "tököttejä" eli nuttura ja lettikampaukset jne., siistit vaatteet myös. Mutta ei kuulemma riitä kun pitäisi vielä ehostautua meikillä! Eihän miestenkään tarvitse!! Ihan hyvä iho enkä tarvitse meikkiä mielestäni enkä tahtoisi käyttää. Voidaanko velvoittaa? :(
Kommentit (282)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:32"]Miksi ap:n esimies olisi huomauttanut asiasta, jos siihen ei olisi kiinnittänyt huomiota?
[/quote]
Miksi meikkauspakkoa ei tuotu kunnolla esille työhaastattelussa?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:32"]
Ulkomailla naiset siististy huoliteltuja, eli kevyellä meikillä matkassa. Yleinen tapa.[/quote]
Aivan, mutta mitä ovatkaan ne maat joissa näin? Ainakin Venäjällä.
Muistanpa muutaman nimeltä mainittavan ulkomaalaisen naisen: Golda Meir, Sirimavo Bandaranaike, Indira Gandhi. Oliko heistä yhdelläkään meikkiä? He olivat aikanaan jopa niin tasa-arvoisten suomalaisnaisten esikuvia.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:30"]Heh. Lampaat vauhdissa. Meikkaamista periaatteella puolustavat pukeutuisitte rahan takia varmaan huntuunkin, jos pomo velvoittaisi..? Samalla tavalla huntua voidaan perustella naisille pakolliseksi vaatteeksi. Missä on edistyksellinen itsemääräämisoikeutemme? Olemmeko valmiita luopumaan siitä näin pienen asian takia? Aloittajalle nostan hattua. Alistua ei pidä. [/quote] Jos menee vaikka arabimaihin töihin niin silloin pitää naisten peittää pää. Se sikäläinen normi. Länsimaissa se taas eri tavalla määritelty, siihen kuuluu huoliteltu ulkonäkö, esim meikki
[/quote]
Ei kuulu meikki normiin. Vain osa naisista meikkaa. Esim. vaatteiden käyttö kuuluu normiin, siis että ei mennä alasti töihin. Ymmärrätkö eron?
[/quote]
Viitattiin työpaikan normeihin, mitä kyseisessä tehtävässä eri kulttuureissa edellytetään. Ymmärrätkö eron?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:30"]Heh. Lampaat vauhdissa. Meikkaamista periaatteella puolustavat pukeutuisitte rahan takia varmaan huntuunkin, jos pomo velvoittaisi..? Samalla tavalla huntua voidaan perustella naisille pakolliseksi vaatteeksi. Missä on edistyksellinen itsemääräämisoikeutemme? Olemmeko valmiita luopumaan siitä näin pienen asian takia? Aloittajalle nostan hattua. Alistua ei pidä. [/quote] Jos menee vaikka arabimaihin töihin niin silloin pitää naisten peittää pää. Se sikäläinen normi. Länsimaissa se taas eri tavalla määritelty, siihen kuuluu huoliteltu ulkonäkö, esim meikki
[/quote]
Ei kuulu meikki normiin. Vain osa naisista meikkaa. Esim. vaatteiden käyttö kuuluu normiin, siis että ei mennä alasti töihin. Ymmärrätkö eron?
[/quote]
Kyllä, vain osa naisista meikkaa. Voin luetella helposti kymmeniä työpaikkoja, joilla meikkaaminen on vapaaehtoista (koulut, virastot, myyjät paikasta riippuen), sekä paikkoja, joissa on parempi olla ilman meikkiä (tietyt hoitoalan työt, laboratoriotyö, eläintenhoito). On myös aloja, joissa meikkaaminen on osa huoliteltua, ammatillista olemusta (mainitun hotellin vastaanottotyön lisäksi esimerkiksi pankit). Jokainen voi valita työpaikkansa sen mukaan, onko valmis noudattamaan kyseisen alan tai suppeammin kyseisen työnantajan pukeutumiskoodia.
Eikös työpaikan kuulu maksaa meikit jos meikkaaminen on edellytys? Itse en käyttäisi ettei työnantaja kustantaisi. Onneksi töissä paikassa jossa meikkaus ei ole mikään itseisarvo.
Minä suosittelen keskittymään sisäisen kauneuden hoitoon. Se unohtuu liian usein. (Olen valtavirran kristitty ja itse meikkaan, jos sattuu huvittamaan)
1. Piet. 3:
"3 Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita.
4 Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista. "
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:32"]
Ulkomailla naiset siististy huoliteltuja, eli kevyellä meikillä matkassa. Yleinen tapa.[/quote]
Aivan, mutta mitä ovatkaan ne maat joissa näin? Ainakin Venäjällä.
Muistanpa muutaman nimeltä mainittavan ulkomaalaisen naisen: Golda Meir, Sirimavo Bandaranaike, Indira Gandhi. Oliko heistä yhdelläkään meikkiä? He olivat aikanaan jopa niin tasa-arvoisten suomalaisnaisten esikuvia.
[/quote]
Aikanaan, nimenomaan. Eivätkä silloinkaan vaativissa asiakaspalvelutehtävissä toimivien esikuvia.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:40"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:30"]Heh. Lampaat vauhdissa. Meikkaamista periaatteella puolustavat pukeutuisitte rahan takia varmaan huntuunkin, jos pomo velvoittaisi..? Samalla tavalla huntua voidaan perustella naisille pakolliseksi vaatteeksi. Missä on edistyksellinen itsemääräämisoikeutemme? Olemmeko valmiita luopumaan siitä näin pienen asian takia? Aloittajalle nostan hattua. Alistua ei pidä. [/quote] Jos menee vaikka arabimaihin töihin niin silloin pitää naisten peittää pää. Se sikäläinen normi. Länsimaissa se taas eri tavalla määritelty, siihen kuuluu huoliteltu ulkonäkö, esim meikki [/quote] Ei kuulu meikki normiin. Vain osa naisista meikkaa. Esim. vaatteiden käyttö kuuluu normiin, siis että ei mennä alasti töihin. Ymmärrätkö eron? [/quote] Kyllä, vain osa naisista meikkaa. Voin luetella helposti kymmeniä työpaikkoja, joilla meikkaaminen on vapaaehtoista (koulut, virastot, myyjät paikasta riippuen), sekä paikkoja, joissa on parempi olla ilman meikkiä (tietyt hoitoalan työt, laboratoriotyö, eläintenhoito). On myös aloja, joissa meikkaaminen on osa huoliteltua, ammatillista olemusta (mainitun hotellin vastaanottotyön lisäksi esimerkiksi pankit). Jokainen voi valita työpaikkansa sen mukaan, onko valmis noudattamaan kyseisen alan tai suppeammin kyseisen työnantajan pukeutumiskoodia.
[/quote]
Ei, missään työssä (sirkuspelleä lukuunottamatta) ei ole normina käyttää meikkinä. Tuo on ihan omaa keksintöäsi. Huoliteltu olemus on normi asiakaspalvelussa, mutta meikkiä se ei edellytä.
Meikillä matkassa. Mä maalaispoika oon. Mä panen suihketta kainaloon... eiku miten se menikään...
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:50"]Minä suosittelen keskittymään sisäisen kauneuden hoitoon. Se unohtuu liian usein. (Olen valtavirran kristitty ja itse meikkaan, jos sattuu huvittamaan)
1. Piet. 3:
"3 Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita.
4 Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista. "
[/quote]
Miten tämä auttoi ap:ta?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:32"] Ulkomailla naiset siististy huoliteltuja, eli kevyellä meikillä matkassa. Yleinen tapa.[/quote] Aivan, mutta mitä ovatkaan ne maat joissa näin? Ainakin Venäjällä. Muistanpa muutaman nimeltä mainittavan ulkomaalaisen naisen: Golda Meir, Sirimavo Bandaranaike, Indira Gandhi. Oliko heistä yhdelläkään meikkiä? He olivat aikanaan jopa niin tasa-arvoisten suomalaisnaisten esikuvia. [/quote] Aikanaan, nimenomaan. Eivätkä silloinkaan vaativissa asiakaspalvelutehtävissä toimivien esikuvia.
[/quote]
Lol, "vaativat asiakaspalvelutehtävät". Hotellin respa onkin vaativampi homman kuin Golda Meirin tehtävät. Ai niin, mutta tällä palstalla harva edes tietää mitä edellä mainitut naiset tekivät.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:49"]Eikös työpaikan kuulu maksaa meikit jos meikkaaminen on edellytys? Itse en käyttäisi ettei työnantaja kustantaisi. Onneksi töissä paikassa jossa meikkaus ei ole mikään itseisarvo.
[/quote]
Ei pankkivirkailijoillekaan osteta kalliita pukuja. Aika monessa työssä on erikseen työvaatteet ja kotivaatteet, vaikka varsinaista työasua ei olisi, eikä näitä maksateta työnantajalla, samoin kuin ei parturilaskuja tai hygieniatuotteitakaan.
Eikös Stockalla ainakin ole meikkaupakko? Itse olisin muuten hakenut sinne töihin, mutten suostu laittaa töhnää naamaani. Enkä osaa laittaa hiuksiani nutturalle. Ne on liian paksut, niin niistä ei saa kaunista nutturaa. Stockan myyjillä tuntuu aina olevan nuttura.
Miksi naiset eivät enää nykyään näe vaivaa hiustensa eteen. Tupeeraamattomia kampauksia näkee jopa hotellien vastaanottotiskeillä. Päätä nuolevat kampaukset antavat vaikutelman siitä, että ulkonäön eteen ei ole valmiita tekemään mitään. Asiakaspalvelu on taatusti samaa luokkaa. Ei sellaiseen yritykseen viitsi varpaallaan astua.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:50"]Minä suosittelen keskittymään sisäisen kauneuden hoitoon. Se unohtuu liian usein. (Olen valtavirran kristitty ja itse meikkaan, jos sattuu huvittamaan) 1. Piet. 3: "3 Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita.
4 Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista. " [/quote] Miten tämä auttoi ap:ta?
[/quote]
Ehkä se saattoi auttaa ap:tä enemmän kuin mikään muu tämän ketjun vastauksista. Se antoi hänelle viestin siitä, että todellinen ihmisen arvo ei ole mitattavissa sillä, minkä verran keinotekoista pigmenttiä hänen kasvoillaan on. Se on mitattavissa sillä, miten paljon hänen sydämessään on rakkautta muita ihmisiä kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:47"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:32"]Miksi ap:n esimies olisi huomauttanut asiasta, jos siihen ei olisi kiinnittänyt huomiota?
[/quote]
Miksi meikkauspakkoa ei tuotu kunnolla esille työhaastattelussa?
[/quote]
Olen itse niitä, jotka tässä ketjussa puolustavat ehostamiseen merkitystä hotellin vastaanottotyössä. Tässä olen kuitenkin samaa mieltä teidän vastapuolen edustajien kanssa, eli jos ap oli haastattelussa meikittä, olisi häneltä pitänyt kysyä, onko hän valmis meikkaamaan työaikana ennen palkkauspäätöksen tekemistä. Siitä, että saapuu haastatteluun ilman meikkiä, voi päätellä, ettei ap välitä ehostautua. Nyt sekä ap että työnantaja ovat kiusallisessa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:42"]
Ei voida velvoittaa, mutta haluatko tietoisesti olla työporukan huonoin työntekijä? Hotellin respassa on oltava edustava, ei voi näyttää kuin ojasta nousseelta.
[/quote]
Edustava voi olla meikittäkin. Useimmiten edustavamman näköinen onkin se meikitön sen huoran näköiseksi meikatun rinnalla.
[/quote]
Ja vaihtoehdot on siis meikitön ja huoran näköiseksi meikattu? Huoh...
Ei hotelliin majoittujaa oikeasti kiinnosta pätkääkään, onko respalla meikkiä! Hotellissa on vähän muut asiat tärkeämpiä, esim. rauhallinen huone ja hyvä sänky.
Entä jos haluaakin olla sukupuolineutraali henkilö. Pitääkö meikata, jos on munasarjat?
t. parrakas nainen
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:26"]
Mitenkä se ehostus vaikuttaa työn tulokseen. Ehostettu ei todellakaan aina ole huoliteltu.
Ennemmin on niin, että huonolla itsetunnolla varusetut meikkaa, meille muille oman pärstän värityksellä ei ole suurta merkitystä.
Mä en ainakaan edes muista, onko respojen työntekijöillä ollut meikkiä vaiko ei, jo millanen olemus heillä on. Paremmin jää mieleen, onko hommat sujuneet hyvin vai huonosti.
[/quote]
Ulkomailla naiset siististy huoliteltuja, eli kevyellä meikillä matkassa. Yleinen tapa.
[/quote]
Ulkomailla naiset käyttää myös burkhaa, koska ovat naisia ja naisten pitää. Yleinen tapa.