Asiakaspalvelutyössä meikkauspakko??
Voidaanko minut todella pakottaa meikkaamaan vain koska olen nainen? En ole koskaan tykännyt meikata, nyt ikää 28-v., hiuksia laitan myös ilman "tököttejä" eli nuttura ja lettikampaukset jne., siistit vaatteet myös. Mutta ei kuulemma riitä kun pitäisi vielä ehostautua meikillä! Eihän miestenkään tarvitse!! Ihan hyvä iho enkä tarvitse meikkiä mielestäni enkä tahtoisi käyttää. Voidaanko velvoittaa? :(
Kommentit (282)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:45"]
Kyllä käsite "huoliteltu" tarkoittaa samaa niin miesten kuin naisten kohdalla. Kysy tarkemmin, mitä sanoja tarkoittaa huolitellulla, sillä eivät kai he vaadi miehiäkään meikkaamaan. Ilman meikkiä voi olla aivan yhtä "huoliteltu" kuin meikkaamatta. Vai tarjoaako työnantaja meikit ja maksaa ylimääräistä palkkaa meikkaamiseen käytetystä ajasta?
Olisko kyse kuitenkin jostakin muusta? Ovatko vaatteesi ruttuiset, hiukset hapsottavat, iho rasvainen, kynnet mustareunaiset ... ?
[/quote]
Naiset sitten on aina niin vitun tyhmiä. Jos naisen pitäisi käyttää korkokenkiä niin sitten varmaan miehenkin?
Naiset voidaan siis velvoittaa olemaan rantavartijoina ilman paitaa tissit paljaana, koska miehetkin ovat?? Häh?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:40"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:30"]Heh. Lampaat vauhdissa. Meikkaamista periaatteella puolustavat pukeutuisitte rahan takia varmaan huntuunkin, jos pomo velvoittaisi..? Samalla tavalla huntua voidaan perustella naisille pakolliseksi vaatteeksi. Missä on edistyksellinen itsemääräämisoikeutemme? Olemmeko valmiita luopumaan siitä näin pienen asian takia? Aloittajalle nostan hattua. Alistua ei pidä. [/quote] Jos menee vaikka arabimaihin töihin niin silloin pitää naisten peittää pää. Se sikäläinen normi. Länsimaissa se taas eri tavalla määritelty, siihen kuuluu huoliteltu ulkonäkö, esim meikki [/quote] Ei kuulu meikki normiin. Vain osa naisista meikkaa. Esim. vaatteiden käyttö kuuluu normiin, siis että ei mennä alasti töihin. Ymmärrätkö eron? [/quote] Kyllä, vain osa naisista meikkaa. Voin luetella helposti kymmeniä työpaikkoja, joilla meikkaaminen on vapaaehtoista (koulut, virastot, myyjät paikasta riippuen), sekä paikkoja, joissa on parempi olla ilman meikkiä (tietyt hoitoalan työt, laboratoriotyö, eläintenhoito). On myös aloja, joissa meikkaaminen on osa huoliteltua, ammatillista olemusta (mainitun hotellin vastaanottotyön lisäksi esimerkiksi pankit). Jokainen voi valita työpaikkansa sen mukaan, onko valmis noudattamaan kyseisen alan tai suppeammin kyseisen työnantajan pukeutumiskoodia.
[/quote]
Ei, missään työssä (sirkuspelleä lukuunottamatta) ei ole normina käyttää meikkinä. Tuo on ihan omaa keksintöäsi. Huoliteltu olemus on normi asiakaspalvelussa, mutta meikkiä se ei edellytä.
[/quote]
En ole kyllä ikinä nähnyt meikitöntä lentoemäntää tai pankkivirkailijaa. Hotelliala näköjään on harmaalla alueella. Kämp-hotellin respasta olettaisin löytyvän vain meikattuja naisia, mutta Kouvolan Cumuluksessa varmaan on vähän vapaampaa. Olisi kiva tietää, mikä paikkakunta ja hotelli on ap:n tapauksen takana.
Niin, kerro minulle miksei samalla perusteella suomalainenkin työnantaja voisi luoda normin hunnusta tai muslimi meikistä? Laajemmin katsoen kyse on sukupuolelle määrätyistä pakotteista, jotka ylläpitävät yllä näitä normeja. Asioita perustellaan argumentilla "koska näin vain on tapana ja muuten käy huonosti". Normin uhmaamisesta seuraa ikäviä asioita, joita ei tarvitsisi järjellä sanoen seurata. Onko normien ylläpito ja vaaliminen merkityksellistä? Ymmärrän, että lääkäreillä, palomiehillä yms on omat työasunsa, mutta nämä perustuvat painaviin seikkoihi . Meikin vaatiminen, kuten hunnunkaan, ei mene minun kaaliini painavana syynä vaan kyse on alistamisesta.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:32"]
Ulkomailla naiset siististy huoliteltuja, eli kevyellä meikillä matkassa. Yleinen tapa.[/quote]
Aivan, mutta mitä ovatkaan ne maat joissa näin? Ainakin Venäjällä.
Muistanpa muutaman nimeltä mainittavan ulkomaalaisen naisen: Golda Meir, Sirimavo Bandaranaike, Indira Gandhi. Oliko heistä yhdelläkään meikkiä? He olivat aikanaan jopa niin tasa-arvoisten suomalaisnaisten esikuvia.
[/quote]
Eihän nyt kenenkään vaimona ole tietenkään oletettua meikkaamaan, ja etenkään maan vieraana.
Kai sinä ymmärrät asiakaspalvelun tehtävät sitten erikseen?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:49"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:40"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:30"]Heh. Lampaat vauhdissa. Meikkaamista periaatteella puolustavat pukeutuisitte rahan takia varmaan huntuunkin, jos pomo velvoittaisi..? Samalla tavalla huntua voidaan perustella naisille pakolliseksi vaatteeksi. Missä on edistyksellinen itsemääräämisoikeutemme? Olemmeko valmiita luopumaan siitä näin pienen asian takia? Aloittajalle nostan hattua. Alistua ei pidä. [/quote] Jos menee vaikka arabimaihin töihin niin silloin pitää naisten peittää pää. Se sikäläinen normi. Länsimaissa se taas eri tavalla määritelty, siihen kuuluu huoliteltu ulkonäkö, esim meikki [/quote] Ei kuulu meikki normiin. Vain osa naisista meikkaa. Esim. vaatteiden käyttö kuuluu normiin, siis että ei mennä alasti töihin. Ymmärrätkö eron? [/quote] Kyllä, vain osa naisista meikkaa. Voin luetella helposti kymmeniä työpaikkoja, joilla meikkaaminen on vapaaehtoista (koulut, virastot, myyjät paikasta riippuen), sekä paikkoja, joissa on parempi olla ilman meikkiä (tietyt hoitoalan työt, laboratoriotyö, eläintenhoito). On myös aloja, joissa meikkaaminen on osa huoliteltua, ammatillista olemusta (mainitun hotellin vastaanottotyön lisäksi esimerkiksi pankit). Jokainen voi valita työpaikkansa sen mukaan, onko valmis noudattamaan kyseisen alan tai suppeammin kyseisen työnantajan pukeutumiskoodia. [/quote] Ei, missään työssä (sirkuspelleä lukuunottamatta) ei ole normina käyttää meikkinä. Tuo on ihan omaa keksintöäsi. Huoliteltu olemus on normi asiakaspalvelussa, mutta meikkiä se ei edellytä. [/quote] En ole kyllä ikinä nähnyt meikitöntä lentoemäntää tai pankkivirkailijaa. Hotelliala näköjään on harmaalla alueella. Kämp-hotellin respasta olettaisin löytyvän vain meikattuja naisia, mutta Kouvolan Cumuluksessa varmaan on vähän vapaampaa. Olisi kiva tietää, mikä paikkakunta ja hotelli on ap:n tapauksen takana.
[/quote]
Olen kyllä nähnyt meikittömiä lentoemäntiä useitakin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:14"]
Mitä teinejä täällä oikein kirjoittelee?
Nainen voi olla täysin huoliteltu ilman meikkejä. Piste. Miksi tästä pitää edes keskustella?
[/quote]
Työnantaja voi edellyttää ehostusta. Hoitoalalla työnantaja päättää, pitkien hiusten kiinnipitämisestä, ei saa olla kynsilakkaa ym.
[/quote]
Ja ihan sen takia, että se on hygieenistä.
Tuskin haluat, että sillä hoitajalla, joka hoitaa sinua vaikka leikkauksen jälkeen, on pitkät kynnet, joiden alle kertyy ties mitä bakteereja.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:04"]Niin, kerro minulle miksei samalla perusteella suomalainenkin työnantaja voisi luoda normin hunnusta tai muslimi meikistä? Laajemmin katsoen kyse on sukupuolelle määrätyistä pakotteista, jotka ylläpitävät yllä näitä normeja. Asioita perustellaan argumentilla "koska näin vain on tapana ja muuten käy huonosti". Normin uhmaamisesta seuraa ikäviä asioita, joita ei tarvitsisi järjellä sanoen seurata. Onko normien ylläpito ja vaaliminen merkityksellistä? Ymmärrän, että lääkäreillä, palomiehillä yms on omat työasunsa, mutta nämä perustuvat painaviin seikkoihi . Meikin vaatiminen, kuten hunnunkaan, ei mene minun kaaliini painavana syynä vaan kyse on alistamisesta.
[/quote]
Kyllä, laajemmin katsoen kyse on sukupuolinormien ylläpitämisestä. En minä tätä kiellä. Monissa töissä sallitaan naiselle pitkä tukka ja miehelle ei, kyllähän näitä "sääntöjä" on vaikka kuinka. Minustakin maailmaa tulee vähitellen muuttaa erilaiset normit sallivampaan suuntaan, mutta toisen palveluksessa ollessa ei ole oikea aika ja paikka osoittaa mieltään, kun kyse ei tosiaan ole mistään kohtuuttomasta. Näistä burkhista ja hunnuista on ihan turha puhua tässä yhteydessä, koska ne eivät liity mitenkään länsimaisen pukeutumiskulttuurin traditioon eikä siis ole odotettavissa, että niiden käyttöä Suomessa kukaan vaatisi. Puhutaan mieluummin tosiasioista ja tosielämästä kaukaa haettujen hypoteettisten esimerkkien sijaan.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:50"]Minä suosittelen keskittymään sisäisen kauneuden hoitoon. Se unohtuu liian usein. (Olen valtavirran kristitty ja itse meikkaan, jos sattuu huvittamaan) 1. Piet. 3: "3 Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita.
4 Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista. " [/quote] Miten tämä auttoi ap:ta?
[/quote]
Ehkä se saattoi auttaa ap:tä enemmän kuin mikään muu tämän ketjun vastauksista. Se antoi hänelle viestin siitä, että todellinen ihmisen arvo ei ole mitattavissa sillä, minkä verran keinotekoista pigmenttiä hänen kasvoillaan on. Se on mitattavissa sillä, miten paljon hänen sydämessään on rakkautta muita ihmisiä kohtaan.
[/quote]
Eiköhän ap tiedä tämän jo. Mutta miten tämä auttaa ap:ta pitämään työpaikkansa?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:57"]
Kuka ei osaa käyttää ripsiväriä, puuteria, ja esim. huulikiiltoa, ei ole totta. Opettele. Itse aloitin meikkaamisen muistaakseni 13-vuotiaana, nyt olen 40+, laittaudun joka ainoa päivä, en pelkästään meikkaa vaan laitan huolitellun kampauksen, ja sitä ei saa ilman muotovaahtoa, hiuskiinnettä, ihan perusjuttuja.
Sellaista ei ole, jota ei meikki ja kampaus kaunista.
[/quote]
Ryppyistä esim 58-vuotiasta naista meikki ei välttämättä tee yhtään kauniimmaksi. Antaa vain suttuisen vaikutelman. Jos on vielä roikkuvat yläluomet, luomiväriä ei edes näe. Kyllä siinä iässä nainen alkaa olla kauneimmillaan ihan luomuna. Sen ikäiset ovat kuitenkin vielä työiässä. Mutta palstammathan ovat kaikki hehkeitä nuoria neitosia...
t. 40+ nainen, jolla roikkuvat luomet
[/quote]
Eikös ne luomet voi leikkauttaa?
[/quote]
Tätä odotinkin. Että ihan kauneusleikkaukseen pitää mennä, jotta saa pitää työpaikkansa. Hienoo hei. Kyllä te mammat olette hienoja ihmisiä.
[/quote]
Jos on noin roikkuvat luomet kuin annat ymmärtää niin leikkaus kannattaa ihan terveydellisistä syistä ja leikkaus tehdään kunnallisin varoin. Ei ole siis pelkästään kauneusleikkaus. Mutta jos ei itseäsi häiritse niin sitten leikkausta ei tarvita.
Levitä BB voidetta jossa samassa tuotteessa on kosteusvoide, aurinkosuoja, sävyte ja mitä muuta!
Värjäytä ja nypitytä kulmat siisteiksi ja samalla ripset voi värjätä. Sävyttävää huulirasvaa vielä ja siinä huoliteltu meikki!
Ja nykyään miehet vetää ton saman setin naamaansa! Meikkaaminen ei ole enää naisten juttu pelkästään!
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:17"]
Nainen voi olla täysin huoliteltu ilman meikkejä. Piste. Miksi tästä pitää edes keskustella?
[/quote]
Työnantaja voi edellyttää ehostusta. Hoitoalalla työnantaja päättää, pitkien hiusten kiinnipitämisestä, ei saa olla kynsilakkaa ym.
[/quote]
Tuskin haluat, että sillä hoitajalla, joka hoitaa sinua vaikka leikkauksen jälkeen, on pitkät kynnet, joiden alle kertyy ties mitä bakteereja.
[/quote]
Juu mutta on se lakka kielletty lyhyissäkin kynsissä..
Ei muuten minuakaan meikki kaunista. Yritin viisi vuotta opetella meikkaamaan. Kun se ei tuottanut tulosta, luovutin. Mitä järkeä tehdä jotain, mistä on haittaa iholle, ympäristölle, lompakolle, se vie aikaa ja sotkee vaatteet? Olen oikeasti monta kertaa kauniimpi meikittä kuin meikattuna. Edes paljon meikkaavat ystäväni eivät osaa meikata minua. Lopputulos on aina suttuinen.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juu mutta on se lakka kielletty lyhyissäkin kynsissä..
[/quote]
Kynsilakka lohkeilee.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:17"] [quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:14"] Mitä teinejä täällä oikein kirjoittelee? Nainen voi olla täysin huoliteltu ilman meikkejä. Piste. Miksi tästä pitää edes keskustella? [/quote] Työnantaja voi edellyttää ehostusta. Hoitoalalla työnantaja päättää, pitkien hiusten kiinnipitämisestä, ei saa olla kynsilakkaa ym. [/quote] Ja ihan sen takia, että se on hygieenistä. Tuskin haluat, että sillä hoitajalla, joka hoitaa sinua vaikka leikkauksen jälkeen, on pitkät kynnet, joiden alle kertyy ties mitä bakteereja. [/quote] Juu mutta on se lakka kielletty lyhyissäkin kynsissä..
[/quote]
Hygieniasyistä myöskin.
Janis Joplin ei meikannut, vaikka oli esiintyvä taiteilija.Ei hänen tyyliin olisi sopinutkaan pynttäys. En asu pk-seudulla, tämän kaupungin Sokoksella lähes kaikki myyjät ovat ylimeikattuja, ruokapuolella on muutama luonnollisempi. Siwassa ja Valintatalossa näkee myös kassoja, joista luulisi, että ovat baariin menossa tai sieltä tulossa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:57"]Kuka ei osaa käyttää ripsiväriä, puuteria, ja esim. huulikiiltoa, ei ole totta. Opettele. Itse aloitin meikkaamisen muistaakseni 13-vuotiaana, nyt olen 40+, laittaudun joka ainoa päivä, en pelkästään meikkaa vaan laitan huolitellun kampauksen, ja sitä ei saa ilman muotovaahtoa, hiuskiinnettä, ihan perusjuttuja.
Sellaista ei ole, jota ei meikki ja kampaus kaunista.
[/quote]
Mä kyllä meikkaan joka päivä (ripsiväri, yläluomeen ohut rajaus, meikkivoide ja puuteri), mutta hiuksiin en laita ikinä mitään ja ne on silti huolitellut. Mä en käsitä miten joku saa niillä aikaan muutakin, kuin likaiset hiukset. Mun hiukset on tasapitkät ja yltää reisien puoliväliin ja töissä aina siistillä nutturalla, joten en oikeastaan edes tarvi mitään aineita. Oon töissä ravintolassa tarjoilijana.
Nyt firmojen nimiä pinoon! Alan boikotoimaan :) Olen itsekin asiakaspalvelussa ja meikkaan tasan tarkkaan niinä päivinä kun huvittaa. En todellakaan joka päivä. Sitten kun miehiltäkin vaaditaan meikkiä, asia on ok.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:44"]Huoliteltu ja siisti olemus riittää. Mitään tarvettaan meikkaamiselle ole, eikä siihen voi pakottaa. Mikäli huomattelu jatkuu niin ota yhteyttä ammattiliittoon.
t. Mies
[/quote]
Samaa mieltä. Mustakin tollanen huomauttelu on pöyristyttävää. Tää on periaatekysymys.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:32"]
Älä tee elämää vaikeaksi . Osta meikkivoide, poskipuna, ripsari ja huulikiille. Rahaa menee n 20 e jos ostat vaikka Lumenea ja noi voi kestää sulla vuoden, paitsi ripsari pitää vaihtaa useammin.
ota vakavissasi jos ylempää tulee huomautus !
[/quote]
Pitäisikö sellainen ottaa vakavasti ja tosissaan, jos ylemmältä taholta huomautetaan liian pitkästä mekosta töissä? Että lyhyemppi ja piukempi olisi parempi. Eihän siihenkään mene kuin se 20e.
Voi ap, empatiani ovat puolellasi. Minulle itselle ei meikeistä käy kuin yksi ainut ripsiväri ja ihoni on ihan hyvä ilman meikkivoidetta, mutta jos käytän päivänkin meikkivoidetta, niin iho menee ihan pilalle vaikka miten hyvin putsaisi. Monelle meikille olen myös allerginen, joten esimerkiksi luotettavan merkin löytämiseen vuosien tauon jälkeen voisi helposti mennä satoja euroja.
Joo, mutta jos työpaikka on sinulle tärkeä ja olet koeajalla, niin itse meikkaisin hillitysti (ripsari ja huulikiilto) koeajan loppuun asti ja sen jälkeen jättäisin kaikessa hiljaisuudessa meikit pois. Jos taas työpaikka ei ole sinulle tärkeä, niin kävisin ostamassa jotkut ihan hirveät meikit ja vetäisin naamaani koeajaksi sellaisen suttuisen sotamaalauksen, että tulisivat taatusti ilmoittamaan, että josko olisit ilman meikkiä. Jos työpaikalla on vielä joku kiva miespuolinen kollega, niin samat meikit hälle kirkkaanpunaisesta huulipunasta lähtien tai miksei mustakin huulipuna olis kiva :D