Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korvatulehdus, tärykalvo puhkesi, lääkäriin?

Vierailija
19.07.2015 |

Heräsin aamuyöllä kamalaan korvakipuun ja otin ensin 400mg buranan, nukuin sen avulla 20min ja korvakivun vain pahetessa otin toisenkin. Korvasta kuului rapinaa ja poksumista ja kipu oli järkyttävä, säteili leukaan asti. 2h päästä otin äidiltäni yhden selkäkipuun tarkoitetun 50mg tramalin (väärin, tiedän, mutta olin jo hyvin epätoivoinen) ja siitä tunnin päästä kuului kamalaa ääntä korvasta, kamala poksahdus ja korvasta alkoi valua märkäeritettä...

Varmaan tramalin vuoksi en tunne enää kamalaa kipua, välillä vihloo edelleen. Mutta kannattaako minun lähteä enää päivystykseen kun tärykalvo puhkesi jo? Märkää valuu edelleen vähän väliä. Saisinkohan antibiootit? Vai odotanko huomiseen jolloin pääsen terveyskeskukseen? Suihkussa ilmeisesti tulisi suojata korva, mitä ostan siihen apteekista?
T. 19v ja tietämätön

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne päivystykseen ja kysy pitääkö mennä heti vai riittääkö, että huomenna menet. Mullakin on korva puhjennut omia aikojaan. Kävin tk:ssa heti ja sain antibioottikuurin. Silloin ei kyllä ollut viikonloppu.

Vierailija
2/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Soitan päivystykseen kun olen saanut hieman nukuttua. :)
t. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkärit sille mitään voi tehdä. Paranee itsestään aikanaan

Vierailija
4/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Kerro sitten, miten kävi.

Vierailija
5/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 11:59"]olen 30 vuotta luullut, että tk on kiinni vkl. Aina sitä oppii uutta avlta. [/quote] Juu, meidän tk on ainakin auki vain arkisin, ja silloinkin menee kiinni jo klo 15.

[/quote]

Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla terveysasemat ovat kiinni viikonloppuisin. Sen sijaan terveyskeskuspäivystys toimii sekä sairaalapäivystys erikseen niille kuolemankielissä oleville

Vierailija
6/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksestä sanoivat että voin odottaa huomiseen jos kivulta kestän. Lääke vaikuttaa edelleen niin en tunne oikein mitään, joten taidan säästää sen 40e ja soittaa huomenna terveyskeskuksesta päivystysajan. Nyt menossa apteekkiin ostamaan tähän korvaan jotain suojusta että pääsen suihkuun, onko suosituksia millainen kannattaisi?
T. Ap

Vierailija
7/21 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt mennä päivystykseen. Olo on kamala, korvasta valuu nonstoppina märkää, nyt myös toinen korva alkoi kipuilemaan ja siitä huononi kuulo. Kuulen siis todella huonosti, flunssan takia en pysty edes puhumaan joten en tiedä saanko soitettua tk-aikaa... kävelen kun humalainen koska tasapainoelimistössä ilmeisesti jotain häikkää molempien korvien mentyä lukkoon. Ai niin, ja mua SATTUU. :( mitä tässä nyt tekisi 3.5h odotellessa että voi edes soittaa? Ja siitä pahimmillaan vielä pari kolme tuntia ennen lääkäriä...
t. Ap

Vierailija
8/21 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viikon kefexin-kuurin, vasemmassa korvassa raju tulehdus ja tärykalvo puhki, oikeassa korvassa myös tulehdus. Lääkäri sanoi ettei tarvitse suojata korvaa suihkussa mutta netin mukaan tarvitsee? :D toivottavasti menisi näillä antibiooteilla ohi...
t. Ap

Vierailija
9/21 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et suoraan korviin suihkuttele, niin ei tarvi suojata. Varot vaan ettei pääse vettä korviin. Jos haluat silti suojata, niin apteekista saa semmoista kuin silikonikorvakitti (kamala nimi), jota laitetaan korvakäytävän suulle. Itse käytin sitö lapsena uidessani kun korviin ei saanut mennä vettä. Suihkussa en käyttänyt, mutya opin käymään niin, että korvat pysyi kuivina. Tsemppiä ja toipumista!

Vierailija
10/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus tosi paha korvatulehdus ja tärykalvo taisi puhjeta nukkuessani. En kyllä lääkäriin mennyt, koska korvatulehdus alkoi hellittämään sen jälkeen.

Vierailija
11/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako mennä itsellään ohi ilman lääkäriä? Äitini mielestä tähän tarvittaisiin antibiootit, mutta en sitten tiedä... korva valuttaa edelleen ja sattuu välillä. Päivystys vai terveyskeskus huomenna?
t. Ap

Vierailija
12/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskus. Päivystys on niille, jotka uhkaavat kuolla verenhukkaan tai pyörtyvät kivusta, murtumapotilaat tms. Jos kestät kivun huomiseen, ei ole syytä lähteä tukkimaan päivystystä.

Vierailija
13/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin lääkärissä.
Miksi korva vuotaa?

Tärykalvo suojaa ulkoapäin välikorvaa ja korvan tulehtuessakin märkä pysyy välikorvassa. Joskus märän aiheuttama paine saa aikaan tärykalvon repeytymisen, jolloin märkää valuu ulos korvakäytävää pitkin. Usein tämä havaitaan aamulla , kun tyynyssä on märkäistä eritettä. Tärykalvon puhkeaminen johtaa heti kivun helpottumiseen. Tärykalvon repeytymä korjaantuu itsestään eikä ole vaarallista. Vuotava korva edellyttää kuitenkin lääkärissäkäyntiä ja korvatulehduksen hoitoa sekä tärykalvon tilan kontrollia muutaman viikon päästä. Siihen asti korva on hyvä suojata vedeltä esimerkiksi kylvetettäessä. Jos lapselle on asetettu korviin ilmastointiputket, märän erittyminen merkitsee niin ikään korvatulehdusta ja lääkärissäkäyntiä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00014#s12

Vierailija
14/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita päivystykseen ja kysy heidän mielipide.

Vierailija
15/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 11:51"]

Terveyskeskus. Päivystys on niille, jotka uhkaavat kuolla verenhukkaan tai pyörtyvät kivusta, murtumapotilaat tms. Jos kestät kivun huomiseen, ei ole syytä lähteä tukkimaan päivystystä.

[/quote]

Kannattaa soittaa ja tarkistaa miten toimia kun tärykalvo on puhjennut. Kyllä meidän terveyskeskuksessa näkyy muitakin kuin tajuttomia kuolemankielissä olevia potilaita.

Vierailija
16/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne terveyskeskuksen ajanvarausnumeroon. Hyvällä tuurilla pääset vielä tänään. Voit kysyä, että pitääkö mennä päivystykseen.

Vierailija
17/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 30 vuotta luullut, että tk on kiinni vkl. Aina sitä oppii uutta avlta.

Vierailija
18/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ab-kuurin antavat tod.näk. Ettei kuulo mene, hyvä hoitaa noin vakava tulehdus. Minulla on kuulon alenema toisessa korvassa lapsuuden korvatulehdusten vuoksi.

Vierailija
19/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 11:59"]olen 30 vuotta luullut, että tk on kiinni vkl. Aina sitä oppii uutta avlta.
[/quote]

Juu, meidän tk on ainakin auki vain arkisin, ja silloinkin menee kiinni jo klo 15.

Vierailija
20/21 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaan meni vettä suihkussa, sattuu enkä saa sitä pois, myös kuume alkoi nousta... 37.5. En tiedä liittyvätkö toisiinsa. Apua?
T. Ap