Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18 vuotias vain nyhjää kotona

Vierailija
03.08.2015 |

Mitä tulisi tehdä, kun 18 v. tyttäreni viettää kaiken vapaa-aikansa 12-vuotiaan pikkusiskonsa kanssa? Hän on viimeisen parin vuoden aikana vieraantunut kavereistaan, jotka ovat alkaneet seurustella ja bilettää toistensa kanssa. Joskus harvoin arkena saattaa käydä elokuvissa jonkun kanssa tms, mutta viikonloput ja arkenakin suurimman osan ajasta hengailee pikkusiskon kanssa.

Kauhukseni olen huomannut, että nyt pikkusiskokin alkaa vieraantua omista kavereistaan, kun viettää niin paljon aikaa isosiskon kanssa. Pikkusisko ihailee isosiskoaan valtavasti ja peruu aina omat kaverimenonsa, kun isosisko osaa houkutella hänet seurakseen. Onko kukaan kokenut vastaavaa? Mitä voisi tehdä? Olen varovasti asiasta keskustellut isosiskon kanssa, mutta mitään muutosta ei ole näkynyt.. 

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita saada se nuorempi menemään omien kavereiden kanssa enemmän. Älä anna iisosiskon sekaantua niihin suunnitelmiin, kiellä jyrkästi jos on pakko! 

Vierailija
2/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa jos ei 18-vuotias halua bilettää ollenkaan. Vaikka onhan sellaisiakin monia. Ehkä tyttäresi on kasvanut kavereistaan erilleen? Jos ne kaverit oikeasti ei muuta teekään kuin bilettää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ne on kyllä ihan asiallisia nuoria ihmisiä, jotka ihan mielelläni näkisin tyttöni seurassa. Välillä bilettävät, mutta kaikilla on esim kivoja harrastuksia ja koulu menee hyvin.. hienoahan se on, että tyttäreni ei liäträä viinan kanssa, mutta olen kuitenkin huolissani, kun ei näytä pienintäkään itsenäistymisen merkkiä. Ja tosiaan, pelkään myös nuoremman puolesta. Juuri tänä kesänä isosisko sai puhuttua nuoremman jäämään pois viikon kesäleiriltä, koska halusi siskon omaksi seurakseen. Kovasti yritin pienempää patistaa leirille, mutta isosisko osasi houkutella paremmin. Aika neuvoton olo, vai teenkö vaan kärpäsestä härkäsen?

Vierailija
4/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:51"]Itse asiassa ne on kyllä ihan asiallisia nuoria ihmisiä, jotka ihan mielelläni näkisin tyttöni seurassa. Välillä bilettävät, mutta kaikilla on esim kivoja harrastuksia ja koulu menee hyvin.. hienoahan se on, että tyttäreni ei liäträä viinan kanssa, mutta olen kuitenkin huolissani, kun ei näytä pienintäkään itsenäistymisen merkkiä. Ja tosiaan, pelkään myös nuoremman puolesta. Juuri tänä kesänä isosisko sai puhuttua nuoremman jäämään pois viikon kesäleiriltä, koska halusi siskon omaksi seurakseen. Kovasti yritin pienempää patistaa leirille, mutta isosisko osasi houkutella paremmin. Aika neuvoton olo, vai teenkö vaan kärpäsestä härkäsen?
[/quote]

No kuulostaa kyllä todella kummalliselta! Ellet sitten itse näe asiaa jotenkin väärin. Mitä tarkoitat ettei tyttäresi osoita mitään itsenäistymisen merkkejä?

Vierailija
5/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä tytöt laittamaan ruokaa yhdessä ym.

Vierailija
6/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali 18 vuotias nainen käy baareissa joka viikonloppu. Miksi tuon ikänen asuu kotona vielä?

Vierailija
7/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkäs neito menee opiskelemaan?

Vierailija
8/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaan antaisi olla? Itse olin 18-vuotiaana ihan samanlainen ei kiinnostanut bilettäminen, ryyppääminen ym. Miksei 18v tyttäresi saisi olla siskonsa kanssa? Anna heidän viettää yhteistä aikaa.

Vierailija
9/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä että vanhemmat haluaa lastensa juopottelevan, on niin yleistä että en usko ap:ta ja muita viestejä provoiksi. Lapset koetaan riesana joista halutaan päästä eroon.

Vierailija
10/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä sitä, että hänellä ei oikein ole muuta elämää kuin oma perhe. Ei esim mitään merkkiä siitä, että serustelukuviot kiinnostaisivat tai että haaveilisi joskus muuttavansa pois kotoa.. Ainakin on ihan erilainen kuin kaikki tuttujen tuonikäiset 'lapset'... Enpä tiedä, vaikea selittää.. Niin toivoisi, että ottaisi ilon irti nuoruudesta! Ujo  hän ei kuitenkaan ole, tosi puhelias ja nauravainen, mutta siis ihan pikkusiskonsa tasolla jotenkin..

Vierailija
11/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitajaksi opiskelee ja koulu menee ihan ok. Ei ole kiirettä saada häntä kotoa pois, huolissani vain olen.. Ehkä siten turhaan.

ap

Vierailija
12/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös nyhjään vaan. Laiska olen ja suuntaa ei ole minnekkään. Ei oikein innosta tehdä mitään.

Vierailija
13/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuuden vuoden ikäero ole mielestäsi vähän suuri tossa iässä? Aika iso ikäero bestiksille? Tuossa iässä kaksikin vuotta on jo paljon! Eli mitä yhteistä on 12 ja 18 vuotiailla, paitsi siis sukulaisuus? 

Vierailija
14/46 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:28"]

Itsekin tiedän yhden parikymppisen naisen joka asuu kotonaan. Opiskelee kotipaikkakunnallaan eikä ole osoittanut mitään merkkejä itsenäistymisestä. Viikonloppuisin käy äitinsä ja isänsä kanssa ravintoloissa vanhempiensa kavereiden kanssa syömässä. Samoin kaikki lomamatkat tyttö tekee äidin ja isän kanssa. Ihan käsittämätön perhe. Luulisi, että AMK:n opiskelijapiireistä löytyisi seuraa railakkaaseen opiskelijaelämään sen sijaan, että nyhjää kaiken vapaa-aikansa vanhempiensa kanssa ja jopa lomat tuhraa vanhempiensa kainalossa jossain kaupunkilomilla.

[/quote]

Siis tä ? Kyllä suurinta osaa nuorista kiinnostaa enemmän maksettu kaupunkiloma kuin kavereiden kanssa bilettäminen...

No tietenkin jos on EK, joka on itsekin ajettu kotona 16 vuotiaana niin silloin voi olla erimieltä (kuten tämän typerän tekstin kirjoittaja)

Vierailija
15/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille kommenteista. Oli kiva kuulla erilaisia mielipiteitä ja huomata, että tällä palstalla oikeasti vaihdetaan fiksusti ajatuksia. Vähän etukäteen pelkäsin, että tuleeko vain kuraa niskaan... Ajattelisin, että seurailemme nyt mitä syksy ja koulun jatkuminen tuovat tullessaan. Ehkä yritämme vähän enemmän panostaa siihen, että nuorempi tyttömme liikkuisi/leikkisi useammin omanikäistensä kanssa, ettei vaan hänkin vieraantuisi luokkatovereistaan. Eiköhän nämä tästä vielä järjesty.

ap

Vierailija
16/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien elämä mene samalla kaavalla, että biletyskausi, seurustelukausi, itsenäistymiskausi. Ihmiset on erilaisia ja anna tyttäresi olla sellainen kuin on. Luultavasti hän muuttaa kun on saanut opintonsa päätökseen joten anna hänen olla vielä kotona. Kyllä hän itsenäistyy vielä!

Vierailija
17/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:06"]

Lähinnä sitä, että hänellä ei oikein ole muuta elämää kuin oma perhe. Ei esim mitään merkkiä siitä, että serustelukuviot kiinnostaisivat tai että haaveilisi joskus muuttavansa pois kotoa.. Ainakin on ihan erilainen kuin kaikki tuttujen tuonikäiset 'lapset'... Enpä tiedä, vaikea selittää.. Niin toivoisi, että ottaisi ilon irti nuoruudesta! Ujo  hän ei kuitenkaan ole, tosi puhelias ja nauravainen, mutta siis ihan pikkusiskonsa tasolla jotenkin..

[/quote]

Eikös tyttö nimenomaan juuri ota ilon irti nuoruudesta? Jos ryhtyisi vastentahtoisesti bilettämään ja roikkumaan poikien perässä, niin sehän olisi vaan tylsyyden hakemista. 

Vierailija
18/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tytölle poikaystävä tai miesgigolo.

Vierailija
19/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:06"]Lähinnä sitä, että hänellä ei oikein ole muuta elämää kuin oma perhe. Ei esim mitään merkkiä siitä, että serustelukuviot kiinnostaisivat tai että haaveilisi joskus muuttavansa pois kotoa.. Ainakin on ihan erilainen kuin kaikki tuttujen tuonikäiset 'lapset'... Enpä tiedä, vaikea selittää.. Niin toivoisi, että ottaisi ilon irti nuoruudesta! Ujo  hän ei kuitenkaan ole, tosi puhelias ja nauravainen, mutta siis ihan pikkusiskonsa tasolla jotenkin..
[/quote]

En anna minäkään kotonani mitään merkkiä että seurustelukuviot kiinnostaisivat, olen 18-v. Eikä kyllä paljoa kiinnostakaan, miksi pitäisi? Ja millä rahalla tyttäresi muuttaisi pois kotoa? Hieman houkuttelevampaa on asua (hyvän) perheen kanssa kuin yksin ja kituuttaa rahalla. Tyttäresi itse asiassa kuulostaa melko fiksulta.
Ja millä tavalla muut tutut 18-vuotiaat ovat erilaisia?

Vierailija
20/46 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys viivästymä?