Miksi STADILAISIA sanotaan yhä ylimielisiksi?
Kun me ei olla. Miksi tätä vanhaa vitsiä viljellään. Minullakin monia, monia kavereita ja tuttuja muilta paikkakunnilta, joko Helsinkiin muuttaneita tai muualla olen heihin tutustunut. En ajattele olevani heitä parempi. Ärsyttää kun jotkut tuota viljelee ilman perusteita. Ja jos onkin törmännyt, niin tekevät yleistyksen.
Kommentit (79)
se on niitä maalaisten juttuja, niillä on joku alemmuuskompleksi.
Perustelut oisi kyllä helsinkiläisten haukkujilta kiva kuulla. Miten ja missä ylimielisyys ilmenee??
Onko stadilaisten mielestä kaikki muualta tulleet maalaisia?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:21"]Onko stadilaisten mielestä kaikki muualta tulleet maalaisia?
[/quote]
En pidä, muutoin pitäisin sitten omia vanhempianikin. Tulleet Vaasasta ja Oulusta, minä paljasjalkainen.
Kyllä ne on pääasiassa niitä suu auki molottavia ylimielisiä mulkkuja.
Ei ainoatakaan järkevää perustelua. Yllätys.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 06:36"]
Ei ainoatakaan järkevää perustelua. Yllätys.
[/quote]
Sä oot kyllä aika hyvä perustelu, järkevyydestä en kyl tiiä...
Korostat stadilaisia jo otsikossa ja koitat väittää, ettet ole ylimielinen. Tarviitko oikeasti jonkun vastauksen tuohon? Kaikki te "siellä" junantuomia olette alunperin...
Tällä palstalla oli ketju jossa haukuttiin lintsille tulleita maalaisia lihaviksi ja rumasti pukeutuneiksi. Jollekin tuli paha olo suorastaan ja Lintsi kun kuulemma Helsinkiläisten joku perinteinen paikka, en jaksa etsiä sitä ketjua, mutta tämmöstä... Toisessa ketjussa kuorossa ihmeteltiin onko joku niin sivistymätön ettei tiedä Suomenlinnan olosuhteita, kuinka pitkät kävelymatkat yms. Kuuluu kuulemma yleissivistykseen. Suomenlinnan tietäminen ja historia ehkä joo, mutta nuo käveltmatkojen pituudet yms ehkei kuitenkaan. Ehkä se maine tulee tämän tyyppisistä puheista.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:03"]
Kun me ei olla. Miksi tätä vanhaa vitsiä viljellään. Minullakin monia, monia kavereita ja tuttuja muilta paikkakunnilta, joko Helsinkiin muuttaneita tai muualla olen heihin tutustunut. En ajattele olevani heitä parempi. Ärsyttää kun jotkut tuota viljelee ilman perusteita. Ja jos onkin törmännyt, niin tekevät yleistyksen.
[/quote]
Ei kukaan täällä syntynyt ole erityisen ylimielinen. Ne 40-50 prossaa maalta muuttaneista on kun heistä tullut niiin stadilaisia.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 06:49"]Tällä palstalla oli ketju jossa haukuttiin lintsille tulleita maalaisia lihaviksi ja rumasti pukeutuneiksi. Jollekin tuli paha olo suorastaan ja Lintsi kun kuulemma Helsinkiläisten joku perinteinen paikka, en jaksa etsiä sitä ketjua, mutta tämmöstä... Toisessa ketjussa kuorossa ihmeteltiin onko joku niin sivistymätön ettei tiedä Suomenlinnan olosuhteita, kuinka pitkät kävelymatkat yms. Kuuluu kuulemma yleissivistykseen. Suomenlinnan tietäminen ja historia ehkä joo, mutta nuo käveltmatkojen pituudet yms ehkei kuitenkaan. Ehkä se maine tulee tämän tyyppisistä puheista.
[/quote]
Provot provoilee aiheesta kuin aiheesta. Kiitos vain, että jonkun typerän palstaprovon takia leimaat kokonaisen kaupungin asukkaat
Tämä ilmenee stadilaisten suhtautumisessa muuhun Suomeen sekä Helsingin kaupunginosiin: todella raakaa arvottamista ja "huonoilla alueilla" asuvien arvostelua ja heille naljailua. Olen muuttanut Helsinkiin muualta ja opiskelijana asunut mm. Itä-Helsingissä ja Kannelmäessä. Kyllä olen paljon saanut vittuilua osakseni nimenomaan paljasjalkaisilta stadilaisilta, en koskaan muilta ns. junantuomilta.
Erityisen vihamielinen suhtautuminen stadilaisilla on Turkua kohtaan. Luulin sitä aluksi vitsiksi, ja varmaan osittain se sitä onkin, mutta eräs stadilainen ystäväni ihan tosissaan väittää, ettei ikinä voisi kuvitellakaan muuttavansa Turkuun missään olosuhteissa mm. siksi ettei kestäisi stadilaisten ystäviensä vittuilua. Että se olisi henkinen itsemurha.
Törmään paljon siihen ajattelutapaan, että Suomi = Helsinki. Muulla ei ole väliä, koska muu Suomi on vain "landea" tai "pöndeä". Missään muualla en ole samalla mittakaavalla törmännyt myöskään esimerkiksi koulujen arvosteluihin, kun taas stadissa ja pk-seudulla yleisesti on käsittääkseni jokin kunniakysymys että on opiskellut jossain tietyssä lukiossa. Uskomatonta tuollainen on näin "maalaisen" korvaan, vaikka kotipaikkakunnallanikin valinnanvaraa koulujen suhteen oli paljon.
Lisäksi vittuillaan murteesta ja siitä, jos ei tiedä joitain Helsingin seudun alueitten lyhenteitä / lempinimiä tms. Siis ylipäänsä kaikesta, mikä "paljastaa" ettei ole stadilainen, saa kuulla vittuilua.
Ei kukaan edes haluaisi muuttaa sinne teidän mamugettoon! Olkaa ihan rauhassa mielinenne! Maalla on mukavampaa.
Ei Helsingissä olla ylimielisiä. Muutin tänne Turusta ja täällä on kiva ja kohtelias meininki useimmiten. Naapurit tervehtivät (jopa eri talossa asuvat!), lainaillaan juttuja jos tarvis. Kassajonossa voidaan päästää pienen ostoksen tekevä ohi, jos itsellä on täysi kärryllinen. Kaikkea mukavaa pientä huomioimista. Turisteja neuvotaan mielellään. Mulla on vauvaikäinen lapsi ja häntä tullaan kehumaan välillä parikin kertaa viikossa esim. kahvilan jonossa. Ovia availlaan jne. Se kyllä on erikoista, että liikennevälineissä mulle saatetaan tarjota istumapaikkaa mutta raskaana ollessa ei juurikaan. Eihän mun enää tarvitse istua kun vauva on vaunuissa eikä itse kannettavana!
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:03"]
[/quote]
Miksi näitä typeriä kyselyitä tänne aina ilmaantuu? Siksi, koska niiden kirjoittajat ovat tyhmiä!
Helsingissä ärsyttää se keinotekoinen pakkoruotsin tuputus. Ruotsinkielisiä on jotain pari prosenttia asukkaista ja silti joka ainoa kyltti on ruotsiksi. Ilmeisesti teillä ei ole rahasta pulaa... Ja lentokentällä mennessä (Vantaalla tosin) oli jotain kiertoteitä tietöiden takia. Niin sinnekin oli pitänyt raahata isoja tilapäisiä kylttejä ruotsiksi, koska ilmeisesti eivät muuten löydä sellaisiin paikkoihin kuin "Helsinki" ja "Turku" yms ellei näitä nimiä ole käänetty ruotsiksi.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 07:50"]Tämä ilmenee stadilaisten suhtautumisessa muuhun Suomeen sekä Helsingin kaupunginosiin: todella raakaa arvottamista ja "huonoilla alueilla" asuvien arvostelua ja heille naljailua. Olen muuttanut Helsinkiin muualta ja opiskelijana asunut mm. Itä-Helsingissä ja Kannelmäessä. Kyllä olen paljon saanut vittuilua osakseni nimenomaan paljasjalkaisilta stadilaisilta, en koskaan muilta ns. junantuomilta.
Erityisen vihamielinen suhtautuminen stadilaisilla on Turkua kohtaan. Luulin sitä aluksi vitsiksi, ja varmaan osittain se sitä onkin, mutta eräs stadilainen ystäväni ihan tosissaan väittää, ettei ikinä voisi kuvitellakaan muuttavansa Turkuun missään olosuhteissa mm. siksi ettei kestäisi stadilaisten ystäviensä vittuilua. Että se olisi henkinen itsemurha.
Törmään paljon siihen ajattelutapaan, että Suomi = Helsinki. Muulla ei ole väliä, koska muu Suomi on vain "landea" tai "pöndeä". Missään muualla en ole samalla mittakaavalla törmännyt myöskään esimerkiksi koulujen arvosteluihin, kun taas stadissa ja pk-seudulla yleisesti on käsittääkseni jokin kunniakysymys että on opiskellut jossain tietyssä lukiossa. Uskomatonta tuollainen on näin "maalaisen" korvaan, vaikka kotipaikkakunnallanikin valinnanvaraa koulujen suhteen oli paljon.
Lisäksi vittuillaan murteesta ja siitä, jos ei tiedä joitain Helsingin seudun alueitten lyhenteitä / lempinimiä tms. Siis ylipäänsä kaikesta, mikä "paljastaa" ettei ole stadilainen, saa kuulla vittuilua.
[/quote]
Taidat olla aika herkkä tulkitsemaan kaiken vittuiluksi? Tai sitten sinun kannattaisi miettiä omaa kaveripiiriä, jos kaikki ovat ilkeitä ja vittuilevat sinulle. :) Stadilaisten maine menee kyllä pitkälti noiden junan tuomien ja muiden besserwissereiden vuoksi. En minä ainakaan oleta, että joku muualta kotoisin oleva tuntee Helsingin kaupunginosia tai niiden lempinimiä. Asuinalueiden arvo on ihan neliöhinnoista luettavissa, mutta niin on tietääkseni muissakin isommissa kaupungeissa ne halutummat ja vähemmän halutut osoitteet. Sama juttu koulujen suhteen, toisilla vain on parempi maine kuin toisilla. Pelkkä opetuksen taso ei selitä sitä polarisaatiota vaan pitkä maine tasokkaana kouluna, johon on kova kilpailu päästä. Käsittääkseni myös tämäkin ilmiö on tuttua muualla kuin siinä paljon parjaamassasi Helsingissä.
Lukekaapas "stadilaiset" tämä ketju ajatuksen kera, ja sitten pyytäkää joku viisaampi se teille selittämään, huomaatte, jos älyä riittää, että tulitte itse todistaneeksi otsikon väitteet. MOT
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:10"]Lukekaapas "stadilaiset" tämä ketju ajatuksen kera, ja sitten pyytäkää joku viisaampi se teille selittämään, huomaatte, jos älyä riittää, että tulitte itse todistaneeksi otsikon väitteet. MOT
[/quote]
Jos joku tässä on ylimielinen, niin se olet sinä. MOT.
Ensinnäkin, meitä on täällä reilut puoli miljoonaa. Joukkoon mahtuu jos jonkinlaista tallaajaa. Osa varmasti lähtökohtaisesti koppavia ja ylimielisiäkin, niin kuin ihan jokaisella paikkakunnalla Suomessa.
Minä olen sukuni viides syntyperäinen helsinkiläinen sukupolvi. Tämä on minun kotini, maailman rakkain paikka. Syytön minä siihen olen, että tykkimies esi-isäni komennettiin aikanaan Hailuodosta Suomenlinnaan. Jos ei olisi komennettu, suhtautuisin varmasti aivan yhtä suurella kiihkolla ja rakkaudella Hailuotoon tai Ouluun.
Yksi asia, mistä olen suuresti kateellinen kaikissa muissa suomalaisissa kaupungeissa asuville, on aito paikallislehti. Meillä on vain "valtakunnan media" Helsingin sanomat, jossa on pahimmillaan vain 1-2 sivua juttuja Helsingistä ja sen välittömistä lähialueista. Muilla kaupungeille on lehti, joka toki muun uutisoinnin lisäksi, on aidosti kaupunkilähtöinen. Hesarissa kaupunkitoimitus on se kaikkein surkein työpaikka. Toki ymmärrän muun median helsinkikeskeisyyden ottavan muuta maata pattiin myös yhtä lailla.
Minulla on täällä Helsingissä kaikki mitä tarvitsen. Ei minä silmiäni sulje muultakaan maalta, mutta Mikkelillä tai Kuopiolla nyt vain kovin vähän mitään tarjottavaa minulle. Siis sellaista, mistä olisin kiinnostunut. Eikä siinä ole mitään pahaa. Minä viihdyn täällä, enkä kaipaa muuta. En ole silti ylimielinen muita ihmisiä kohtaan ja olen avoin uusille kokemuksillekin. Yleissivistykseni on hyvä ja sen varjolla pyrin aina vähän muihin seutuihin tutustumaan ja paikkaamaan niitä aukkoja, joita siinä on. Mutta koti on aina koti ja sinne kaipaan kaikki alta maailmasta. Ja se nyt vaan sattuu minulle olemaan Helsinki siinä missä se jollekin toiselle on Tampere tai Jepua.