Miksi STADILAISIA sanotaan yhä ylimielisiksi?
Kun me ei olla. Miksi tätä vanhaa vitsiä viljellään. Minullakin monia, monia kavereita ja tuttuja muilta paikkakunnilta, joko Helsinkiin muuttaneita tai muualla olen heihin tutustunut. En ajattele olevani heitä parempi. Ärsyttää kun jotkut tuota viljelee ilman perusteita. Ja jos onkin törmännyt, niin tekevät yleistyksen.
Kommentit (79)
Jouduin joskus asumaan vastentahtoisesti Helsingissä ja siltä reissulta jäi omistukseeni yksiö, jota nyt voin vuokrata kiskurihinnalla.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:14"]
En ole kovin herkkä, mutta suoran vittuilun tunnistaa kuka tahansa. Toki minulla on muunkinlaisia ystäviä, mutta järjestään tapaamissani paljasjalkaisissa stadilaisissa näitä ylemmyydentuntoisia on huomattavan suuri määrä.
Ei todellakaan ole tuota samanlaista koulujen ja paikkakuntien arvottamista joka puolella Suomea! Helsingissä hyvin kuvaava sana on elitismi. Muualla Suomessa helposti ymmärretään paremmin se, että varsinkaan peruskoulu- ja lukiotasolla ei Suomessa ole mitään oikeasti varteenotettavaa "kilpailua", mikä on vain hyvä asia. Ei tänne haluta mitään jenkkimeininkiä, jossa vain eliitti pääsee kunnon kouluihin ja yleensä vieläpä maksua vastaan, vaan halutaan että kaikki koulut ovat niitä kunnon kouluja.
Samoin mitä vielä tulee tuohon paikkakuntien talojen arvoon, niin yleensä opiskelijat eivät edes pyri niille kalleimmille alueille, vaan tiedostetaan se, että opiskeluvaiheessa on ihan OK asua mahdollisimman halvalla. Stadilaiset eivät tätä yleensä ymmärrä, vaan keinolla millä hyvänsä halutaan se kämppä kantakaupungista.
[/quote]
En tunnista tätä ollenkaan kaveripiirissäni, joka muuten on laaja vuosien saatossa mitattuna. Ollaan kaikki näköjään sitten "epästadilaisia" stadilaisia...
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:14"] En ole kovin herkkä, mutta suoran vittuilun tunnistaa kuka tahansa. Toki minulla on muunkinlaisia ystäviä, mutta järjestään tapaamissani paljasjalkaisissa stadilaisissa näitä ylemmyydentuntoisia on huomattavan suuri määrä. Ei todellakaan ole tuota samanlaista koulujen ja paikkakuntien arvottamista joka puolella Suomea! Helsingissä hyvin kuvaava sana on elitismi. Muualla Suomessa helposti ymmärretään paremmin se, että varsinkaan peruskoulu- ja lukiotasolla ei Suomessa ole mitään oikeasti varteenotettavaa "kilpailua", mikä on vain hyvä asia. Ei tänne haluta mitään jenkkimeininkiä, jossa vain eliitti pääsee kunnon kouluihin ja yleensä vieläpä maksua vastaan, vaan halutaan että kaikki koulut ovat niitä kunnon kouluja. Samoin mitä vielä tulee tuohon paikkakuntien talojen arvoon, niin yleensä opiskelijat eivät edes pyri niille kalleimmille alueille, vaan tiedostetaan se, että opiskeluvaiheessa on ihan OK asua mahdollisimman halvalla. Stadilaiset eivät tätä yleensä ymmärrä, vaan keinolla millä hyvänsä halutaan se kämppä kantakaupungista. [/quote] En tunnista tätä ollenkaan kaveripiirissäni, joka muuten on laaja vuosien saatossa mitattuna. Ollaan kaikki näköjään sitten "epästadilaisia" stadilaisia...
[/quote]
Oletko siis itse paljasjalkainen stadilainen vai myös junantuoma? Jos itsekin olet (kuten tekstistäsi päättelin), niin eihän se mikään ihme ole, että omalle käytökselleen ja asenteilleen saattaa sokeutua... Minulla on stadilaisia tuttuja ja kavereita monessa eri kaveripiirissä, joten "otanta on laaja" minullakin. Toki en väitä, että jokainen stadilainen olisi kuvailemani kaltainen, mutta kyllä heitä hyvin paljon on. Ehkä te sitten vain olette kaikki niitä poikkeuksia. Mutta kuvailemani kaltaisesta käytöksestä johtuu se, miksi stadilaisia sanotaan ylimielisiksi.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:27"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:14"] En ole kovin herkkä, mutta suoran vittuilun tunnistaa kuka tahansa. Toki minulla on muunkinlaisia ystäviä, mutta järjestään tapaamissani paljasjalkaisissa stadilaisissa näitä ylemmyydentuntoisia on huomattavan suuri määrä. Ei todellakaan ole tuota samanlaista koulujen ja paikkakuntien arvottamista joka puolella Suomea! Helsingissä hyvin kuvaava sana on elitismi. Muualla Suomessa helposti ymmärretään paremmin se, että varsinkaan peruskoulu- ja lukiotasolla ei Suomessa ole mitään oikeasti varteenotettavaa "kilpailua", mikä on vain hyvä asia. Ei tänne haluta mitään jenkkimeininkiä, jossa vain eliitti pääsee kunnon kouluihin ja yleensä vieläpä maksua vastaan, vaan halutaan että kaikki koulut ovat niitä kunnon kouluja. Samoin mitä vielä tulee tuohon paikkakuntien talojen arvoon, niin yleensä opiskelijat eivät edes pyri niille kalleimmille alueille, vaan tiedostetaan se, että opiskeluvaiheessa on ihan OK asua mahdollisimman halvalla. Stadilaiset eivät tätä yleensä ymmärrä, vaan keinolla millä hyvänsä halutaan se kämppä kantakaupungista. [/quote] En tunnista tätä ollenkaan kaveripiirissäni, joka muuten on laaja vuosien saatossa mitattuna. Ollaan kaikki näköjään sitten "epästadilaisia" stadilaisia...
[/quote]
Oletko siis itse paljasjalkainen stadilainen vai myös junantuoma? Jos itsekin olet (kuten tekstistäsi päättelin), niin eihän se mikään ihme ole, että omalle käytökselleen ja asenteilleen saattaa sokeutua... Minulla on stadilaisia tuttuja ja kavereita monessa eri kaveripiirissä, joten "otanta on laaja" minullakin. Toki en väitä, että jokainen stadilainen olisi kuvailemani kaltainen, mutta kyllä heitä hyvin paljon on. Ehkä te sitten vain olette kaikki niitä poikkeuksia. Mutta kuvailemani kaltaisesta käytöksestä johtuu se, miksi stadilaisia sanotaan ylimielisiksi.
[/quote]
Ihan paljasjalkainen olen eikä ihmisiä ja asioita arvoteta tuolla tavoin. Ainoa mistä en myöskään tosin pidä on Itä-Helsinki, kävin siellä Itiksen kielilukion ja matkustin sinne aina metrolla. Törmäsi levottomaan ja uhkaavaa porukkaan siellä, siksi en oikein viihtynyt. En kuitenkaan naureskele alueelle tai sen ihmisille, en vain itse viihdy. En tiedä opiskeletkohan jossain Kauppakorkeassa tai muulla alalla, jossa on snobeja.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:24"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:21"]Onko stadilaisten mielestä kaikki muualta tulleet maalaisia?
[/quote]
En pidä, muutoin pitäisin sitten omia vanhempianikin. Tulleet Vaasasta ja Oulusta, minä paljasjalkainen.
[/quote]
Tämä jäi mietityttämään. Jos molemmat vanhemmat ovat junantuomia, lasketaanko jälkeläinen jo paljasjalkaiseksi? Eikö se vaadi vähän enemmän helsingissä syntyneitä sukupolvia toteutuakseen? En ihan oikeasti vittuile, olen vain kuullut vähän eri määritelmän joskus. T. Vaasalainen
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:24"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:21"]Onko stadilaisten mielestä kaikki muualta tulleet maalaisia?
[/quote]
En pidä, muutoin pitäisin sitten omia vanhempianikin. Tulleet Vaasasta ja Oulusta, minä paljasjalkainen.
[/quote]
Tämä jäi mietityttämään. Jos molemmat vanhemmat ovat junantuomia, lasketaanko jälkeläinen jo paljasjalkaiseksi? Eikö se vaadi vähän enemmän helsingissä syntyneitä sukupolvia toteutuakseen? En ihan oikeasti vittuile, olen vain kuullut vähän eri määritelmän joskus. T. Vaasalainen
[/quote]
Wikisanakirjassa määrittely "palkasjalkainen: syntymästään asti jonkin paikkakunnan asukas".
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:24"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:21"]Onko stadilaisten mielestä kaikki muualta tulleet maalaisia?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Wikisanakirjassa määrittely "palkasjalkainen: syntymästään asti jonkin paikkakunnan asukas".
[/quote]
Siis paljasjalkainen :D
Minä olen huomannut, että pahimpia "stadilaisia" ovat muualta muuttaneet (siis Uudenmaan ulkipuolelta). Jotenkin he ylpeistyvät, kun pääsevät näyttämään (en edes tiedä mitä) muille ihmisille. Kai se on joillekin hyvin suuri saavutus...
Ei oikeastaan tule mieleen yhtään Helsingissä syntynyttä naljailevaa ihmistä. Itse olen syntynyt Vantaalla ja kasvoin siellä koko lapsuuteni. Lukioon menin Helsingissä, koska vastaavaa lukiota ei ollut Vantaalla. Lukiossa sai kuulla jonkin verran vittuilua, mutta Yliopistoon päästessäni se loppui. Yliopistolla on suurin osa kuitenkin ulkopaikkakuntalaisia. Ja muutenkin porukka on kypsempää siellä. Itselleni ei ole mikään "kunnia-asia" asua Helsingissä. Eikä tää iso juttu mulle ole, koska mä vain muutin naapurikaupunkiin. Hyvä koulutus, palvelut lähellä, ystävät asuvat täällä, julkinen liikenne pelaa ja menoa riittää. Siksi mä täällä asun enkä ollakseni parempi ihminen.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:24"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 05:21"]Onko stadilaisten mielestä kaikki muualta tulleet maalaisia?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Okei, thanks. :) Saattoipa se minun kuulemani määritelmä sitten olla niiden _ylimielisten_ stadilaisten tekemä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:10"]
Lukekaapas "stadilaiset" tämä ketju ajatuksen kera, ja sitten pyytäkää joku viisaampi se teille selittämään, huomaatte, jos älyä riittää, että tulitte itse todistaneeksi otsikon väitteet. MOT
[/quote]
TÄMÄ!
Ihan paljasjalkainen olen eikä ihmisiä ja asioita arvoteta tuolla tavoin. Ainoa mistä en myöskään tosin pidä on Itä-Helsinki, kävin siellä Itiksen kielilukion ja matkustin sinne aina metrolla. Törmäsi levottomaan ja uhkaavaa porukkaan siellä, siksi en oikein viihtynyt. En kuitenkaan naureskele alueelle tai sen ihmisille, en vain itse viihdy. En tiedä opiskeletkohan jossain Kauppakorkeassa tai muulla alalla, jossa on snobeja.
Sinun tuttavapiirissäsi ilmeisesti ei arvoteta, mutta kyllä hyvin monet stadilaiset arvottavat. Opiskelen humanistisessa :) Saman alan opiskelukaverini eivät tosin ole arvostelijoita, aika harva on edes stadilainen... Näitä arvostelijoita olen tavannut mm. valtsikassa ja sitten yhden tuttavapiirini kautta, jossa monet ovat ammattikorkeassa tai vain lukion / amiksen käyneitä. Samoin moni korostaa, jos on käynyt Ressun lukion. Vieläkään en tiedä, mikä tuo Ressu on, mutta ilmeisesti jokin kova statusasia. Lukioajoistani itsellä jo sen verran aikaa, etten ole välittänyt ottaa selvää.
Kerran on noussut pissa päähän stadilaisuudesta ja se oli yläasteen teinivuosina, kun olin harrastusten tai muuten vaan kesäleireillä ja siellä tuli reaktioita, että "ooh, ai Hesasta, vau!!" Kyllä sellainen huomio ja uteliaisuus vaan nousee teinin päähän. Aloin ajatella olevani jotenkin spesiaali. Inhimillistä? No ne vuodet on jo kaukana takana. Kavereita ympäri Suomea edelleen ja arvostetaan toistemme asuinpaikkoja. :)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 09:06"]Kerran on noussut pissa päähän stadilaisuudesta ja se oli yläasteen teinivuosina, kun olin harrastusten tai muuten vaan kesäleireillä ja siellä tuli reaktioita, että "ooh, ai Hesasta, vau!!" Kyllä sellainen huomio ja uteliaisuus vaan nousee teinin päähän. Aloin ajatella olevani jotenkin spesiaali. Inhimillistä? No ne vuodet on jo kaukana takana. Kavereita ympäri Suomea edelleen ja arvostetaan toistemme asuinpaikkoja. :)
[/quote]
Jos ne sanoi 'vau" vaikka siks, että kaikki muut oli jostain paljon lähempää? Ihmettelivät, mitä sä sinne asti oot menny.
Helsinkiläisillä tuntuu aina olevan kova tarve tuoda sitä asiaa esille et ne asuu Helsingissä :DD
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 09:06"]Kerran on noussut pissa päähän stadilaisuudesta ja se oli yläasteen teinivuosina, kun olin harrastusten tai muuten vaan kesäleireillä ja siellä tuli reaktioita, että "ooh, ai Hesasta, vau!!" Kyllä sellainen huomio ja uteliaisuus vaan nousee teinin päähän. Aloin ajatella olevani jotenkin spesiaali. Inhimillistä? No ne vuodet on jo kaukana takana. Kavereita ympäri Suomea edelleen ja arvostetaan toistemme asuinpaikkoja. :)
[/quote]
Jos ne sanoi 'vau" vaikka siks, että kaikki muut oli jostain paljon lähempää? Ihmettelivät, mitä sä sinne asti oot menny.
[/quote]
No kyllä tuo vaikutti, esim. Pohjois-Pohjanmaalla olin kolmena kesänä yhdellä pienimuotoisella urheiluleirillä ja ainoa Helsingistä. Mutta se oli positiivista huomiota joka tapauksessa ja uteliaisuutta ja poikiakin kiinnosti, heh :)
Kyllä stadiin pääsee asumaan kuka vaan landelainen, niitähän ne asukkaat alkuperältään ovatkin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:04"]Helsingissä ärsyttää se keinotekoinen pakkoruotsin tuputus. Ruotsinkielisiä on jotain pari prosenttia asukkaista ja silti joka ainoa kyltti on ruotsiksi. Ilmeisesti teillä ei ole rahasta pulaa... Ja lentokentällä mennessä (Vantaalla tosin) oli jotain kiertoteitä tietöiden takia. Niin sinnekin oli pitänyt raahata isoja tilapäisiä kylttejä ruotsiksi, koska ilmeisesti eivät muuten löydä sellaisiin paikkoihin kuin "Helsinki" ja "Turku" yms ellei näitä nimiä ole käänetty ruotsiksi.
[/quote]
Mietipä vähän, kyllä se taisi ensin olla Åbo ja Helsingfors. Ne sitten on väkisin väännetty suomeksi. Jos yhtään historiaa olisit viitsinyt opiskella, tietäisit.
Terkkuja Lahest
Muutaman vuoden useamman polven helsinkiläisen kanssa seurustelleena täytyy jakaa muutamia huomioita ketjuun, joista tuo käsitys ylimielisyydestä mahdollisesti pohjaa.
1. Helsinkiläiset ovat todella riitaisaa porukkaa, ja kaupungin sisällä onkin paljon ristiriitoja. Hyvä esimerkki on vaikkapa länsimetro -projekti. Vaikean projektin seuraus oli se, että projektin osalliset häpäistiin ja kohdistettiin hyväksytyksi julkisen pilkan kohteeksi. Missä tahansa muualla päin suomea olisi ymmärretty, että kun löysä on jo osunut tuulettimeen niin tuolla ei ainakaan tilannetta millään tavalla paranneta, ja jos ei ihan julkisesti tsempattu, niin ainakin järjestetty tukea ja luotettu siihen, että osalliset parhaansa tekee projektin loppuun saattamiseksi. Nyt metron jatkeesta onnistuttiin tekemään kaupungin häpeäpilkku ja muisto epäonnistumisesta, kun yhteisöllinen kaupunki asian muistaisi osoituksena siitä, että vaikeatkin asiat pystytään hoitamaan.
2. Helsinkiläisten muun suomen tuntemus on usein todella heikkoa. Jotenkin tosiasia, että 4/5 suomalaisista asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella tuntuu vieraalta. Helsinkiläisellä vaan ei tule ajateltua, että jos suurin osa suomalaisista asuu jossain muualla, niin todennäköisesti nuo ihmiset ovat hienoja paikkoja valinneet asuinpaikakseen. Tähän täytyy lisätä se, että omien havaintojen mukaan suurin osa helsinkiläisistä asuu kalliiden asuntojen ja tilanpuutteen takia itseasiassa aika ankeasti muuhun suomeen verrattuna, asunto-unelmaa varten täytyy olla vähimmilläänkin 500ke asuntoon varaa.
3. Mitä korkeakouluihin tulee, asiaa kaunistelematta tai kauhistelematta helsinkiläisen mielipide on selvä: Helsinki on ainoa paikka jossa oikeita yliopistoja on, Turun, Tampereen tai Oulun yliopistot ovat lähinnä vitsejä vaikka palvelevatkin lähes samaa väestömassaa.
En ole kovin herkkä, mutta suoran vittuilun tunnistaa kuka tahansa. Toki minulla on muunkinlaisia ystäviä, mutta järjestään tapaamissani paljasjalkaisissa stadilaisissa näitä ylemmyydentuntoisia on huomattavan suuri määrä.
Ei todellakaan ole tuota samanlaista koulujen ja paikkakuntien arvottamista joka puolella Suomea! Helsingissä hyvin kuvaava sana on elitismi. Muualla Suomessa helposti ymmärretään paremmin se, että varsinkaan peruskoulu- ja lukiotasolla ei Suomessa ole mitään oikeasti varteenotettavaa "kilpailua", mikä on vain hyvä asia. Ei tänne haluta mitään jenkkimeininkiä, jossa vain eliitti pääsee kunnon kouluihin ja yleensä vieläpä maksua vastaan, vaan halutaan että kaikki koulut ovat niitä kunnon kouluja.
Samoin mitä vielä tulee tuohon paikkakuntien talojen arvoon, niin yleensä opiskelijat eivät edes pyri niille kalleimmille alueille, vaan tiedostetaan se, että opiskeluvaiheessa on ihan OK asua mahdollisimman halvalla. Stadilaiset eivät tätä yleensä ymmärrä, vaan keinolla millä hyvänsä halutaan se kämppä kantakaupungista.