Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi STADILAISIA sanotaan yhä ylimielisiksi?

Vierailija
19.07.2015 |

Kun me ei olla. Miksi tätä vanhaa vitsiä viljellään. Minullakin monia, monia kavereita ja tuttuja muilta paikkakunnilta, joko Helsinkiin muuttaneita tai muualla olen heihin tutustunut. En ajattele olevani heitä parempi. Ärsyttää kun jotkut tuota viljelee ilman perusteita. Ja jos onkin törmännyt, niin tekevät yleistyksen.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 07:50"]

Tämä ilmenee stadilaisten suhtautumisessa muuhun Suomeen sekä Helsingin kaupunginosiin: todella raakaa arvottamista ja "huonoilla alueilla" asuvien arvostelua ja heille naljailua. Olen muuttanut Helsinkiin muualta ja opiskelijana asunut mm. Itä-Helsingissä ja Kannelmäessä. Kyllä olen paljon saanut vittuilua osakseni nimenomaan paljasjalkaisilta stadilaisilta, en koskaan muilta ns. junantuomilta.

Erityisen vihamielinen suhtautuminen stadilaisilla on Turkua kohtaan. Luulin sitä aluksi vitsiksi, ja varmaan osittain se sitä onkin, mutta eräs stadilainen ystäväni ihan tosissaan väittää, ettei ikinä voisi kuvitellakaan muuttavansa Turkuun missään olosuhteissa mm. siksi ettei kestäisi stadilaisten ystäviensä vittuilua. Että se olisi henkinen itsemurha.

Törmään paljon siihen ajattelutapaan, että Suomi = Helsinki. Muulla ei ole väliä, koska muu Suomi on vain "landea" tai "pöndeä". Missään muualla en ole samalla mittakaavalla törmännyt myöskään esimerkiksi koulujen arvosteluihin, kun taas stadissa ja pk-seudulla yleisesti on käsittääkseni jokin kunniakysymys että on opiskellut jossain tietyssä lukiossa. Uskomatonta tuollainen on näin "maalaisen" korvaan, vaikka kotipaikkakunnallanikin valinnanvaraa koulujen suhteen oli paljon.

Lisäksi vittuillaan murteesta ja siitä, jos ei tiedä joitain Helsingin seudun alueitten lyhenteitä / lempinimiä tms. Siis ylipäänsä kaikesta, mikä "paljastaa" ettei ole stadilainen, saa kuulla vittuilua.

[/quote]

Höpö höpö. Aito, paljasjalkainen stadilainen (sellainen voi olla vasta kolmannessa polvessa, alunperinhän lähes kaikki ovat muualta) ei todellakaan käyttäydy kuvailemallasi tavalla. Päinvastoin. Aitoon stadilaisuuteen kuuluu nimenomaan erilaisuuden hyväksyminen ilman, että siitä tehdään mitään numeroa.

Olen aivan varma, että huonokäytöksiset eivät ole olleet paljasjalkaisia.

Aito stadilainen ei halveksi maalaisia, vaan arvostaa heitä. Murretta en ole kuullut yhdenkään paljasjalkaisen haukkuvan, onhan meilläkin oma murteemme, stadin slangi, jonka taitajia valitettavasti enää on vain vähän.

Tuo Turku-juttu on kyllä totta. Liekö johtuu alunperin siitä, kun Turkuhan oli ensin pääkaupunki ja ovat sen aseman menetyksestä meille stadilaisille kiukutelleet aina. Toisaalta myös luonteenpiirteet eroavat toisistaan, turkulaiset käyttävät kieltä, joka perustuu negatiivisen kautta ilmaisemiseen, eli aivan eri tavalla kuin stadilaiset, jotka painotamme positiivisuutta.

Aito stadilainen toivottaa kaikki tervetulleeksi stadiin.

t. Stadin friidu jo neljännessä polvessa

Vierailija
2/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa, mikä joskus häiritsee, on joidenkin (yksittäisten) helsinkiläisten kuvitelma, että "suurkaupungissa" vieraileminen olisi jotenkin sykähdyttävä ja ainutlaatuinen kokemus meille muualla asuville. Minulta, kolmikymppiseltä ja ulkomuotoni perusteella selvästi keskiluokkaa edustavalta naiselta on vakavissaan kysytty, olenko ensimmäistä kertaa Helsingissä tai raitiovaunun/metron kyydissä. Nykyään suuri osa maalaislapsistakin on tottunut reissaamaan pienestä pitäen Lontoota ja Pariisia myöten, joten ei se Helsinki nyt ihmeempiä värinöitä herätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 16:17"]

Ainoa, mikä joskus häiritsee, on joidenkin (yksittäisten) helsinkiläisten kuvitelma, että "suurkaupungissa" vieraileminen olisi jotenkin sykähdyttävä ja ainutlaatuinen kokemus meille muualla asuville. Minulta, kolmikymppiseltä ja ulkomuotoni perusteella selvästi keskiluokkaa edustavalta naiselta on vakavissaan kysytty, olenko ensimmäistä kertaa Helsingissä tai raitiovaunun/metron kyydissä. Nykyään suuri osa maalaislapsistakin on tottunut reissaamaan pienestä pitäen Lontoota ja Pariisia myöten, joten ei se Helsinki nyt ihmeempiä värinöitä herätä.

[/quote]

Olipa yllättävä teksti. Eikö se ole ihan kohteliaisuutta että kysytään vaikkapa oletko ennen käynyt Helsingissä? Kaikki suomalaiset eivät todellakaan ole käyneet täällä, ihan kuin minäkään en ole koskaan käynyt Jämsässä tai Kouvolassa.

Kun minulle tulee vieraita muualta Suomesta, saatan neuvoa metron ja ratikan käytössä, koska monet ovat kertoneet etteivät aluksi kehdanneet kysyä keneltäkään miten lippu pitää leimata tai mistä metrolipun voi ostaa. En tarkoita tällä pahaa tai että Helsinki olisi mitenkään sykähdyttävän ihmeellinen. Ei vain voi olettaa, että vieraassa kaupungissa osaisi heti toimia kaikessa, oli se sitten Kajaani, Helsinki tai Lontoo. Oululainen tuttuni tuntee hyvin Pariisin metrokartan, mutta Helsingissä joutui Vuosaaren sijasta Mellunmäkeen. Ylimielisempää minusta olisi luulla että kaikkihan nyt Helsingin tuntevat ja osaavat täällä liikkua. En tietenkään tuputa neuvojani jos vieras ilmaisee tietävänsä kertomani asiat.

Vierailija
4/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmintä mitä voi sanoa on se, että väittää stadilaisen ylimielisyyden olevan myytti tai pelkkä yksittäistapaus. Kyllä ilmiö on olemassa ja soisi siitä voivan keskustella kuten moni täällä on asiallisesti tehnytkin.

olin nuorempana paljon tekemisissä urheiluharrastukseni puolesta helsinkiläisten kanssa. Ja olivat niitä alkuperäisiä stadilaisia melkein kaikki. Kyllä sitä ylpeyttä oli paljon. Muistan yhdenkin kommentin, jossa naureskellen luultiin, ettei jossain Kouvolassa tai Kotkassa ole edes yökerhoja. Lajiliiton kokoukset täyttyivät puheenvuoroista, joiden mukaan kaikki liigat tulisi järjestää siten, että Hki tai Hki, Vantaa ja Espoo muodostavat oman alueensa ja muu suomi voi kisailla keskenään - pääasia ja pääpaino oli siinä, että jopa Keravalle on Töölöstä liian pitkä matka.

kerran yhdeltä kuuluisalta vaikuttajalta kysyttiin hänen stadilaisuudestaan, että mitä se on. Vastaus oli, että stadilaisuudessa henkii se, että landet ovat vähän kateellisia. Aika paljon kertova kommentti.

Vierailija
5/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi muuten hienoa haastatella sellaista vanhan liiton stadilaista miestä ja kysyä, että onko ylimielinen asenne niin täysin sisäänkasvatettu asia, että siitä on mahdotonta hankkiutua eroon. Tietoista käytöstähän se näiden tapausten kohdalla on, eikä siitä seuraa kenellekään mitään hyvää.

terveisin, nimimerkki, joka kysyi 50v stadilaiselta vr:n miestyöntekijältä mistä liput kuuluu ostaa paikallisjunaan (vuosi oli. 2001). Vastaus oli, että samasta paikasta mistä ne on ostettu jo vuonna 1977.

Vierailija
6/79 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:53"]

Olisi muuten hienoa haastatella sellaista vanhan liiton stadilaista miestä ja kysyä, että onko ylimielinen asenne niin täysin sisäänkasvatettu asia, että siitä on mahdotonta hankkiutua eroon. Tietoista käytöstähän se näiden tapausten kohdalla on, eikä siitä seuraa kenellekään mitään hyvää.

terveisin, nimimerkki, joka kysyi 50v stadilaiselta vr:n miestyöntekijältä mistä liput kuuluu ostaa paikallisjunaan (vuosi oli. 2001). Vastaus oli, että samasta paikasta mistä ne on ostettu jo vuonna 1977.

[/quote]

tää oli surullista, mutta totta

Vierailija
7/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilaisethan ei ole ylimielisiä, vaan stadissa olevat hesalaiset.

Vierailija
8/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:04"]Helsingissä ärsyttää se keinotekoinen pakkoruotsin tuputus. Ruotsinkielisiä on jotain pari prosenttia asukkaista ja silti joka ainoa kyltti on ruotsiksi. Ilmeisesti teillä ei ole rahasta pulaa... Ja lentokentällä mennessä (Vantaalla tosin) oli jotain kiertoteitä tietöiden takia. Niin sinnekin oli pitänyt raahata isoja tilapäisiä kylttejä ruotsiksi, koska ilmeisesti eivät muuten löydä sellaisiin paikkoihin kuin "Helsinki" ja "Turku" yms ellei näitä nimiä ole käänetty ruotsiksi. [/quote] Mietipä vähän, kyllä se taisi ensin olla Åbo ja Helsingfors. Ne sitten on väkisin väännetty suomeksi. Jos yhtään historiaa olisit viitsinyt opiskella, tietäisit. Terkkuja Lahest

[/quote]

Itse asiassa ensin oli suomenkielinen asutus ja nimet, sen jälkeen paikanimet pakkoruotsinnettiin ruotsiksi, sitten niitä käännettiin takaisin suomeksi.

Vierailija
9/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 09:34"]

[/quote]

Nyt sinulla meni termit sekaisin. Nimenomaan stadilaiset ovat niitä ylimielisiä.

Vierailija
10/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 08:04"]Helsingissä ärsyttää se keinotekoinen pakkoruotsin tuputus. Ruotsinkielisiä on jotain pari prosenttia asukkaista ja silti joka ainoa kyltti on ruotsiksi. Ilmeisesti teillä ei ole rahasta pulaa... Ja lentokentällä mennessä (Vantaalla tosin) oli jotain kiertoteitä tietöiden takia. Niin sinnekin oli pitänyt raahata isoja tilapäisiä kylttejä ruotsiksi, koska ilmeisesti eivät muuten löydä sellaisiin paikkoihin kuin "Helsinki" ja "Turku" yms ellei näitä nimiä ole käänetty ruotsiksi. [/quote] Mietipä vähän, kyllä se taisi ensin olla Åbo ja Helsingfors. Ne sitten on väkisin väännetty suomeksi. Jos yhtään historiaa olisit viitsinyt opiskella, tietäisit. Terkkuja Lahest

[/quote]

Joo, Lahtikin on varmaan ensin ollut "Lahtis", mutta sitten joku ilkeä persu keksi, että se onkin "Lahti", vai mitä? :)

Vierailija
11/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kumpikohan olikaan ensin...

"1200-luvun kuluessa syntyi kaupunkiasutus, joka oli lajissaan (tiettävästi) Suomen ensimmäinen. Sana turku tulee yleisesti hyväksytyn teorian mukaan muinaisvenäjän sanasta tǔrgǔ, joka tarkoittaa "toria". Nykyistä Turkua alettiin kenties sanoa "Suomen Turuksi" erotukseksi muista markkinapaikoista eli "turuista", joita muinoin ehkä sijaitsi pitkin Suomen rannikkoa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_historia

Vierailija
12/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 06:49"]

Tällä palstalla oli ketju jossa haukuttiin lintsille tulleita maalaisia lihaviksi ja rumasti pukeutuneiksi. Jollekin tuli paha olo suorastaan ja Lintsi kun kuulemma Helsinkiläisten joku perinteinen paikka, en jaksa etsiä sitä ketjua, mutta tämmöstä... Toisessa ketjussa kuorossa ihmeteltiin onko joku niin sivistymätön ettei tiedä Suomenlinnan olosuhteita, kuinka pitkät kävelymatkat yms. Kuuluu kuulemma yleissivistykseen. Suomenlinnan tietäminen ja historia ehkä joo, mutta nuo käveltmatkojen pituudet yms ehkei kuitenkaan. Ehkä se maine tulee tämän tyyppisistä puheista.

[/quote]

Lintsi on perinteisesti täynnä juntteja ja huonosti pukeutuvia maalaisia. Joka vuosi samanlaista. 

Vierailija
13/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 09:34"]

[/quote]

Taas nämä nimitykset...

Hesa on vanhaa slangia, jolla tarkoitettiin yleisesti Helsinkiä. Stadilla tarkoitettiin Helsingin ydinkeskustaa.

Joten ei ole pohjaa arvottaa asioita Hesa-nimityksen perusteella. 

t. Kaupunkinsa historian tunteva.

Vierailija
14/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mielelläni enää kerro mistä olen kotoisin jos törmään jossain muualla kun pääkaupunkiseudulla uusiin ihmisiin, välttelen sitä viimeiseen asti jos mahdollista. Juttu luistaa ensin ihan kivasti, mutta sitten jos tulee puheeksi kotipaikkakunta ja kerron olevani Helsingistä niin muhun suhtautuminen muuttuu joskus ihan hetkessä, koen sen hirveen negana :( 

Mulla on isoisovanhemmat joskus valinneet tän kaupungin asuinpaikakseen ja täällä on nyt  mun suku ja juuret, syytön mä siihen oon. Mä pidän tästä kaupungista ja sen historiasta, rakastan kuunnella juttuja ihmisistä jotka eli ennen mua, muuttuneista paikoista ja oloista. Tunnen myös sukujeni historiaa ja olen kiinnostunut positiivisessa mielessä myös niistä esivanhempieni asuinpaikoista ennen Helsinkiä. 

Ja niitä sanoja joita lapsena viljeltiin en enää juurikaan käytä koska työelämään mentyäni huomasin etteivät kaikki niitä  sanoja ymmärrä ja että mua pidettiin jotenki leuhkana tai jotain.

Se vaan joskus ihmetyttää kun oon huomannu että useiden mielestä on hienoa tuntea kotiseuturakkautta ja murteista ollaan ylpeitä, mutta helsinkiläisenä mulle ei tätä suoda kun oon sitte heti ylimielinen :( 

Vierailija
15/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 09:55"]Mä en mielelläni enää kerro mistä olen kotoisin jos törmään jossain muualla kun pääkaupunkiseudulla uusiin ihmisiin, välttelen sitä viimeiseen asti jos mahdollista. Juttu luistaa ensin ihan kivasti, mutta sitten jos tulee puheeksi kotipaikkakunta ja kerron olevani Helsingistä niin muhun suhtautuminen muuttuu joskus ihan hetkessä, koen sen hirveen negana :( 

Mulla on isoisovanhemmat joskus valinneet tän kaupungin asuinpaikakseen ja täällä on nyt  mun suku ja juuret, syytön mä siihen oon. Mä pidän tästä kaupungista ja sen historiasta, rakastan kuunnella juttuja ihmisistä jotka eli ennen mua, muuttuneista paikoista ja oloista. Tunnen myös sukujeni historiaa ja olen kiinnostunut positiivisessa mielessä myös niistä esivanhempieni asuinpaikoista ennen Helsinkiä. 

Ja niitä sanoja joita lapsena viljeltiin en enää juurikaan käytä koska työelämään mentyäni huomasin etteivät kaikki niitä  sanoja ymmärrä ja että mua pidettiin jotenki leuhkana tai jotain.

Se vaan joskus ihmetyttää kun oon huomannu että useiden mielestä on hienoa tuntea kotiseuturakkautta ja murteista ollaan ylpeitä, mutta helsinkiläisenä mulle ei tätä suoda kun oon sitte heti ylimielinen :( 

[/quote]
Mulla on muuten sama, että olen välttänyt kertomasta stadilaisuudestani (olen asunut aikuisena jonkin aikaa kehä 3:n ulkopuolellakin). Ei vain halua suhtautumisen muutosta/kyselyjä.

Vierailija
16/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että ihan tyhjästä se on "keksitty" että hesalaiset on ylimielisiä. Huoh...

Vierailija
17/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit sä mistä tahansa, Hesasta, Turusta, Porista jne. niin jollakin on aina joku mielikuva millanen sä oot.

Vierailija
18/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 09:55"]Mä en mielelläni enää kerro mistä olen kotoisin jos törmään jossain muualla kun pääkaupunkiseudulla uusiin ihmisiin, välttelen sitä viimeiseen asti jos mahdollista. Juttu luistaa ensin ihan kivasti, mutta sitten jos tulee puheeksi kotipaikkakunta ja kerron olevani Helsingistä niin muhun suhtautuminen muuttuu joskus ihan hetkessä, koen sen hirveen negana :( 

[/quote]
Mulla on muuten sama, että olen välttänyt kertomasta stadilaisuudestani (olen asunut aikuisena jonkin aikaa kehä 3:n ulkopuolellakin). Ei vain halua suhtautumisen muutosta/kyselyjä.
[/quote]
Sama täällä. Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Helsingissä enkä ole ollut koskaan muualla töissä kuin Helsingissä ja Espoossa. Työnhaku muualta Suomesta tuntuu tyssäävän mm tähän. Mutta ei stadilaisuutta kieltääkään voi minkäs teet. Asenne muuttuu kun stadilaisuus selviää.

Vierailija
19/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli sukuani asuu Helsingissä ja heillä on yleisenä tapana osoittaa ilmein ja muuten kun keskustelemani asia ei kiinnosta. Lisäksi katsovat muita päästä varpaisiin nänänvartta pitkin. Älkää siis ymmärtäkö väärin, pidän suvustani, mutta on pelottava alkaa juttelemaan esim. serkun kanssa kun toisesta näkee heti, että nyt ei kiinnosta. Eikä väliä vaikka lopettaa jutun kesken, toinen ei edes huomaa eli ei ole kuunnellut. Ovat ystävällisiä ja kyselevät, mutta miksi kysyvät kun ei kiinnosta?

Vierailija
20/79 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisempia spekulaatioita lukematta veikkaan, että stadilaisia sanotaan ylimielisiksi sen takia, että he eivät lämpimästi naureskele ääneen savolaisten päinnaamaav-uilulle.