Ketään gyneä paikalla? Minipillereistä..
Voisiko joku asiantuntija kertoa, kumpi naishormoneista; estrogeeni vai progesteroni aiheuttaa pillereitä syödessä mahdollisen turvotuksen ja painonnousun?? Syön itse Cerazette-minipillereitä ja harrastan fitnessurheilua ja olisi tärkeää tietää. Tuntuu, että kun olen nyt pian 6kk ko. pillereitä syönyt, on ilmestynyt kummalliset 3-4 kiloa painoa, joita en tahdo millään saada pois. Vatsan alue näyttää jatkuvasti turvonneelta ja kehon koostumus on pehmeämpi, esim. selluliittiä on tullut. Elämäntavoistani tämä ei voi johtua, tiedän sen. Kuukautiset ovat harventuneet mutta tiedän ettei siitä ole terveydelle haittaa.
Silti esim. Lääkärilehdestä löysin kirjoituksen, että mikäli pillereitä popsivalle potilaalle alkaa kertyä painoa/turvottaa, kokeillaan joko drospirenonia sisältävää yhdistelmäehkäisyä (kuten Yasmin) tai pelkkää porgestiinia. Ja tätä viimeisimmäksi mainittuahan syön.. Joten, mitä ihmettä?
Gyne vaan kiemurtelee tuolissaan, kun asiasta kysyn. Pitäisi kuulemma vain itse kokeilla mikä valmiste sopii. Mutta onhan oltava joitakin luonnonlakeja ja faktoja tässäkin asiassa?? Ilman että ihmisen itse täytyy olla koekaniinina erilaisille valmisteille ja sotkea sitäkin kautta oma kierto ja hormonit.. Myös tämän urheilulajin vuoksi olisi suotavaa tietää faktat. Lähestyttäessä kisakautta ainakin olisi kiva olla varma.
Mietin myös, voiko keltarauhashormoni esim. vanhentaa veltosten ihoa jne, tai aikaistaa vaihdevuosien saapumista? Ts. kun ei syö estrogeenia, voiko se vaikuttaa asiaan? Voiko keltarauhashormonin syöminen painaa omaa estrogeenin tuotantoa "alas" aiheuttaen jotain negatiivista keholle? Heivaisin nämäkin hormonit helvettiin, ellen olisi kumiallerginen. Yhdistelmää en voi geeneistä johtuvan veritulppariskin vuoksi syödä. Joten älkää suositelko Yasmin-tuoteperhettä.
Pliis, kuka tietää? Ja niitä käyttäjäkokemuksiakin?? Kiitos!
Kommentit (21)
Itse syön desostregel sandozia (cerazetten rinnakaisvalmiste), ja ihan sama ongelma! Tosin fitnessurheilua en harrasta, mutta pyrin muuten pitämään itseni kunnossa.
Itselläni on ilmestynyt sellainen about 3 kg, joka kyllä lähtee pois melko nopeastikin, mutta tulee takaisin heti, kun syö normaalisti. Vaikuttaa ihan pelkältä turvotukselta, joka tosiaan näkyy vatsan pömpötyksenä. :( Lopetan pillerit tämän laatan jälkeen, koska ei tätä turvotusta ja ihon ja limakalvojen kuivumista kestä (minulle aiheuttaa myös sivuoireena kuivumista).
Sekä progesteroni että estrogeeni keräävät osalla porukasta nestettä. Eivät kaikilla, ja monilla tilanne tasaantuu, joillain sitten taas ei. Voi voi, milläs helvetillä se gyne voi sellaisen kristallipallon hankkia, että tietäisi juuri sinun kroppasi tavan reagoida? Näissä asioissa ihmiset on todella yksilöitä. Valmistajat raportoivat kaikille näille hormonaalisille valmisteille painonnousuhaitan yleiseksi, eli 1-10% käyttäjistä kokee niitä, mutta ei sitä nyt kukaan tietenkään tiedä, että kuka tuohon huono-onniseen porukkaan sattuu kuulumaan. Nämä eivät todellakaan ole mitään eksakteja asioita. Minulle ei esimerkiksi ole tullut Cerazettesta mitään painonnousua, finnejä tosin sitäkin enemmän. Drospirenoni toimii mietona diureettina, siksi se on oikeastaan ainoa näistä hormonilääkkeistä, joka ei tee tuota nesteen kertymistä.
Mites olis sitten kuparikierukka, niitä asennetaan kyllä synnyttämättömillekin eikä varmasti kerää painoa, tosin saattaa runsastuttaa vuotoja niin, että rautakuuri on silloin tällöin tarpeen. Myös hormonikierukasta verenkiertoon imeytyvä keltarauhashormonimäärä on aika mitätön verrattuna noihin tabletteihin, eli saattaisit sietää ne paremmin. Mutta eipä sitäkään sulle voi kukaan luvata. Elämä on.
Hei sinä joka vastasit, että progesteronin on jopa tutkittu ehkäisevän kehon ikääntymistä.. Löytyykö netistä jostain tietoa tuosta? Eikö se ole useammin estrogeeni jonka on väitetty esim. "nuorentavan" vaihdevuosi-ikäisten ihoa jne. positiivista ikääntymisen kannalta? Sen mitä olen huomannut, kun harrastan luonnollisesti paljon kehonrakennusta, että keltarauhashormoni taitaa hieman edesauttaa lihaserottuvuutta, kun taas ollessani omilla hormoneillani, ihan kuin hieman pyöristyisin tuossa mielessä? Voisiko olla perää tässä? Ja muistelisin tuota pyöristymistä tapahtuneen sen harvan kerran kun olen käyttänyt yhdistelmää...
Tai sitten kuvittelen, jos tällä ei ole mitään tieteellistä faktaa.
Ap
Voi voi, ei lääkärit näillä palstoilla vastaile. ainakaan oikeat.
Uskon sen:) Pitää osata suodattaa..
Ap
Mites olisi täysin hormoniton kuparikierukka?
Olet siis jokäynyt ihan oikealla, koulutetulla gynekologilla, mutta mieluummmin haluat av-gynekologin lausunnon tilanteestasi...?
Tää on just paras paikka kysellä. Niin white trashhiä kuin olla ja osaa.
Mene sinne lääkäriin kyselemään!
Ajattelin et haluan av-gynenkin vastauksen;)! Kun ihan oikeat gynet ei sano suoraan, käskee vaan kokeilla kaikkee..
Ja olisihan nuo teidän naisten omatkin kokemukset ihan tervetulleita. Vai eikö täällä ole yhtään Cerazetten syöjää ja/tai ahkeraa fitnessharrastajaa joka pohtisi samaa??
Ap
Ja huom. Kun siellä gynellä käytte, niin huomaatte kyllä että kuka lääkäri on millekin valmisteelle sielunsa myynyt. Joku uskoo johonkin valmisteeseen kuin Jumalaan eikä oikeastaan näe edes syytä perustella miksi kirjoittaa reseptin juuri tiettyyn valmisteeseen...
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 10:31"]Mites olisi täysin hormoniton kuparikierukka?
[/quote] komppi tälle! Kaikki ehköisyhormonit haittaavat fitnessiä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 10:31"]Mites olisi täysin hormoniton kuparikierukka?
[/quote]
Itse entisenä fitness-harrastajana päädyin myös tähän. Pillereistä tuli käsittämättömiä motivaatio-ongelmia, turvotuksia ja kremppoja muutenkin joita en pystynyt yhdistämään kuin pillereihin.
Mulla on niin runsaat normaalimenkat ettei sitä kuparikierukkaa uskalla laittaa lekurinkaan mukaan.
Kiitos fitnessnaiset, entiset ja nykyiset, vastauksista. Kyllä munkin mielestä nuo pillerit vaikuttaa jopa ihan henkiseen olotilaan. Tilanne heti muuttuu, jos pitää taukoa.
Täytyy tehdä joku ratkaisu.
Ap
Kannattaa sitä kokeilla. Mulla kuparikierukka lyhensi kiertoa monta päivää. Ennen oli noin 7-9vuotopäivää, joista 6-7 päivää vuosi oikein reippaasti. Nyt kestää vaan 5 päivää, joista 2 vuotaa kuin niagara, mutta muuten vain pientä tiputtelua. Eli ei ole ihan kiveen kirjattu että kierukka=hirveät menkat.:) -20
Kiitos. Kysyin gyneltäni sitäkin, johtaako kuukautisten harventuminen/puuttuminen tuohon vatsan alueen pömpöttämiseen. Ei kuulemma. Jotenkin vaan olisi järkeenkäypää..
Lisäksi taistelen ihon epäpuhtauksien kanssa, kun mitään ei ollut ennen pillereitä. Mulla ei muuta valittamista, ihme kyllä.
Niitä lääketieteellisiä faktoja vielä kaipaisin.
Mulla pahin turvotus meni ohi parissa kuukaudessa. Mulla turpos naama, vatsa, kädet ja rinnat, ainoastaan rinnat jäivät vähän isommiksi kuin ennen. Laihdutustahti on hidastunut tosi paljon mutta alaspäin menee kuitenkin. Mua vaan ärsyttää tää järjetön kuukautiskierto. Mulla on sellanen jäänyt eikä menkat kadonneet, mutta se on vaan tosi ärsyttävä. Ovulaatio on kivulias ja aiheuttaa finnejä, rajuja mielialaongelmia yms, jota kestää 2-5 viikkoa kunnes tulee sairaan kivuliaat menkat jotka tiputtelevat hyvällä tuurilla viikon, huonolla tuurilla kuukauden. Kipu on siis ihan järkyttävä ja muuta ei voi tehdä kuin maata mahallaan kylmä- tai lämminpussi selässä. Sitten menkkojen jälkeen saa olla rauhassa reilun kuukauden kunnes koko homma ovulaatiosta lähtien taas uusiksi. Muuta ehkäisyä en vielä puoleen vuoteen saa, yhdistelmäpillerit ovat suuri ei (migreeni, tupakointi ja ylipaino ja lisäksi nuori ikäni hankaloittaa kapselin tai vaikka kierukan saamista) ja vasta vuoden kituuttelun jälkeen voidaan harkita kapselia tai jotain muuta kuin näitä pirun Cerazetteja.
En mä nyt tajua, mitä "faktaa" sä vaadit. Ei noista painonnousuista ole sen kummempaa faktaa olemassa, kuin että sitä kautta, että molemmat hormonit vaikuttavat nestetasapainoon, ne osalla porukasta voivat aiheuttaa turvotusta ja sitä kautta painonnousua.
Progesteronin käyttö ei vaikuta estrogeenin eritykseen mitenkään pitkäaikaisesti laskevasti, estrogeenin eritystä säätelee FSH. Osa synteettisistä progestiineista toimii androgeenisesti, eli vaikuttavat mm. ihon talintuotantoa lisäävästi ja saattavat siksi pahentaa aknea. Mä tosin väittäisin, että harvemmat kuukautiset voivat selittää osan vatsan pömpötyksestä, koska nimenomaan se, ettei progesteronitaso laske, harventaa vuotoja eli kohdun limakalvo on hieman paksuuntunut. Mutta todennäköisesti painonnousu suurimmaksi osaksi selittyy ihan yleisellä kehon nestemäärän lisääntymisellä.
Myöskään mistään ihon veltostumisesta ei ole mitään näyttöä tai syytä olettaa sellaista haittaa, mistä tuokin on revitty. Oikeastaan progesteronin on jopa epäilty ehkäisevän ikääntymisprosesseja.
Kiitos kaikista vastauksista. Juu en mitään kristallipalloennustusta juuri minun kehoni toiminnasta ollut vaatimassa. Ihan vaan sitä, että onhan siitä oltava tutkimuksia ja tietoja kumpi ko. naishormoneista on se pahempi tässä asiassa? Eihän meidän naisten kehot hormoneiltaan voi nyt niin paljon toisistaan poiketa, että toisella voi nostaa Cerazette painoa 15kg ja saada tappamaan kaikki vastaantulijat.. ja toisella taas diureettinen Yasmin tekisi saman.. Että aika villiä, kun netistä näitä kokemuksia selaa.
Mulle ei se kuparikierukkakaan sovi, koska vuodot on ylirunsaat muutenkin. Cerazette on vähentänyt toki niitä, vaikka kierto onkin epäsäännöllinen.
Elämä on. Taitaa sopia enää näiden jälkeen vain selibaatti tai sterilisaatio. Jos en jaksa tsempata tän pilsun kans. Mut se mistä olen varma, on se että Cerazette lienee se terveellisin pilleriehkäisy: ei estrogeenia joten ei rintasyöpä- eikä veritulppariskiä. Ja mineistä naisellisin eli vähiten androgeenisin. Joten vähiten kuitenkin aknea, hiustenlähtöä yms. aiheuttava. Tästä myös gyne oli samaa mieltä. Koska jos jotain saan ennustaa, on yhä nuorempien ja nuorempien naisten sairastuminen rintasyöpään. Itselläni kun epäiltiin aikanaan kasvainta rinnassa, 3 eri lääkäriä sanoi että jos jostain kannattaa elämän aikana erossa pysytellä, se on estrogeeni missä muodossa tahansa!! Se pysäytti. Ap
Nosto
ap