Törkeä metsätienomistaja
Oltiin perheen kanssa katsomassa mustikkamaita. Ajeltiin ihan normaalin näköistä metsätietä ja jätettiin auto sellaiseen leveään kohtaan, että meidän auton ohi pääsi vielä hyvin. Noukittiin tunnin verran (lapset ei jaksaneet olla kauempaa ja marjatkin on vielä vähän raakoja) ja lähdettiin takaisin.
Siellä olikin auto pysäköitynä niin, että ohi ei mahtunut. Soitelttiin torvea ja metsästä tuli kiukkuinen mies. Sanoi, että omistaa tien eikä sinne ole muilla mitään asiaa. Vaati 20 euroa, että siirsi autonsa ja päästi meidät metsästä pois. Mistä me oltaisiin voitu tietää, että sille tielle ei saa ajaa?
Kommentit (401)
Ostankin marjani torilta ette vaan eksy jonkun yksityistielle. Kylä ihminen voi ollla ahdasmielinen. 151
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:46"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:42"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 18:49"] Niin ne kaupunkilaiset vaan luulevat, että ne tietkin ovat syntyneet ja pysyvät kunnossa noin vaan itsekseen.......... :-D [/quote]Ei ne pysykään vaan valtion rahoilla. 99% kaikista yksityisteistä on joskus saanut valtion avustusta, viimeistän perustamisvaiheessa (korkotukilainoja tms). Siksi niillä saa tilapäisesti (marjametställe, kalaan) myös ajaa ihan jokainen kaupunkilainen haittaa aiheuttamatta. [/quote] Eikä saa. Todella harva asuntoon johtava tie on saanut mitään tukia koskaan. [/quote]Mutta metsäautoteistä käytännössä 100% on saanut verorahaa joskus [/quote] Ainoastaan yksityistieavustukset vaikuttavat tuohon mahdolliseen ajo-oikeuteen. Metsätietä koskeva valtion tuki on kemeraa (kestävän metsätalouden rahoituslain mukaista) eikä sen vastaanottaminen velvoita sallimaan tien käyttöä muuhun kuin tienomistajan omaan, metsätalouteen liittyvään käyttöön. Yksityistieavustuksia taas ei myönnetä yksittäisten kiinteistöjen tiehankkeille, joten lähtökohtaisesti tilusteillä ei saa ajella ilman maanomistajan lupaa. Jokamiehenoikeudet eivät koske moottoriajoneuvolla liikkumista, joten mitään erillistä kieltoa ei tarvita, vaan niille ei vain saa ajaa ilman erillistä lupaa. [/quote] Tämä viimeinen on OIKEA tulkinta. Omalla metsäpalstallani tie tekee "sisäänmenotien" jälkeen ympyrän ja kerran marjastajat olivat jääneet jumiin kun oltiin jätetty traktori peräkärryineen solmukohtaan (ihan metsänhoidollisista syistä). Pitivät kauhean melttoomisen ja uhkailivat vaikka millä ja silloin selvitimme juurtajaksain kuka oli oikeassa ja kuka väärässä. Ja näin se on - kun menen palstalleni, minulla ei ole velvollisuutta katsoa että onko joku parkkeerannut piilinsä minun tieni varteen vaikka olen saanut kemera-tukea.
[/quote]
Ei ole velvollisuutta tarkistaa, mutta mikäli näet, että tiellä on auto ja suljet tien tahallaan, syyllistyt omankädenoikeuteen.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:15"]
Eikä syyllisty. Omistajalla on oikeus vaikka sulkea puomilla koko tie. Mitäs AP meni sinne
[/quote]
Kyllä sinä tiesi saat puomittaa, kunhat haet kunnalta luvan etkä motita ketään.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:46"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:42"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 18:49"] Niin ne kaupunkilaiset vaan luulevat, että ne tietkin ovat syntyneet ja pysyvät kunnossa noin vaan itsekseen.......... :-D [/quote]Ei ne pysykään vaan valtion rahoilla. 99% kaikista yksityisteistä on joskus saanut valtion avustusta, viimeistän perustamisvaiheessa (korkotukilainoja tms). Siksi niillä saa tilapäisesti (marjametställe, kalaan) myös ajaa ihan jokainen kaupunkilainen haittaa aiheuttamatta. [/quote] Eikä saa. Todella harva asuntoon johtava tie on saanut mitään tukia koskaan. [/quote]Mutta metsäautoteistä käytännössä 100% on saanut verorahaa joskus [/quote] Ainoastaan yksityistieavustukset vaikuttavat tuohon mahdolliseen ajo-oikeuteen. Metsätietä koskeva valtion tuki on kemeraa (kestävän metsätalouden rahoituslain mukaista) eikä sen vastaanottaminen velvoita sallimaan tien käyttöä muuhun kuin tienomistajan omaan, metsätalouteen liittyvään käyttöön. Yksityistieavustuksia taas ei myönnetä yksittäisten kiinteistöjen tiehankkeille, joten lähtökohtaisesti tilusteillä ei saa ajella ilman maanomistajan lupaa. Jokamiehenoikeudet eivät koske moottoriajoneuvolla liikkumista, joten mitään erillistä kieltoa ei tarvita, vaan niille ei vain saa ajaa ilman erillistä lupaa. [/quote] Tämä viimeinen on OIKEA tulkinta. Omalla metsäpalstallani tie tekee "sisäänmenotien" jälkeen ympyrän ja kerran marjastajat olivat jääneet jumiin kun oltiin jätetty traktori peräkärryineen solmukohtaan (ihan metsänhoidollisista syistä). Pitivät kauhean melttoomisen ja uhkailivat vaikka millä ja silloin selvitimme juurtajaksain kuka oli oikeassa ja kuka väärässä. Ja näin se on - kun menen palstalleni, minulla ei ole velvollisuutta katsoa että onko joku parkkeerannut piilinsä minun tieni varteen vaikka olen saanut kemera-tukea.
[/quote]
Ei ole velvollisuutta tarkistaa, mutta mikäli näet, että tiellä on auto ja suljet tien tahallaan, syyllistyt omankädenoikeuteen.
[/quote]
Tähän poliisi sanoi että jos olen työtehtävissä palstalla tai jos tukkirekka hakee kuormaa siten että motittaa marjastajan auton niin kyllä marjastaja sitten vaan odottaa.
Ja tuohon joka moitti ahdasmieliseksi; vuosien varrella kun on kerännyt metsätiensä varrelta jokamiehen oikeuttaan toteuttavien roskia, eväspapereita tai käytettyjä vaippoja tai metsäpalovaroitusaikaan tupakantumppeja ja nuotiojälkiä niin kyllä sitä pinna kiristyy. Mutta onneksi kun töitä paiskii metsässä, kuuntelee luonnon ääniä ja ihmettelee eläinten jättämiä jälkiä niin huomaa kuinka onnellinen onkaan.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:34"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:46"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:42"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 18:49"] Niin ne kaupunkilaiset vaan luulevat, että ne tietkin ovat syntyneet ja pysyvät kunnossa noin vaan itsekseen.......... :-D [/quote]Ei ne pysykään vaan valtion rahoilla. 99% kaikista yksityisteistä on joskus saanut valtion avustusta, viimeistän perustamisvaiheessa (korkotukilainoja tms). Siksi niillä saa tilapäisesti (marjametställe, kalaan) myös ajaa ihan jokainen kaupunkilainen haittaa aiheuttamatta. [/quote] Eikä saa. Todella harva asuntoon johtava tie on saanut mitään tukia koskaan. [/quote]Mutta metsäautoteistä käytännössä 100% on saanut verorahaa joskus [/quote] Ainoastaan yksityistieavustukset vaikuttavat tuohon mahdolliseen ajo-oikeuteen. Metsätietä koskeva valtion tuki on kemeraa (kestävän metsätalouden rahoituslain mukaista) eikä sen vastaanottaminen velvoita sallimaan tien käyttöä muuhun kuin tienomistajan omaan, metsätalouteen liittyvään käyttöön. Yksityistieavustuksia taas ei myönnetä yksittäisten kiinteistöjen tiehankkeille, joten lähtökohtaisesti tilusteillä ei saa ajella ilman maanomistajan lupaa. Jokamiehenoikeudet eivät koske moottoriajoneuvolla liikkumista, joten mitään erillistä kieltoa ei tarvita, vaan niille ei vain saa ajaa ilman erillistä lupaa. [/quote] Tämä viimeinen on OIKEA tulkinta. Omalla metsäpalstallani tie tekee "sisäänmenotien" jälkeen ympyrän ja kerran marjastajat olivat jääneet jumiin kun oltiin jätetty traktori peräkärryineen solmukohtaan (ihan metsänhoidollisista syistä). Pitivät kauhean melttoomisen ja uhkailivat vaikka millä ja silloin selvitimme juurtajaksain kuka oli oikeassa ja kuka väärässä. Ja näin se on - kun menen palstalleni, minulla ei ole velvollisuutta katsoa että onko joku parkkeerannut piilinsä minun tieni varteen vaikka olen saanut kemera-tukea. [/quote] Ei ole velvollisuutta tarkistaa, mutta mikäli näet, että tiellä on auto ja suljet tien tahallaan, syyllistyt omankädenoikeuteen. [/quote] Tähän poliisi sanoi että jos olen työtehtävissä palstalla tai jos tukkirekka hakee kuormaa siten että motittaa marjastajan auton niin kyllä marjastaja sitten vaan odottaa. Ja tuohon joka moitti ahdasmieliseksi; vuosien varrella kun on kerännyt metsätiensä varrelta jokamiehen oikeuttaan toteuttavien roskia, eväspapereita tai käytettyjä vaippoja tai metsäpalovaroitusaikaan tupakantumppeja ja nuotiojälkiä niin kyllä sitä pinna kiristyy. Mutta onneksi kun töitä paiskii metsässä, kuuntelee luonnon ääniä ja ihmettelee eläinten jättämiä jälkiä niin huomaa kuinka onnellinen onkaan.
[/quote]
Kyllä. Tuossa tapauksessa marjastaja odottaa, olen samaa mieltä, mutta vaikkapa vuorokaudeksi auton motittaminen ei ole sallittua. Roskien heittelystä ja tulen tekemisestä olen kanssasi samaa mieltä, ehdottomasti tuomittavaa.
Yksityistiellä SAA ajaa, kun se on satunnaista, eikä ole kyse kuljetuksista tai tapahtumista. Mistä ihmeen peräreiästä osa palstalaisista on vetäissyt luulonsa, että yksityistien omistajalla olisi oikeus kieltää tuollainen liikennöinti, saari periä siitä maksua?!!
http://www.tieyhdistys.fi/binary/file/-/id/3/fid/122/
"Yksityisteiden satunnainen käyttäminen moottoriajoneuvolla on yleensä sallit- tua, jos mitään kielto- tai rajoitusliikennemerkkiä ei ole. Erityyppisten ajoneu- vojen käytöstä ja erilaisten kuljetusten hoitamisesta yksityisteillä on tässä jul- kaisussa tarkempia pelisääntöjä.
Jokamiehenoikeudella tapahtuvaa yksityistien käyttöä (jalankulku, pyöräily, hiihtäminen, ratsastus) ei yleensä saa kieltää eikä liikennemerkein yksityisteillä edes rajoittaa. Toki liikenneturvallisuussyyt saattavat mahdollistaa jokamie- henoikeudenkin rajoittamisen.
Yksityistielain 80 §:n mukaan ei-tieosakas tarvitsee yksityistien käyttämiseen tieosakkaiden tai tiekunnan luvan
muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin
järjestettyyn toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia"
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 21:08"]
Yksityistiellä SAA ajaa, kun se on satunnaista, eikä ole kyse kuljetuksista tai tapahtumista. Mistä ihmeen peräreiästä osa palstalaisista on vetäissyt luulonsa, että yksityistien omistajalla olisi oikeus kieltää tuollainen liikennöinti, saari periä siitä maksua?!!
http://www.tieyhdistys.fi/binary/file/-/id/3/fid/122/
"Yksityisteiden satunnainen käyttäminen moottoriajoneuvolla on yleensä sallit- tua, jos mitään kielto- tai rajoitusliikennemerkkiä ei ole. Erityyppisten ajoneu- vojen käytöstä ja erilaisten kuljetusten hoitamisesta yksityisteillä on tässä jul- kaisussa tarkempia pelisääntöjä.
Jokamiehenoikeudella tapahtuvaa yksityistien käyttöä (jalankulku, pyöräily, hiihtäminen, ratsastus) ei yleensä saa kieltää eikä liikennemerkein yksityisteillä edes rajoittaa. Toki liikenneturvallisuussyyt saattavat mahdollistaa jokamie- henoikeudenkin rajoittamisen.
Yksityistielain 80 §:n mukaan ei-tieosakas tarvitsee yksityistien käyttämiseen tieosakkaiden tai tiekunnan luvan
muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin
järjestettyyn toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia"
[/quote]
Siitä "persereiästä", että yksityistielaki ei koske tilusteitä, kuten metsäteitä. Nuo lainaukset koskevat vain lain yksityisistä teistä tarkoittamia yksityisteitä, eivät yksittäisten maanomistajien omille mailleen rakentamia teitä.
[/quote]Katos vaan.... Luuletko että jos vaikka jossain navigaattorissa on bugi ja johonkin maatalousnäyttelyyn menevät ajaa sinne sun silmukkaas, sanotaan tuhat autoa, niin sä voit motittaa ne, sanotaan vaikka kymmeneksi vuodeksi?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 22:05"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:34"]
[/quote]Katos vaan.... Luuletko että jos vaikka jossain navigaattorissa on bugi ja johonkin maatalousnäyttelyyn menevät ajaa sinne sun silmukkaas, sanotaan tuhat autoa, niin sä voit motittaa ne, sanotaan vaikka kymmeneksi vuodeksi?
[/quote]
Just joo, otas ny toinenkin sidukka...
Eikä syyllisty. Omistajalla on oikeus vaikka sulkea puomilla koko tie. Mitäs AP meni sinne
[/quote]
Mun mielestä on aika yhtä hauskaa sulkea puomi kun tiedän että sen takana on joku. Puomin suljettuani minua on tosi vaikea tavoittaa esim puhelimella ja kun lopulta tavoittaa se avainkin on aina jossakin kaukana... Kukaan ei ole toistaiseksi voinut todistaa minun tietävän siellä olevan jonkun :D
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 22:05"]
[/quote]
Kymmenen vuoden motitus varmaan vaatisi tien purkamisen, mutta joku rumpujen vaihtotyö tai vastaava paikallinen perusparannus nyt voi hyvinkin kestää useamman päivän ihan järkevästä syystä. Eikä maanomistajalla ole mitään velvollisuutta nuohota koko tieverkostoaan ennen työn aloittamista luvattomien marjastajien varalta, joten todella huonolla tuurilla sinne voi jäädä jumiin. Niinkuin ne henkilöt aiemmin ketjussa, joiden käyttämän metsätien yli oli kaatunut puu myrskyssä eikä kellään ollut sitä sieltä kiire kerätä pois.
Kyllä sille tielle sai ajaa. Yksityisteihin on yleensä saatu valtionavustusta, siis nimenomaan metsäteihin, joten ovat yleisessä käytössä. Niillä teillä on lukittu puomi, joille ei saa ajaa.
Kaikille teille jankaajille....
Maanomistaja voi tehdä omalle tielleen mitä haluaa - kieltään moottoriajoneuvolla ajamisen, sulkea tien, kaivaa tielleen ojia, istuttaa sen kukkasin, tehdä pellon jne. ELLEI tie ole merkitty virallisesti RASITTEEKSI tilalle.
Tästä on myös oikeudenpäätöksiä. Minulla on omalla maalla n. 3 km yksityinen (ei virallinen) tieosuus, josta maksan kaikki kulut ja ylläpidon, eikä tilalla ole muille rasitteena tienkäyttöoikeutta. Mökkinaapurini aikoi kulkea mökilleen omistamaani tietä, koska matka lyhenisi tuntuvasti. Mutta hänen uhkailustaan ja kaikki tietäväisyydestään huolimatta, hän luopui suunnitelmistaan, kun palkkasi lakimiehen, koska hänen tiliukselleen oli merkitty virallisesti tienkäyttöoikeus yksityisen tien kautta, vaikka matka oli huomattavasti pitempi.
Eli ap. tapauksessa "röyhkeä maanomista" oli ihan oikessa - toisen maalla ei saa kulkea moottoriajoneuvolla, ei edes jokamiehenoikeuden nojalla, vaan marjamättäille on ihan omilla jaloilla käveltävä, ellei satu omistamaan metsää tai maata.
Ja monet sotkevat keskenään virallisen yksityisentien (rasitteena tilalla) ja omalle maalle rakennetun tien (myös metsätiet), josta päättää maanomistaja, joka voi kieltää moottoriajoneuvolla ajamisen.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 22:19"]Kyllä sille tielle sai ajaa. Yksityisteihin on yleensä saatu valtionavustusta, siis nimenomaan metsäteihin, joten ovat yleisessä käytössä. Niillä teillä on lukittu puomi, joille ei saa ajaa.
[/quote]
Jospa lukisit hieman aikaisempia viestejä... Jos metsätie näyttää metsätieltä niin kaikkein järkevin (ja lainmukaisin) juttu on olla ajamatta sitä pitkin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:21"]
Pitäkää te landepaukut mökkinne ja tienne. En eksy teidän teille. Pysyn kaupungissa. En ymmärrä tuollaista ilkeyttä. Ihminen tekee virheitä ja voi sanoa että yksityistie ja voitteko poistua.
Mun sukulainen tappoi tontille tunkeutujansa. Kaksi pääsi karkuun ja yksi kuoli. Sai 12v. linnaa. On se oma maa niin pyhä.
[/quote]
Kyllä se on pyhä. Saanko tulla kotiisi ilman lupaasi?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:37"]
[/quote]
[/quote]
Ei muuten syyllisty. Omistaja ei ole missään velvollisuudessa piitata pätkääkään siitä vaikka siellä olisi viisi autoa.
Auton jättäjä on toisen tontilla laittomasti eikä laki tunne sellaista asiaa että maanomistajan pitäisi välittää pätkääkään siitä jääkö joku nalkkiin maanomistajan tontille.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:49"]
[/quote]
Kyllä sinä tiesi saat puomittaa, kunhat haet kunnalta luvan etkä motita ketään.
[/quote]
Ei maanomistaja tarvitse lupaa oman tiensä puomittamiseen. Puomin saa sulkea ihan koska haluaa.
Maanomistajalla ei ole mitään vastuuta välittää pätkääkään siitä miten joku pääsee pois hänen tontiltaan autolla.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:05"]
Kaikille teille jankaajille....
Maanomistaja voi tehdä omalle tielleen mitä haluaa - kieltään moottoriajoneuvolla ajamisen, sulkea tien, kaivaa tielleen ojia, istuttaa sen kukkasin, tehdä pellon jne. ELLEI tie ole merkitty virallisesti RASITTEEKSI tilalle.
Tästä on myös oikeudenpäätöksiä. Minulla on omalla maalla n. 3 km yksityinen (ei virallinen) tieosuus, josta maksan kaikki kulut ja ylläpidon, eikä tilalla ole muille rasitteena tienkäyttöoikeutta. Mökkinaapurini aikoi kulkea mökilleen omistamaani tietä, koska matka lyhenisi tuntuvasti. Mutta hänen uhkailustaan ja kaikki tietäväisyydestään huolimatta, hän luopui suunnitelmistaan, kun palkkasi lakimiehen, koska hänen tiliukselleen oli merkitty virallisesti tienkäyttöoikeus yksityisen tien kautta, vaikka matka oli huomattavasti pitempi.
Eli ap. tapauksessa "röyhkeä maanomista" oli ihan oikessa - toisen maalla ei saa kulkea moottoriajoneuvolla, ei edes jokamiehenoikeuden nojalla, vaan marjamättäille on ihan omilla jaloilla käveltävä, ellei satu omistamaan metsää tai maata.
Ja monet sotkevat keskenään virallisen yksityisentien (rasitteena tilalla) ja omalle maalle rakennetun tien (myös metsätiet), josta päättää maanomistaja, joka voi kieltää moottoriajoneuvolla ajamisen.
[/quote]
Eihän tästä olekaan kyse. Kaikki ovat olleet yhtä mieltä siitä, että käytön saa kieltää. Erimielisyyttä sen sijaan on ollut siitä, että mikäli kieltoa ei ole kyltein tai muuten esim. sanallisesti osoitettu niin voiko satunnaisesta tien käytöstä periä maksua. Vallitsevan oikeuskäytännön mukaan ei voi, koska kieltoa ei ole saatettu osapuolten tietoon.
Sinun tapauksessasi mökille kulkeminen on ollut vakituista ja mökille kulkemiseen on osoitettu tieyhteys muuta kautta, joten perustetta tien käytölle ei ole ollut. Myös satunnaisen käytön voi tapauksessasi kieltää, mutta kielto on saatettava muiden tietoon.
Kyllä tässä ketjussa nimenomaan on jankattu siitä, että omistajalla vaan ei ole oikeutta kieltää ajelua sen paremmin kyltein kuin puomeinkaan. Yksityistielakia on sivukaupalla lainattu ymmärtämättä, että tuo laki ei koske näitä teitä. Ei näitä teitä ole välttämättä edes tehty sillä ajatuksella, että siellä olisi jonkun ulkopuolisen turvallista henkilöautolla liikkua. Varsinkaan näin sateisena kesänä ei itselleni tulisi mieleenkään lähteä ajelemaan tuntemattomille pikkuteille.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 18:49"]
Niin ne kaupunkilaiset vaan luulevat, että ne tietkin ovat syntyneet ja pysyvät kunnossa noin vaan itsekseen.......... :-D
[/quote]Ei ne pysykään vaan valtion rahoilla. 99% kaikista yksityisteistä on joskus saanut valtion avustusta, viimeistän perustamisvaiheessa (korkotukilainoja tms). Siksi niillä saa tilapäisesti (marjametställe, kalaan) myös ajaa ihan jokainen kaupunkilainen haittaa aiheuttamatta.
[/quote]
Eikä saa. Todella harva asuntoon johtava tie on saanut mitään tukia koskaan.
[/quote]Mutta metsäautoteistä käytännössä 100% on saanut verorahaa joskus
[/quote]
Ainoastaan yksityistieavustukset vaikuttavat tuohon mahdolliseen ajo-oikeuteen. Metsätietä koskeva valtion tuki on kemeraa (kestävän metsätalouden rahoituslain mukaista) eikä sen vastaanottaminen velvoita sallimaan tien käyttöä muuhun kuin tienomistajan omaan, metsätalouteen liittyvään käyttöön. Yksityistieavustuksia taas ei myönnetä yksittäisten kiinteistöjen tiehankkeille, joten lähtökohtaisesti tilusteillä ei saa ajella ilman maanomistajan lupaa. Jokamiehenoikeudet eivät koske moottoriajoneuvolla liikkumista, joten mitään erillistä kieltoa ei tarvita, vaan niille ei vain saa ajaa ilman erillistä lupaa.
[/quote]
Tämä viimeinen on OIKEA tulkinta. Omalla metsäpalstallani tie tekee "sisäänmenotien" jälkeen ympyrän ja kerran marjastajat olivat jääneet jumiin kun oltiin jätetty traktori peräkärryineen solmukohtaan (ihan metsänhoidollisista syistä). Pitivät kauhean melttoomisen ja uhkailivat vaikka millä ja silloin selvitimme juurtajaksain kuka oli oikeassa ja kuka väärässä. Ja näin se on - kun menen palstalleni, minulla ei ole velvollisuutta katsoa että onko joku parkkeerannut piilinsä minun tieni varteen vaikka olen saanut kemera-tukea.