Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törkeä metsätienomistaja

Vierailija
18.07.2015 |

Oltiin perheen kanssa katsomassa mustikkamaita. Ajeltiin ihan normaalin näköistä metsätietä ja jätettiin auto sellaiseen leveään kohtaan, että meidän auton ohi pääsi vielä hyvin. Noukittiin tunnin verran (lapset ei jaksaneet olla kauempaa ja marjatkin on vielä vähän raakoja) ja lähdettiin takaisin.

Siellä olikin auto pysäköitynä niin, että ohi ei mahtunut. Soitelttiin torvea ja metsästä tuli kiukkuinen mies. Sanoi, että omistaa tien eikä sinne ole muilla mitään asiaa. Vaati 20 euroa, että siirsi autonsa ja päästi meidät metsästä pois. Mistä me oltaisiin voitu tietää, että sille tielle ei saa ajaa?

Kommentit (401)

Vierailija
1/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki yksityistietä saa ajaa, mutta ihan omalla vastuulla!Tilapäisesti saa ajaa, mutta autoa ei saa jättää ilman omistaja lupaa tielle eikä maastoon, joten hankala on se pysäköiminen. Lisäksi tien omistaja saa ihan huoleti tulla traktorillaan metsätöihin ja jättää sen keskelle tietä ja odotuttaa itseään tunnin tai parikin. Omalla maallaan kun on, niin ei tarvitse luvattomista tienkäyttäjistä välittää. Itselläni on tapana laskuttaa yksityistien käyttämisestä samantien, koska laki nimenomaan korostaa sitä, että jos ei ole tiekunnan jäsen ja tiet käyttää, niin silloin hyväksyy erillisen käyttömaksun. Se on 40 e ja saat siitä kuitin.

Yksityisteillä ei pääsääntöisesti ole nimeä eikä numeroa, joten kannattaa välttää niitä tienpätkiä, joita osoiterekisteri ei tunne. Suurin osa yksityisistä teistä ei saa euroakaan kunnan tukea, joten turha väittää, että ajelu sallittu.

Vierailija
2/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:36"] Älkää välittäkö näistä "yksityistie" kylteistä, tai joo voi ilmoitta Liikennevirastoon tulevat ottamaan laittomat kyltit pois. [/quote] Kyllä meidän yksityistiellä on kaupungin teknisen lautakunnan päätöksellä kyltti "yksityistie". Meinaatko ettei siitä tarvitse välittää   - että ihan huviksemme olemme sen kyltin siihen laittaneet? [/quote] Oletko noin tyhmä että vielä kysyt, mitä et ymmärtänyt soitto ja hakevat kyltin pois. Pus pus

[/quote]

Kyllä. Minä olen näin tyhmä. Tiekunnan kokouksessa tehtiin päätös kyltin "yksityistie" -laittamiseksi tien alkuun. Kaupungin tekniseltä lautakunnalta tuli lupa kyltin laittoon. Varmaan nyt sitten maanantaina olen yhteydessä sinne Liikennevirastoon, niin tulevat hakemaan kyltin pois ja minä joudun kuritushuoneeseen. Hali hali vaan sinullekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:37"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:25"]

Metsätiet ovat pääsääntöisesti yksityisteitä eli tarkoittaa että yksityinen henkilö (tai henkilöt) ovat sen omalla rahallaan perustaneet ja pitävät kunnossa. Eli kyllä normaalisti teillä olisi pitänyt hälytyskellojen soida kun päätitte ko tielle ajaa! Auto olisi kuulunut jättää päätien varteen ja kävellä mustikkamaille.

[/quote]

Päätielle oli matkaa varmaan jotain 7 kilometriä, aika pitkä matka kävellä. Kyllä ennen sai metsäteillä ajella - onko joku laki nyt muuttunut? Ap

[/quote]

Kyllä ne on ollut iänkaiken pääsääntöisesti yksityisteitä. Varsinkin tuollaiset tiet joissa ei mahdu kahta autoa kohtaamaan. Ja se yksityistie on tietenkin just niin pitkä kuin mitä se omistaja tarvitsee, ei sinne ole silti mitään asiaa autoilemaan. Poimit ne marjasi sitten lähempää, jos et jaksa kävellä.

Vierailija
4/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:36"] Älkää välittäkö näistä "yksityistie" kylteistä, tai joo voi ilmoitta Liikennevirastoon tulevat ottamaan laittomat kyltit pois. [/quote] Kyllä meidän yksityistiellä on kaupungin teknisen lautakunnan päätöksellä kyltti "yksityistie". Meinaatko ettei siitä tarvitse välittää   - että ihan huviksemme olemme sen kyltin siihen laittaneet? [/quote] Oletko noin tyhmä että vielä kysyt, mitä et ymmärtänyt soitto ja hakevat kyltin pois. Pus pus

[/quote]

Ei muuten hae. 

Vierailija
5/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:39"]Minulle käy vähintään kaksi kertaa kesässä niin, että en pääse omalle mökille koska joku idiootti pitää meidän mökkitietä parkkipaikkanaan. Pitäisi varmaan laittaa sinne päähän puomi, mutta se vaikeuttaisi omaakin elämää kun pitäisi aina jättää siihen isommalle tielle auto sen puomin avaamisen ajaksi. Ärsyttävää!   Ihmiset tosiaan luulee, että jokamiehen oikeudella voi tehdä ihan mitä tahansa. On niitä marjastajia ja sienestäjiä ihan siinä mökin pihassakin palloillut, tekisi mieli olla aika inhottava kun itse tulee saunasta vilvottelemaan ja ventovieras ihminen on perse pystyssä siinä pihassa. [/quote] Taitais olla aidan rakentamisen/merkkinarujen paikka? Jos siis ihan pihalle asti kerran änkäävät

[/quote]

Voisi olla, mutta minulla on sellainen pelko, että jos rajaan jonkin ihan pienen alueen niin mellastavat kahta kauheammin sitten siellä mitä luulevat "ei kenenkään-maaksi". Tontti on siis aika iso. Mieluiten aitaisin koko tontin, mutta en tiedä saako niin tehdä kun se estäisi sitten sitä jokamiehenoikeutta :/

Minä arvostan ja kunnoitan jokamiehenoikeuksia, mutta haluaisin jonkin oman paikan missä saa olla rauhassa. Sitä varten ostin ison palan metsää keskeltä ei mitään, ja ajoin sinne lähinnä kärrypolkua muistuttavan tien. Ja sitten en saakaan olla siellä rauhassa. Harmittaa!

[/quote]

Omalle maalle saa rakentaa aidan. Se on täysin laillista. 

Vierailija
6/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:43"]

[/quote]

Ei muuten hae. 
[/quote]
Kyllä muuten hakee. T tieinsinööri

Vierailija
7/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki yksityistietä saa ajaa, mutta ihan omalla vastuulla!Tilapäisesti saa ajaa, mutta autoa ei saa jättää ilman omistaja lupaa tielle eikä maastoon, joten hankala on se pysäköiminen. Lisäksi tien omistaja saa ihan huoleti tulla traktorillaan metsätöihin ja jättää sen keskelle tietä ja odotuttaa itseään tunnin tai parikin. Omalla maallaan kun on, niin ei tarvitse luvattomista tienkäyttäjistä välittää. Itselläni on tapana laskuttaa yksityistien käyttämisestä samantien, koska laki nimenomaan korostaa sitä, että jos ei ole tiekunnan jäsen ja tiet käyttää, niin silloin hyväksyy erillisen käyttömaksun. Se on 40 e ja saat siitä kuitin.

Yksityisteillä ei pääsääntöisesti ole nimeä eikä numeroa, joten kannattaa välttää niitä tienpätkiä, joita osoiterekisteri ei tunne. Suurin osa yksityisistä teistä ei saa euroakaan kunnan tukea, joten turha väittää, että ajelu sallittu.

[/quote]

Kyllä. Huomioittehan kaikki kuitenkin sen, että jos yksityistien käyttö halutaan rajoittaa, on oltava näkyvillä hyväksytty liikennemerkki. Jos tuota liikennemerkkiä ei ole, niin tienkäyttöä ei voida rajoittaa, koska ei autoilija voi olla rajoituksesta tietoinen.

Vierailija
8/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:43"]

[/quote]

Kyllä. Minä olen näin tyhmä. Tiekunnan kokouksessa tehtiin päätös kyltin "yksityistie" -laittamiseksi tien alkuun. Kaupungin tekniseltä lautakunnalta tuli lupa kyltin laittoon. Varmaan nyt sitten maanantaina olen yhteydessä sinne Liikennevirastoon, niin tulevat hakemaan kyltin pois ja minä joudun kuritushuoneeseen. Hali hali vaan sinullekin.
[/quote]
HYVÄ.

Vierailija
9/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:26"]

Näpäytä ukkoa pikku muistutuksella jokamiehen oikeuksista ja soita poliisit, jos vastaavaan törmäät jatkossa.

[/quote]

Jokamiehenoikeudet eivät taida koskea moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla liikkumista.

Vierailija
10/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:39"]

Minulle käy vähintään kaksi kertaa kesässä niin, että en pääse omalle mökille koska joku idiootti pitää meidän mökkitietä parkkipaikkanaan. Pitäisi varmaan laittaa sinne päähän puomi, mutta se vaikeuttaisi omaakin elämää kun pitäisi aina jättää siihen isommalle tielle auto sen puomin avaamisen ajaksi. Ärsyttävää!

Ihmiset tosiaan luulee, että jokamiehen oikeudella voi tehdä ihan mitä tahansa. On niitä marjastajia ja sienestäjiä ihan siinä mökin pihassakin palloillut, tekisi mieli olla aika inhottava kun itse tulee saunasta vilvottelemaan ja ventovieras ihminen on perse pystyssä siinä pihassa.

[/quote] Investoi siihen puomiin vahan enemman, sahkoista se. Ei ole ihmeellinen homma. Sitten vaan itse aukaiset puomin autostasi kauko-ohjaimella. Muut eivat saa sita nostettua millaan.

Vierailija
11/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:43"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:36"] Älkää välittäkö näistä "yksityistie" kylteistä, tai joo voi ilmoitta Liikennevirastoon tulevat ottamaan laittomat kyltit pois. [/quote] Kyllä meidän yksityistiellä on kaupungin teknisen lautakunnan päätöksellä kyltti "yksityistie". Meinaatko ettei siitä tarvitse välittää   - että ihan huviksemme olemme sen kyltin siihen laittaneet? [/quote] Oletko noin tyhmä että vielä kysyt, mitä et ymmärtänyt soitto ja hakevat kyltin pois. Pus pus [/quote]   Ei muuten hae.  [/quote] Kyllä muuten hakee. T tieinsinööri

[/quote]

"Rajoitusliikennemerkkeihin on saatava kunnan tieviranomaisen lupa." http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamiehenoikeu%2817111%29

Vierailija
12/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan oma tie, omie maiden halki kulkee ja siihen liittyy todella kehno maastoura, jota pitkin pääsee seuraavalle metsätielle. Tuo pätkä ei ole virallisesti tie vaan joku entinen ajoura tms. ei siis missään nimessä ajokuntoinen. Kuitenkin lähes joka kesä jokun täytyy lähteä sitä kokeilemaan ja kas - siinä menee öljypohja tien keskellä heinien keskellä olevien kivien repiessä sen auki tai sitten ajetaan kuskinpuoleiset renkaat pahaan monttuun ja iskarit on sökönä. Ja mitä tehdään sen jälkeen: etsitään metsänomistajan puhelinnumero ja ryhdytään vaatimaan korvausta. Yleensä kyse on tuhansista euroista ja pahasta mielestä vielä muutama huntti päälle.

Olen jokaista kehottanut tekemään metsästäni rikosilmoituksen, sillä ajelu toisen metsässä on muistaakseni ilman lupaa kielletty. Jos siellä tieksi luulemallaan uralla autonsa hajottaa, niin annetaan oikeuden päättää, kuka maksaa ja kenelle.

Niin että ajakaa ihmessä muiden teillä. Tienpitäjällä ei ole korvausvelvollisuutta, jos sinulla ei ole ajo-oikeutta.

Vierailija
13/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:56"]

Minulle käy vähintään kaksi kertaa kesässä niin, että en pääse omalle mökille koska joku idiootti pitää meidän mökkitietä parkkipaikkanaan. Pitäisi varmaan laittaa sinne päähän puomi, mutta se vaikeuttaisi omaakin elämää kun pitäisi aina jättää siihen isommalle tielle auto sen puomin avaamisen ajaksi. Ärsyttävää!

Ihmiset tosiaan luulee, että jokamiehen oikeudella voi tehdä ihan mitä tahansa. On niitä marjastajia ja sienestäjiä ihan siinä mökin pihassakin palloillut, tekisi mieli olla aika inhottava kun itse tulee saunasta vilvottelemaan ja ventovieras ihminen on perse pystyssä siinä pihassa.

[/quote] Investoi siihen puomiin vahan enemman, sahkoista se. Ei ole ihmeellinen homma. Sitten vaan itse aukaiset puomin autostasi kauko-ohjaimella. Muut eivat saa sita nostettua millaan.

[/quote]

Puomille tulee hintaa noin 12000 e, koska harvalla on mökkitiellään sähkölinjaa vieressä.

Vierailija
14/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:45"]

Itse varmaan olisin avannut tuon auton oven, laittanut vaihteen vapaalle ja työntänyt sen pois tieltä.

[/quote]

Mistä tätä porukkaa sikiää, joka kuvittelee saavansa tehdä ihan mitä vaan ihan missä vaan? Kai sä sitten kaupungissakin pysäköit naapurin tontille ja työnnät naapurin auton pois?

Vierailija
15/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te torvea soititte? Olisitten soittaneet poliisille, niin ne olisivat järjestäneet autolle siirron ja lasku auton halijalle ja sakot vielä päälle motittamisesta.

Vierailija
16/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:56"]

[/quote]

Täytynee harkita. Tietysti voisi kokeilla ensin jotain kylttiä, jos ihmiset eivät vaan tajua niin se voisi riittää...toisaalta jos siihen kylttiinkin tarvitsee jonkun hemmetin luparuljanssin, niin sama se on laittaa puomi sitten niin ei tarvitse enää miettiä.

Vierailija
17/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:54"]

[/quote]

Kyllä. Huomioittehan kaikki kuitenkin sen, että jos yksityistien käyttö halutaan rajoittaa, on oltava näkyvillä hyväksytty liikennemerkki. Jos tuota liikennemerkkiä ei ole, niin tienkäyttöä ei voida rajoittaa, koska ei autoilija voi olla rajoituksesta tietoinen.

[/quote]

Yksityisteitä koskevan lainsäädännön mukaan myös tilapäisestä tienkäytöstä voidaan laskuttaa, joten vaikka siellä ei ole kieltomerkkiä, voi autoilijalle ilmoittaa, että tien käyttäminen maksaa.

Huomioithan sen, että jos aikoo pysäköidä autonsa maastoon, tarvitsee maanomistajan luvan. Toiseksi jos ajaa tietä, jonka käyttöön ei ole oikeutettu, niin hyväksyy sen, että tienkäyttäjä voi sen tilapäisesti sulkea.

Vierailija
18/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:10"]

Yksityiset tiet on merkitty.

[/quote]

Niin, mitä sitten? Kyllä yksityistielläkin saa ajaa.

Jos tie on täysin jonku omassa käytössä, eikä siihen ole saatu yhteiskunan tukea, niin omistaja voi kieltää liikenteen liikennemerkillä tai puomilla. Vaikka olisi ajokielto, niin silti ei saa motittaa ajoneuvoa, siitä saa sakot.

Vierailija
19/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:24"]

[/quote]

Hoi kakkonen! Millä tavalla yksityiset tiet on merkitty?? Jos tarkoitat sitä, että joidenkin teiden alussa on kyltti "yksityistie", niin juuri ne tiet on merkitty - mutta Suomessa on varmaan yli 10 000 sellaista yksityistietä, joiden alussa ei ole yhtään mitään kylttiä. Ei tien nimeä, ei tien numeroa...sellaisille en itse lähde ajelemaan. Ne mitä ilmeisimmin nimittäin ovat niit yksityiteitä.

Valtion tiet (=kaikille avoimia) on merkattu sekä tien nimikyltillä että sinisellä pikkukyltillä, jossa on 4-numeroinen luku (esim 1642). Niitä teitä pitkin voi turvallisesti ajella, ihan pienillä metsäteille ei kannata mennä, ne ovat melkein aina yksityisiä.

[/quote]

Kyllä tiellä saa ajaa, ellei sitä ole asianmukaisella ja laillisella liikennemerkillä kielletty. Ei tien käyttäjän tarvi tietää kuka tien omistaa.

Vierailija
20/401 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 18:03"]

[/quote]

Niin, mitä sitten? Kyllä yksityistielläkin saa ajaa.

Jos tie on täysin jonku omassa käytössä, eikä siihen ole saatu yhteiskunan tukea, niin omistaja voi kieltää liikenteen liikennemerkillä tai puomilla. Vaikka olisi ajokielto, niin silti ei saa motittaa ajoneuvoa, siitä saa sakot.

[/quote]

Kuka siitä sakot antaa? Poliisi tulee ehkä ylihuomenna paikalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan