Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paikalla Mensan jäseniä?

Vierailija
17.07.2015 |

Tein Mensan nettitestin ja sain yli 130 pistettä. Kannattaisiko minun hakea Mensaan eli siis toisin sanoen mennä testauttamaan itseni? Onko oikea Mensan testi samantapainen kuin tuo nettitesti?

Olen ollut psykiatrisessa hoidossa ja hoitava lääkärini antoi ymmärtää, että olen suhteellisen älykäs ja siksikin minulla on ollut mielenterveysongelmia. Ajattelin, että vertaistuesta voisi olla hyötyä. 

Onko teillä Mensan jäsenillä ollut koskaan mielenterveysongelmia? Millä tavalla olette kärsineet älykkyydestänne? Itse en ole oikein koskaan löytänyt omaa porukkaani ja viihdyn aika hyvin yksin. On ollut myös ihmissuhdeongelmia.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 pistettä on aika paljon sopivassa kohtaa gaussin käyrää ...

Vierailija
82/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:38"]

10 pistettä on aika paljon sopivassa kohtaa gaussin käyrää ...

[/quote]

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 20:17"]Olen itse saanut tulokseksi 155, mutta eipä ole tarvetta kuulua moiseen huuhaa-järjestöön. Tietysti voisin leijua kaikille huimalla älykkyydelläni, mutta älykkyyttä on myös monenlaista. Itse sanoisin, että älykkyys on omassa ympäristössään selviytymistä. Mieheni on loistava liikemies, itse perusterveyskeskuslääkäri. Molemmat olemme pärjänneet ihan ok elämässä, mieheni 122 äo:lla jopa erinomaisesti. Itse olen aika laiskanpuoleinen. Ei paljoa ylennykset ja palkankorotukset kiinnosta.
[/quote]

Mikä keskihajonta? Nykyisin tuloksesi vastaisi noin 135:ttä ja miehesi olisi keskiverto. Kuulostat tosin provolta. Miksi olisit maksanut ja käynyt jossain huuhaatestissä, jonka järjestäjä on joku huuhaajärjestö?

:D

Vierailija
84/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, mut voisitteko vaikka te Mensan jäsenet heittää tänne välillä aloituksia, joka ei koske lapsia, avioeroja, mistä puolison saisi, mitä tänään tapahtui tai mitä söit tänään. Terveisin kaipauksella.

Vierailija
85/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 21:00"]

Ot, mut voisitteko vaikka te Mensan jäsenet heittää tänne välillä aloituksia, joka ei koske lapsia, avioeroja, mistä puolison saisi, mitä tänään tapahtui tai mitä söit tänään. Terveisin kaipauksella.

[/quote]

Olen joskus yrittänyt, mutta eivätpä ota tulta alleen. Eli nettikeskustelut suuntautuvat tieteellisiin blogeihin tai ainakin yhteiskunnallisesti orientoituneihiin mm. Soininvaara. 

Vähän muutenkin käyn netissä keskusteuita. Suosin kasvokkain puhumista. 

Vierailija
86/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 21:07"]

[/quote]

Olen joskus yrittänyt, mutta eivätpä ota tulta alleen. Eli nettikeskustelut suuntautuvat tieteellisiin blogeihin tai ainakin yhteiskunnallisesti orientoituneihiin mm. Soininvaara. 

[/quote]

Onhan tuossa välimuotojakin. Mm. autot, talotekniikka tai remppahommat, sijoittaminen, juridiikka, filosofia... kääk, vai oonko mie mukamas ainoa naisimmeinen, jonka kiinnostuksen aiheena ovat myös nuo lisänä niitänäitä toistuvien naisten höpinöiden lisäksi. En ole Mensan jäsen, johtuuko se siitä.

Vierailija
87/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 21:00"]Ot, mut voisitteko vaikka te Mensan jäsenet heittää tänne välillä aloituksia, joka ei koske lapsia, avioeroja, mistä puolison saisi, mitä tänään tapahtui tai mitä söit tänään. Terveisin kaipauksella.
[/quote]

En juurikaan tee tänne aloituksia, mutta otan kyllä osaa keskusteluihin. Haluan auttaa ihmisiä ongelmissaan ja yritän analysoida niitä ja esittää asiallisia ratkaisuehdotuksia. Ja joskus osallistun näihin erilaisiin synnytyslakki- ym. huumoriketjuihin. Ne kun ovat parhaimmillaan todella hauskoja! :)

Vierailija
88/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 21:07"]

[/quote]

[/quote]

Onhan tuossa välimuotojakin. Mm. autot, talotekniikka tai remppahommat, sijoittaminen, juridiikka, filosofia... kääk, vai oonko mie mukamas ainoa naisimmeinen, jonka kiinnostuksen aiheena ovat myös nuo lisänä niitänäitä toistuvien naisten höpinöiden lisäksi. En ole Mensan jäsen, johtuuko se siitä.
[/quote]

Olen itse asiassa kouluttautunut tekniikan alalle, mutta niistä asioista voi keskustella töissä riittämiin. Täällä harvemmin tuosta aihepiiristä on mitään kiinnostavaa. Politiikka ja juridiikka kiinnostaa, filosofia ei. Sijoittaminen, ääh, en ole kovin kiinnostunut rahasta, pitäisi varmaan ollakin. Silloin harvoin, kun teen itse aloituksen, ei se oikein innosta muita. En ole kauhean kiinnostava ihminen noin ylipäätään. Mielenkiintoni kohteet eroavat usein muiden naisten kiinnostuksen kohteista. Miesten kanssa löydän helpommin yhteisiä puheenaiheita. T. mensalainen

Vierailija
89/120 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 09:36"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 18:31"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 18:26"]

Mensan testiin ei voi harjoitella?

[/quote]

Eipä juuri.

[/quote]

Miksi ei?

[/quote]

Tehtävät vaihtuu aina. Ainakin tietääkseni.

Vierailija
90/120 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:11"]Nettitesti on tarkoituksella liian helppo, jotta useampi menisi koittamaan maksullista testiä. Mäkin sain 134 mutta en usko että pääsisin mensaan.
[/quote]

Kuinka onnistuit saamaan tuloksen, jota testi ei voi antaa?

Vierailija
91/120 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:08"]

Ihmiset on näköjään myös aika kateellisia.

[/quote] 

No siitä päässee helposti eroon esim. niin, että alkaa kutsua tuota testiä älykkyystestin sijaan päättelytestiksi. "Olen hyvä päättelemään" vs. "Olen älykäs".

[/quote]

En ole tuo jolle vastasit mutta mun korvaan nuo kuulostaa ihan samalta? Ehkä kaikki ei sitten miellä älykkyyttä  hyväksi päättelykyvyksi. 

[/quote]

Jos sanot kirjoittaneesi pitkästä matikasta ällän, se ei ärsytä ketään. Jos sanot juoksevasi cooperissa 3000 ja nostavasi helkkaristi rautaa, se ei ärsytä ketään. Jos sen sijaan sanot olevasi älykäs tai kaunis, se ärsyttää. Yksi syy voi olla se, että kauneus ja älykkyys ajatellaan ominaisuuksiksi, joiden kanssa synnytään, kun taas ajatellaan että matikassa tai urheilussa saa hyviä tuloksia kun on ahkera ja harjoittelee paljon.
[/quote]
Pitkästä matikasta ei kirjoiteta älkää ilman matemaattista lahjakkuutta..

Vierailija
92/120 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt testin, mutta en liittynyt jäseneksi. Olen tehnyt kansainvälisenkin virallisen testin ja kuulun 0,1% porukkaan, mutta en ole liittynyt mihinkään muuhunkaan järjestöön tai yhteisöön.

Tein testit lähinnä siksi, että odotin niiden osoittavan minua älykkäänä pitävien ihmisten olevan väärässä. Ja osin uteliaisuudesta. Ja ettei elämäni tuntuisi niin hukkaan heitetyltä. ( älykäs=pitäisi olla suoritettuna yhtä sun toista)

Tottahan se on, että kaikki on minulle helppoa, olen enimmäkseen vähintään kohtalaisen hyvä kaikessa, mihin ryhdyn. Olen kiinnostunut laaja-alaisesti vähän kaikesta. Mihin tämä on johtanut? Mitään koulua en ole käynyt loppuun, kyllästyn nopeasti kaikkeen, myös ihmisiin. En ole epäsosiaalinen, vaan jopa hyvä ihmisten kanssa, mutta en silti koe olevani läheinen kenenkään kanssa, koska kukaan ei lopulta ymmärrä ajatuksenjuoksuani täysin.

Pärjään kyllä elämässäni hyvin, olen hyvätuloinen, on kavereita ja harrastuksia. Mutta mikään ei oikein tunnu miltään. Haluan jatkuvasti uutta sisältöä, tietoa, elämyksiä, oivalluksia. Jos olisin tietämättömämpi, olisin tyytyväisempi. Ja kuka idiootti täällä väitti älykkyyden tuovan mukanaan virheettömiä päättelyketjuja ja loogisia ratkaisuja? Onhan se tasan niin, että äly ja ymmärrys tuovat mukanaan eri variaatioiden ja skenaarioiden näkemisen kyvyn, joka johtaa loputtomaan asioiden pohtimiseen vailla mitään toivoa lopullisesta ratkaisusta. Aina avautuu uusia pulmia.

Mitä tulee ap:n avaukseen.. Olen itse miettinyt samaa, että löytyisikö Mensasta hengenheimolaisia, mutta toistaiseksi skeptisyys on vienyt voiton. Kokemukseni mukaan älykkäätkin ihmiset ovat todella kapea-alaisia ja pelkään löytäväni sitä samaa myös näistä äo-kerhoista. Toivon, että elämä tuo eteeni tällaisia ihmisiä muutenkin.. mutta toistaiseksi on ollut aika hiljaista sillä saralla.

Vierailija
93/120 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paikalla, kokeile toki testiä, tuskin jäsenyys ongelmia ainakaan pahentaa.

Vierailija
94/120 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkä tuo testi on, paljonko menee siis aikaa? Onko kysymykset samantasoisia kuin nettitestissä?

ap

Vierailija
95/120 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ite en ole mensan jäsen mutta pohdin pitäiskö tehdä testin. Tein vähän aika sitten netti testin, av palstan innoittamana, ja yllätyin kun sain 131 tulokseksi.

Tuli ihan puskista tulos itselle. Ja mietin testin tekoa siksi että olisi kiva kuulua "johonkin", minulla ei ole ystävä porukkaa, tunnen itseni oman suvun keskellä ulkopuoliseksi, töissä/harrastuksissa/opiskeluissa en ole päässyt kunnolla porukkaan mukaan vaan jotenkin jään aina tiiviin ryhmän sivuun. Mutta tulin jo siihen tulokseen, että liekö tuntisin kuuluvani mensaankaan. Enkä nyt ihan edes tiedä mitäs sitten jos on mensan jäsen, mitä he tekevät? onko jotain tapahtumia vai saako vaan muille todistaa, että kuulunkin 2% ihmisistä, lälläs lää olenkin älykkäämpi. En edes kertonut miehelleni tuloksesta(ja suuntaa antavahan se vain on), koska en halua olla erikoinen vaan olen sellainen kultaisen keskitien kulkija.

Vierailija
96/120 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:51"]

Hei ite en ole mensan jäsen mutta pohdin pitäiskö tehdä testin. Tein vähän aika sitten netti testin, av palstan innoittamana, ja yllätyin kun sain 131 tulokseksi.

Tuli ihan puskista tulos itselle. Ja mietin testin tekoa siksi että olisi kiva kuulua "johonkin", minulla ei ole ystävä porukkaa, tunnen itseni oman suvun keskellä ulkopuoliseksi, töissä/harrastuksissa/opiskeluissa en ole päässyt kunnolla porukkaan mukaan vaan jotenkin jään aina tiiviin ryhmän sivuun. Mutta tulin jo siihen tulokseen, että liekö tuntisin kuuluvani mensaankaan. Enkä nyt ihan edes tiedä mitäs sitten jos on mensan jäsen, mitä he tekevät? onko jotain tapahtumia vai saako vaan muille todistaa, että kuulunkin 2% ihmisistä, lälläs lää olenkin älykkäämpi. En edes kertonut miehelleni tuloksesta(ja suuntaa antavahan se vain on), koska en halua olla erikoinen vaan olen sellainen kultaisen keskitien kulkija.

[/quote]

Moi. Tarinasi kuulostaa aika tutulta. Olisi jopa kiva tutustua sinuun. Millä alalla olet?

ap

Vierailija
97/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:15"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:11"]Nettitesti on tarkoituksella liian helppo, jotta useampi menisi koittamaan maksullista testiä. Mäkin sain 134 mutta en usko että pääsisin mensaan. [/quote] Hyvin luulet tietäväsi, vaikket ole edes kokeillut? :D

[/quote]

No ihan siitä päättelen että miten olen menestynyt esim opiskeluissa ja kuinka nopeasti mulla leikkaa muihin verrattuna. Avaruudellinen hahmottamiskyky mulla on ihan hyvä (sitähän toi testi aika paljon mittaa), mutta ei nyt mikään niin poikkeuksellinen että olisin siellä parhaassa prosentissa. 

Aina kun Mensan nettitesteistä puhutaan, paikalle ilmaantuu paljon ihmisiä jotka ovat saaneet 130+ testistä. Enpä usko että kaikki on oikeasti siellä parhaassa prosentissa.

Vierailija
98/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on näköjään myös aika kateellisia.

Vierailija
99/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko mä jossain kohtaa sanonut, etten opiskele yliopistossa?

Yliopistoon pääseminen ei ole mielestäni tae älykkyydestä. Eikä se ole tae tyhmyydestä, jos ei opiskele yliopistossa.

Vierailija
100/120 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 00:07"]Yritin tuossa aloituksessa selittää, että juuri sitä vertaistukea tarvitsisin. En halua kenellekään todistella yhtään mitään. Tuskin siitä edes kertoisin kenellekään, jos jäseneksi pääsisin.

Juuri tällaisia tilanteita olen koko elämäni kestänyt, että joku itseään älykkäänä pitävä tulee kertomaan minulle tosiasioita elämästä. Todellisuudessa tuo itseään älykkäänä pitävä henkilö ei tiedä itse mistä puhuu tai on ymmärtänyt asian aivan väärin. Ja tätä nämä "fiksut ihmiset" kutsuvat maalaisjärjeksi. Ahdistavaa.

ap
[/quote]En tiennytkään, että oikean älykkyyden tunnusmerkkeihin kuuluu taipumus pitkälle menevien oletusten tekeminen hyvin rajatusta aineistosta. Olisin melkein kuvitellut asian olevan päinvastoin. Mutta minähän ilmeisesti vain pidän itseäni älykkäänä.
[/quote] kyllähän sinä itse teit johtopäätöksen, että Mensaan hakeva tai siellä oleva haluaa todistaa jollekin älykkyytensä. Mihin perustat väitteesi? Minulla sen sijaan on aineistoa, jolla voin perustella, että sinä vääristet ja teet omia johtopäätöksiä asioista ilman syvällisempää tutkimusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme