Naurattaa nää nykyiset vaateliikkeiden koot :)
Oon 171cm/65kg. Ostin juuri nahkatakin ja pillifarkut, molemmat kokoa S. Oikeasti olen pikemminkin M-L kokoa. Muut huomanneet samaa? Vaatteiden mitoitukset suurentuneet reippaasti.
Kommentit (133)
Joo, ostin just topin kokoa 34 ja olen 170/60 :D
Rintani ovat saman kokoiset kuin 5v sitten, jolloin olin 80DD mutta nyt olenkin sitten 80F. Mitä hittoa???!
Tuon rintsikoiden kuppikoon suurenemisen olen itsekin huomannut. Minulla on tosi pienet rinnat ja onhan se ihan kiva ostaa nykyään B-kuppia sen entisen A:n sijasta. Mutta pelkkää illuusiota se on, rinnat eivät todellakaan ole kasvaneet. Kaverini kertoi laihtuneensa niin, että rintsikoiden koko muuttui 75C:stä 70D:ksi. Hänelläkään ei kyllä mitkään isot rinnat ole ja hieman ihmetytti, että kuppikoko olisi laihtumisen myötä kasvanut...Ilmeisesti suurentuneet kuppikoot hämää.
..ja 5 vuotta tästä eteenpäin olen varmaan edelleen povesta samankokoinen mutta kuppikoko muuttunut 80M:ksi???
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:15"]
Tuon rintsikoiden kuppikoon suurenemisen olen itsekin huomannut. Minulla on tosi pienet rinnat ja onhan se ihan kiva ostaa nykyään B-kuppia sen entisen A:n sijasta. Mutta pelkkää illuusiota se on, rinnat eivät todellakaan ole kasvaneet. Kaverini kertoi laihtuneensa niin, että rintsikoiden koko muuttui 75C:stä 70D:ksi. Hänelläkään ei kyllä mitkään isot rinnat ole ja hieman ihmetytti, että kuppikoko olisi laihtumisen myötä kasvanut...Ilmeisesti suurentuneet kuppikoot hämää.
[/quote]
Kaverisi ympärys on kaventunut, mutta rinnat pysyneet samana, duh. 75C ja 70D ovat rinnakkaiskokoja.
Kylläpä av:lla on muka kaikki niin hoikkia ja pientä kokoa, hahhah! Tai ette vaan kehtaa myöntää.....
Mullakin muka kuppikoko 65G. G!!!!???? Mitä v****? Minkä tahansa kaupan liivit on löysät koossa 70 (mun ympärys 70-71cm). 70E:n kupissa tursuaa. Ja ihan tavalliset rinnat mulla on eikä mitkään jättilollot.
Rintaliivien kuppikoko merkinnöistä on jätetty kokonaan tuplat pois, siitä johtuu kuppikoon kasvu. Ennen oli siis A, AA, B, BB, C, CC, D, DD jne..
No mua ei naurata. En enää löydä itselleni vaatteita. Kaikki ovat liian isoja. Ja ihan normaalipainoinen olen, joskin lyhyt ja pienirakenteinen.
En kyllä ole kokojen muuttumista mitenkään noteerannut, mutta jotenkin vaatteiden leikkaus tai muoto on ylipäänsä muuttunut. Varmaan muotivirtauksia, mutta kaikki on nykyään niin väljää ja ryhditöntä... En todellakaan ole mikään hoikka, toki tiimalasi mutta läski kätinen jne :D Mutta jos haluaa tyköistuvan paidan ostaa niin pitää valita tahallaan semmoinen "kinttana" koko. Housuissa sama, ihan turhaan päätään vaivaa niillä housukoilla kun joka kaupassa on erit... Joskus pitää ostaa XS ja joskus M tai jopa L huhhuh...
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:25"]
Rintaliivien kuppikoko merkinnöistä on jätetty kokonaan tuplat pois, siitä johtuu kuppikoon kasvu. Ennen oli siis A, AA, B, BB, C, CC, D, DD jne..
[/quote]
En varmaan omannut tissejä vielä tähän aikaan kun tuplakokoja oli koska en ole koskaan Euroopasta ostetuista rintaliiveistä löytänyt. Tuohan on jenkkien kokotaulukko, ainahan ne jauhaa niistä dabul diistä ;)
Emmä välitä onko koko 3xl vai 5xl tuntuu koot vaihteleval reilusti mut molempia tulee käytettyy
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:54"]Miksi ALEissa sitten taas oli niin paljon kokoja S ja XS jäljellä, jos tuo muka pitäisi paikkansa?
Ainakin näissä edullisemmissa paikoissa on aina viikonlopun jälkeen rekit täynnä S ja XS, kokoa ja kaikki muut on menneet. Ei se ainakaan kerro siitä että kokoja olisi reilusti suurennettu. Tai ehkä naiset suurentuu samaa tahtia ja kukaan ei ole enää kokoa S ? :D
[/quote] itse olen huomannut taas, että monesti jäljellä on pari hassua XS-kokoa/32-34 ja sitten pomppaa ihan megakokoihin joihin mahtuisi pari meikäläistä yhteen tai jopa enemmän. Tosin en metsästä aleja, ehkä ekojen joukossa saisi sitä kokoa 36 itseäni miellyttävissä malleissa. Ja joo, liikkeestä riippuen 34 menee myös
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:15"]
[/quote]
Kaverisi ympärys on kaventunut, mutta rinnat pysyneet samana, duh. 75C ja 70D ovat rinnakkaiskokoja.
[/quote]
Aika harvalla ympärys kaventuu, jos ei laihdu huomattavasti. Rintsikoissa tuo vanity sizing on vaan vielä isompi ilmiö kuin muissa vaatteissa. Kun mä ostin ekat rintsikkani 90-luvulla, ohje oli että mittaa vartalonympärys ja ota lähin koko. Mulla se oli 73, ja 75 oli mulle ihan sopiva. Nykyään mun kokoni on 70, vaikka olen ihan sama ympärykseltäni.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:04"]
Oon 171cm/65kg. Ostin juuri nahkatakin ja pillifarkut, molemmat kokoa S. Oikeasti olen pikemminkin M-L kokoa. Muut huomanneet samaa? Vaatteiden mitoitukset suurentuneet reippaasti.
[/quote]
Taisit eksyä sinne isojen leidien vaateosastoille. Siellä S on sama kuin normipuolen XL.
Minulla jalka ja muukaan kroppa ei ole kasvanut enää pariinkymmeneen vuoteen. Koko aikuisikäni olen käyttänyt koon 41 kenkiä, mutta pari viime vuotta on käynyt niin, että edes 43 ei aina mahdu. Kengissä ainakin on rukattu kokoja uusiksi.
Kuka noista nyt tietää, koot on ihan sekavia. Painan varmaan 10kg enemmän kuin muutama vuosi sitten jolloin ostin S-koon vaatteita ja harvakseltaan XS. Nyt S on usein liian väljä, mutta toisaalta vaatteiden mittasuhteetkin on ihan tolkuttomia. Miesten koot on vielä pahempia, oma mies on 185/75 ja lähes aina pakko ostaa koko L koska M on vaan liian lyhyt. Kuka niitä miesten S-koon vaatteita ostaa, miehet kun isoilta osin on suhteellisen pitkiä?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:20"]
Jostain syystä en saa nyt auki, mutta Finatexilla on kokotaukukot ja muistaakseni siinä oli a=kapea lantio b=normaali lantio c=leveähkö lantio ja d=leveä lantio. Noiden vartalotyyppien koot ovat keskenään hieman erit, joista valitaan se joka on lähimpänänomia mittoja. Jossakin vartalotyypin koossa oli suurempi rinnanympärys verrattuna muihin, mutten saa sitä pahuksen taulukkoa avattua.
[/quote]
Katsoin omat mittani tuolla taulukolla, sen mukaan mun koko olisi A40. Eli tarkoittaako tuo muka 40 - kokoa? :D kaikki vaatteeni ovat 34-36.
Aina on ollut Suomesta vaikea löytää sopivan kokoisia vaatteita (mittani ovat 158/50), mutta ehkä sitä ei nuorempana edes tajunnut istuvuuden päälle - ja muotikin oli toinen.
Joku väitti, että S- ja XS-kokoja on aina alerekeissä. Olisin kiinnostunut tietämään, millä paikkakunnalla näin on. Matkustaisin heti sitten sinne. Nimittäin Turussa, Tampereella ja Helsingissä pieniä kokoja ei yleensä koskaan alerekeissä näy. Poikkeuksena jotkut kummallisen malliset vaatteet, jotka ei käy kenellekään. Yleisimmin olen alerekeissä nähnyt kokoja ylöspäin 42:sta tai 44:stä ja siitä ylöspäin tai koosta XL ylöspäin. Niitä onkin sitten metritolkulla.
XS on usein liian iso minulle, ja numerokokojen osalta yleensä pienin koko kaupoissa on 36. 34:stä eivät kaikki ole kuulleetkaan, saati 32:sta, joka olisi periaatteessa minun kokoni. Okei, Stokkalta joskus löytyy ja Your Facesta, mutta usein 32:kin on liian iso (jakun kirein kohta tulee lantiolleni eikä vyötärölle, ja hihat ovat liian pitkät).
Olenkin tilannut vaatteeni ulkomailta, kun suomalaiset kaupat eivät halua "ottaa riskiä" ja tilata pieniä kokoja tyylikkäistä vaatteista. Paljon on rahaa valunut ulkomaille ja tulee valumaan. Hieman ihmettelen myös tuota suunnittelupuolta siinä mielessä, että esim. Andiatan perustaja Tarja Rantanen on itse pienikokoinen nainen, myöskään Ril's-merkin luoja Ritva-Liisa Pohjalainen ei näytä erityisen isokokoiselta.
Itse tilasin juuri farkkuja h&m:stä, kahta eri merkkiä ja yhteensä kolmet housut koossa 26/32. Vain yhdet istuivat päälle! Kaksi muuta olisi pitänyt köyttää lantiolle ja siitä huolimatta saattaisivat tipahtaa..