Naurattaa nää nykyiset vaateliikkeiden koot :)
Oon 171cm/65kg. Ostin juuri nahkatakin ja pillifarkut, molemmat kokoa S. Oikeasti olen pikemminkin M-L kokoa. Muut huomanneet samaa? Vaatteiden mitoitukset suurentuneet reippaasti.
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 08:58"]Mitoitukset riippuu ihan liikkeestä ja vaatteesta. Esim. mittojeni mukaan olen virallisissa mittataulukoissa rinnasta kokoa 42/44, vyötäröstä 36/38 ja lantiosta 36.
Käytän kuitenkin useimmiten kokoa 36/S yläosissa (myös joustamattomissa), väljissä yläosissa/takeissa kokoa 34, housut ja hameet taas vastaavat useimmiten taulukon mukaista kokoa. Tosin legginsit ja joustavavyötäröiset housut pitää olla lähes aina kokoa 36 tai S. Jostain kumman syystä myös korkeavyötäröisistä alaosista menee useimmiten 36, mutta näitä ostan harvemmin koska olen lyhyt ja vyötärö painaa istuessa kylkiluihin.
Tällä hetkellä käytössä olevia vaatteita
Monkista 3 väljää takkia koossa XS
Lindex boyfriend farkut 28/32 (tuumakoko)
Lindex väljät joustamattomat housut kuminauhavyötäröllä koossa S
HM väljät lyhet collegepaidat koossa S
HM a-linjainen pellavapaita koko 36
KappHall joggerjeans 36 (liian väljät)
Eli käyttämäni koot eivät vastaa mitenkään omia mittojani. Pidän väljistä vaatteista, joten todellakin vältän ostamasta esim. paitapuseroa, josta napit eivät pysy kiinni rinnan kohdalta tai jakkua joka kiristää selästä
[/quote]
Jostain syystä en saa nyt auki, mutta Finatexilla on kokotaukukot ja muistaakseni siinä oli a=kapea lantio b=normaali lantio c=leveähkö lantio ja d=leveä lantio. Noiden vartalotyyppien koot ovat keskenään hieman erit, joista valitaan se joka on lähimpänänomia mittoja. Jossakin vartalotyypin koossa oli suurempi rinnanympärys verrattuna muihin, mutten saa sitä pahuksen taulukkoa avattua.
Aika erikoista, että keskeistä ei ole se, miten vaate sopii ja istuu vaan se, että on jotain kokoluokitusta. Riippuu paljon merkeistä, mikä se todellinen koko on. On hurjan paljon vallinnanvaraa jos olet hoikkarakenteinen ja laiha. Mutta jos olet isokokoinen, niin valikoimat ovat todella masentavat. Itselläni on todella iso hartiaväli, joten turha sanoa, että sen voisi jotenkin "laihduttaa" pois.
Miesten koot ovat myös outoja. Oma mieheni on 174cm 67kg, hiihtäjä eli lihasta löytyy muttei liikaa. Hänellä on monet vaatteet kokoa L! Ja kuitenkin suurin osa miehistä on varmasti häntä isompia
Montako X:ää osalla mahtaa ennen sitä L:ää ollakaan...
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:04"]
Oon 171cm/65kg. Ostin juuri nahkatakin ja pillifarkut, molemmat kokoa S. Oikeasti olen pikemminkin M-L kokoa. Muut huomanneet samaa? Vaatteiden mitoitukset suurentuneet reippaasti.
[/quote]
Onko teillä lihakset kadonneet eli olettekin ns. laihoja läskejä. Kuntosaliharjoittelu tai mikä muu tahansa lihaksia kehittävä/kasvattava kyllä aiheuttaa sen, että tarvitsee hartioista suuremman ja sehän määrittää yläosan koon.
No minä olen 173/66kg ja ostan kaikki vaatteet nykysi kokoa L (tietyt vaattet M)
Jossain kaupoissa olen huomannut. L-kokoa olen käyttänyt samankokoisena jo kohta vuosikymmenen. Välillä kuitenkin saatan ostaa M ja kerran jopa S koon, kun on istunut paremmin. Mun mielestä saattaa johtua siitäkin, että jotkut mallit on tarkoitettu löysiksi päällä eikä mitenkään tyköistyviksi. Joskus reilu kymmenen vuotta sitten tuntui, että paitojen mallikin ainakin nuorisomuodissa oli hyvin timmi.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:50"]
Jaah, no täällä on sitten sinivalas linjoilla! Mun nykyiset housut on kokoa 40 ja 42. Nyt ostin housut, joissa koko 46! Ja ne ovat täysin samankokoiset kuin nuo vanhat housut. Mitat siis 175 / 75. Mun mielestä vaatekoot pienentyneet. Mutta ihan sama, edelleen näitä lainapeitteitä löytyy.
[/quote]
Sama kokemus täällä. En ole lihonut enkä laihtunut kahteenkymmeneen vuoteen, mutta eipä vaan mene päälle numeron 40 housut niin kuin ennen, jäävät kiinni jo reisistä. Isompaakaan kokoa ei voi ottaa, koska sitten vyötärölle tarvisi jo vyön. Samoin paitapusero numeroa 44 jätti aukon tissien kohdalle, vaikka normaalisti olen käyttänyt yläosassa 38. Tuntuu että vaatteiden mallit on muuttunut kapeammaksi ja pötkyläisemmäksi. Mulla on iso perse ja tissit, hartiat kuin ladonovi, mutta kapea vyötärö. Sopivia vaatteita en ole löytänyt varmaan vuoteen enää, vaikka ennen ei tarvinnut kuin mennä kauppaan ja ostaa mieleiset.
Saman huomannut, ennen meni koko S/36, tästä aikaa 10-15v. nyt ihan aikuisessa iässä XS/34 enkä suinkaan ole kutistunut tai laihtunut lasten jälkeen. Sovittamatta erehdyin ostamaan alerekistä mekon kokoa 36 ja teltta se mulle on. Eli kyllä, koot ovat muuttuneet, nykyinen S/36 vastannee entistä M-L/38-40 kokoa.
Joo, ja ärsyttää. Olin kokoa XS, mutta vaatteiden suurentumisen myötä näköjään XXS. Kiva, kun eihän sitä kokoa löydy enää muualta kuin jostain teiniriepukaupoista.
Ainoa lohtu on, että raskaana ollessani voin surutta ostaa XS ja S -kokoa, ai että kun tulee hyvä fiilis :D
Vaikka itseäni nauratti tänään, voin hyvin ymmärtää teidän pienten ja sirojen naisten harmituksen. Jos minä pitkänä harteikkaana naisena ostan S-kokoa, niin kyllähän se mielessä kävi että mitähän minua pienemmät sitten ostaa.. ap
Mä oon ainakin huomannut saman! Ja näin pieninenä (laihana) on vaikea löytää nykyään istuvia vaatteita, kun xs roikkuu päällä :( 172/53
Olen huomannut saman ja miettinyt miten ne oikeasti laihat ihmiset löytää vaatteita.. Esimerkkinä: Minulla on vieläkin satunnaisesti käytössä H&M:n perustoppi, jonka ostin n. 7v sitten. Se on kokoa 38 ja minulle edelleen siis täysin sopiva (en ole laihtunut näiden 7v aikana, korkeintaan lihonut kilon tai pari). Mutta nykyään jos menen H&M:ään ja ostan sieltä topin, on minun pakko ottaa koko 34, sillä 38 roikkuu päällä. Alkuperäinen "oikea" kokoni olisi S-M, mutta nykyään on pakko ostaa XS-S, vaikka en todellakaan ole kropaltani mikään extra small (167 cm/55 kg).
Tämän huomaa varsinkin ruotsalaisissa halpisketjuissa. Aiemmin olen aina ostanut kokoa M/38, nyt S/36 roikkuu päällä. Ja kyse ei todellakaan ole muodin muuttumisesta tai että vaatteen olisi tarkoitus olla löysempi, vaan mitoitus on selkeästi isompi.
Uskoisin kyllä että muoti on muuttunut väljempään suuntaan..Omassa nuoruudessa 90-luvulla,oli paljon ylitiukkoja lantiofarkkuja,napatoppeja ja ihonmyötäsiä vaatteita.Ihanne oli laihuus.Nykysin tuntuu että fitness,erottuvat lihakset naisilla tai sitten isot takapuolet ovat tämän vuosikymmennen juttu.
Minä ostin teini-iässä (98-01) Onlyn M-kokoa, nyt ostan joka kaupasta XS:ää!
Nettikaupoista ainakin Elloksella on käynyt päinvastoin. Elämäni parhaat farkut tilasin sieltä 2x peräkkäin kokoa 38. Nyt oli 38 muuttunut kooksi 32 tai vieläkin pienemmäksi koska 32 kokoa oleva kaverini ei saanut edes lahkeita vedettyä ylös asti kun housut olivat niin pienet....
Noita rintsikoiden kuppikokomerkintöjä on suurennettu tai sitten kuppi on sama mutta toppausta enemmän. Nykyään kaikilla on olevinaan C-kuppi tai enemmän. Jos minä ostaisin jonkun New Yorkerin rintsikat niin niiden koko pitäisi olla joku Ö75...
Jep, mä olen 180cm ja aika laiha, monesti XS on aivan liian iso varsinkin vyötäröltä. 15 vuotta sitten ostetut 36-kokoiset ovat sopivia. Farkuissa 25 on nykyään hyvä, ennen se oli 27.
Mietin vaan että miten ne lyhyet ja laihat löytää tarpeeksi pieniä vaatteita..
Eri vaatemerkeillä kokojen mitoitus on ainakin eri. Esim. Pohjoismaisilla vaatemerkeillä mitoitus on isompi.