Naurattaa nää nykyiset vaateliikkeiden koot :)
Oon 171cm/65kg. Ostin juuri nahkatakin ja pillifarkut, molemmat kokoa S. Oikeasti olen pikemminkin M-L kokoa. Muut huomanneet samaa? Vaatteiden mitoitukset suurentuneet reippaasti.
Kommentit (133)
Jep, olen viimeisen 7 vuoden aikana painoni on noussut vähitellen 47 kilosta 60 kiloon (163cm) ja aina olen käyttänyt S-kokoa :D
Olen huomannut saman. Joskus jopa joku XS on entinen M.... osassa liikkeistä ei löydy enää aikuisille tarpeeksi pieniä vaatteita. Ylipainoisena mahtuu tyyliin M kokoon.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:34"]
Miesten koot ovat myös outoja. Oma mieheni on 174cm 67kg, hiihtäjä eli lihasta löytyy muttei liikaa. Hänellä on monet vaatteet kokoa L! Ja kuitenkin suurin osa miehistä on varmasti häntä isompia Montako X:ää osalla mahtaa ennen sitä L:ää ollakaan...
[/quote]
Riisitikku se on. Noihin mittoihin ei paljoa lihaksia mahdu.
Ärsyttää "vanity sizing" -termi. Koot pitää tietenkin suhteuttaa ostajien kokoon. Jos väestön keskikoko kasvaa ja vartalomalli muuttuu (naisten vyötärönympärys kasvaa), pitää tämä huomioida vaatteiden mitoituksessa. Mitä järkeä vaatekaupan olisi itsepintaisesti hankkia esimerkiksi sellaisia XS-kokoisia vaatteita, jotka eivät mahdu kenellekään? Voittoahan yritys pyrkii tekemään. Myös keskipituus ja esimerkiksi kengänkoko ovat länsimaissa kasvamaan päin. Lihominen on totta kai kansanterveydellinen ongelma, mutta ei se vaatekauppojen asia ole.
Oma kokemukseni on, että vaatekoot riippuvat hyvin paljon merkistä. Jopa merkin sisällä, esim. Espritin EDC mallistossa on pienempi mitoitus kuin muissa mallistoissa. "Nuorisomerkit" ovat usein hyvin pieneksi mitoitettuja, itse otan suosiolla pari kokoa isomman vaatteen kokeiluun kuin jossain aikuisemmille suunnatussa merkissä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:20"]
Jostain syystä en saa nyt auki, mutta Finatexilla on kokotaukukot ja muistaakseni siinä oli a=kapea lantio b=normaali lantio c=leveähkö lantio ja d=leveä lantio. Noiden vartalotyyppien koot ovat keskenään hieman erit, joista valitaan se joka on lähimpänänomia mittoja. Jossakin vartalotyypin koossa oli suurempi rinnanympärys verrattuna muihin, mutten saa sitä pahuksen taulukkoa avattua.
[/quote]
Katsoin omat mittani tuolla taulukolla, sen mukaan mun koko olisi A40. Eli tarkoittaako tuo muka 40 - kokoa? :D kaikki vaatteeni ovat 34-36.
[/quote]
Ilmeisesti noiden mitoitusten mukaan. Mulla on myös isompi tuon mukaan, mitä yleensä ostan. Valmisvaatteissa ne koot ovat luultavasti keskeltä, siis B tai C mallisille tehtyjä. Tietääkseni tuo on Suomessa käytetävä virallinen kokotaulukko, eri merkithän voi sitten käyttää omia kokojaan.
Niin, lyhyille (ja hoikille) ei löydy sitä Petite mallistoa edelleenkään. Pitää mennä lastenosastolle, että housujen lahkeet eivät ole 20 cm liian pitkiä, sama hihoissa. Siksipä ostan muualta maailmasta vaatteeni, ei tarvitse itkeä että vaate ei istu. Kiinasta, E-Koreasta ja Japanista jos pitää maat mainita.
-155/40.
Ärsyttää että aina kun menee katsomaan rintsikoita ja löytyy oikein nätit ja kivan väriset niin kappas! 85D ei ole, eikä 85C. Säkällä voi 80D löytyä, ehkä! Sitten löydät vaikka nätin yläosan, 40-42 ei ole. 38 liian pieni. Rekillä roikkuu 34,36.. Löydät kivoja sormuksia, vaik S-koot jäljellä. Onko teidän muidenkin olla niin läskejä ja pönäköitä x(
Mie taas oon huomannu sen, et 12v lapsillekaan ei meinaa löytyä enää sopivia kokoja naisten osastolta. Koulukin kun alko, ni sai huoletta unohtaa lasten osaston. Kauheita telttoja vaan on tarjolla, jos meinaa sopivan pitusta vaatetta löytää.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:07"]Minulla jalka ja muukaan kroppa ei ole kasvanut enää pariinkymmeneen vuoteen. Koko aikuisikäni olen käyttänyt koon 41 kenkiä, mutta pari viime vuotta on käynyt niin, että edes 43 ei aina mahdu. Kengissä ainakin on rukattu kokoja uusiksi.
[/quote]
Herranjumala miten iso jalka naiseksi :/
Eipä noilla kokomerkinnöillä ole nykyään mitään merkitystä.
Olen 170/65, luulisin että kokoni on M tai 38. Oikeasti mulla on vaatteita seuraavanlaisissa kokoluokissa: S, M, L, 36, 38, 40.
Kengän koot vaihtelevat 39-40-41.
Jaa, mä oon aina ollu s kokoa ja kyllä suurin osa ostamistani vaatteista on s kokoisia..
T. N 163/53
Vanity sizing, tulee meille läskien maasta USAsta
Joo, olen huomannut. Itse olen 173/59. Ja jossain koossa S, hih. Kai näillä läskejä lemmitään...
Musta taas tuntuu että koot on pienentynyt. Ennen meni S ja M, mut nykyään M ja L. Enkä ole lihonut vaan samat mitat ollut viimeiset 10v.
Höpö höpö.Kokomerkinnät on ennalaan sensijaan mallit on kutistuneet. Liian tyköistyvia
Monet kaupat myy niin pieniä vaatteita, ettei mikään koko mene. Edes 15 v 160 cm ja 52 kg pienelle tytölleni. Kiristää kainaloista vaikka ottaisi koon M. Normaalisti XS tai S
Tästä puhutaan, mutta en kyllä ole huomannut itse. Olen koko aikuisikäni ollut 165-senttinen ja siinä 55 kg. Tietysti raskausajat ovat väliaikaisesti muuttaneet tilannetta.
Ihan samalla ässällä tai kolmekutosella ole mennyt. Nyt viisikymppisenäkin. Tykkään väljästä, joten yläosat ovat usein kolmekasia tai ämmää.
Juu olen huomannu. Olen 167/46 ja Xskin alkaa olemaan liian iso.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:07"]Minulla jalka ja muukaan kroppa ei ole kasvanut enää pariinkymmeneen vuoteen. Koko aikuisikäni olen käyttänyt koon 41 kenkiä, mutta pari viime vuotta on käynyt niin, että edes 43 ei aina mahdu. Kengissä ainakin on rukattu kokoja uusiksi. [/quote] Jos olet ollut raskaana on jalkasi kasvanut sen myötä huomaamatta
[/quote]
Sepä siinä onkin, että painoni ei ole noussut minkään syyn takia, ei edes raskauden (anteeksi, että silti pyörin täällä). Silti kokonumerot ovat nousseet kahdella numerolla, vaikka todellinen koko ei ole muuttunut mihinkään. Minulla on vanhempia kenkiä, joita käytän harvoin (esim. juhlakengät), ja ne menevät jalkaan kuten ennenkin, vaikka pohjassa on numero 41.