Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska otit ensimmäisen kerran omaa aikaa vauvan syntymän jälkeen?

Vierailija
17.07.2015 |

Vauvani on 5kk ja kaipaisin hetken omaa aikaa jo, en vain osaa ottaa sitä. Vauva on täysimetyksellä, ei ole syönyt pullosta koskaan, nukkuu kiinni minussa (päikkäritkin usein) jne. Rakas kullanmuru se on, mutta äiti on vähän väsynyt.

Omalla ajalla tarkoitan siis vaikka leffaa, en "baareja" (niissä käynyt viimeksi ehkä vuonna öö.. 2009?). Yksin pitäisi kuitenkin mennä jos mies ei pääse mukaan, kun tyttökavereita ei ole.

Harmittaa vähän kun mies saa joka ilta pelata pleikkarilla 3h, itselle olisi luksusta esim istahtaa ompelukoneen ääreen mutta eihän sii mitään tule kun se tosiaan vaatisi sen 3h vapaata. Edes kerran kahdessa viikossa. Öisin ei voi kun lapsi herää jos en ole vieressä. Mies hoitaa kyllä lasta mutta se on usein sellaista että joudun 30min välein kuitenkin jotakin häsläämään/väh. syöttämään lasta.

Mites tämä äidin oma aika on muissa perheissä hoidettu? Onko sitä, paljonko, miksi on, miksi ei?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:55"]Lähdin viettämään iltaa ystävien kanssa kun vauva oli 3vk. Sattuneista syistä tarvitsin sitä todella ja vauva oli pulloruokinnassa.
[/quote]

Mistä syystä?

Vierailija
22/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:01"]

Alku kuulostaa täysin mun tekstillä, vaiva saman ikäinen ja yhtä "vaativa". Imetys väli 2 h. Mä oon siitä kun vauva oli 1 kk käynyt jumpassa 1-2 kertaa viikossa. Sanon vaan menevän, alkuun kehui miestä kovasti kun olivat pärjänneet vauvan kanssa (mies sai luottamusta, että hänkin kelpaa vauvalle). Olen myös aina kysynyt mieheltä, että siivota vai vahinko vauvaa, valitsee aina vauvan, joten saa osallistua vauvan hoitoon kotona ollessaan. Meilläkin mies haluaisi pelata, mutta onneksi se nykyään on vähentynyt. Anna vauva syöneet isälleen ja rupea vain välillä omiin hommiin. Ei se mies opi lapsen kanssa oleman, jos et anna olla.

[/quote]

Ihan kaameeta tekstiä. Luetko sinä omia sepustuksiasi yhtään vai onko "vaivan" kanssa olo hapettanut aivot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa aikaa on ollut tytön syntymästä asti pari kertaa viikossa. Isä hoitaa lasta ja saan vaikka surffata koneella jos haluttaa, tai vaikka nukkua päikkärit. Yksin kavereiden kanssa lähdin ensimmäistä kertaa, kun tyttö oli 3kk vanha.

Vierailija
24/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma aika määritellään tavallasi, niin tuplien kanssa tultiin kotiin tiistaina ja keskiviikkona ompelin kaikessa rauhassa 2 tuntia. Vauvat nukkuivat ja kun heräsivät, mies vaihtoi niiden vaipat ja sitten minä syötin.

Vierailija
25/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani lapsi on 9kk ja tämä nainen on käynyt jo 10-15 kertaa baarissa.

Vierailija
26/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo varma mikä lasketaan omaksi ajaksi, mutta kyllä mä esim. tunnin lenkillä tai kaupassa kävin ihan sairaalasta päästyäni. Esikoisesta olin illan poissa vasta kun hän oli 7-8kk, nyt tokan kanssa taisin olla bileissä (vesilinjalla) muutaman tunnin kun vauva oli 3 kk. Yritin molempien kanssa noudattaa suunnilleen sitä neuvolan ohjetta tunti per ikäkuukausi (tuntui luontevalta).

Vierailija
27/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssa olin 24/7 kunnes hän oli 1,5 vuotias. Toinen lapsi taisi olla 5kk kun jätin mummolaan yöksi.
Suosittelen että pääsisit vaikka kaupassa käymään yksin. Minulle se on luksusta.

Vierailija
28/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos nyt luen rivien välistä, kaipaisit selkeästi kavereita. Olepa rohkeasti yhteydessä vanhoihin kavereihisi tai etsi uusia, vaikkapa sellaisia joilla myös vauva-aika meneillään. Yhdessä vaunukävelylle ja vaikka puiston penkille imettämään vierekkäin. Tuntuisi, että tarvitset ensisijaisesti jutteluseuraa, etkä niinkään lomaa vauvasta.

Jos näet toisen äidin vaunulenkillä, juttele rohkeasti. Kysy vauvan ikää ja kuulumisia, siitä se lähtee.

Vierailija
29/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti laskette omaksi ajaksi sen, että käytte ruokakaupassa tai siivoatte? Nyt ihan oikeasti koittakaa ryhdistäytyä naiset ja hankkikaa muutakin elämää kuin vain lapset ja kotityöt. Se on ihan varmasti myös lasten etu.

Mulla on kaikki lapset olleet täysimetyksellä puolivuotta ja silti olen päässyt käymään ihan missä olen halunnut heti kun olen halunnut. No esikoinen olikin tosi helppo ja söi alusta asti neljän tunnin välein, joten ehkä se madalsi kynnystä lähteä esim. kirjastoon jo kun vauva oli n kuukauden ikäinen. Ollaan myös jokaisen vauvan kanssa tehty niin, että on kokeiltu että huoliiko pullosta maitoa ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja kaikille on ihan ongelmitta pullo kelvannut, vaikka sellaista tosi harvoin on tarvittukin.

Vierailija
30/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:51"]En oikein heru pumpulle eikä vauva huoli pulloa. Oletteko siis uskaltaneet _imettävät_ äidit olla pois esim. 2h? Imetän vauvantahtisesti ja imetysväli voi olla välillä 4h, välillä 1h.

Lykkään siis vauvan päivittäin miehelle ja menen esim. siivoamaan. Usein vain mies aikansa leikkii/puuhaa vauvan kanssa ja sitten laskee vauvan vaikka telkkarin eteen sitteriin ja alkaa puuhaamaan omiaan (vaikka kokkaamaan), mielestäni se ei ole vauvan hoitoa joten siinä välissä puutun ja haen vauvan (miestä moittimatta) - katson että tällöin vauvanhoitovuoro on siirtynyt minulle, miehellä on muuta tekemistä. Ärsyttää kun mies voi noin tehdä ja minun on oltava valmis aina keskeyttämään omat puuhani jos vauva tarvitsee.

Koskaan ei tiedä kuinka pitkä tuo aika on, 15min vai 2h tai tuleeko vauvalla nälkä tms. Kai mahdollistan tämän olemalla lähellä sitten.

Mies kyllä hoitaa vauvaa todella hyvin, ihan yhtä hyvin kylvettää jne kuin minäkin. En vain itse osaa ottaa ja lähteä sitä omaa aikaa viettämään.

Ja se, että kun ei ole kavereita, se oma aika olisi kuitenkin kotona nyhräämistä joten ei tunnu omalta ajalta.

Ap
[/quote]
Mies hoitaa tosi hyvin lasta, paitsi että ei. Sinähän sen lapsen hoidat, vaikka mies siyten välillä vähän vaivautuisikin leikittämään. Ihan typerää ylistää tuollaista miestä, joka voi vaan tupata lapsen sitteriin ja häipyä.

Vierailija
31/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli 3 vko kun kävin kaverini kanssa ravintolassa syömässä, oisko mennyt 2-3 h ja sitten olikin rinnat täynnä. Kun vauva oli 4 kk olin kotona töissä ja mies toi vauvan imetyksille. Liekö sekin omaa aikaa siinä välissä. Työmatkoilla kävin kun vauva oli 6 kk, mies käytti pakastettuja maitoja sen aikaa.

Vierailija
32/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:44"]Ap, jos nyt luen rivien välistä, kaipaisit selkeästi kavereita. Olepa rohkeasti yhteydessä vanhoihin kavereihisi tai etsi uusia, vaikkapa sellaisia joilla myös vauva-aika meneillään. Yhdessä vaunukävelylle ja vaikka puiston penkille imettämään vierekkäin. Tuntuisi, että tarvitset ensisijaisesti jutteluseuraa, etkä niinkään lomaa vauvasta.

Jos näet toisen äidin vaunulenkillä, juttele rohkeasti. Kysy vauvan ikää ja kuulumisia, siitä se lähtee.
[/quote]

Tämä voi olla totta, vähän mökkihöperö olo tässä on. Kun osaisi tuon taidon :)

Ap

Vierailija
33/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:51"]En oikein heru pumpulle eikä vauva huoli pulloa. Oletteko siis uskaltaneet _imettävät_ äidit olla pois esim. 2h? Imetän vauvantahtisesti ja imetysväli voi olla välillä 4h, välillä 1h.

Lykkään siis vauvan päivittäin miehelle ja menen esim. siivoamaan. Usein vain mies aikansa leikkii/puuhaa vauvan kanssa ja sitten laskee vauvan vaikka telkkarin eteen sitteriin ja alkaa puuhaamaan omiaan (vaikka kokkaamaan), mielestäni se ei ole vauvan hoitoa joten siinä välissä puutun ja haen vauvan (miestä moittimatta) - katson että tällöin vauvanhoitovuoro on siirtynyt minulle, miehellä on muuta tekemistä. Ärsyttää kun mies voi noin tehdä ja minun on oltava valmis aina keskeyttämään omat puuhani jos vauva tarvitsee.

Koskaan ei tiedä kuinka pitkä tuo aika on, 15min vai 2h tai tuleeko vauvalla nälkä tms. Kai mahdollistan tämän olemalla lähellä sitten.

Mies kyllä hoitaa vauvaa todella hyvin, ihan yhtä hyvin kylvettää jne kuin minäkin. En vain itse osaa ottaa ja lähteä sitä omaa aikaa viettämään.

Ja se, että kun ei ole kavereita, se oma aika olisi kuitenkin kotona nyhräämistä joten ei tunnu omalta ajalta.

Ap
[/quote]
Mies hoitaa tosi hyvin lasta, paitsi että ei. Sinähän sen lapsen hoidat, vaikka mies siyten välillä vähän vaivautuisikin leikittämään. Ihan typerää ylistää tuollaista miestä, joka voi vaan tupata lapsen sitteriin ja häipyä.
[/quote]

Häh, ei se mies mihinkään häivy vaan saattaa puuhata jotain vauva sitterissä vieressä. Tosin kun se jotain saattaa olla vaikka ruoanlaittoa jota ei voi keskeyttää jos vauva hermostuu niin keskeytän omat puuhani sitten. Ja tajuan kyllä että ongelma on minun päässäni jos mielestäni pitää olla koko ajan toinen vanhempi "oikeasti" vauvan kanssa tai ainakin helposti keskeytettävissä puuhissa, siksi en motkota miehelle tästä kun ei hänen tapansa sen huonompi ole.

Ap

Vierailija
34/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli viikon vanha, kun kävin yksin kaupungilla pari tuntia ostoksilla. 

Vierailija
35/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin aloittaa jumpassa käynnit kun vauva oli reilun 3kk, 1-3 kertaa viikossa käyn ja poissa olen siis aina reilun tunnin.
Myös pikaisesti ostoksilla oon käynyt pari kertaa ilman vauvaa. Vauva on nyt 5kk, täysimetyksellä ja syö yleensä tosi usein mutta pärjää just sen reilun tunnin. Kahdeksi tunniksi en vielä pystyis jättämään.

Vierailija
36/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat puoli vuotta tiiviimmin vauvan kanssa. Minulla 3 lasta. Kun esikoinen oli 11 kk, oltiin miehen kanssa vuorokausi reissussa. Sitä ennen en käynyt kuin kaupassa. Nuorin on nyt 7 kk. En ole ottanut omaa aikaa vielä.

Vierailija
37/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:55"]

Lähdin viettämään iltaa ystävien kanssa kun vauva oli 3vk. Sattuneista syistä tarvitsin sitä todella ja vauva oli pulloruokinnassa.

[/quote]

Samoin. 3kk pakkolevossa sairaalassa niin oli pikkuisen tarve päästä ystävien kanssa ulos. 

Vierailija
38/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:55"]

Lähdin viettämään iltaa ystävien kanssa kun vauva oli 3vk. Sattuneista syistä tarvitsin sitä todella ja vauva oli pulloruokinnassa.

[/quote]

Samoin. 3kk pakkolevossa sairaalassa niin oli pikkuisen tarve päästä ystävien kanssa ulos. 
[/quote]

Eikö ollut tarve olla sen vauvan kanssa?

Vierailija
39/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:03"]Ekat puoli vuotta tiiviimmin vauvan kanssa. Minulla 3 lasta. Kun esikoinen oli 11 kk, oltiin miehen kanssa vuorokausi reissussa. Sitä ennen en käynyt kuin kaupassa. Nuorin on nyt 7 kk. En ole ottanut omaa aikaa vielä.
[/quote]

Vastasin nyt huonosti, olen ottanut "omaa aikaa" jokaisen vauvan kanssa, en vain osaa laskea sitä sellaiseksi. Käyn kampaajalla 6 viikon välein, ja yksi käynti on noin 2 tuntia. Hammaslääkärissäkin olen käynyt ja suuhygienistillä. Sinne en vie lapsia mukana. Etkö ap käy kampaajallakaan ollenkaan? Syötä vauva kylläiseksi, nukuta vaikka vaunuihin ja lähde kampaajalle! Kunnon kesäraidat ja leikkaus piristää. Mies pärjää hyvin pari tuntia.

Vierailija
40/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:03"]Ekat puoli vuotta tiiviimmin vauvan kanssa. Minulla 3 lasta. Kun esikoinen oli 11 kk, oltiin miehen kanssa vuorokausi reissussa. Sitä ennen en käynyt kuin kaupassa. Nuorin on nyt 7 kk. En ole ottanut omaa aikaa vielä.
[/quote]

Vastasin nyt huonosti, olen ottanut "omaa aikaa" jokaisen vauvan kanssa, en vain osaa laskea sitä sellaiseksi. Käyn kampaajalla 6 viikon välein, ja yksi käynti on noin 2 tuntia. Hammaslääkärissäkin olen käynyt ja suuhygienistillä. Sinne en vie lapsia mukana. Etkö ap käy kampaajallakaan ollenkaan? Syötä vauva kylläiseksi, nukuta vaikka vaunuihin ja lähde kampaajalle! Kunnon kesäraidat ja leikkaus piristää. Mies pärjää hyvin pari tuntia.
[/quote]

Kampaaja olisi varattuna ensi viikolle! :) Mies työntelee vaunuja sillä aikaa. Se taitaa ollakin ensimmäinen oma aikani, jännittää.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme