Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska otit ensimmäisen kerran omaa aikaa vauvan syntymän jälkeen?

Vierailija
17.07.2015 |

Vauvani on 5kk ja kaipaisin hetken omaa aikaa jo, en vain osaa ottaa sitä. Vauva on täysimetyksellä, ei ole syönyt pullosta koskaan, nukkuu kiinni minussa (päikkäritkin usein) jne. Rakas kullanmuru se on, mutta äiti on vähän väsynyt.

Omalla ajalla tarkoitan siis vaikka leffaa, en "baareja" (niissä käynyt viimeksi ehkä vuonna öö.. 2009?). Yksin pitäisi kuitenkin mennä jos mies ei pääse mukaan, kun tyttökavereita ei ole.

Harmittaa vähän kun mies saa joka ilta pelata pleikkarilla 3h, itselle olisi luksusta esim istahtaa ompelukoneen ääreen mutta eihän sii mitään tule kun se tosiaan vaatisi sen 3h vapaata. Edes kerran kahdessa viikossa. Öisin ei voi kun lapsi herää jos en ole vieressä. Mies hoitaa kyllä lasta mutta se on usein sellaista että joudun 30min välein kuitenkin jotakin häsläämään/väh. syöttämään lasta.

Mites tämä äidin oma aika on muissa perheissä hoidettu? Onko sitä, paljonko, miksi on, miksi ei?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa aikaa mulla oli eka kerran kun lapset meni kouluun. Sillon niitä saatto jättää yksin vaikka 2h.

Sitä ennen ei ollu olemassakaan. Enkä kadu että annoin sen ajan lapsilleni. Nyt kerkeen mennä ihan mieleni kyllyydestä.  Mutta jokainen tekee niin kuin haluaa ja ittelle sopii.

Vierailija
2/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma oli täysimetyksellä kans ja kun vauva 7kk ikäisenä, ajattelin jo, että pärjää jo sen 4h ilman tissiäkin ja silloin kävin yksin kaupassa, omaa aikaa ekan kerran.

Hyväksyin sen, että eka puoli vuotta en ole missään ja näin on. Olen ollut 1,5v aikana neljä kertaa poissa muutaman tunnin ja kaipaan sitä nytkin mutta tällaista se on, mua ei varsinaisesti haittaa.

Anna miehelle nyt ihan vapaat kädet toimia lapsen kanssa, älä puutu siihen koska hänen pitää myös osata ratkaista pulmat. Eka puoli vuotta on rankkaa ja tietty lapsi myöhemminkin protestoi koska on tottunut siihen että saa rintaa kun haluaa. Kyllä se siitä....vähän myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alku kuulostaa täysin mun tekstillä, vaiva saman ikäinen ja yhtä "vaativa". Imetys väli 2 h. Mä oon siitä kun vauva oli 1 kk käynyt jumpassa 1-2 kertaa viikossa. Sanon vaan menevän, alkuun kehui miestä kovasti kun olivat pärjänneet vauvan kanssa (mies sai luottamusta, että hänkin kelpaa vauvalle). Olen myös aina kysynyt mieheltä, että siivota vai vahinko vauvaa, valitsee aina vauvan, joten saa osallistua vauvan hoitoon kotona ollessaan.

Meilläkin mies haluaisi pelata, mutta onneksi se nykyään on vähentynyt.

Anna vauva syöneet isälleen ja rupea vain välillä omiin hommiin. Ei se mies opi lapsen kanssa oleman, jos et anna olla.

Vierailija
4/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista. oam kullanmuru on nyt pian 14-v. Imetys sitoi vauvan aika tiukasti aluksi minuun, kun pullo ei kelvannut. Huomasin, että aluksi itse en osannut irrottautua paaperosta, vaan jäin junnaamaan lähistölle, vaikka mies hoiti / katsoi perään. Aluksi oli ruhtinaallista kävellä yksin lähikauppaan, olo oli kuin jotain olisi unohtunut. Kyllä se siitä, vauva-aika on kuitenkin ohi vuodessa. Meidän napero vieroitti itsensä 13-kuisena, sitten ei ollut väliä, kuka syötti. 

Koeta käydä edes joskus vähän ulkosalla pyörälenkillä(?), kirjastossa tai kaverilla tai piipahda kahvilassa. Pieni pärjännee isänsä kanssa pari tuntia. Unohda huono omatunto, jos se meinaa vaivata.

Vierailija
5/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa aikaa ekan kerran otin kun esikoinen oli 10v jätin silloin perheeni. Nyt on omaa aikaa.

Vierailija
6/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun vauva alkoi syödä kiinteitä. Pulloa ei huolinut joten ekat 6 kk en voinut kovin kauas mennä ilman vauvaa. Ei haitannut.

Vierailija
7/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli 3 vkoa kun kävin muutaman tunnin eräässä tapahtumassa. Sen jälkeenkin olen muutaman kerran ollut joitain tunteja yksin liikkeellä, päiväaikaan siis. Nyt vauva 4 kk vanha. Vauva on täysimetyksellä, mutta poissaollessani syö pullosta äidinmaitoa. Lapsen isä siis huolehtii vauvasta ja isommasta tytöstämme, joka on 6v, jos käyn jossain.

Vierailija
8/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvani on myös 5kk ja saan joka kuukausi 1,5h omaa aikaa, kun käyn huollattamassa kynteni. Muuten olen koko ajan kiinni vauvassa, myös silloinkin kun käyn veskissä.

Vierailija
9/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opetettiin heti myös pullolle, jotta pääsin pakollisille luennoille. Vauva yleensä nukkui luennot, mutta isä oli pullon kanssa valmiina. Tämä tietysti mahdollisti sen, että vauva viihtyi alusta saakka myös isänsä kanssa, joten omaa aikaa on aina ollut. Vauvavuotena se meni opiskeluun.

Vierailija
10/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän lastenne isät suostuvat tuohon, että eivät ssa olla kaksin lapsensa kanssa? Jos olisin ominut vauvan vessaankin kanssani, mieheni olisi kyllä loukkaantunut pahasti.

Vierailija
11/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli viikon ikäinen kun sain omaa aikaa 4h. Istuin jonossa päivystykseen kun ärhäkkä rintatulehdus iski. Isä jäi vauvan kanssa kotiin korvikkeen ja pullon kanssa.

Vierailija
12/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut omaa aikaa ihan alusta asti. Saan joka päivä käydä suihkussa rauhassa, mies vaatimalla vaatii että olen hetken "poissa" vaikka vaan toisessa huoneessa että saa touhuta lapsen kanssa kahdestaan. Ja pakko myöntää kun kuuntelee muutaman tutun juttuja että kerran viikossa pääsee suihkuun, niin saan olla todella kiitollinen miehestä joka ymmärtää miten tärkeää se oma hetki minulle on.

Vierailija
13/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:12"]Vauva oli viikon ikäinen kun sain omaa aikaa 4h. Istuin jonossa päivystykseen kun ärhäkkä rintatulehdus iski. Isä jäi vauvan kanssa kotiin korvikkeen ja pullon kanssa.
[/quote]

olin siis jonossa kun se hyökkäsi kimppuun. No ei kai, oon kai vähän väsynyt taas.

Vierailija
14/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:12"]Miten teidän lastenne isät suostuvat tuohon, että eivät ssa olla kaksin lapsensa kanssa? Jos olisin ominut vauvan vessaankin kanssani, mieheni olisi kyllä loukkaantunut pahasti.
[/quote] Minun mies on koko ajan töissä tai huvittelemassa. Tuo 1,5 tuntiakin on miehelle todella tuskasta olla kaksin vauvan kanssa, koska vauva vain huuta hänen kanssaan koska ei ole tottunut isään. 10

Vierailija
15/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:14"]Mä olen saanut omaa aikaa ihan alusta asti. Saan joka päivä käydä suihkussa rauhassa, mies vaatimalla vaatii että olen hetken "poissa" vaikka vaan toisessa huoneessa että saa touhuta lapsen kanssa kahdestaan. Ja pakko myöntää kun kuuntelee muutaman tutun juttuja että kerran viikossa pääsee suihkuun, niin saan olla todella kiitollinen miehestä joka ymmärtää miten tärkeää se oma hetki minulle on.
[/quote] Tai ehkä se mies tajuaa kuinka tärkeää se yhdessä olo sen lapsen kanssa on sille lapselle. Samoin hänelle itselleen.

Vierailija
16/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva taisi olla 3 viikkoa kun olin ekaa kertaa useamman tunnin poissa. Viestittelin kokoajan kuulumisia ja varmistin, että pumpattua äidinmaitoa riittää. Pyrimme mieheni kanssa alusta asti siihen, että molemmat osaavat hoitaa vauvaa. Annoin miehen hoitaa omalla tavallaan, enkä häslännyt vieressä neuvomassa, jos teki eri tavalla kuin minä.

Sekin auttoi, että heruin pumpulle tosi hyvin ja maitoa sai säilöttyä jääkaappiin ja pakkaseen hyviä määriä. En tiiä, olisko onnistunut ilman tuplasähköpumppua.

Sain kyllä päivisinkin ihan riittävästi omaa aikaa, kun vauva nukkui päiväunia ja sain jutella rauhassa lounaalla tai kahvilla kavereiden kanssa.

Vierailija
17/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin sähköpumppu oli todella toimiva.

Vierailija
18/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein heru pumpulle eikä vauva huoli pulloa. Oletteko siis uskaltaneet _imettävät_ äidit olla pois esim. 2h? Imetän vauvantahtisesti ja imetysväli voi olla välillä 4h, välillä 1h.

Lykkään siis vauvan päivittäin miehelle ja menen esim. siivoamaan. Usein vain mies aikansa leikkii/puuhaa vauvan kanssa ja sitten laskee vauvan vaikka telkkarin eteen sitteriin ja alkaa puuhaamaan omiaan (vaikka kokkaamaan), mielestäni se ei ole vauvan hoitoa joten siinä välissä puutun ja haen vauvan (miestä moittimatta) - katson että tällöin vauvanhoitovuoro on siirtynyt minulle, miehellä on muuta tekemistä. Ärsyttää kun mies voi noin tehdä ja minun on oltava valmis aina keskeyttämään omat puuhani jos vauva tarvitsee.

Koskaan ei tiedä kuinka pitkä tuo aika on, 15min vai 2h tai tuleeko vauvalla nälkä tms. Kai mahdollistan tämän olemalla lähellä sitten.

Mies kyllä hoitaa vauvaa todella hyvin, ihan yhtä hyvin kylvettää jne kuin minäkin. En vain itse osaa ottaa ja lähteä sitä omaa aikaa viettämään.

Ja se, että kun ei ole kavereita, se oma aika olisi kuitenkin kotona nyhräämistä joten ei tunnu omalta ajalta.

Ap

Vierailija
19/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vauva nukkuu päivisin tosi huonosti, öisin kiinni äidissä.

Ap

Vierailija
20/44 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin viettämään iltaa ystävien kanssa kun vauva oli 3vk. Sattuneista syistä tarvitsin sitä todella ja vauva oli pulloruokinnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi