Rahanjako parisuhteessa
Ikuisuusaihe, mutta saatiin nyt riita aikaiseksi.
Aiemmin ei ole ollut sen kummemmin ongelmia rahan suhteen, on ollut ns. yhteiset rahat, eli käytännössä minun palkkani mennyt samaan laariin, josta ostetaan perheelle kaikkea. Minä yleensä hieman vähemmän itselleni, kun en niin paljoa tarvitse. Vaimo itselleen ja päättää usein myös lasten hankinnoista. Tähän mennessä rahaa on yleensä jäänyt yli, jolla on käyty lomalla tai muuta vastaavaa, vaikka vaimolla ei omia tuloja olekaan. Enkä ole rahankäytöstä mielestäni mukissut. Nyt on kuitenkin vaimo aloittanut aika kalliin harrastuksen (enkä ajatellut mukista jatkossakaan) mutta ajattelin ehdottaa muutosta rahanjakoperiaatteisiin. Lähinnä siksi, että pelkään, ettei rahaa enää oikein tahdo jäädä yli kuukausittain. Ehdotin, että maksetaan kaikki "yhteinen" (kauppalaskut ja muut pakolliset jutut ja lasten tarpeet) ensin yhteiseltä tililtä ja sitten siirretään ylijäämä puoliksi molempien tileille, joista kumpikin saa käyttää ne omiin menoihinsa. Tästä nyt mökötetään oikein kunnolla, eikä vaimo "ymmärrä miksi tästä nyt on tullut ongelma, kun ennenkin on toiminut?!?" ja muuta vastaavaa. Myös, että "pitääkö kaupassa ruveta punnitsemaan kuka syö mitäkin ja kuinka paljon?"
Periaatteessa vaimo taitaa ymmärtää, että näin hänellä tosiasiassa jäisi vähemmän käyttörahoja, mutta toisaalta ei sen vähempää kuin minullakaan.
Mielipiteitä? Olenko reilu vai epäreilu?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:53"]Itse olen hoitovapaalla, eikä tulisi mieleenkään aloittaa mitään harrastuksia mieheni tienaamilla rahoilla. Pidän sinua vähän liiankin reiluna, jos vaimollasi ei tosiaan ole tuloja.
[/quote]
Itselle ei tulisi mieleenkään suostua jäämään hoitovapaalle ellei olisi miehelle itsestään selvää että harrastan kuten muutkin täyspäiset ihmiset. Hoitovapaalla ollaan yhteisestä diilistä eikä "isännän armosta", eikö?
AP:n jako kuulostaa reilulta, mutta taitaa rahapolitiikan muutoksen motiivina on huoli ylimääräisen hupenemisesta rouvan harrastukseen. Joku yllä sanoikin hyvin, että voi miettiä onko tarpeellista ajaa sitä reiluutta väkisin jos ei mikään hätä ole. Mutta kyllähän rouvankin tulisi olla valmis jostain luopumaan uuden harrastuksensa takia jos tulot eivät lisäänny menojen kasvaessa.
Meillä toimittiin aikanaan näin ja hyvin toimi: laskettiin suunnilleen paljonko menee kuukaudessa yhteisiin menoihin (asuminen, vakuutukset, ruoka jne.) ja sitä varten perustettiin taloustili. Palkat ym. tuli kummallekin omalle tilille, josta sitten kumpikin siirsi tälle yhteiselle rahaa tulojen suhteessa (meillä taisi olla 60%/40%) eli se kumpi tienasi enemmän, laittoi yhteiseen pottiin enemmän. Omalle tilille jääneet rahat sai kuluttaa tietenkin miten halusi eikä kummallakaan ollut siihen mitään sanomista miten omat rahansa käyttää.
Ap, jos vaimosi on kotona hoitamassa lapsia, niin muistattehan kerryttää hänelle eläkettä?! Jos on monta vuotta kotona, se lohkaisee ison palan tulevasta eläkkeestä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:09"]
Ap, jos vaimosi on kotona hoitamassa lapsia, niin muistattehan kerryttää hänelle eläkettä?! Jos on monta vuotta kotona, se lohkaisee ison palan tulevasta eläkkeestä.
[/quote]
Eli ämmä tuhlaa miehen rahat, ja vielä pitäisi erikseen maksaa? Kaltaisellesi naiselle on nimityskin, se maailman vanhin ammatin harjoittaja. Olet kuvottava.
Meillä menot 50%/ 50%, vaikka toisella 10-kertaiset tulot.
Mutta ei tule nipotuksia.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:37"]Meillä menot 50%/ 50%, vaikka toisella 10-kertaiset tulot.
Mutta ei tule nipotuksia.
[/quote]
Tämä on vihonviimeistä
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:37"]Meillä menot 50%/ 50%, vaikka toisella 10-kertaiset tulot. Mutta ei tule nipotuksia. [/quote] Tämä on vihonviimeistä
[/quote]
Millä tapaa? Vai onko tarkoituksesi todellakin vain loisia miehen rahoilla?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:37"]Meillä menot 50%/ 50%, vaikka toisella 10-kertaiset tulot. Mutta ei tule nipotuksia. [/quote] Tämä on vihonviimeistä
[/quote]
Millä tapaa? Vai onko tarkoituksesi todellakin vain loisia miehen rahoilla?
[/quote]
Minun ei tarvitse. Tienaan 5000. Enkä haluaisi elää leveästi köyhän miehen katsellessa. Enkä köyhäillä, koska toisella ei ole varaa
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:40"] [quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:37"]Meillä menot 50%/ 50%, vaikka toisella 10-kertaiset tulot. Mutta ei tule nipotuksia. [/quote] Tämä on vihonviimeistä [/quote] Millä tapaa? Vai onko tarkoituksesi todellakin vain loisia miehen rahoilla? [/quote] Minun ei tarvitse. Tienaan 5000. Enkä haluaisi elää leveästi köyhän miehen katsellessa. Enkä köyhäillä, koska toisella ei ole varaa
[/quote]
Niin, maksatteko kaiken puoliksi ? Vai oletko hiekkavittu ikisinkku?
Itselleni ei tulisi mieleenikään aloittaa kallista harrastusta ellen pystyisi sitä itse rahoittamaan.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 08:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:00"] No siis mun mielestä on epäreilua muuttaa jo kertaalleen päätettyä rahanjakosysteemiä. Mutta väärin on myös se jos vaimo on aloittanut oikeasti kalliin harrastuksen ilman että on neuvotellut sun kanssa että miten siihen järjestyy rahoitus, mistä menoista tingitään. Koska yhteistalouden se kääntöpuoli on sitten se että jos rahankäyttö tai tulot muuttuu niin sitten pitää yhdessä miettiä että miten se hoidetaan. Ja siinä mietinnässä pääsee parhaiten eteenpäin kun molemmilla on ykkösenä mielessä perheen paras ja toisena mielessä puolison paras. Siis molemmilla. Jos perheen ja puolison paras on vain toisella mielessä niin sitten menee taas pieleen. Mutta silloin yhteistalous ei välttämättä olekaan se oikea ratkaisu. [/quote] Siis olet oikeasti sitä mieltä, että perheen rahanjakosysteemiä ei saisi/voisi muuttaa? Eli jos molemmat olisivat töissä ja molemmat vastaisivat samalla summalla yhteisistä menoista (yhteisellä sopimuksella) ei tätä voisi muuttaa, esim. siinä tapauksessa, että toinen jäisi työttömäksi? Suurin osa kyllä pitää täällä ehdotustani reiluna, mutta näköjään se ei ole sitä kaikkien mielestä. ap [/quote] Minä luulen ettet ole kertonut kaikkea. Meillä on yhteiset rahat ja tilit. On olleet aina. Silloin kun olin kotona ja nyt kun olen töissä ja tienaan enemmän kuin mieheni. Mieheni on ostanut moottoripyöriä. Minulla ei ole kalliita harrastuksia. En silti mieti kuka enemmän käyttää rahaa. Olisi ollut loukkaus alkaa hyvin toimivaa systeemiä muuttamaan. Koska mitän vaikeuksia ei ole ollut ja rahaa kertyy myös matkusteluun ym Ymmärrän vaimoasi. Tuntuu, että mitähän seuraavaksi keksit
[/quote]
Ja jos kalliista harrastuksista ei tarvitse mitään etukäteen puhua, niin kyllä helposti tulee mieleen, että mitähän se vaimo seuraavaksi keksii. Eli ymmärrän kyllä AP:ta varsin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:40"] [quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:37"]Meillä menot 50%/ 50%, vaikka toisella 10-kertaiset tulot. Mutta ei tule nipotuksia. [/quote] Tämä on vihonviimeistä [/quote] Millä tapaa? Vai onko tarkoituksesi todellakin vain loisia miehen rahoilla? [/quote] Minun ei tarvitse. Tienaan 5000. Enkä haluaisi elää leveästi köyhän miehen katsellessa. Enkä köyhäillä, koska toisella ei ole varaa
[/quote]
Niin, maksatteko kaiken puoliksi ? Vai oletko hiekkavittu ikisinkku?
[/quote]
Kaikki on yhteistä. Kaikkien elintaso on perheessä sama
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:00"]
No siis mun mielestä on epäreilua muuttaa jo kertaalleen päätettyä rahanjakosysteemiä. Mutta väärin on myös se jos vaimo on aloittanut oikeasti kalliin harrastuksen ilman että on neuvotellut sun kanssa että miten siihen järjestyy rahoitus, mistä menoista tingitään. Koska yhteistalouden se kääntöpuoli on sitten se että jos rahankäyttö tai tulot muuttuu niin sitten pitää yhdessä miettiä että miten se hoidetaan. Ja siinä mietinnässä pääsee parhaiten eteenpäin kun molemmilla on ykkösenä mielessä perheen paras ja toisena mielessä puolison paras. Siis molemmilla. Jos perheen ja puolison paras on vain toisella mielessä niin sitten menee taas pieleen. Mutta silloin yhteistalous ei välttämättä olekaan se oikea ratkaisu.
[/quote]
Siis olet oikeasti sitä mieltä, että perheen rahanjakosysteemiä ei saisi/voisi muuttaa? Eli jos molemmat olisivat töissä ja molemmat vastaisivat samalla summalla yhteisistä menoista (yhteisellä sopimuksella) ei tätä voisi muuttaa, esim. siinä tapauksessa, että toinen jäisi työttömäksi?
Suurin osa kyllä pitää täällä ehdotustani reiluna, mutta näköjään se ei ole sitä kaikkien mielestä.
ap
[/quote]
Minä luulen ettet ole kertonut kaikkea. Meillä on yhteiset rahat ja tilit. On olleet aina. Silloin kun olin kotona ja nyt kun olen töissä ja tienaan enemmän kuin mieheni. Mieheni on ostanut moottoripyöriä. Minulla ei ole kalliita harrastuksia. En silti mieti kuka enemmän käyttää rahaa. Olisi ollut loukkaus alkaa hyvin toimivaa systeemiä muuttamaan. Koska mitän vaikeuksia ei ole ollut ja rahaa kertyy myös matkusteluun ym
Ymmärrän vaimoasi. Tuntuu, että mitähän seuraavaksi keksit