Lapseni sai moitteita yökylässä
Oli iltapalapöydässä ottanut leivälle sekä juustosiivun että leikkeleen. Ei kuulemma siellä niin voi tehdä, vain toista otetaan. Lapsi ei ollut tuota tiennyt, oli hämmentynyt ja nolona kotiin tullessaan ja asiasta kertoessaan. Oli ilmeisesti perheen rouva tiuskaissut ihan kunnolla ja moittinut huonotapaiseksi. Eipä olisi tullut mieleenkään tuollainen... Ja ihan normaalituloiselta vaikuttaa perhe, kaksi lasta ja omakotitalo jne. Kummastuttaa kyllä minuakin.
Onko teillä muilla tuollaisia rajoituksia?
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:45"]
En halua, että omat lapseni laittavat leivälle sekä juustoa että leikkelettä. Terveellisiä kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa jne saa laittaa niin paljon kuin sielu sietää. Mutta en koskaan puhu näin vieraiden kuullen, tämä on omille lapsille. Eikä liity rahaan, vaan haluan, että lapseni oppivat syömään runsaasti kasviksia, ja vähemmän haitallista eläinrasvaa.
[/quote]
Syömishäiriön sun lapset saa. Otatteko pois jostain huoltsikan leivistäkin juuston tai leikkeleen?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:52"]En ole koskaan elämässäni edes kuullut tuollaisesta. Mikä järki sitten ostaa edes sitä juustoa jos vain kinkkua saa ottaa? Tai toisinpäin.
[/quote]
Tai laittaa esille molempia?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:11"]Minun lapseni sai moitteita käytyään kakalla kaverin luona. Kaverin äiti valitti, että wc haisi ihan paskalta pojan käynnin jälkeen.
[/quote]
Meillä soi kerran ovikello ja sisään rynni huomattavan ylipainoinen ulkomaalaissyntyinen poika joka leikki samassa pihapiirissä lapseni kanssa.
Paineli suoraan vessaan mitään sanomatta ja istui siellä paskalla melkein puoli tuntia!! Räpsytteli valoja siellä aikansa kuluksi.
Sitten poistui mitään sanomatta ulos. En tietenkään sanonut mitään.
Sen jälkeen hain siivousvälineet ja pesin koko vessan!
Ei kyllä tainnut liittyä tämä mitenkään koko APn kysymykseen mutta tuli vaan mieleen tuosta vessa valituksesta :)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 10:49"]
Oli iltapalapöydässä ottanut leivälle sekä juustosiivun että leikkeleen. Ei kuulemma siellä niin voi tehdä, vain toista otetaan. Lapsi ei ollut tuota tiennyt, oli hämmentynyt ja nolona kotiin tullessaan ja asiasta kertoessaan. Oli ilmeisesti perheen rouva tiuskaissut ihan kunnolla ja moittinut huonotapaiseksi. Eipä olisi tullut mieleenkään tuollainen... Ja ihan normaalituloiselta vaikuttaa perhe, kaksi lasta ja omakotitalo jne. Kummastuttaa kyllä minuakin.
Onko teillä muilla tuollaisia rajoituksia?
[/quote]
"Ilmeisesti tiuskaissut"? Sinun tulkintasi? Ehkäpä lapsesi kertoo asian vain omasta näkökulmastaan, tilanteessa on voinut sattua paljon muutakin. Esim. 10 juustosiivua ja 10 leikkelettä samalle leivälle? Ruoalla sotkemista? Ehkä kannattaa kysyä asiasta aikuisenkin näkemys...
tee ls-ilmoitus siitä ettei perheellä ole rahaa ruokkia lapsiaan! Kyllä ne lapset pääsee sitten parempien ruokapöytien ääreen syömään mahansa täyteen. Eri juttu jos lapset painaisi jotain 100kiloa niin ymmärtäisi,mutta tuo asenne vaan kasvattaa anoreksikoita ja epätervettä suhtautumosta ruokaan!!!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 13:02"]
Talossa talon tavalla. Lohduttele tyttöä ja sano, että eri perheissä on erilaiset säännöt ja tavat ja niitä sääntöjä noudatetaan, jotka ovat kussakin perheessä. Älä tee asiasta isompaa numeroa, kuin se onkaan.
Missään tapauksessa vierasperheen äiti ei olisi saanut kiivastua, vaan hänen olisi pitänyt nätisti ohjata tyttösi tyyliin "meillä on tapana laittaa arkena leivän päälle vain leikkelettä tai juustoa, ei molempia. Muistathan tämän seuraavalla kerralla". Luultavasti asia oli jotenkin akuutti heidän perheessä. Siis äiti oli joutunut puuttumaan samaan asiaan viimeaikoina omien lasten osalta tms.
[/quote]
Täytyy myöntää, että ellei tuo talous ole suoranainen vierasten hollitupa ja päällisten rohmuaminen aivan ylitsepääsemätön ongelma, olisi melkoisen pikkumaista ojentaa tuollaisesta yhtään millään tavalla. Paketillinen leikkeleitä yhden henkilön leipien päälle olisi jo toki vähän eri juttu, mutta herran tähden. Sekä leikkelettä että juustoa. Asia ei todellakaan ylitä uutiskynnystä, joten miksi sellaisesta edes huomauttaa? :D
Meillä naapuri hoidatutti ja syötätti lapsensa meillä muutaman vuoden joka päivä. Sitten kerran meidän lapset meni sinne synttäreille ja meidän nuorimmainen oli ottanut muutaman suklaakeksin pöydästä kun ei ollut ymmärtämyt että vain yhden olisi saanut ottaa.( Oli silloin 3 v) Kuulin myöhemmin talon tyttäreltä miten huonosti kasvatettu lapsemme oli, maapurin rouva oli siitä niin kovin tuohtunut ja mielensä pahoittanut.Oma lapsensa oli syönyt meillä aamumuroista lähtien kaiken mahdollisen ja vielä komenteli minua keittämään sitä ja tätä ja leivän päälle piti laittaa niitä ja näitä ja jos ei ollut käski ostamaan seuraavaksi päiväksi:D
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:18"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:52"]En ole koskaan elämässäni edes kuullut tuollaisesta. Mikä järki sitten ostaa edes sitä juustoa jos vain kinkkua saa ottaa? Tai toisinpäin. [/quote] Jotta saa valita KUMPAA haluaa. Se vaan tuntuu olevan tällä palstalla tuntematon käsite, MUN äpärä kun tarvii kaiken ja mieluiten eilen. [/quote]Miksi puhut noin rumasti lapsista? Kuka tänäpäivänä käyttää sanaa äpärä, jokaikinen avoliitosta syntynyt lapsi olisi silloin äpärä? [/quote] Eipä se lasten vika olekaan vaan vanhempien. He kun kasvattavat tuollaisia hellantettuja joille ei saa sanoa yhdestäkään talon säännöstä, ettei vaan tule paha mieli. Edelleenkään yksikään täällä ei edes tiedä totuutta tapahtuneesta, ainoastaan 7-vuotiaan värittämän version.
[/quote]Et nyt oikein tajunnut. On rumaa ja typerää haukkua toisen ( ja tietenkin omaakin:) ) lasta äpäräksi. Äpärä on niin vanhentunut nimitys, ihmetyttää,että sitä vielä joku käyttää. Lapsi on lapsi eikä mikään äpärä. Mutta asiaan . Vaikka perheessä olisi tapana ottaa vain joko juutoa tai leikkelettä leivälle, ei säännon tarvitse koskea satunnaisesti yökylässä olijaa. Jos meillä olisi sääntö,että vain 2 sokeripalaa per kahvikuppi, niin ei me paljoa köyhdyttäis vaikka joku vieras ottaisikin kolme. Olisko tuosta kannattanut lapselle mitään mainita vaikka molempia ottikin.Ihan turhaa nipotusta. Tuskin tyttö niitä kaksinkäsin veti joten ihan sama. Kaikesta ihmiset viitsii huomautella.
Minä olen munannut melkein samassa asiassa vielä näin ihan aikuisiällä, että kyllä näitä vaan sattuu isommillekin. Eään entisen miesystävän perheen aamiaispöydässä ensimmäistä kertaa istuessani tein leipää sen kummemmin miettimättä. Päälle laitoin margariinia, juustoa, kinkkua ja vihanneksia kuten olen tottunut. Hetken kuluttua huomasin, että talon oma väli lattoi leivälle vain murto osan siitä mitä minulla oli, esimerkiksi mitätön raapaisu levitettä, kapea siivu juustoa, puolikas pala kinkkuleikkelettä ja siivu kurkkua. Kyllä hävetti sitä omaa leipää syödä vaikka tuskin kukaan edes mitään huomasi...
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:49"]Minä olen munannut melkein samassa asiassa vielä näin ihan aikuisiällä, että kyllä näitä vaan sattuu isommillekin. Eään entisen miesystävän perheen aamiaispöydässä ensimmäistä kertaa istuessani tein leipää sen kummemmin miettimättä. Päälle laitoin margariinia, juustoa, kinkkua ja vihanneksia kuten olen tottunut. Hetken kuluttua huomasin, että talon oma väli lattoi leivälle vain murto osan siitä mitä minulla oli, esimerkiksi mitätön raapaisu levitettä, kapea siivu juustoa, puolikas pala kinkkuleikkelettä ja siivu kurkkua. Kyllä hävetti sitä omaa leipää syödä vaikka tuskin kukaan edes mitään huomasi...
[/quote]
Varmasti huomasi
Voiko olla, että kyläilijä ei ottanut ytä juustoa ja yhtä leikkelettä, vaan keon useammalle leivälle, jolloin useammaksi päiväksi varatut ruokatarpeet uhkasivat kokonaan loppua?
itse muistan nuoruudesta, kun kaveri paikkaili jotain avuksi tekemääni tiskikoneen tyhjennystä hädissään, koska äitinsä on niin pilkuntarkka ja ankara.
Mahtais mennä tämän aloittajan lapsen kaverin äipällä :D paketti sekaisin...jumaliste "se tuli tanskankinkkumeetvurstileivän kanssa yökylään! Ompa röyhkeä lapsi...ja viikon kinkku tai juusto kasvatus on päin persettä nyt! :D
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 04:31"]Mahtais mennä tämän aloittajan lapsen kaverin äipällä :D paketti sekaisin...jumaliste "se tuli tanskankinkkumeetvurstileivän kanssa yökylään! Ompa röyhkeä lapsi...ja viikon kinkku tai juusto kasvatus on päin persettä nyt! :D
[/quote] :D :D Hei kaikki kellä källä ketjulla on tuo kinkku juustosekoilu kotona, niin tiedottakaa vaikka jossain koulun palavereissa tai vanhempain mitä niitä nyt on kaikkia tuosta säännöstä! Niin tietää sitte lapset etukäteen kelle mennä yökylään jatkossa....ite nyt menisin suorilta sinne missä saa syytä niin paljo ku jaksaa!!! :)
Mun aivoihin ei mahdu millään tuollaiset käytöstavat. Meillä (ja kaikilla meidän tutuilla) on aina pidetty vieraista hyvää huolta ja todellakin aina kaiken mitä pöytään on laitettu saa syödä. Itse sorrun välillä jopa tuputtamaan niitä ruokia, varsinkin lapsille kun eivät muuten syö kunnolla. Ja ei, en ole rikas tai edes hyvätuloinen. Yh opiskelija.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:20"]Tiedän, että jossain perheissä teepussitkin pitää käyttää kahdesti tai kolmesti. Ihme porukkaa.
[/quote] tuon teepussihomman ymmärrän, esim teetä kehitettäessä teen ite niin että laitan pari pussia teekannuun ja annan Lillak siellä...jos pöydässä on 5 tai jopa 7 ihmistä ja kaikki juo teetä, niin viikossa teet on jo loppu! Ainakin itsellä ei oo makuun vaikuttanut tai makua olisi ollut liian vähän,mutta jo käytettyä teepussia en kyllä laittais lillumaan uusiokäyttöön....
Kyllä näitä ruokanatseja on. Tiedän perheen jossa lapset eivät saa kysyä mitä tänään on ruokana "koska se ei ole lasten asia", eivät saa mennä katsomaan kun vanhempi tulee kauppakassin kanssa mitä on ostettu "koska vanhemmat päättää mitä syödään lasten ei tarvitse tietää mitä ruokaa kotona on".
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 04:43"]Mun aivoihin ei mahdu millään tuollaiset käytöstavat. Meillä (ja kaikilla meidän tutuilla) on aina pidetty vieraista hyvää huolta ja todellakin aina kaiken mitä pöytään on laitettu saa syödä. Itse sorrun välillä jopa tuputtamaan niitä ruokia, varsinkin lapsille kun eivät muuten syö kunnolla. Ja ei, en ole rikas tai edes hyvätuloinen. Yh opiskelija.
[/quote] sama täällä ja sama kuva on itsellä kans syömistottumuksista! Ja en oo töissä itsekään just nyt....leipäpussi maksaa esim kielissä euron, ja juustotki on nykyisin niin halpoja ja esim. meetvurstipaketti ei juurikaan maksa! Tulee ekana mieleen just joidenkin kyynisten aikuisten nipotus, eikä mikään kasvatusmetodi!
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 05:10"]Kyllä näitä ruokanatseja on. Tiedän perheen jossa lapset eivät saa kysyä mitä tänään on ruokana "koska se ei ole lasten asia", eivät saa mennä katsomaan kun vanhempi tulee kauppakassin kanssa mitä on ostettu "koska vanhemmat päättää mitä syödään lasten ei tarvitse tietää mitä ruokaa kotona on".
[/quote] Joo ite muistin ku aina lapsena odotin ku äiti tai isä tuli kaupasta!Ja ai sitä koskien ja odotuksen määrää ku oli jotain hyvää possua ihanalla kastikkeella ja omassa perheessä vanhemmat oli normaalituloisia ja itsellä kaks toinen samanikäinen sisarus ja toinen vuoden vanhempi! Joo kuulostaa omaan korvaan aika sekoita! Ja mun mulla oltaessa sai syödä tasan jos oli nälkä toki kotona piti aina odottaa kunnon ruoka mutta sekolta tuommoiset säännöt tuntuu kyllä joo!
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 05:11"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 04:43"]Mun aivoihin ei mahdu millään tuollaiset käytöstavat. Meillä (ja kaikilla meidän tutuilla) on aina pidetty vieraista hyvää huolta ja todellakin aina kaiken mitä pöytään on laitettu saa syödä. Itse sorrun välillä jopa tuputtamaan niitä ruokia, varsinkin lapsille kun eivät muuten syö kunnolla. Ja ei, en ole rikas tai edes hyvätuloinen. Yh opiskelija.
[/quote] sama täällä ja sama kuva on itsellä kans syömistottumuksista! Ja en oo töissä itsekään just nyt....leipäpussi maksaa esim kielissä euron, ja juustotki on nykyisin niin halpoja ja esim. meetvurstipaketti ei juurikaan maksa! Tulee ekana mieleen just joidenkin kyynisten aikuisten nipotus, eikä mikään kasvatusmetodi!
[/quote] Joo ja tuo on lapsilta pimittämistä jos pitää hillitä omaa uteliaisuutta kyllä sitä itsekkin vielä aikuisiällä saattaa jännältä jos käy vanhemmilla että mitähän se isukki on tänään korjannut :) :)
En ole koskaan elämässäni edes kuullut tuollaisesta. Mikä järki sitten ostaa edes sitä juustoa jos vain kinkkua saa ottaa? Tai toisinpäin.