Lapseni sai moitteita yökylässä
Oli iltapalapöydässä ottanut leivälle sekä juustosiivun että leikkeleen. Ei kuulemma siellä niin voi tehdä, vain toista otetaan. Lapsi ei ollut tuota tiennyt, oli hämmentynyt ja nolona kotiin tullessaan ja asiasta kertoessaan. Oli ilmeisesti perheen rouva tiuskaissut ihan kunnolla ja moittinut huonotapaiseksi. Eipä olisi tullut mieleenkään tuollainen... Ja ihan normaalituloiselta vaikuttaa perhe, kaksi lasta ja omakotitalo jne. Kummastuttaa kyllä minuakin.
Onko teillä muilla tuollaisia rajoituksia?
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:15"]Tiedän kyllä monia, joilla on tuo sama sääntö. Ja mielestäni kylässä olevalta lapselta voi todellakin odottaa samojen sääntöjen noudattamista kuin omaltakin perheeltä. Asia erikseen on toki se, miten tuo sääntö on lapselle kerrottu, mutta siinäkin olet vain lapsen kertoman version varassa.
[/quote]
Oispa kiva tietää missä päin Suomea tällainen sääntö on ihan yleisessä käytössä! Ei ainakaan täällä päin, ja köyhiä talouksia on paljon.
-Vantaa-
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 17:18"]Meilläkään ei kotona saa laittaa kuin juustoa tai makkarata mutta kyllä lapsia neuvotaan että kylässä kannattaa laittaa molempia.
Ja ei meijän aikuisten tarvii vieraita lapsia höykyyttää jos ottavat molempia. Meijän pikku Artturi huolehtii moittimiset eikä kukaan toista kertaa yritä. Uskaltaa sanoa vaikka mummilleen eli mun anopille jota itse en uskalla edes silmiin katsoa. Urhea pikkumies.
[/quote]
Savolaista sekoilua ja kieroon kasvattamista
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:19"]Anoppilassa on tuommoinen sääntö. Luulin että olisi ainoa paikka jossa leivälle saa laittaa vain yhdenlaista päällistä (nekin leikattu puoliksi ja vain yksi puolikas on luvallista laittaa leivälle).
Rahasta ei ole heillä kiinni, pelkästään nuukailusta.
Luulin että olisi aivan ainutlaatuinen paikka tuommoisen säännön kanssa :)
[/quote]
..meillä samanlainen anoppila..mieheni oli seurustelun alkuaikoihin ihan hämillään, kun sai leivän jossa yhtä aikaa useampaa päällistä, ei pitänyt tätä mitenkään edes mahdollisena. Nykyään uskaltaa jo päällisiksi valita useampaa sorttia
Meillä on aina saanut - siis omassa lapsuudenkodissanikin - ottaa molempia ja se kuuluu meillä ihan normaaliin aamupalaan. Mutta lapsen kaverin kanssa tuli vastaan ongelma siitä, kuinka monta viipaletta voi ottaa leivän päälle. Itselle ei koskaan ole tullut mieleenkään laittaa rajoituksia, kun lapset ovat ottaneet yhden kumpaakin ja joskus harvoin kaksi. Nyt sitten lapsen kaveri otti pienen karjalanpiirakan ja latoi päälle viisi juustoviipaletta (yksi viipale siis isompi kuin koko piirakka). En sanonut mitään mutta kun otti toisen ja latoi taas viisi viipaletta, totesin, että kaksi varmaan riittää, kun on aika suolaista tuo juusto. Kaveri ottikin sitten seuraavaksi viisi leikkelettä keoksi karjalanpiirakkansa päälle (jokainen leikkele taitettuna kahdesti, jotta mahtui piirakan päälle eli tosiaan oli vuori), kun kerran juustoon tuli rajoituksia. Jäin vähän hämmentyneeksi, että noinko kotona syö, koska meillä oli yksi leikkelepaketti ja seitsemän syöjää ja jos jokainen ottaisi leikkelettä 15 viipaletta (kolmen karjalanpiirakan päälle), niin se tarkoittaisi yhdellä aamupalalla 105 leikkelettä. Emme ole köyhiä mutta en vain ollut varautunut.
Olinko nyt siis natsi, kun rajoitin määrää? Tunsin itseni vähän tyhmäksi, mutta tuli sellainen fiilis, että kotona ei saa ottaa ja kylässä sitten oikein rohmusi, kun oli kerrankin mahdollisuus. En tiedä, oliko tämä totta. Sen tiedän, että kotona syödään hyvin eri tavalla kuin meillä.
Lapsi kyllä suuttui rajoitteista eikä enää sen kolmannen leikkelekarjalanpiirakan jälkeen suostunut ottamaan yhtään kun kerran ei saanut laittaa vapaasti päällisiä. Saako lapsen syömisiin puuttua lainkaan? Onko niin, että kylässä saa vapaasti syödä kaapit tyhjiksi? Olen nimittäin voimakkaasti sitä mieltä, että kaikkea pöydässä olevaa saa syödä ja hämmennyin kovasti tuosta tilanteesta, jossa yksi kokee oikeudekseen syödä suurimman osan, koska en oikein tiennyt, oliko oikein puuttua siihen vai ei. Pitäisikö vastaisuudessa varata kyseiselle kaverille oma leikkelepaketti/juusto nyt kun tiedän, että haluaa syödä päällisiä runsaasti vai miten tähän pitäisi reagoida? Vieraanvarainen haluan toki olla, mutta en halua olla se kyläpaikka, jossa lapsi voi sikailla mielin määrin, kun vanhemmat eivät tiedä, mitä touhuaa.
Onko siis tuollainen päällisten rohmuaminen kenenkään muun mielestä epätavallista? Ymmärrän siis sen, että otetaan kaksi juustoviipaletta ja kaksi leikkelettä, päälle paprikaa ja kurkkua5 tai vaikkapa kananmunaa mutta jotenkin tuo viisi minikokoiselle piirakalle tuntui aika käsittämättömältä.
Minä olin tosi ujo ja kiltti lapsi. Jos kylässä olisi aikuinen jostain sanonut millä tahansa äänensävyllä olisin ahdistunut syvästi. Luulen, että kyläpaikan äiti ei lapsellesi pahalla ole halunnut sanoa. Ja eri kodeissa on erilaisia eri tavoin perusteltuja käytäntöjä. Vain yksi leikkele tai juusto leipää kohden on mielestäni järkevä käytäntö, terveyden ja ympäristön kannalta. Kun lapsi tottuu tähän jo pienenä, ei ole niin hankala muuttaa tapaa isona. Vieraalle tästä olisi voinut toki sanoa jo ennen vahingon tapahtumista, jos haluaa kohdella lapsia tasapuolisesti ja samoilla säännöillä. Olisi voinut myös perustella? Miksi kuitenkaan tehdä kärpäsestä härkänen. Jos kyläilyt lopetetaan leikkeleiden takia niin mitä lapsesi tästä oppii? Etkö voisi jutella lapsesi kanssa rauhoittavasti ja järkevästi sen sijaan, että kauhistelet kaveriperheen tapoja? Voit toki myös jutella kaverin vanhempien kanssa jos asia jää vaivaamaan.
24: minkä ikäisen lapsen pitäisi mielestäsi jo "haistaa", millaiset kirjoittamattomast säännöt jossakin kyläpaikassa on? Jos tavat poikkeavat yleisestä käsityksestä, niin kai lapselle kerrotaan se nätisti, ei rähisemällä eikä yleensäkään loukkaavalla ja säikyttävällä tavalla.
Muistikuva vuosien takaa: Vanhemmat lähtivät johonkin huvittelemaan ja minulle tuli naapurin keskenkasvuinen tyttö iltaseuraksi. Äiti oli varannut meille mm. karkkipussin. Olin oppinut, ettei karkkipussia saa syödä kerralla, vaan otetaan vain yksi tai kaksi karkkia ja loput säästetään seuraaviin kertoihin. Näin toimin nytkin, mutta lapsenlikka pisteli hyvällä halulla suurimman osan karkeista poskeensa, joten pussi tyhjeni. Aamulla varovasti kerroin, että en ilennyt sanoa tytölle, ettei kaikkia karkkeja saa syödä kerralla. Äitiä nauratii ja hän sanoi, että kyllä tyttö sai ne karkit syödä. Minulla jäi aika ristiriitainen mieli, kun mietin, miksi säännöt välillä pätevät, mutta välillä eivät. Mutta opin, ettei vieraan toimiin puututa, ellei nyt ole ihan mahdottomasta sikailusta kyse. Taphtuman aikaan oli 6-7-vuotias.
Minä sanoisin lapselle ettei vika ollut hänessä ja ettei asiaa kannata sen enempää jäädä murehtimaan. Sellaista sattuu, kun ei olla ajatustenlukijoita. Joka perheessä on omat tapansa, joita ei välttämättä hoksaa vieraille sanoa eikä vieras voi niitä tietää kertomatta. Ei kai tuosta kannata sen suurempaa numeroa tehdä, vaikkei toisten tapaa ymmärtäisikään.
Minä veisin juuston ja leikkelepaketin, kenties jotain muutakin, leipää, kaurahiutaleita ym ja antaisin ystävällisesti hymyillen perheelle sanoen että ymmärsin että teillä on vähän taloudellisesti tiukkaa. Olen "köyhä" monen lapsen yh, mutta meillä kyllä saa syödä ilman rajoituksia mitä tarjolle laitetaan. Joten olettaisin kyseessä olevan perhe jolla vielä pahempi tilanne, isot velat tms vaikka ok-talossa asuvatkin.
Ei ole rajoituksia, enkä olisi moisesta numeroa tehnyt. Toiasaalta taas... talossa eletään talon tapojen mukaan, myös vieraat. Olisihan asian voinut hienotunteisesti lapselle esittää, jos tuo nyt noin supertärkeä sääntö on. Ja sitten taas on lapsia, jotka nolostuu ihan normaalista "komentamisesta" ja kehottamisesta, jos sen tekee vieraampi aikuinen....
Minun lapsuudenkodissa isä määräsi ettei leivälle saa laittaa molempia, vain joko juusto tai liha. Molemmat oli tarjolla että saatiin itse valita.
Oi sitä onnea kun muutin pois ja sain laittaa leivälle molemmat!
Mutta joo. Jos tuollainen älytön sääntö on perheessä, on isäntäperheen velvollisuus ilmoittaa asiasta ruokapöytään astuttaessa. Ei tommosia voi etukäteen arvata. Voinhan minäkin keksiä ettei meillä saa syödä mitään ilman kuuluvaa pieraisua ennen jokaista suupalaa, ja suuttua jos vieras ei hoksaa pieraista ennen syömistä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:45"]
En halua, että omat lapseni laittavat leivälle sekä juustoa että leikkelettä. Terveellisiä kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa jne saa laittaa niin paljon kuin sielu sietää. Mutta en koskaan puhu näin vieraiden kuullen, tämä on omille lapsille. Eikä liity rahaan, vaan haluan, että lapseni oppivat syömään runsaasti kasviksia, ja vähemmän haitallista eläinrasvaa.
[/quote]
Eläinrasva ei ole haitallista.
Meillä oli lasten ollessa pieniä rajoitteita leikkeleiden määrässä. Vieraita nämä rajoitteet eivät koskeneet, eivätkä omaakaan porukkaa silloin, jos syömässä oli muitakin kuin oma perhe. Rajoitteet meillä johtuivat rohmuamisesta ja olin myös huolissani toisen lapseni kertyvästä painosta. Yhdelle leivälle olisi mennyt helposti viisi juustoviipaletta ja leikkelettä saman verran. Kasviksia ei toinen lapsista olisi käytänyt millään. Päätimme siis, että yhdelle leivälle saa yhden leikkeleen tai juustosiivun ja lisäksi kurkkua, salaattia ja tomaattia. Levitettä toki lisäksi.
Nyt lapset ovat jo aikuisia eikä rajoituksia enää tarvita.
Pakko olla provo, ei noin hölmöjä ihmisiä voi ollakaan
Mä joskus anoppilassa otin muroja aamupalalla (ihan normaalin annoksen ja murot siis oli tarjolla) niin eiköhän heti perään kuulunut "älkää sitten syökö niitä kaikkia muroja" vittuako akka laittaa pöytään jos ei halua että muroja otetaan :D
Mä muistan kun lapsena mun serkun (siis setäni, hänen vaimonsa ja serkkujeni) perheessä oli myös noin. Olivat myös ihan hyvätuloisia asuivat ok-talossa jne. Se oli vain tapa heillä. Muistan myös kuinka ihmeissäni olin kun vanhempani sanoivat minulle siitä ennen kuin menin heille hoitoon. En sitten lopulta uskaltanut ottaa leivälle muuta kuin voita koska en ollut varma saiko ottaa sekä voita että juustoa vai tuleeko siitäkin sanomista.
Kaikki Solsidania seuranneet tietävät, että Ove Sundbergin perhehän suomiversiossa se tässä on kyseessä. He ilmoittivat lapsensa ristiäisissä, että lohileipiä on sitten yksi jokaiselle. Sitten keräsivät kolehdin peittämään ruokailusta aiheutuneita kuluja. Siitäkin huolimatta, että kaikki vieraat olivat tuoneet lapselle lahjan.
Kerron niille, jotka eivät sarjaa seuranneet, että Ove oli ihan tuskastuttavan nolo tyyppi pihiydessään. Itseasiassa taisi kuitenkin olla sarjan suola naurettavuudessaan.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:52"]En ole koskaan elämässäni edes kuullut tuollaisesta. Mikä järki sitten ostaa edes sitä juustoa jos vain kinkkua saa ottaa? Tai toisinpäin. [/quote] Jotta saa valita KUMPAA haluaa. Se vaan tuntuu olevan tällä palstalla tuntematon käsite, MUN äpärä kun tarvii kaiken ja mieluiten eilen.
[/quote]
No huhhuh. Meillä syödään leivän päällä myös salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, oliiveja, suolakurkkuja, sienisalaattia, punajuurisalaattia, kapriksia, majoneesia, fetaa, tuoretta basilikaa, persiljaa ym. Niiden normaalien juustojen ja leikkeleiden lisäksi. Ihan saa kaikkea mitä haluaa laittaa samalle leivälle. Lapset on hoikkia, mutta lihaksikkaita. Ihmekös tuo kun vatsaa saa täyttää muullakin kuin höttöhiilarileivällä (ruisleipää kyllä useimmiten syödään).
Aiemmin kommentoinut yh
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 11:52"]En ole koskaan elämässäni edes kuullut tuollaisesta. Mikä järki sitten ostaa edes sitä juustoa jos vain kinkkua saa ottaa? Tai toisinpäin. [/quote] Jotta saa valita KUMPAA haluaa. Se vaan tuntuu olevan tällä palstalla tuntematon käsite, MUN äpärä kun tarvii kaiken ja mieluiten eilen.
[/quote]
No huhhuh. Meillä syödään leivän päällä myös salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, oliiveja, suolakurkkuja, sienisalaattia, punajuurisalaattia, kapriksia, majoneesia, fetaa, tuoretta basilikaa, persiljaa ym. Niiden normaalien juustojen ja leikkeleiden lisäksi. Ihan saa kaikkea mitä haluaa laittaa samalle leivälle. Lapset on hoikkia, mutta lihaksikkaita. Ihmekös tuo kun vatsaa saa täyttää muullakin kuin höttöhiilarileivällä (ruisleipää kyllä useimmiten syödään).
Aiemmin kommentoinut yh
[/quote]
Niin, näin teillä ja itse asiassa samoin myös meillä. Miksi on niin vaikeaa ymmärtää että joillain muilla voi kuitenkin olla tästä poikkeavat tavat ilman että se olisi jotenkin väärin?
Meillä jos on broilerinfileetä ja juustoa niin kumpaakin saa ottaa limittäin ja lomittain.
Onpa hassu juttu. Voiko oikeasti joillakin olla tuommoinen sääntö?
Entäs lounaalla sitten? Jos on yhdenlaista proteiinia, niin ei voi olla toista. Jos on maitoa, niin ei munaa eikä lihaa eikä kalaa?