Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhien perheiden kesälomailu

Vierailija
15.07.2015 |

Miksi pienituloiset hehkuttavat, miten upeaa on käydä Tallinnan laivalla tai olla pari yötä leirintäalueella tai nauttia Suomen suvesta käyden jäätelöillä? FB:ssa näkee näitä päivityksiä. Kun pojan kaveri 9 v. oli meillä yökylässä, hän opasti, että ei joka kesä voi matkustaa lentokoneella, siitä tulee niin paljon saasteitakin. Siis mitä? Sama poika sanoi, että Suomessa on parhaat uimarannat ja kesäkelit, niin miksi lähteä kauemmas. 9-vuotias jo aivopesty, että muualla ei ole mitään nähtävää ja kotimaa ylivertainen matkakohde. Me olemme menossa tänä kesänä kahdesti ulkomaille lomalle ja viikoksi vuokrattu mökki Suomesta. Juuri tässä pakkaan Kroatian lomalle vaatteita. Enkä pelkää, että meidän lapset jäävät jostain tosi upeasta paitsi Suomen kesässä, vaikkei lomia vietetä jäätelökioskilla tai leirintäalueella.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:45"]Suomihan on hyvä matkailumaa
[/quote]

Kyllä on. Mitä sitten? Pitääkö kaikkien viettää kaikki lomansa Suomessa?
Terv. Se joka viettää lomansa mieluiten altaan reunalla kirjaa lukien

Vierailija
62/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:20"]Meillä nuorehkot lapset matkustaneet mm. useamman kerran Saksassa, Portugalissa, Espanjassa, Albaniassa, Sveitsissä, Italiassa, Tanskassa, Puolassa, Itävallassa, Ruotsissa ja reissut edullisilla lennoilla omatoimimatkaillen turistirysien ulkopuolella. Junareissuja, yhteisiä elämyksiä ja tutustumista erilaiseen kulttuuriin. Anteeksi ap, mutta en ihan ymmärrä viestiäsi. Itselleni ei tulisi mieleenkään halventaa Suomessa lomiaan viettäviä enkä myöskään ymmärrä miksi viet lapsesi johonkin Menorcalle tai Lanzarotelle, jos tarkoituksena on nähdä maailmaa? Toivottavasti matkustatte edes Kroatiassa rysien ulkopuolelle. Käykää Bosniassa ja Herzegovinassa, siellä on kaunista :)
[/quote]

Onpa hienoa, sitäkö odotat kuulevasi? Että et sorru turistirysiin, vaan harrastat perheen kanssa paljon hienompaa ja upeampaa matkailua. Sama se, miten matkustaa ja minne. Oma asia. Jos haaveilee uima-altaista tai kristallinkirkkaassa vedessä sukeltamisesta ja korallien tutkimisesta, niin saa siitä ilonsa. Tunnen miehen, joka haaveilee naisista, Aasiassa. Ja toisen, joka kalastelee Suomessa kaikki kesät. Onnellisen oloinen mies.
[/quote]

On muotia olla ns. reppumatkaaja. Väittää, ettei halveksi ketään tai arvostele toisten loman viettoa, mutta sitten heti ihmettelee, miksi joku vie lapsensa Menorcalle tai Lanzarotelle. Minä kävin viime syyskuussa pienten lasten kanssa Menorcalla, oli ihanaa. Se on ympäristöä kunnioittava saari ja turismi rajoitettua. Maatalous pääelinkeino. Haluatko vielä kysyä, miksi mentiin (vaikket reppumatkaajana arvostele kenenkään valintoja). Mentiin, koska rakastan espanjalaista kulttuuria, luontoa, ruokaa ja rauhallisia saaria. Pidän myös Kreikan rauhallisista saarista, mutta en Rodoksesta, Ibizasta, mallorcasta ja muista vauhdikkaista Espanjan tai Kreikan saarista.
[/quote]Vastasin aiempaan viestiin ettei minulla ole mitään uima-allaslomia vastaan. Kyse oli täysin siitä, että jos halventaa toisten valintaa viettää lomat Suomessa, niin voisi ainakin kuvitella tämän henkilön matkustavan muuallakin kuin turistisaarilla muiden turistien ympäröimänä. Ja varsinkin mikäli huolenaiheena on Suomeen jääneiden lasten suppeaksi jäävä maailmankuva. Ei se maailmankuva siellä Kanarialla kuitenkaan paljoa pääse laajenemaan. Jos aloittaa muita parjaavan ketjun on itsekin pystyttävä ottamaan kritiikkiä vastaan. Kaikki eivät ole samaa mieltä asioista. Hyvää kesää kaikille maasta ja matkakohteista riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin suomen kesästä pidän, olenhan täällä kaikki kesät viettänyt lapsuudessa, nuoruudessa  ja vielä aikuisenakin. Olin yli 30, kun eka kerran pääsin ulkomaille omalla rahalla. Lapsuuden perheestäni ei matkusteltu,ei paljon edes Suomessa, koska rahaa ei ollut. Arvatkaa nautinto nyt, kun matkustamme joka kesä vähintään viikoksi ulkomaille ja voin myös omille lapsille tarjota tämän elämyksen?

Kyllä minulle lapsuudessa (80- luku) olis ollut iso asia, vaikka se ruotsin tai Tallinnan laiva, mutta kun ei käyty edes siellä. Juhlaa oli kerran, kun päästiin ns tutulle lomalle hotelliin viikoksi. 

Vierailija
64/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

71 tarkoitti, että tuetulle lomalle päästiin.

Vierailija
65/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:22"]Ette ole tainneet paljon matkustella kun pitää jotain Kroatian reissua hehkuttaa parempana vaihtoehtona Suomelle. Itse olen asunut ulkomailla useammassa maassa, reissannutkin paljon ja mielelläni vietän kesät Suomessa, tosin edellinen reissu oli kuukauden matka Italiaan perheen kanssa mutta parhaita ovat nämä kesät ja lomat kun ei tarvi lähteä minnekään. Vedet ON täällä puhtaammat kuin muualla. Mennään sit syksyllä jonnekin kaupunkilomalle tai vaikka Tukholmaan laivalle shoppailemaan suklaata jos tuntuu että on pakko päästä jonnekin. Tai vaikka sinne Tallinnaan.
[/quote]

Olemme vuoden sisällä olleet Menorcalla, Lanzarotella ja nyt lähdössä Kroatiaan, sitten viikko Suomessa vuokramökillä ja heti sen jälkeen Tanskaan. Olen aina lomallani ollut ulkomailla, käynyt 15 Euroopan maassa ja 2 Aasian maassa sekä yhdessä Afrikan maassa. Eikä muuten hävetä yhtään. Matkoilla kokee paljon! En väitä, etteikö menisi rahaa, mutta aina on ollut sen arvoista. Vähän jotain muuta kuin kurjassa leirintämökissä ja Suomen säässä. Tai Tallinnassa. En ole asunut ulkomailla, työ ja koti Suomessa. Toisaalta en juo juurikaan, en polta enkä käy yökerhoissa, joten on ihanaa käyttää rahansa matkailuun. Lapset pitävät myös.

-ap
[/quote]

Luulet olevasi niin suuri ja ihmeellinen maailmanmatkaaja, vaikka 85% olet pysytellyt ihan vaan Euroopassa. Otapa nyt kiltisti pää pois p*rseestä ja anna muiden nauttia Suomen kesistä niin halutessaan. T. 22v, 28 maata

Vierailija
66/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:20"]Meillä nuorehkot lapset matkustaneet mm. useamman kerran Saksassa, Portugalissa, Espanjassa, Albaniassa, Sveitsissä, Italiassa, Tanskassa, Puolassa, Itävallassa, Ruotsissa ja reissut edullisilla lennoilla omatoimimatkaillen turistirysien ulkopuolella. Junareissuja, yhteisiä elämyksiä ja tutustumista erilaiseen kulttuuriin. Anteeksi ap, mutta en ihan ymmärrä viestiäsi. Itselleni ei tulisi mieleenkään halventaa Suomessa lomiaan viettäviä enkä myöskään ymmärrä miksi viet lapsesi johonkin Menorcalle tai Lanzarotelle, jos tarkoituksena on nähdä maailmaa? Toivottavasti matkustatte edes Kroatiassa rysien ulkopuolelle. Käykää Bosniassa ja Herzegovinassa, siellä on kaunista :)
[/quote]

Onpa hienoa, sitäkö odotat kuulevasi? Että et sorru turistirysiin, vaan harrastat perheen kanssa paljon hienompaa ja upeampaa matkailua. Sama se, miten matkustaa ja minne. Oma asia. Jos haaveilee uima-altaista tai kristallinkirkkaassa vedessä sukeltamisesta ja korallien tutkimisesta, niin saa siitä ilonsa. Tunnen miehen, joka haaveilee naisista, Aasiassa. Ja toisen, joka kalastelee Suomessa kaikki kesät. Onnellisen oloinen mies.
[/quote]

On muotia olla ns. reppumatkaaja. Väittää, ettei halveksi ketään tai arvostele toisten loman viettoa, mutta sitten heti ihmettelee, miksi joku vie lapsensa Menorcalle tai Lanzarotelle. Minä kävin viime syyskuussa pienten lasten kanssa Menorcalla, oli ihanaa. Se on ympäristöä kunnioittava saari ja turismi rajoitettua. Maatalous pääelinkeino. Haluatko vielä kysyä, miksi mentiin (vaikket reppumatkaajana arvostele kenenkään valintoja). Mentiin, koska rakastan espanjalaista kulttuuria, luontoa, ruokaa ja rauhallisia saaria. Pidän myös Kreikan rauhallisista saarista, mutta en Rodoksesta, Ibizasta, mallorcasta ja muista vauhdikkaista Espanjan tai Kreikan saarista.
[/quote]Vastasin aiempaan viestiin ettei minulla ole mitään uima-allaslomia vastaan. Kyse oli täysin siitä, että jos halventaa toisten valintaa viettää lomat Suomessa, niin voisi ainakin kuvitella tämän henkilön matkustavan muuallakin kuin turistisaarilla muiden turistien ympäröimänä. Ja varsinkin mikäli huolenaiheena on Suomeen jääneiden lasten suppeaksi jäävä maailmankuva. Ei se maailmankuva siellä Kanarialla kuitenkaan paljoa pääse laajenemaan. Jos aloittaa muita parjaavan ketjun on itsekin pystyttävä ottamaan kritiikkiä vastaan. Kaikki eivät ole samaa mieltä asioista. Hyvää kesää kaikille maasta ja matkakohteista riippumatta.
[/quote]

Aivan. Et siis arvostele niitä, jotka vievät lapsensa Menorcalle. Yllättyisit, kuinka voi lomalla olla kivaa. Hyvää kesää reppumatkaajalle! Minä aion mennä uudestaankin Menorcalle, sillä minusta lasten maailmankuva ei tarvitse laajentuakseen reppumatkailua tai junamatkaa Euroopassa. Olen itse ollut nuorena reilaamassa puoli vuotta ja vaihto-oppilaana (en kerro, missä, oli niin pieni paikka ja kaikki tutut tunnistaa). En haikaile niitä aikoja. Kukin tyylillään.

Vierailija
67/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:25"]

Miksi kesällä pitäisi olla matkustella tai olla muuten menossa? Itse vietin lapsuuden parhaat kesät maalla sukulaisten luona, eikä siellä ollut mitään ihmeellistä. Ympärillä oli luontoa ja lampaita ja sisällä lautapelejä, legoja ja muuta puuhaa. Joka päivä laitettiin ruokaa ja käytiin järvessä uimassa. Joskus lämmitettiin puusauna, mentiin soutuveneellä kauemmas onkimaan, leivottiin tai tehtiin pihalle nuotio ja grillattiin makkaroita. Kerran viikossa käytiin torilla ja kaupassa. Ihanaa kiireetöntä oleskelua ilman aikatauluja ja stressiä. Siitä jäi paljon paremmat muistot kuin niistä kesistä, jolloin käytiin ulkomailla ja koitettiin ehtiä tekemään kaikki mahdollinen vanhempieni 4 viikon loman aikana.

[/quote]

Minullakin samantapaiset muistot lapsuuden kesistä, maalla mummolassa oli parasta!

Vierailija
68/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:06"]

Miksi pienituloiset hehkuttavat, miten upeaa on käydä Tallinnan laivalla tai olla pari yötä leirintäalueella tai nauttia Suomen suvesta käyden jäätelöillä? FB:ssa näkee näitä päivityksiä. Kun pojan kaveri 9 v. oli meillä yökylässä, hän opasti, että ei joka kesä voi matkustaa lentokoneella, siitä tulee niin paljon saasteitakin. Siis mitä? Sama poika sanoi, että Suomessa on parhaat uimarannat ja kesäkelit, niin miksi lähteä kauemmas. 9-vuotias jo aivopesty, että muualla ei ole mitään nähtävää ja kotimaa ylivertainen matkakohde. Me olemme menossa tänä kesänä kahdesti ulkomaille lomalle ja viikoksi vuokrattu mökki Suomesta. Juuri tässä pakkaan Kroatian lomalle vaatteita. Enkä pelkää, että meidän lapset jäävät jostain tosi upeasta paitsi Suomen kesässä, vaikkei lomia vietetä jäätelökioskilla tai leirintäalueella.

[/quote]Tyhjätaskut peittelevät todellista tilannettaan muka periaatteilla. :=DDDDDDDDDD
[/quote]Tämän kesämökin hinnalla olisi saanut 10 vuoden kesämatkat. Valittiin kuitenkin tämä mökki niin ei tarvitse edes pakata juuri mitään kun tullaan tänne kuukaudeksi joka kesä. Helppoa. Ollaan käyty Lintsillä, shoppailemassa ja huomenna mennään jazzeille. Aurinkolomalla käydään joka toinen talvi. T. Ympäristöystävällinen yh

Vierailija
69/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:22"]Ette ole tainneet paljon matkustella kun pitää jotain Kroatian reissua hehkuttaa parempana vaihtoehtona Suomelle. Itse olen asunut ulkomailla useammassa maassa, reissannutkin paljon ja mielelläni vietän kesät Suomessa, tosin edellinen reissu oli kuukauden matka Italiaan perheen kanssa mutta parhaita ovat nämä kesät ja lomat kun ei tarvi lähteä minnekään. Vedet ON täällä puhtaammat kuin muualla. Mennään sit syksyllä jonnekin kaupunkilomalle tai vaikka Tukholmaan laivalle shoppailemaan suklaata jos tuntuu että on pakko päästä jonnekin. Tai vaikka sinne Tallinnaan.
[/quote]

Olemme vuoden sisällä olleet Menorcalla, Lanzarotella ja nyt lähdössä Kroatiaan, sitten viikko Suomessa vuokramökillä ja heti sen jälkeen Tanskaan. Olen aina lomallani ollut ulkomailla, käynyt 15 Euroopan maassa ja 2 Aasian maassa sekä yhdessä Afrikan maassa. Eikä muuten hävetä yhtään. Matkoilla kokee paljon! En väitä, etteikö menisi rahaa, mutta aina on ollut sen arvoista. Vähän jotain muuta kuin kurjassa leirintämökissä ja Suomen säässä. Tai Tallinnassa. En ole asunut ulkomailla, työ ja koti Suomessa. Toisaalta en juo juurikaan, en polta enkä käy yökerhoissa, joten on ihanaa käyttää rahansa matkailuun. Lapset pitävät myös.

-ap

Vierailija
70/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei siis voi olla köyhä, eikä mitenkään ymmärtää köyhempien elämää. Niin, tänä vuonna me ollaan vaan kotona, koska ei ole varaa mennä minnekään, edes Tallinnaan. Aina ei ole ollut näin, mutta nyt on, ja sille ei vaan voi nyt mitään. Ehkä ensi kesänä päästään jo reissamaan Suomessa edes.

Vierailija
71/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö köyhät sitten saisi sinun mielestäsi hehkuttaa niitä omia matkojaan lähialueille tai suomen kesää? Pitäisi olla hiljaa ja kadehtia muiden ulkomaan matkoja? Valittaa joka hetki, kun ei ole rahaa mennä vaikkapa Kroatia? Miksi? Lisääntyisikö sinun onnesi, jos he kadehtisivat sinua tai näyttäisivät onnettomilta?

Rahalla saa paljon, mutta onnea sillä ei saa.

Vierailija
72/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:30"]Ap, avaa vähän sun ajatusmaailmaa. Sulla oli siinä edessä yhdeksänvuotias lapsi, ja halusit lytätä hänet? En usko hetkeäkään, että olet aikuinen ja sulla on lapsia. Taidat olla vielä itsekin koululainen ja kesälomalla, eikös niin.
[/quote]

No en todellakaan. Olen kesälomalla ja nautin tästä nyt, ihanaa. Miksi olisin lytännyt 9-vuotiaan???? Ei kaikkea ääneen sanota. Ihmettelen vaan, miksi hänelle hehkutettu kotonaan, että ei lentokoneella saa matkustaa kun saastuttaa ja Suomessa on lomailu upeaa, ulkomailla ei ole mitään. Ei pidä paikkaansa. En ala väitellä 9-vuotiaiden kanssa, onko Suomi ainoa maa, jossa on hyvä viettää lomaansa vai ei.

-ap

Vierailija
73/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta taas kerran voimme todeta että rahallahan ei voi järkeä ostaa...harmi...aloittaja olis kyllä ostamassa heti...mut sortsit vaan...heh...

Vierailija
74/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin hehkutan fb:ssa Tallinnan matkoja, jos huvittaa, mutta ainakaan en ole niin moukka, että kuvaisin jokaisen ruoka-annoksen ravintolassa ja laittaisin kuvan esille ja kehuisin, miten hyvää ruokaa.

Vierailija
75/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:07"]Mikä pakko sinne ulkomaille on mennä? Mä taas en usko että mun lapset jäis paitsi jostain, jos eivät saa joka vuosi juosta pitkin maailmaa.
[/quote]

Oletko kateellinen niille, jotka matkustavat? Minusta ihmisen on hyvä nähdä jotain muutakin kuin tätä samaa Suomea. Jos on 3-4 viikkoa vuodessa ulkomailla, ja kaikki loput 48 viikkoa täällä, niin ei menetä yhtään mitään. Persuhenkiset ihmiset vastustavat matkailua ihan periaatteesta. "Mikä pakko on juosta ulkomailla jne." Minä olen ap:n kanssa samaa mieltä, että matkailu on hyväksi ihmiselle, mutta jos joku on köyhä, niin eihän siihen ole mahiksia, selvä se.

Vierailija
76/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika laimeet matkat APlla... Jotain Lanzarotea leijuu että kun ollaan niin varoissaan :D

Vierailija
77/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:30"]Ap, avaa vähän sun ajatusmaailmaa. Sulla oli siinä edessä yhdeksänvuotias lapsi, ja halusit lytätä hänet? En usko hetkeäkään, että olet aikuinen ja sulla on lapsia. Taidat olla vielä itsekin koululainen ja kesälomalla, eikös niin.
[/quote]

No en todellakaan. Olen kesälomalla ja nautin tästä nyt, ihanaa. Miksi olisin lytännyt 9-vuotiaan???? Ei kaikkea ääneen sanota. Ihmettelen vaan, miksi hänelle hehkutettu kotonaan, että ei lentokoneella saa matkustaa kun saastuttaa ja Suomessa on lomailu upeaa, ulkomailla ei ole mitään. Ei pidä paikkaansa. En ala väitellä 9-vuotiaiden kanssa, onko Suomi ainoa maa, jossa on hyvä viettää lomaansa vai ei.

-ap
[/quote]
No mun mielestä Suomi on oikein erinomainen maa lomailla. Olin pari viikkoa Nykissä loistohotellissa tuossa jouluna, siinä oli jotain mitä Suomesta ei saa, mutta kyllä Suomi kaikki Thaimaat, Espanjat, Kroatiat, Intiat, Etelä-Afrikat ja Brasiliat voittaa. Minulla ei ole varaa matkustaa joka vuosi koska yhteen reissuun saattaa mennä kymppitonni helposti. Mielestäni määrä ei takaa laatua ja mieluummin pitäisin lapseni Suomessa kun veisin johonkin Kanarian turistirysään missä ei todellakaan ole mitään ihmeellistä nähtävää.

Vierailija
78/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:19"]

No voi hyvänen aika!!!! Eihän tuon ikäiselle lapselle voi suoraan päin naamaa pamauttaa, että ollaan niin köyhiä! Ja tottakai hehkutetaan niitä Tallinnan matkoja, koska ne ovat näille lapsille suuri elämys. 

t. Suurituloinen äiti, joka matkustelee paljon ympäri maailmaa

[/quote]

ei, kun joka kesä mainitaan, että me ollaan köyhiä ja on surkea kesä, kun ei taaskaan päästä mihinkään, kuten sun rikkaat kaverit. Ja mainitaan vielä, että pitää muistaa olla nöyrä ja surkea, kun isi ja äiti on vain duunareita ja ei ole oikein varaa ulkomaanmatkoihin. Muista sitten ihailla sukulaisille, kuinka ihanaa on, kun ne pääsee joka paikkaan ja me ei mihinkään.

Vierailija
79/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:27"]Mä en myöskään mitään Kroatian matkaa hehkuttais..
[/quote]

Mä oon ollu, Splitissa. Kihlajaismatka. Oli kallis matka, 895 euroo per hlö. Viikon matka. Puhdasta vettä oli, sukellettiin kolmena päivänä. Tänä vuonna oli tyydyttävä Espanjan matkaan, kun ei joka vuosi noin kalliita matkoja oo varaa tehdä.

Vierailija
80/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:01"]

Aika laimeet matkat APlla... Jotain Lanzarotea leijuu että kun ollaan niin varoissaan :D

[/quote]turistirysiä ja muoviflamingoja