Köyhien perheiden kesälomailu
Miksi pienituloiset hehkuttavat, miten upeaa on käydä Tallinnan laivalla tai olla pari yötä leirintäalueella tai nauttia Suomen suvesta käyden jäätelöillä? FB:ssa näkee näitä päivityksiä. Kun pojan kaveri 9 v. oli meillä yökylässä, hän opasti, että ei joka kesä voi matkustaa lentokoneella, siitä tulee niin paljon saasteitakin. Siis mitä? Sama poika sanoi, että Suomessa on parhaat uimarannat ja kesäkelit, niin miksi lähteä kauemmas. 9-vuotias jo aivopesty, että muualla ei ole mitään nähtävää ja kotimaa ylivertainen matkakohde. Me olemme menossa tänä kesänä kahdesti ulkomaille lomalle ja viikoksi vuokrattu mökki Suomesta. Juuri tässä pakkaan Kroatian lomalle vaatteita. Enkä pelkää, että meidän lapset jäävät jostain tosi upeasta paitsi Suomen kesässä, vaikkei lomia vietetä jäätelökioskilla tai leirintäalueella.
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:06"]
Miksi pienituloiset hehkuttavat, miten upeaa on käydä Tallinnan laivalla tai olla pari yötä leirintäalueella tai nauttia Suomen suvesta käyden jäätelöillä? FB:ssa näkee näitä päivityksiä. Kun pojan kaveri 9 v. oli meillä yökylässä, hän opasti, että ei joka kesä voi matkustaa lentokoneella, siitä tulee niin paljon saasteitakin. Siis mitä? Sama poika sanoi, että Suomessa on parhaat uimarannat ja kesäkelit, niin miksi lähteä kauemmas. 9-vuotias jo aivopesty, että muualla ei ole mitään nähtävää ja kotimaa ylivertainen matkakohde. Me olemme menossa tänä kesänä kahdesti ulkomaille lomalle ja viikoksi vuokrattu mökki Suomesta. Juuri tässä pakkaan Kroatian lomalle vaatteita. Enkä pelkää, että meidän lapset jäävät jostain tosi upeasta paitsi Suomen kesässä, vaikkei lomia vietetä jäätelökioskilla tai leirintäalueella.
[/quote]Tyhjätaskut peittelevät todellista tilannettaan muka periaatteilla. :=DDDDDDDDDD
Pitäähän lapsille keksiä jotain tekemistä, vaikka ei olisi varaa lomailla Kroatiassa tai missä nyt käyttekään. Mun lapsuudessa paras oli matka New Yorkiin. Ja Lontoossa käytiin monta kertaa. En ole omille muksuille kyennyt sellaisia matkoja ostamaan, eli Tallinnan laiva on loman kohokohta.
Olipa tyhmä aloitus. Ja ilkeä
T. Matkustellaan paljon muttei välttämättä kesällä. Eikä ihmetellä toisten valintoja
Eipä huvita säästää niitä lomia varten. Mieluummin elellään reilusti ympäri vuoden kuin koko ajan säästökuurilla. Ei olla lentokoneella menty minnekään, mutta junalla käydään mummolassa. Olin pitkään hoitovapaalla, ja lasten kesäriemua oli uimarannalla uiskentelu ja leikkipuistossa käyminen. Eivät ole muuta vaatineetkaan.
Oli ap provo tai aidosti jälkeenjäänyt niin aloitus on ilkeämielinen ja masentava - ja täydellinen esimerkki siitä mitä me pienituloiset (mutta paljon niin Suomessa kuin ulkomailla matkustavat) kutsumme "järjen köyhyydeksi".
No voi hyvänen aika!!!! Eihän tuon ikäiselle lapselle voi suoraan päin naamaa pamauttaa, että ollaan niin köyhiä! Ja tottakai hehkutetaan niitä Tallinnan matkoja, koska ne ovat näille lapsille suuri elämys.
t. Suurituloinen äiti, joka matkustelee paljon ympäri maailmaa
Ette ole tainneet paljon matkustella kun pitää jotain Kroatian reissua hehkuttaa parempana vaihtoehtona Suomelle. Itse olen asunut ulkomailla useammassa maassa, reissannutkin paljon ja mielelläni vietän kesät Suomessa, tosin edellinen reissu oli kuukauden matka Italiaan perheen kanssa mutta parhaita ovat nämä kesät ja lomat kun ei tarvi lähteä minnekään. Vedet ON täällä puhtaammat kuin muualla. Mennään sit syksyllä jonnekin kaupunkilomalle tai vaikka Tukholmaan laivalle shoppailemaan suklaata jos tuntuu että on pakko päästä jonnekin. Tai vaikka sinne Tallinnaan.
Pitää tehdä töitä, että pääsee kalliille lomille. Ihan kiva muuten, mutta jos ei niitä töitä ole? Sitten mennään tyyliin mummolaan tai anoppilaan tai metsäretkelle... Voi lapselle sanoa, että ei ulkomailla käyminen mitään hienoa ole, ettei lapsi tunne itseään ns. syrjäytyneeksi.
Miksi kesällä pitäisi olla matkustella tai olla muuten menossa? Itse vietin lapsuuden parhaat kesät maalla sukulaisten luona, eikä siellä ollut mitään ihmeellistä. Ympärillä oli luontoa ja lampaita ja sisällä lautapelejä, legoja ja muuta puuhaa. Joka päivä laitettiin ruokaa ja käytiin järvessä uimassa. Joskus lämmitettiin puusauna, mentiin soutuveneellä kauemmas onkimaan, leivottiin tai tehtiin pihalle nuotio ja grillattiin makkaroita. Kerran viikossa käytiin torilla ja kaupassa. Ihanaa kiireetöntä oleskelua ilman aikatauluja ja stressiä. Siitä jäi paljon paremmat muistot kuin niistä kesistä, jolloin käytiin ulkomailla ja koitettiin ehtiä tekemään kaikki mahdollinen vanhempieni 4 viikon loman aikana.
Miksi pienituloisten pitäisi kadehtia maailmanmatkaajia? Eikö ole fiksumpaa olla iloinen siitä, mitä saa. Omat lapsesi varmaan eivät koskaan tule tyytymään muuhun kuin parhaaseen. Tulee kalliiksi ja aiheuttaa suurta tyytymättömyyttä, jos ei saa mitä haluaa. Siihenkö pyrit?
Mä en myöskään mitään Kroatian matkaa hehkuttais..
Ap, avaa vähän sun ajatusmaailmaa. Sulla oli siinä edessä yhdeksänvuotias lapsi, ja halusit lytätä hänet? En usko hetkeäkään, että olet aikuinen ja sulla on lapsia. Taidat olla vielä itsekin koululainen ja kesälomalla, eikös niin.
Minä en ole pienituloinen, mutta kesällä mua ei saa pois Suomest,a vaikka tulisi kaatamalla vettä. Minusta Suomen kesä on kaunis, vaikka sateisena ja viileänäkin. Ja jos tykkää luonnosta ja historiasta tai vaikka eukonkannosta, niin täällä on kivoja kohteita tutkailla eväät repussa, ja löytyy hiekkarantaa. Olen uinut ilkosillani mökkirannassa sateella monta kertaa, ihmetellyt perhosia ja sisiliskoja, kalastanut laiturilla ja seissyt vedessä katsellen, miten ahvenet kiertelee jalkojen ympärillä ja puolikesy sorsa tuo poikasensa nähtävilleni. Jätskin syönti ulkona on mukavaa, silmät kiinni ja naama kohti aurinkoa. Ei sitä varten ulkomaille tarvitse lentää.
Sensijaan loppusyksyllä ja alkukeväästä, kun pimeys masentaa ja synkkyys ärsyttää, lähden mielelläni jonnekin valoisampaan ja lämpimämpään.
Miksi arvostelet pienituloisia. Heidän huvinsa voivat olla halpoja, mutta ne on yhtäkaikki tervetullut poikkeus ankeaan arkeen. Ylenkatse ja alentuvainen suhtautuminen on noloa.
Tilillä on rahaa vaikka koko kesän mittaiseen ulkomaanmatkaan, mutta mä menen mieluummin teltan kanssa tunturiin. Elämä on valintoja ja toiset nauttii suomen koleasta kesästä enemmän kuin viikosta thaimaassa.
Enkä pidä laumaelämää turistirannalla minkäänlaisena saavutuksena.
Ap vaikuttaa v*ttumaiselta tyypiltä.
Onko ap:lta pois jos joku nauttii vaikka oman kotikaupunkinsa kesästä? Aivopestyä? Onko ruoho aina vihreämpää aidan toisella puolen?
Minä asun Tampereella. Kävin tänään maailman parhaalla munkillä Pyynikillä ja kävelin sieltä katsomaan yhä pystyssä olevaa pulteriaitaa 1700-luvulta. Mukanani minulla oli 70-vuotias äitini joka on kävelevä kotiseutuopas, reissu oli hyvin antoisa. Sieltä menimme Keskustorille joss Tammerfest oli juuri alkamassa.
Ei aina tarvitse lähteä 3000 km:n päähän kokeakseen jotain kiinnostavaa.
En ole ikinä ymmärtänyt tuollaista kotimaan morkkaamista. Kyllä Suomessa on paljon kauniita paikkoja, hyvää ruokaa ja mielenkiintoista tekemistä. Olen itse käynyt tänä vuonna jo neljässä eri maassa. Lapseni 1v on käynyt elämässään jo 4 maassa. Silti matkustamme myös suomessa (!). Tallinna, kanaria tai kroatia saa minulta huomattavasti huonommat pisteet turistikohteina. Oletko AP ikinä oikeasti matkustanut ulkomailla, tutustunut paikallisiin tai poistunut turistibussista? Veikkaan, että olet vielä varannut all inclusive hotellin, ettei vaan tarvitse poistua hotellin läheisyydestä. Mutta minulle sopii loistavasti, että menet grillaamaan itseäsi 40 asteen helteisiin. Jääpähän enemmän valinnan varaa minulle suomalaisiin kohteisiin.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:21"]Mitä enemmän matkustan, sitä enemmän arvostan Suomea. Tosin en/emme harrasta juurikaan massaturismimatkailua, ollaan repun kanssa pidempiä aikoja tien päällä niillä hiljaisemmillakin paikkakunnilla. Ja aina on yhtä mukava palata kotimaahan kun näkee sen ensimmäisen sinisen tienviitan jossa lukee se-ja-se paikkakunta ja kilometrimäärä, selvällä suomella. Hanavettä voi juoda ja ilma on raikas. [/quote] Käytä ne rahasi Suomessa!!!!
[/quote]käytän palkkani siellä missä haluan eikä siitä sen enempää
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 23:36"]
En ole ikinä ymmärtänyt tuollaista kotimaan morkkaamista. Kyllä Suomessa on paljon kauniita paikkoja, hyvää ruokaa ja mielenkiintoista tekemistä. Olen itse käynyt tänä vuonna jo neljässä eri maassa. Lapseni 1v on käynyt elämässään jo 4 maassa. Silti matkustamme myös suomessa (!). Tallinna, kanaria tai kroatia saa minulta huomattavasti huonommat pisteet turistikohteina. Oletko AP ikinä oikeasti matkustanut ulkomailla, tutustunut paikallisiin tai poistunut turistibussista? Veikkaan, että olet vielä varannut all inclusive hotellin, ettei vaan tarvitse poistua hotellin läheisyydestä. Mutta minulle sopii loistavasti, että menet grillaamaan itseäsi 40 asteen helteisiin. Jääpähän enemmän valinnan varaa minulle suomalaisiin kohteisiin.
[/quote]
en ole ap, mutta joskus ihminen/perhe tarvitsee pelkästään sen all inclusive -loman, esim rankan elämän jakson jälkeen.....
eli ei parjata toiseen lomavalintoja. Koskaan ei voi tietää, mitä siellä taustalla on, mikä on johtanut kyseisen kohteen valintaan.
Mikä pakko sinne ulkomaille on mennä? Mä taas en usko että mun lapset jäis paitsi jostain, jos eivät saa joka vuosi juosta pitkin maailmaa.