Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheet joissa puolisoilla omat tulot ja palkkatilit.

Vierailija
15.07.2015 |

Miten teillä puolisoiden kesken jaetaan perheenne talousmenot ja lainojen lyhennykset?

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä homma hoituu budjetilla, jonka perusteella yhteiselle tilille siirtyy yhteisiä menoja varten rahaa ja minun käyttötilille jää marketostoksia varten budjetoitua. Mies ei juuri kaupassa käy. Nämä menot on 50-50, samoin kuin talon omistus.

Autot on, historiasta johtuen, oma meno ja kumpikin maksaa omansa. Toki lainaamme toistemme autoja käyttötarkoituksen mukaan, eikä siitä peritä vuokraa tai bensalaskua.

Sitten meille syntyi vauva ja minä suurempituloisena olen maksanut suurempaa osaa yhteisistä kuluista, eli lapsen vaatteita ja varusteita. Jonkun talvivaatteen, harrastusmaksun tms laitan välillä miehen tililtä, ihan periaatteessa, saa hänkin osallistua lapsensa elatukseen :)

talon remonttia ja isompia hankintoja maksetaan suurin piirtein vuorotellen. Mulla on niistä excel (koska haluan tietää mitä tönö tulee maksamaan) ja merkkaan sinne eri sarakkeisiin kumpi on maksanut ja paljonko. 10 vuoden aikana se näyttää tasoittuneet melko itsekseen lähes 50-50.

Vierailija
142/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa asuntolainan. Minä muut laskut ja ruoan. Näin pääsääntöisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa laskut mukaanlukien yhtiövastike, ruoka, mökkikulut, vakuutukset ym. Minun palkastani suurin osa siirretään yhteiselle tilille, josta menee asuntolaina ja tarv maksetaan sieltä myös isoja laskuja ja säästetään pahan päivän varalle ja isompiin hankintoihin. Yhteensä tilejä siis 3.

Vierailija
144/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"]Talousmenot puoliksi 50/50. Näin on ollut aina ja on aina toiminut, ikinä ei ole tarvinnut riidellä. Lainoja meillä ei enää ole, mutta silloin kun oli, maksettiin 50/50 ja se oli ihan itsestään selvä. Aina toimi eikä ikinä ole riidelty. En tajua, miten ihmiset saa riidan aikaan tällaisistäkin asioista. [/quote] Tämä toimii jos tulotaso on sama ja kulutustavara samoin. Mutta jos toinen saa käteen 3500€ ja toinen 1500€, niin minusta 50/50 malli ei toimi.

[/quote]miksi ei? eihän se suurempituloisen vika ole jos toisella on pienemmät tulot
[/quote]Juuri tämä! Oma vaimoni ei edes suostuisi pienempään panokseen omalla kohdallaan, vaikka tulot ovat huomattavasti pienemmät kuin minulla. Ylpeys se pitää säilyttää avioliitossakin.

Vierailija
145/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:00"]Meillä ei ole lainoja, asumme miehen perimässä talossa (vanha) eikä autotkaan ole kalliita, käteisellä on ostettu (tai itse asiassa vanhempi kottero peritty).

Ruuat ostaa se, joka käy kaupassa, ei laskeskella. Minä ostan lasten vaatteet ja muut tavarat. Mies maksaa sähkön yms. asumiskulut (aiemmin asuimme omistamassani asunnossa, jonka kulut ja lainat maksoin minä, mies maksoi päivähoitomaksut).

Lasten saamat perintöverot (yht. 30 000) maksamme puoliksi.
[/quote]

Ja kumpi maksoi perintöveromaksujen lahjaverot ja lahjaverojen lahjaverot?

Vierailija
146/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"]

miksi ei? eihän se suurempituloisen vika ole jos toisella on pienemmät tulot
[/quote]
No ihan siksi että mikä on PERHEEN elintaso tuossa tilanteessa? Sen pienituloisen elintaso. Eli isompituloisella olisi varaa vaikka kalliiseen haalariin tai harrastukseen lapselle, pienempituloisella ei. Mikä järki olisi sillä, että isompituloisella kertyy tuhansia säästöön joka kuukausi ja samalla vaikka lapsi kärsii? Tai isompituloisella haluaisi matkustaa lomalla, pienempituloisella ei voi lähteä mukaan. Minulle mahdoton perhemalli
[/quote]
No ei nyt ihan näin draagista että lapsi kärsisi kun ei saa oikeanlaista haalaria :D Vaan se että parempituloisempi ei joka asiassa joudu maksumieheksi koska tienaa paljon enemmän. Tottakai meilläkin suurituloisempi ostaa ihan omasta halustaan asioita ja maksaa vaikka lomamatkan. Sehän menisi ilkeyden puolelle jos vanhempi ei esim. ostaisi lapselle uutta haalaria koska sitä ei voi ostaa ennenkuin toisella on varaa antaa siihen puolet.

Vierailija
147/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös käytössä taloustili-malli, johon laitamme prosenttiosuuden kuukausittain ja josta maksamme myös visa-kortin, jota käytämme yhteisten asioiden maksamiseen: ruokakaupat, kodin hankinnat, yhdessä ulkonasyömiset, lasten vaatehankinnat yms. Taloustililtä menee sitten tietenkin lainanlyhennykset, yhtiövastikkeet ja muut talouden laskut. Ja taloustilin säästöt tietenkin käytetään yhteisiin lomamatkoihin.

Tällä hetkellä tulot on melkein samat, mutta välillä on ollut toisin, esim. kun olemme olleet hoitovapaalla, hoitovapaan käyttäjän ei ole tarvinnut maksaa mitään yhteiselle tilille jne. 

Vierailija
148/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"] [quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"] miksi ei? eihän se suurempituloisen vika ole jos toisella on pienemmät tulot [/quote] No ihan siksi että mikä on PERHEEN elintaso tuossa tilanteessa? Sen pienituloisen elintaso. Eli isompituloisella olisi varaa vaikka kalliiseen haalariin tai harrastukseen lapselle, pienempituloisella ei. Mikä järki olisi sillä, että isompituloisella kertyy tuhansia säästöön joka kuukausi ja samalla vaikka lapsi kärsii? Tai isompituloisella haluaisi matkustaa lomalla, pienempituloisella ei voi lähteä mukaan. Minulle mahdoton perhemalli

[/quote]tottakai se on sulle mahdoton kun olet se pienituloisempi ja haluat että puoliso kustantaa sulle kaiken. olet aito LOMPAKKOLOINEN!

[/quote]

Meillä on onneksi lähes samat tulot, mutta en silti ymmärrä perhemalleja, joissa esim. äiti ottaa lainaa äitiys-ja vanhempainvapaan ajaksi, jotta voi edelleen maksaa tasan puolet kaikista menoista. Tai perheitä, joissa vain toinen puoliso matkustaa yhdessä toisen jäädessä rahanpuutteen takia kotiin. Varsinkin kun laissakin avioliitossa on elatusvelvollisuus. Se on ihan ok että perinnöt yms. isommat satunnaiset tulot jäävät vain saajalleen ja tämän suorille perillisille mutta monen arjen elintason perhettä en ymmärrä. Millaisen mallin se antaa lapsille?

Vierailija
149/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"] [quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"] miksi ei? eihän se suurempituloisen vika ole jos toisella on pienemmät tulot [/quote] No ihan siksi että mikä on PERHEEN elintaso tuossa tilanteessa? Sen pienituloisen elintaso. Eli isompituloisella olisi varaa vaikka kalliiseen haalariin tai harrastukseen lapselle, pienempituloisella ei. Mikä järki olisi sillä, että isompituloisella kertyy tuhansia säästöön joka kuukausi ja samalla vaikka lapsi kärsii? Tai isompituloisella haluaisi matkustaa lomalla, pienempituloisella ei voi lähteä mukaan. Minulle mahdoton perhemalli [/quote] No ei nyt ihan näin draagista että lapsi kärsisi kun ei saa oikeanlaista haalaria :D Vaan se että parempituloisempi ei joka asiassa joudu maksumieheksi koska tienaa paljon enemmän. Tottakai meilläkin suurituloisempi ostaa ihan omasta halustaan asioita ja maksaa vaikka lomamatkan. Sehän menisi ilkeyden puolelle jos vanhempi ei esim. ostaisi lapselle uutta haalaria koska sitä ei voi ostaa ennenkuin toisella on varaa antaa siihen puolet.

[/quote]

No jäähän parempituloiselle kuitenkin enemmän "käyttörahaa" vaikka jollain prosenttimäärällä maksettaisiinkin yhteisiä menoja. Vähän sama kuin veroja maksaessa, se jolla on enemmän maksaa enemmän. En ainakaan itse haluaisi asua jossain itälähiössä sen takia että vaimolla ei tulot riitä kuin puoliskaan vuokraan jakomäkeläisestä kolmiosta.

Vierailija
150/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:00"]

Meillä ei ole lainoja, asumme miehen perimässä talossa (vanha) eikä autotkaan ole kalliita, käteisellä on ostettu (tai itse asiassa vanhempi kottero peritty).

Ruuat ostaa se, joka käy kaupassa, ei laskeskella. Minä ostan lasten vaatteet ja muut tavarat. Mies maksaa sähkön yms. asumiskulut (aiemmin asuimme omistamassani asunnossa, jonka kulut ja lainat maksoin minä, mies maksoi päivähoitomaksut).

Lasten saamat perintöverot (yht. 30 000) maksamme puoliksi.

[/quote]

miksei lapset maksa perintöverojaan itse?

Vierailija
151/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä "vanhanaikainen" perhe. Yksi tili, siihen kaikki tulot, josta maksetaan kaikki menot. Joka kuukausi kummallekin 300 euroa rahastoihin. Ei riidan riitaa rahasta 30 vuoteen!

Vierailija
152/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:02"]Tottakai on omat tilit omille tuloille ja yhteinen tili yhteisiin menoihin. Tämä on vähintä mitä voi tehdä talousriitojen ennaltaehkäisemiseksi.

Esim. Itselläni on harrastus, joka maksaa useita tuhansia euroja vuodessa. Joudun säästämään jonkinverran sen rahoittamiseksi. En usko että sellaista puolisoa olisi edes olemassa, joka hyväksyisi tämän rahoittamisen yhteiseltä tililtä?

Toki, jos eletään kokoajan kädestä suuhun, ei ole niin maksajalla väliä, mutta väitän että silloinkin on rauha paremmin turvattu, mikäli pienetkin omat menot rahoitetaan omilta tileiltä.
[/quote]

Meillä on kaikki yhteistä. Yhdessä myös kertyy rahaa. Eikä lasketa kuka käyttää enemmän. Ei onnistuisi ilman hyviä tuloja ja kykyä käyttää rahaa. Sekä toisen kunnioitusta

Vierailija
153/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"]

miksi ei? eihän se suurempituloisen vika ole jos toisella on pienemmät tulot
[/quote]
No ihan siksi että mikä on PERHEEN elintaso tuossa tilanteessa? Sen pienituloisen elintaso. Eli isompituloisella olisi varaa vaikka kalliiseen haalariin tai harrastukseen lapselle, pienempituloisella ei. Mikä järki olisi sillä, että isompituloisella kertyy tuhansia säästöön joka kuukausi ja samalla vaikka lapsi kärsii? Tai isompituloisella haluaisi matkustaa lomalla, pienempituloisella ei voi lähteä mukaan. Minulle mahdoton perhemalli
[/quote]

Tottakai perheen elintason pitää olla sama. Koskee myös uusprheen kaikkia lapsia

Vierailija
154/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme lapseton pariskunta ja tulot lähestulkoon samat. Minä maksan asuntolainan lyhennyksen + vastikkeen, miehen palkasta menee kaikki muu (ruoka, laskut, bensan yms). Se mitä jää yli menojen jälkeen menee yhteiselle säästötilille. Näin ollaan toimittu ongelmitta viimeiset 10 vuotta eikä olla koskaan tapeltu rahasta.

Vierailija
155/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit on, lainanlyhennys menee 50/50. Laskut menee noin 50/50 ja meillä on yhteinen ruokarahatili minne molemmat laittaa saman summan rahaa joka kk. Minä en maksa miehen oluita eikä hän minun työmatkadieselejä, joten on ihan järkevää ettei ole yhteistä tiliä.

Vierailija
156/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:42"]

Olemme lapseton pariskunta ja tulot lähestulkoon samat. Minä maksan asuntolainan lyhennyksen + vastikkeen, miehen palkasta menee kaikki muu (ruoka, laskut, bensan yms). Se mitä jää yli menojen jälkeen menee yhteiselle säästötilille. Näin ollaan toimittu ongelmitta viimeiset 10 vuotta eikä olla koskaan tapeltu rahasta.

[/quote]

Niin ja meillä on kummallakin oma palkkatili mistä ruokarahat ym siirretään yhteiselle Taloustilille johon molemmilla on debit-kortti. Mietimme ensin vain yhtä tiliä johon kummallakin olisi tullut palkka, mutta pankista sanottiin tämän toisen systeemin toimivan paremmin esimerkiksi siinä tilanteessa jossa toinen kuolee ja yhteinen tili mahdollisesti jäädytetään perunkirjoitusta ja perinnönjakoa varten.

Vierailija
157/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa vuokran minä oman asunnon kulut lainan ja yhtiövastikkeen. Kaikki muut maksamme yhdessä toiselle jää joskus enempi tilille toiselle vähempi mutta rahat olemme.muuten pitäneet yhteisenä ja hyvin on pärjätty ylimääräsiltä talousriidoilta.

Vierailija
158/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka maksaa kaiken puoliksi, vaikka mies tienaa reilusti enemmän, niin kai te elätte pienempi tuloisen elintasoon nähden?

Esim. Pienempi asunto, halvempi auto jne jne siten ettei pienempi tuloisen koko tili mene laskuihin.

Vierailija
159/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:38"]

Täällä "vanhanaikainen" perhe. Yksi tili, siihen kaikki tulot, josta maksetaan kaikki menot. Joka kuukausi kummallekin 300 euroa rahastoihin. Ei riidan riitaa rahasta 30 vuoteen!

[/quote]

Luitko otsikon?

Vierailija
160/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:53"]

Miten teillä puolisoiden kesken jaetaan perheenne talousmenot ja lainojen lyhennykset?

[/quote]

Minä tienaan 800 euroa enemmän näppiin kuin mies. Mies saa kolmen lapsen lapsilisät, eli se vähän tasaa. Meillä on omat tilit ja yksi yhteinen säästötili isompia menoja varten. Minä laitan sinne kuukaudessa 250-400, mies laittaa 150-250 euroa. Hänellä menee vähemmän rahaa, kun on lyhyempi fillarilla kuljettava työmatka ja vaatteet työnantajan puolesta ja hän muistaa tehdä eväät. Minulla menee rahaa työmatkoihin ja vaatteetkin pitää olla toimistokelpoiset, ja työpaikkaruokala....

Kaupassa me käydään vuoroviikoin.

Mies maksaa tililtään lainanlyhennyksen (koska se on 5. päivä ja miehelle tulee tili 30 pvä) ja minä laitan hänelle aina tilipäivänäni puolet siitä + puolet vastikkeesta. Etukäteen.

Minä maksan sähkölaskut ja kotivakuutuksen (koti, mökki), omat puhelin- ja tietokonehankinnat (käytännössä koneet yhteisiä 3 kpl).  Mies maksaa muut vakuutukset (henki, tapaturma, autonsa).

Puoliksi maksetaan nettilasku ja virustorjuntalasku, iltapäiväkerho, Hesari, kiinteistöverot, lämmitys, jätemaksut, lasten menot, kodin hankinnat ym. (Ja jos esim. nyt annetaan lapsille kymppi rahaa huvitteluun, niin ei siitä mitään laskua puolisolle kirjoitella. )

Kumpikin maksaa omat laskunsa ja autonsa juoksevat kulut itse.

Luottokortteja tms. meillä ei ole, eikä oikeastaan edes ns. turhia menoja.

Mies pelkää lentämistä kuollakseen, joten minä käyn lomamatkoilla lasten kanssa noin joka toinen vuosi, mies maksaa puolet lasten lentolipuista ja majoituksista. Minä hoidan kulut paikan päällä. (Viimeksi miehellä valui kauhunhiki, kun olin juuri lasten kanssa matkalla ja se Germanwings lentäjä teki joukkomurhansa. Soitteli aika tiuhaan...)

Koska meillä on mökki, niin harvoin lomaillaan kovin kaukana mökistä kotimaassa.

Autojen ostot: Mies on maksanut autonta ihan itse, mutta minun autoni ostettiin puoliksi, koska kuskaan paljon lapsia harrastuksiin miehen iltavuorojen aikana ja se on tila-auto, jolla mennään mökille. Ja usein. Korjauskulut, joita on aika vähän, viimeksi ajovalo, otetaan säästötililtä. Autoja ei koskaan osteta velaksi, vaan noin 5-7 vuotta vanha ja käteisellä. Pidetään noin neljä vuotta ja vaihdetaan.

Eipä juurikaan riidellä rahasta. Jos on tiukkaa, toinen jeesaa tai otetaan säästötililtä. Ei ole takaisinmaksuvelvoitetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä