Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheet joissa puolisoilla omat tulot ja palkkatilit.

Vierailija
15.07.2015 |

Miten teillä puolisoiden kesken jaetaan perheenne talousmenot ja lainojen lyhennykset?

Kommentit (163)

Vierailija
121/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"]Talousmenot puoliksi 50/50. Näin on ollut aina ja on aina toiminut, ikinä ei ole tarvinnut riidellä. Lainoja meillä ei enää ole, mutta silloin kun oli, maksettiin 50/50 ja se oli ihan itsestään selvä. Aina toimi eikä ikinä ole riidelty. En tajua, miten ihmiset saa riidan aikaan tällaisistäkin asioista.
[/quote]
Tämä toimii jos tulotaso on sama ja kulutustavara samoin. Mutta jos toinen saa käteen 3500€ ja toinen 1500€, niin minusta 50/50 malli ei toimi.

Vierailija
122/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"]Talousmenot puoliksi 50/50. Näin on ollut aina ja on aina toiminut, ikinä ei ole tarvinnut riidellä. Lainoja meillä ei enää ole, mutta silloin kun oli, maksettiin 50/50 ja se oli ihan itsestään selvä. Aina toimi eikä ikinä ole riidelty. En tajua, miten ihmiset saa riidan aikaan tällaisistäkin asioista. [/quote] Tämä toimii jos tulotaso on sama ja kulutustavara samoin. Mutta jos toinen saa käteen 3500€ ja toinen 1500€, niin minusta 50/50 malli ei toimi.

[/quote]miksi ei? eihän se suurempituloisen vika ole jos toisella on pienemmät tulot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites muuten kun käytte vaikka perheen kesken kaupassa taikka syömässä, maksaako toinen aina kaikki vai jaatteko, että kuka maksaa mitäkin? Minusta on vähän outoa, kun kaupassa tai ravintolassa/kahvilassa on perhe, mutta sitten äiti ja isä maksaakin omat ostokset erillään ja saatetaan vielä siinä kassallakin erotella niitä, että hei nyt ei mene tasan otappas vielä nuo. Itse ehkä olen jotenkin vanhankansan ihminen, mutta meidän perheessä mies maksaa, jos olemme lahdestaan jossain, mutta koko perheen voimin suunnilleen vuorotellen jompi kumpi maksaa yhdellä kerralla eikä aleta jaotella, että maksapa sinä nuo niin minä maksan nämä.

Vierailija
124/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olen se joka tienaa osa-aikaisena kaupassa vähemmän ja menot onkin jaettu tulojen mukaan. Minä maksan ruoka ja talousmenot ja pienen osan lainojen lyhennyksistä. Mies puolestaan maksaa pääosan lainojen lyhennyksistä ja auton käyttömenot, sekä kaikki muut lasten ja talouden menot. Miehellä jää vielä säästöönkin yhteiselle rahastotilille paljon enemmän kuukaudessa kuin mitä itse saan sinne säästettyä. Meillä tämä jako on toiminut hyvin jo kohta kymmenen vuotta, enkä missään nimessä haluaisi yhteistä palkkatiliä miehen kanssa.

Vierailija
125/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suuri tuloero, joten mies maksaa kaikki lainat ja lasku, mä ostan ruuat ja muut päivittäistavarat.

Vierailija
126/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka meillä on omat tilit, rahat on käytännössä yhteisiä. Esim. asuntolaina on mennyt miehen tililtä, mutta kun itse sain perinnön, maksoin lopun lainan pois. Mies haluaa maksaa suurimman osan juoksevista laskuista, minä maksan lasten kulut ja suuremmat menot (lomamatkat, huonekalut ym.). Ikinä emme ole rahasta riidelleet. Ruokaa ostavat molemmat.

Vierailija
127/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen omistaa asunnon ja maksaa asumiskulut, toinen "maksaa vuokraa" ostamalla kaikki ruuat. Muut laskut on jaettu suunnilleen tasan. Lähtötilanteessa toisella oli asunto, toinen oli tyhjätasku.

Vierailija
128/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon laina oli laitettu puoliksi, molemmille oma laina.

Muut kulut laitetaan suurin piirtein puoliksi, mies maksaa usein bensat minä maksan usein ruoat. Ulkona syötäessä mies usein maksaa. 

Meillä oli rakennusvaiheessa myös rakennusprojektille pyhitetty yhteinen tili, jolle siirrettiin omilta tileiltä rahaa.

Vierailija
129/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"]Talousmenot puoliksi 50/50. Näin on ollut aina ja on aina toiminut, ikinä ei ole tarvinnut riidellä. Lainoja meillä ei enää ole, mutta silloin kun oli, maksettiin 50/50 ja se oli ihan itsestään selvä. Aina toimi eikä ikinä ole riidelty. En tajua, miten ihmiset saa riidan aikaan tällaisistäkin asioista. [/quote] Tämä toimii jos tulotaso on sama ja kulutustavara samoin. Mutta jos toinen saa käteen 3500€ ja toinen 1500€, niin minusta 50/50 malli ei toimi.

[/quote]miksi ei? eihän se suurempituloisen vika ole jos toisella on pienemmät tulot
[/quote]

Veit sanat suustani! Juurikin näin.

Vierailija
130/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:09"]

Meillä suuri tuloero, joten mies maksaa kaikki lainat ja lasku, mä ostan ruuat ja muut päivittäistavarat.

[/quote]Onhan kuitenkin esim. asunto puoliksi sun nimissä? Muutenhan sä jäät erossa ihan tyhjän päälle. Älä nyt ainakaan enää avioehtoon suostu jos ukkos ehdottaa.

Vierailija
131/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei katsota kenen tililtä milloinkin maksetaan. Maksetaan sieltä missä on rahaa. Yleensä alku kuusta minun tililtä ja loppu kuusta miehen tililtä. As. laina menee miehen palkasta, koska mun tuloilla ei sitä makseta.

Vierailija
132/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri tilit, mutta yhteiset rahat. Lainat maksetaan puoliksi (kumpikin siirtää lainanhoitotilille saman summan rahaa kuukausittain). Muut kulut maksaa se, kumpi käy kaupassa tai ehtii laskut maksaa tai jolla on paremmin rahaa käyttötilillä. Ylijäävän kumpikin tallettaa säästötilileilleen, joiden käytöstä päätetään yhdessä (matka, uusi auto, remontti, sijoitukset tms). Kumpikin käyttää vapaasti rahoja harrastuksiinsa jne. Toimii, kun kiinnostuksen kohteet on suht samoja ja tienataan varsin hyvin. Opiskelu- ja äitiysloma-aikoina enemmän tienaava on maksanut enemmän.

Vierailija
133/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla omat tilit. Siirrän aina palkkapäivänä suurimman osan rahoista miehen tilille. Mies hallinnoi sitten taloutta ja maksaa lainat ja laskut. Miehellä paremmat tulot, joten hänen "piikkiin" elellään enemmän.

Vierailija
134/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisinä seurusteluaikana jonkin aikaa eriteltiin ruokaostokset tyyliin sinun, minun, yhteiset. Raha vaihtoi omistajaa ehkä pari kertaa, sit siirryttiin kuittirumbaan ja Excelöintiin (tekniikan ylioppilaat vauhdissa :D ) mutta ajan mittaan huomasimme, että aika 50/50 ne kulut meillä kuitenkin menee. Naimisiin mennessä ja yhteen muuttaessa kuittirumba jäi sit pois.

Meillä vakioitui käytäntö, että on yhteinen laskujen maksutili, jonne kumpikin siirtää rahaa. Miehen tililtä meni asuntokulut, koska asunto oli hänen nimissään pitkän aikaa. Minä maksoin vastaavasti enempi muuta. Rahat olivat yhteiset, mutta silti itse tienatut oli omia ja omat hankinnat meni omien tienausten mukaan.

Ilmeisen hyvin systeemit toimineet, kun erossa 13 vuoden jälkeen ei ole ollut tappelua rahasta kertaakaan. Pointsit exälle tästä.

Vierailija
135/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:14"]

[/quote]Onhan kuitenkin esim. asunto puoliksi sun nimissä? Muutenhan sä jäät erossa ihan tyhjän päälle. Älä nyt ainakaan enää avioehtoon suostu jos ukkos ehdottaa.

[/quote]

Kaikki omaisuus on 50/50 virallisesti eikä avioehtoa ole :)

Vierailija
136/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"]

[/quote]

Elintaso on tietenkin sopeutettava silloin pienempituloisen mukaan.

Käytännössä 50/50 jako ison tuoeron perheessä tekee suhteesta aikalailla epätasapainoisen varsinkin jos menot jaetaan tasan puoliksi.

Periaatteessa siis kannatan selkeää fifty-fifty -jakoa (meilläkin näin) mutta jos toinen tienaa moninkertaisesti, on toimivan yhteiselon kannalta ihan kohtuullista että isompituloinen maksaa jonkin verran enemmän yhteisistä kuluista. Se todennäköisesti parantaa koko perheen elämänlaatua kun esimerkiksi lomareissuun voi lähteä ihan koko perhe tai rikkimenneen telkkarin tilalle on mahdollisuus ostaa uusi heti eikä pitkän säästämisen jälkeen.

Vierailija
137/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omat tilit. Ikinä ei olla mietitty, mitenkään puoliksi jakamista tarkalleen. Miksi olisimme? Mehän olemme aviopari ja yhtä perhettä, meidänhän kaikki on kuitenkin. Minä maksan ruuat, kun kaupassa käyn useimmiten. Mies hoitaa lähestulkoon kaikki laskut, mukaantulon lainan. Joskus harvoin minä maksan joitakin laskuja. Tämä on toiminut oikein huvin ilman riitoja yli 20 vuotta. Toki jos ostamme jotakin itse, se menee myös omilta tileiltämme.

Vierailija
138/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"]

miksi ei? eihän se suurempituloisen vika ole jos toisella on pienemmät tulot
[/quote]
No ihan siksi että mikä on PERHEEN elintaso tuossa tilanteessa? Sen pienituloisen elintaso. Eli isompituloisella olisi varaa vaikka kalliiseen haalariin tai harrastukseen lapselle, pienempituloisella ei. Mikä järki olisi sillä, että isompituloisella kertyy tuhansia säästöön joka kuukausi ja samalla vaikka lapsi kärsii? Tai isompituloisella haluaisi matkustaa lomalla, pienempituloisella ei voi lähteä mukaan. Minulle mahdoton perhemalli

Vierailija
139/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:04"] [quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:56"] miksi ei? eihän se suurempituloisen vika ole jos toisella on pienemmät tulot [/quote] No ihan siksi että mikä on PERHEEN elintaso tuossa tilanteessa? Sen pienituloisen elintaso. Eli isompituloisella olisi varaa vaikka kalliiseen haalariin tai harrastukseen lapselle, pienempituloisella ei. Mikä järki olisi sillä, että isompituloisella kertyy tuhansia säästöön joka kuukausi ja samalla vaikka lapsi kärsii? Tai isompituloisella haluaisi matkustaa lomalla, pienempituloisella ei voi lähteä mukaan. Minulle mahdoton perhemalli

[/quote]tottakai se on sulle mahdoton kun olet se pienituloisempi ja haluat että puoliso kustantaa sulle kaiken. olet aito LOMPAKKOLOINEN!

Vierailija
140/163 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:14"]

[/quote]

Meilläkin juuri näin. Miehellä n. 2x  palkka kuin minulla. Asunto on kuitenkin puoliksi minun vaikka yhtään lainaerää en ole maksanutkaan. Tietenkin osallistun perheen kuluihin muuten. Tili on aina tyhjä kun seuraava tulee ja aika harvoin itselle mitään ostan. Ja jos ostan niin sekin on OK. Avioehtoa ei ole. Koskaan ei olla riidelty rahoista. 

Mutta jos joku on todella tarkka rahoistaan ja laskee pennin päälle kaikki kulut niin minusta kuulostaa reilulta tuo systeemi että laitetaan yhteiselle tilille tuloista 80-90%, josta hoidetaan perheenpyörityskulut ja jää kuitenkin jotain omiin menoihin. Jos taas suuret tuloerot ja kuitenkin kaikki kulut pitää laittaa 50-50 niin kyllä vaatisin miestäkin osallistumaan ihan kaikkeen kotitöihinkin 50-50.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi