Omakanta: Näkyvätkö diagnoosit terveydenhoitohenkilökunnalle?
Olen rastittanut sieltä sen tietoluovutuskiellon, mutta näkyykö jotain silti? Potilaiden tietoturvasta on ollut sen verran puhetta julkisuudessa, että alkoi mietyttää että mitä sieltä oikein esim. Lääkäri näkee.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne tiedot ole siellä sitä varten, että ammattilaiset näkee ne. Eli näkyy.
Mitä hyötyä siitä tietojen piilottamisesta sitten on, jos sillä ei ole mitään mekitystä?
Miksi niitä tietoja pitäisi piilottaa? Mitä salattavaa siellä voi olla?
Ei varsinaisesti salattavaa, mutta häiritsevää, kun sosiaalityöntekijä oli lukenut kaikki tiedot gynekologin käynneistä, masennuksesta ja käden murtumasta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei saa katsoa kuin hoitava ammattilainen, kenkää voi tulla muuten.
Eli hoitava ammattilainen näkee kaikki mahdolliset diagnoosit, mitä olet saanut, liittyi se kyseiseen vaivaan tai ei?
Siis se tapausta hoitava lääkäri tai hoitaja näkee, ei koko talon henkilökunta. Tiedän hoitajan joka melkein sai kenkää kun meni katsomaan tuntemansa naisen terveystietoja pelkkää uteliaisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne tiedot ole siellä sitä varten, että ammattilaiset näkee ne. Eli näkyy.
Mitä hyötyä siitä tietojen piilottamisesta sitten on, jos sillä ei ole mitään mekitystä?
Ei varsinaisesti salattavaa, mutta häiritsevää, kun sosiaalityöntekijä oli lukenut kaikki tiedot gynekologin käynneistä, masennuksesta ja käden murtumasta lähtien.
Tämä juuri. Ihmisestä tulee valtavasti arkaluonteistakin informaatiota omakannan kautta terveydenhuollon henkilölle, riippui se hoidettavaan asiaan tai ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä niistä tiedoista on jos hoitohenkilökunta ei pääse niitä näkemään?
Jos olet hoidossa vaikka kipeän polven takia, mitä hyötyä on tietää, että sinulla on ollut vatsavaivoja kaksi vuotta sitten?
Jos olet hoidossa kipeän polvesi takia, kenelläkään ei ole aikaa eikä mielenkiintoa vatvoa kahden vuoden takaisia vatsavaivojasi.
Ei kyse ole välttämättä vatvomisesta vaan siitä, että hoitava henkilö saa tietoonsa asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hoidossa vaikka kipeän polven takia, mitä hyötyä on tietää, että sinulla on ollut vatsavaivoja kaksi vuotta sitten?
Riippuu mitä vatsavaivoja. Mahahaava?
Vaikuttaa käytettävään kipulääkitykseen esimerksi. Ihminen on kokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tykännyt kun sosiaalityöntekijä oli lukenut minun terveystietoja, järkytti kovasti. Sitten vielä kritisoi niitä asioita minulle , josta sitten tiesin että oli lukenut. Esim jos joutuu työkkärin järjestämään aktivointisuunnitelmapalaveriin, sosiaalityöntekijä on lukenut kaikki sinun tiedot. Lopetin käynnit psykiatrisella sairaanhoitajalla ettei niitä tietoja ulkopuoliset enää lue.
Omakanta näyttää terveystietosi, joita terveydenhuollossa on kirjattu potilastietojärjestelmään ja edelleen arkistoitu Kantaan, mm. ne diagnoosit. Omakanta on siis kansalaisen katselunäkymä Kannassa oleviin tietoihin, terveydenhuollon ammattilaiset käyttävät Kantaa omilla potilastietojärjestelmillään.
Voit itse tehdä Omakannassakin tietojen luovutuskieltoja, joko jotain käyntiä koskien tai koko organisaatiota, jolloin tiedot eivät palaudu haussa ammattilaisille (paitsi kirjauksen tehneelle taholle). Tietoja ei luovuteta Kannasta kenelle tahansa, vaan ammatilaisella tulee olla hoitosuhteeseen perustuva syy tietojen katseluun. Sosiaali- ja terveydenhuollon välillä tietojen luovutus ei ole tällä hetkellä edes teknisesti mahdollista.
Jos taas tiedoissa huomaa virheitä, niin niiden korjausta pitää pyytää sieltä terveyskeskeskuksesta tms. jossa väärä tieto on kirjattu. Heillä on velvollisuus korjata tiedot.
Hyi h*elvetti kun alkoi inhottaa. Olen jotenkin luottanut siihen että yksityisyyteni säilyy kun kerran eletään 2020-luvun Suomessa. Vaan Omakanta onkin kunnon Stasi jossa jokainen sinulle joskus annettu diagnoosi näkyy kelle tahansa sinua ”hoitavalle” lääkärille, hoitajalle, fysioterapeutille, psykologille, sosiaalityöntekijälle jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Omakanta näyttää terveystietosi, joita terveydenhuollossa on kirjattu potilastietojärjestelmään ja edelleen arkistoitu Kantaan, mm. ne diagnoosit. Omakanta on siis kansalaisen katselunäkymä Kannassa oleviin tietoihin, terveydenhuollon ammattilaiset käyttävät Kantaa omilla potilastietojärjestelmillään.
Voit itse tehdä Omakannassakin tietojen luovutuskieltoja, joko jotain käyntiä koskien tai koko organisaatiota, jolloin tiedot eivät palaudu haussa ammattilaisille (paitsi kirjauksen tehneelle taholle). Tietoja ei luovuteta Kannasta kenelle tahansa, vaan ammatilaisella tulee olla hoitosuhteeseen perustuva syy tietojen katseluun. Sosiaali- ja terveydenhuollon välillä tietojen luovutus ei ole tällä hetkellä edes teknisesti mahdollista.
Jos taas tiedoissa huomaa virheitä, niin niiden korjausta pitää pyytää sieltä terveyskeskeskuksesta tms. jossa väärä tieto on kirjattu. Heillä on velvollisuus korjata tiedot.
Tuo tietojen korjaaminen on kuulemma äärimmäisen hankalaa, jollei mahdotonta. Lisäksi jos asiaan on liittynyt erimielisyyksiä ja on potilaan sana vastaan lääkärin sana, voi arvata, kumman sana ratkaisee.
Minuakin hieman ahdistaa tuo ja hävettää. Siellä on arkoja asioita, joita en haluaisi näkyviin.
Tiedot eivät liiku käsittääkseni sairaanhoitopiirien välillä, jos on tehnyt luovutuskiellon. Sairaanhoitopiirin/ yksikön sisällä pitää erikseen tehdä luovutuskielto kirjallisena, sitä ei voi tehdä omakannan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä vatsavaivoja. Mahahaava?
Vaikuttaa käytettävään kipulääkitykseen esimerksi. Ihminen on kokonaisuus.
Jotain rajaa tuohon Ihminen on kokonaisuus - ajatteluun. Suurin osa ainakin omista diagnooseista on ollut ohimeneviä, eikä niillä ole enää mitään vaikutuksia elämääni ja terveyteeni. Silti ne siellä näkyvät ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka korjattaisiin, niin se väärä kirjaus ei sieltä poistu vaan jää korjauksen rinnalle edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hoidossa kipeän polvesi takia, kenelläkään ei ole aikaa eikä mielenkiintoa vatvoa kahden vuoden takaisia vatsavaivojasi.
Niin mutta ne näkyvät silti siellä? Potilaastahan tulee aivan valtavasti turhaa informaatiota jos kaikki diagnoosit ovat näkyvillä.
Ap
Ehkä sinun pitäisi suunnitella sellainen potilastietojärjestelmä mikä olisi mielestäsi toimivampi.
Ei niitä diagnooseja niin kilometritolkulla ole kenelläkään että hoitosi olennaisrsti viivästyisi tämän takia.Miksei tästä ole ollut enemmän juttua julkisuudessa? Alan oikeasti vältellä hoitoon menemistä jos kerran KAIKKI mitä minulle on diagnosoitu näkyy siellä ihan avoimesti minua hoitavalle henkilölle. Vaikka olen antanut tietojenluovutuskiellon.
Ap
No jos se oikeasti noin paljon häiritsee, niin varmaan kannattaa tehdä asialle jotakin? Eikös Kanta ole THL:n järjestelmä, sinne vaan viestiä. Ja jos sieltä ei ota tuulta purjeisiin, niin sitten joku MOT-tyyppinen ohjelma ehkä voisi kiinnostua tekemään juttua - jos on kertoa ihan väärinkäytösesimerkkejä, joihin toimittaja voi tarttua.
Sinänsä en usko, että kukaan asiaton voi mennä tietoja sieltä kalastelemaan, sillä noihin järjestelmiinhän liittyy nykyään kaikenlaista käytön seurantaa ja jos urkit luvatta tietoja, voit menettää duunis.
Sote-henkilöstölle halutaan taata yhtenäinen mahdollisuus katsoa ihmisestä kirjattuja asiakkuuksia ja asiakastietoja. Niinpä sitten kaikki henkilön kanssa toimivat työntekijät opiskelijoineen näkevät kaikki tietosi ellet nimenomaisesti ole kieltänyt niiden luovuttamista. Ja ilmeisesti näkevät siltikin?
Mikä teitä vaivaa? Mitä te siinä häpeätte että joku tietää diaknoosi ne? Ajatteletteko muutenkin kokoajan mitä muut teistä ajattelevat. Ei varmasti oo helppo elämä teilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Sote-henkilöstölle halutaan taata yhtenäinen mahdollisuus katsoa ihmisestä kirjattuja asiakkuuksia ja asiakastietoja. Niinpä sitten kaikki henkilön kanssa toimivat työntekijät opiskelijoineen näkevät kaikki tietosi ellet nimenomaisesti ole kieltänyt niiden luovuttamista. Ja ilmeisesti näkevät siltikin?
Niin, tuota juuri ihmettelen. Eli ilmeisesti tietojen luovutuksen kieltäminen on joku lume-juttu, kun ne tiedot siellä näkyvät kiellosta huolimatta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olisi tiedossa että diagnoosit näkyisivät tietojen piilottamisesta huolimatta, niin piilottaisin itsekin. Olisi mukavaa jos jokainen hoitokerta ei näkyisi yksityiskohtaisine kuvailuineen traumoistani, ulkoasustani, siitä mitä minulle on tehty tai olen tehnyt itselleni jne - mutta toisaalta hoitohenkilökunnan olisi hyvä tietää mm. ptsd:n olemassaolosta, jotta he voivat ottaa sen huomioon esimerkiksi invasiivisissa toimenpiteissä jos itse olen liian jäässä sanoakseni asiasta.
Ajattelepa asiaa näin päin.. Ennen Omakantaa et nähnyt mitä tietoja susta on sinne järjestelmiin kirjattu. Nyt näet ja lisäksi sieltä näkyy mihin tietoja on luovutettu. Organisaation omista järjestelmistä pystyvät toki katsomaan siellä kirjattuja tietoja myös ilman Kantaan tehtävää hakua.
Jos tuo tietojen näkyminen ja luovuttaminen ammattilaisten välillä kovasti mietityttää, niin laki asiakastietojen sähköisestä käsittelystä eli ns. asiakastietolaki säätelee sitä, Löytyy haulla Finlexistä.
Miksei tästä ole ollut enemmän juttua julkisuudessa? Alan oikeasti vältellä hoitoon menemistä jos kerran KAIKKI mitä minulle on diagnosoitu näkyy siellä ihan avoimesti minua hoitavalle henkilölle. Vaikka olen antanut tietojenluovutuskiellon.
Ap