Omakanta: Näkyvätkö diagnoosit terveydenhoitohenkilökunnalle?
Olen rastittanut sieltä sen tietoluovutuskiellon, mutta näkyykö jotain silti? Potilaiden tietoturvasta on ollut sen verran puhetta julkisuudessa, että alkoi mietyttää että mitä sieltä oikein esim. Lääkäri näkee.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltohenkilökunta ei käytä Omakantaa vaan sairaanhoitopiirin tai kunnan omaa sairauskertomusjärjestelmää. Jos haetaan tietoja sen ulkopuolelta, tehdään tarvittaessa haku Kanta-järjestelmästä, joka sekään ei ole sama kuin Omakanta. Omakanta on sellainen yksinkertaistettu kansalaisen oma näkymä osaan Kannassa olevia tietoja. Jos haluaa estää tietojen siirtymisen eri laitosten ja alueiden välillä, sen voi estää mutta yleensä siitä on vain haittaa. Esim. kaikki kuvauslähetteet eivät välttämättä näy oikein tai tiedot lääkitysmuutoksista tms. eivät päivity. Henkilökuntaa ei oikeasti kiinnosta hakea kenestäkään mitään ylimääräistä tietoa, riittää tämänhetkiseen ongelmaan liittyvät asiat.
Mutta jos haluaa, ettei väärä diagnoosi seuraa toisen sairaanhoitoalueen piiriin muuttaessa, täytyy kaikki tiedot varmuuden vuoksi estää?
Vierailija kirjoitti:
Tiedot eivät liiku käsittääkseni sairaanhoitopiirien välillä, jos on tehnyt luovutuskiellon. Sairaanhoitopiirin/ yksikön sisällä pitää erikseen tehdä luovutuskielto kirjallisena, sitä ei voi tehdä omakannan kautta.
Ok, miten se käytännössä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa? Mitä te siinä häpeätte että joku tietää diaknoosi ne? Ajatteletteko muutenkin kokoajan mitä muut teistä ajattelevat. Ei varmasti oo helppo elämä teilläkään.
No ei ole helppoa meillä tosiaan. Esim. itse en pysty edes käymään jälkikäteen läpi kaikkia tapahtumia. En pysty avaamaan ja lukemaan kaikkia käyntejä. En muista kaikkea, mutta en pysty tarkastamaan asioita. Aiheuttaa lisäahdistusta tieto siitä, että kuka tahansa hammashoidosta lähtien pääsee tietoihin, joita edes itse en pysty käsittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne tiedot ole siellä sitä varten, että ammattilaiset näkee ne. Eli näkyy.
Mitä hyötyä siitä tietojen piilottamisesta sitten on, jos sillä ei ole mitään mekitystä?
Miksi niitä tietoja pitäisi piilottaa? Mitä salattavaa siellä voi olla?
Ei varsinaisesti salattavaa, mutta häiritsevää, kun sosiaalityöntekijä oli lukenut kaikki tiedot gynekologin käynneistä, masennuksesta ja käden murtumasta lähtien.
En minäkään tykännyt kun sosiaalityöntekijä oli lukenut minun terveystietoja, järkytti kovasti. Sitten vielä kritisoi niitä asioita minulle , josta sitten tiesin että oli lukenut. Esim jos joutuu työkkärin järjestämään aktivointisuunnitelmapalaveriin, sosiaalityöntekijä on lukenut kaikki sinun tiedot. Lopetin käynnit psykiatrisella sairaanhoitajalla ettei niitä tietoja ulkopuoliset enää lue.
Jos kiellät tietojen luovutuksen, ei sosiaalityöntekijä tai kukaan muukaan pääse käsiksi käynteihin psykiatrisella sairaanhoitajalla. Diagnoosit saattavat näkyä tai sitten eivät, mutta sairaanhoitaja ei niitä diagnooseja tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa? Mitä te siinä häpeätte että joku tietää diaknoosi ne? Ajatteletteko muutenkin kokoajan mitä muut teistä ajattelevat. Ei varmasti oo helppo elämä teilläkään.
No ei ole helppoa meillä tosiaan. Esim. itse en pysty edes käymään jälkikäteen läpi kaikkia tapahtumia. En pysty avaamaan ja lukemaan kaikkia käyntejä. En muista kaikkea, mutta en pysty tarkastamaan asioita. Aiheuttaa lisäahdistusta tieto siitä, että kuka tahansa hammashoidosta lähtien pääsee tietoihin, joita edes itse en pysty käsittelemään.
Jos tietojen luovutus on kielletty, kukaan muu kuin ne kirjannut yksikkö ei pääse noihin tietoihin käsiksi. Ainoastaan diagnooseihin saattaa päästä käsiksi, ne ovat eri asia kuin terveystietokertomukset. Diagnoosit näkyvät myös sinulle itsellesi.
Mikä on nyt niin merkittävä väärä diagnoosi, että sen takia pitää pistää asiat solmuun? Ne diagnoosit näkyy esim. Lifecaressa omassa pienessä ikkunassa suppeana listana koodinumeroin. Niistä kiinnostaa vain viimeisimmät yleensä, ellei ole jotain erityistä syytä hakea jotain vanhempaa. Eri erikoisalan lehdille mennään, jos on tarvetta, nekään eivät näy siitä etusivulta kuin otsikkoriveinä. Psykiatrisiin tietoihin voi mennä vain erityissyistä. Esim. sisätautilääkäriä ei kiinnosta joku vanha sukupuolitauti ellei haeta syytä reaktiiviselle artriitille, jonka tauti voi laukaista. Tai kirurgia ei kiinnosta vanha korvatulehdus eikä korvalääkäriä taas kännissä murrettu nilkka.
Kertokaapa tälle mummolle, miten tuo kielto tehdään siellä Oma Kannassa vai mikä se oikea osoite onkaan? Kiitos.
Tässä on taas näkyvillä vähän se oman tärkeyden ja erityisyyden harha. Ketään ei oikeasti kiinnosta joku vanha diagnoosi, kun oleellisinta on pyörittää sitä liukuhihna mahdollisimman nopeasti eteenpäin ja hoitaa vain se asia, joka minulle kuuluu. Kiitos, näkemiin, toivottavasti emme näe enää. Joskus se on ongelmakin, kun pitäisi ottaa laajemmin asioita huomioon. Esim. masentunut ei välttämättä hoida leikkauksen jälkeistä kuntoutusta niinkuin pitäisi tai toistuvien kaatumisten takana voi olla rytmihäiriö tai alkoholismi tai kotiväkivalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä vanhainkodissa ja meiltä lähti joskus muistisairas asukas terveyskeskuksen kautta erikoissairaanhoitoon. Hän oli joskus tullut rastittaneeksi tietojenluovutuskiellon joten hänen kotiutuessaan emme saaneet mitään tietoa diagnoosista, jatkohoitosuunnitelmista, mahdollisista lääkemuutoksista... Hoida siinä sitten. Näitäkin kannattaa joskus miettiä.
Eli sillä rastittamisella on jotain merkitystä. Hyvä.
Ihmisen yksityisyys on tärkeä arvo, jonka puolesta on taisteltu, ja joka erottaa sivistysmaat esim itänaapurista. Siitä kannattaa pitää kiinni.
En vaan halua, että kaikki lääkärille sanomiseni kirjataan ylös, ja sitten niitä saa lukea kuka vaan terveydenhoitoihminen (joita on paljon, ja joka junaan) sen jälkeen. Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tietojen luovutus on kielletty, kukaan muu kuin ne kirjannut yksikkö ei pääse noihin tietoihin käsiksi. Ainoastaan diagnooseihin saattaa päästä käsiksi, ne ovat eri asia kuin terveystietokertomukset. Diagnoosit näkyvät myös sinulle itsellesi.
Pystyykö niitä diagnooseja mitenkään peittämään siirtyessä toiseen sairaanhoitopiiriin?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme mut-diagnoosia. Mikään niistä ei ole toimintakykyä lamaannuttava tai sellainen, että en olisi sairaudentuntoinen.
Mutta arvaa millaista on mennä lääkäriin kertomaan, että niveliä särkee ja on särkenyt pidemmän aikaa? Niin, antaa särkeä, koska kuvittelen vain.
Kuukautiseni muuttuivat raskauden jälkeen, niistä tuli hyvin kivuliaat. Arvatkaa, sainko mitään vahvempaa kipulääkettä että selviäisin opinnoista (tuolloin niitä käytiin vielä paikan päällä) ensimmäiset päivät? En saanut.
En ole koskaan ollut päihteiden väärinkäyttäjä, eikä minulle ole määrätty kuin kerran reseptillä 600mg Buranaa ja sekin viisaudenhampaan poiston jälkeiseen kipuun.
Kyllä sillä on väliä, mitä siellä kannassa lukee. Onnea vain minulle, jos saan jonkun vakavan taudin oireita. Siinä vaiheessa kun pääsen tutkimuksiin, on varmasti jo myöhäistä. Koska mitäpä nyt yhdestä "hullusta".
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taas näkyvillä vähän se oman tärkeyden ja erityisyyden harha. Ketään ei oikeasti kiinnosta joku vanha diagnoosi, kun oleellisinta on pyörittää sitä liukuhihna mahdollisimman nopeasti eteenpäin ja hoitaa vain se asia, joka minulle kuuluu. Kiitos, näkemiin, toivottavasti emme näe enää. Joskus se on ongelmakin, kun pitäisi ottaa laajemmin asioita huomioon. Esim. masentunut ei välttämättä hoida leikkauksen jälkeistä kuntoutusta niinkuin pitäisi tai toistuvien kaatumisten takana voi olla rytmihäiriö tai alkoholismi tai kotiväkivalta.
Ketään ei kiinnosta joku vanha diagnoosi? Entä jos kiinnostaakin? Mistä sinä sen tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Vastauksessasi korostuu vanha kunnon holhousmentaliteetti ja kösitys yksilön oman vastuun puutteesta. Jollei ihminen kerro, että by the way, minulla on paha alko-ongelma ja ajan kotiin sydänleikkauksesta alkon kautta, niin omapa on valintansa.
No ei niitä terveystietoja saa kuka tahansa ihminen lukea, noin vaan.
Pitää olla lupa siihen.
Ja itsehän näet, milloin tiedoissasi on viimeksi käyty. Siitä voit päätellä, missa niitä tietoja on luettu ja koska.
Senhän näkee Oma Kannassa, milloin tietoja on viimeksi joku katsonut.
Eikä sillä ole väliä ap, katsooko joku niistä Oma Kanta järjestelmästä vai ei, jos terveydenhuolto henkilöstö niitä katsoo.
Terveydenhuolto voi katsoa sun tietojasi omasta järjestelmästään milloin vain, ja sitä sinä et voi edes tietää.
Mutta terveyskeskuksen ja sairaaloiden ulkopuoliset voivat katsoa tietojasi vain Kanta-järjestelmästä.
Eihän heillä ole pääsyä mihinkään terveydenhuollon omiin tietokantoihin ja järjestelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme mut-diagnoosia. Mikään niistä ei ole toimintakykyä lamaannuttava tai sellainen, että en olisi sairaudentuntoinen.
Mutta arvaa millaista on mennä lääkäriin kertomaan, että niveliä särkee ja on särkenyt pidemmän aikaa? Niin, antaa särkeä, koska kuvittelen vain.
Kuukautiseni muuttuivat raskauden jälkeen, niistä tuli hyvin kivuliaat. Arvatkaa, sainko mitään vahvempaa kipulääkettä että selviäisin opinnoista (tuolloin niitä käytiin vielä paikan päällä) ensimmäiset päivät? En saanut.
En ole koskaan ollut päihteiden väärinkäyttäjä, eikä minulle ole määrätty kuin kerran reseptillä 600mg Buranaa ja sekin viisaudenhampaan poiston jälkeiseen kipuun.
Kyllä sillä on väliä, mitä siellä kannassa lukee. Onnea vain minulle, jos saan jonkun vakavan taudin oireita. Siinä vaiheessa kun pääsen tutkimuksiin, on varmasti jo myöhäistä. Koska mitäpä nyt yhdestä "hullusta".
Niin, juuri näin.
Kaikki tiedot pitäisi lähtökohtaisesti olla salaisia, ja lääkiksessä pitäisi opettaa asiakaspalvelutaitoja niin, että asiakas on aina kunkku jonka jokaista oikkua totellaan mukisematta!!! :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Tiedot eivät liiku käsittääkseni sairaanhoitopiirien välillä, jos on tehnyt luovutuskiellon. Sairaanhoitopiirin/ yksikön sisällä pitää erikseen tehdä luovutuskielto kirjallisena, sitä ei voi tehdä omakannan kautta.
Näin minullekin on kerrottu. Sairaanhoitopiirin sisällä tieto kulkee joka tapauksessa. Ja yksityinen lääkärikeskus näkee toisten saman firman lääkäreiden tiedot. Mutta toisen piirin tietoja ei saa katsoa omakannasta, jos on kieltänyt.
Vierailija kirjoitti:
No ei niitä terveystietoja saa kuka tahansa ihminen lukea, noin vaan.
Pitää olla lupa siihen.
Ja itsehän näet, milloin tiedoissasi on viimeksi käyty. Siitä voit päätellä, missa niitä tietoja on luettu ja koska.
Senhän näkee Oma Kannassa, milloin tietoja on viimeksi joku katsonut.
Eikä sillä ole väliä ap, katsooko joku niistä Oma Kanta järjestelmästä vai ei, jos terveydenhuolto henkilöstö niitä katsoo.
Terveydenhuolto voi katsoa sun tietojasi omasta järjestelmästään milloin vain, ja sitä sinä et voi edes tietää.
Mutta terveyskeskuksen ja sairaaloiden ulkopuoliset voivat katsoa tietojasi vain Kanta-järjestelmästä.
Eihän heillä ole pääsyä mihinkään terveydenhuollon omiin tietokantoihin ja järjestelmiin.
Myös terveyskeskuksen tietojen osalta on mahdollisuus nähdä, mitä itsestäsi on kirjattu, ja kuka tietoja on käynyt lukemassa. Itse olen tehnyt tällaisen pyynnön, ja kas kummaa minkälainen urkkija sieltä löytyi. Tein kantelun.
niin miten se kielto tehdään, pyydän...
Terveydenhuoltohenkilökunta ei käytä Omakantaa vaan sairaanhoitopiirin tai kunnan omaa sairauskertomusjärjestelmää. Jos haetaan tietoja sen ulkopuolelta, tehdään tarvittaessa haku Kanta-järjestelmästä, joka sekään ei ole sama kuin Omakanta. Omakanta on sellainen yksinkertaistettu kansalaisen oma näkymä osaan Kannassa olevia tietoja. Jos haluaa estää tietojen siirtymisen eri laitosten ja alueiden välillä, sen voi estää mutta yleensä siitä on vain haittaa. Esim. kaikki kuvauslähetteet eivät välttämättä näy oikein tai tiedot lääkitysmuutoksista tms. eivät päivity. Henkilökuntaa ei oikeasti kiinnosta hakea kenestäkään mitään ylimääräistä tietoa, riittää tämänhetkiseen ongelmaan liittyvät asiat.