Tasapainotesti, mitä muut saa tästä?
Tee näin:
1. Seiso lattialla paljoin jaloin
2. Laita kädet puuskaan
3. Keskity katsomaan jotain kohtaa seinässä
4. Nosta toinen jalka toisen lajan nilkan viereen mutta jalat ei saa koskea toisiaan
5. Ajanotto alkaa siitä kun jalka irtoaa maasta
6. Tee testi sekä silmät kiinni että auki
Tämän testin pitäisi kertoa kuinka nopeasti on ikääntynyt. Mitä huonompi tulos, sitä rupsahtaneempi on. Alle 40v. pitäisi saada jotain 45s ja 13s. Jos yli 40v saa sitä paremmat tulokset, niin on ikäistään nuorempi.
Laita mukaan ikäsi ja kerro elintavoistasi.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 08:46"]
90/21, ikä 61
[/quote]
Millaiset elintavat? Harrastat varmaan liikuntaa säännööisesti?
Eikös tasapainoelin ole korvassa? Toki liikunta vaikuttaa siten että pienet tukilihakset auttavat pitämään asennon stabiilina.
120/20 olisi kyllä jaksanut silmät auki vaikka pidempäänkin. Ikä 41.
143s silmät auki, 38 silmät kiinni. Treenaan keskimäärin neljä kertaa viikossa lajeja, joissa tasapainoilu on tärkeää. Olettaisin, että testin tekijät ovat ottaneet asian huomioon.
N 38.
1 min 55 s ja 34 s, ikä 32. Luulin, että olisi enemmänkin huimannut, kun on hartiat ja niska jumissa.
Silmät auki loputtomiin, silmät kiinni 10 sekuntia. 51v normaalit elintavat paitsi venyttelen keskimääräistä enemmän.
Mä en pysy kuin ihan muutaman sekunnin pystyssä silmät kiinni!! Pitäisikö huolestua :(
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 08:46"]
90/21, ikä 61
[/quote]
Millaiset elintavat? Harrastat varmaan liikuntaa säännööisesti?
[/quote]
Aamujumppa säännöllisesti, joogaan, lenkkeilen lähes päivittäin 5-15km. Arkista hyötyliikuntaa, töihin pyöräillen. Matka tosin on alle viisi kilometriä. Lihaa en ole syönyt vuosikymmeniin. Muuten syön monipuolisesti ja varmaan kaksi kertaa enemmäm kuin muut naiset. Painoindeksi on pysynyt suunnilleen kahdessakymmenessä.
Nuorena tupakoin, alkoholi ei ole koskaan maistunut.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 10:03"]
Mä en pysy kuin ihan muutaman sekunnin pystyssä silmät kiinni!! Pitäisikö huolestua :(
[/quote]
Kokeile muutaman kerran. Mulla oli ensimmäinen yritys paras.
Silmät auki jaksoin vähän päälle 2 minuuttia ennen kuin kyllästyin ja laitoin jalan maahan. Olisi helposti mennyt paljon pidempäänkin, vaikka kissa kiehnäsi jaloissa.
Silmät kiinni toki haastavampaa mutta siinäkin lähinnä tylsistyneenä laitoin jalan maahan reilusti yli puolentoista minuutin jälkeen. (Kissa oli tässä vaiheessa poistettu huoneesta.)
Testaako tämä sittenkin kärsivällisyyttä? :D
N36. Olen tosin harrastanut melkein lapsesta asti lajeja joissa vaaditaan hyvää tasapainoa.
Ikä 35. Silmät auki päätin lopettaa testin seisottuani noin 3 minuuttia. Silmät kiinni olikin jo huomattavasti vaikeampaa, 42 sekuntia. Mutta pitäisi kokeilla niin, etten ole juuri ennen suoritusta seisonut yhdellä jalalla 3 min.
Silmät auki seisoin kolme minuuttia tuolla tavalla ja lopetin sitten kun en enää viitsinyt, en horjahtanut. Mutta yllättäen silmät kiinni kestin todella huonosti, kokeilin sitä neljä kertaa ja tulokset sekunneissa 6, 5, 13 ja 10. Mitähän tästä pitäisi päätellä? Olen parikymppinen absolutisti,savuton,liikunnallinen ja terveellisen ruokavalion omaava nainen. Mutta minulla on vakavia fyysisiä tauteja joista varsinkin yksi vanhentaa kehoa hyvin paljon ennenaikaisesti sekä sisältä että ulkoisesti (lääkärin mukaan enemmän kuin tupakka+alko+liikumattomuus+ylipaino+roskaruoka+solarium YHTEENSÄ). Eli ei vain ne hyvät elintavat merkkaa, myös sairaudet joille ei voi mitään...
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 09:57"]143s silmät auki, 38 silmät kiinni. Treenaan keskimäärin neljä kertaa viikossa lajeja, joissa tasapainoilu on tärkeää. Olettaisin, että testin tekijät ovat ottaneet asian huomioon.
N 38.
[/quote]
Mä lopetin myös tuon silti auki seisomisen kylstyttyäni, mut ei sitä kysytty :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 09:57"]143s silmät auki, 38 silmät kiinni. Treenaan keskimäärin neljä kertaa viikossa lajeja, joissa tasapainoilu on tärkeää. Olettaisin, että testin tekijät ovat ottaneet asian huomioon.
N 38.
[/quote]
Mä lopetin myös tuon silti auki seisomisen kylstyttyäni, mut ei sitä kysytty :D
Nostetaas vanha ja mielenkiintoinen keskustelunaloitus uudelleen. Yhdellä jalalla silmät auki, 3minuuttia jonka jälkeen lopetin. Silmät kiinni 45 sekuntia.
31v
En ymmärtänyt kohtaa 4.
Tarkoittaako tämä siis, että seisotaan yhdellä jalalla, ja nostettu jalka on vain ihan vähän maasta irti, sen jalan polvi kevyesti koukussa?
Silmät auki 3 min (sitten vaan lopetin)
Silmät kiinni 1 min 54 s näytti sekuntikello kun lopetin.
Huh, jännitin että tää olisi joku henkinen tasapainotesti 😅
Mama26v
Korjaus:
7. Ajanotto päättyy siihen kun tukijalka liikkuu pois paikaltaan, toinen jalka liikkuu pois paikaltaan tai koskettaa lattiaa tai kädet lähtevät puskasta.